• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مدیریت دولتی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1398)
دوره دوره 10 (1397)
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
شماره شماره 4
زمستان 1392، صفحه 1-200
شماره شماره 3
پاییز 1392، صفحه 1-163
شماره شماره 2
تابستان 1392، صفحه 1-168
شماره شماره 13
بهار 1392، صفحه 1-166
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
دوره دوره 0 (1387)
پورعزت, علی‌اصغر, احسانی‌مقدم, ندا, یزدانی, حمیدرضا, فائز, کوکب. (1392). تحلیل مقایسه‌ای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوری‌اطلاعات. مدیریت دولتی, 5(13), 65-88. doi: 10.22059/jipa.2013.35548
علی‌اصغر پورعزت; ندا احسانی‌مقدم; حمیدرضا یزدانی; کوکب فائز. "تحلیل مقایسه‌ای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوری‌اطلاعات". مدیریت دولتی, 5, 13, 1392, 65-88. doi: 10.22059/jipa.2013.35548
پورعزت, علی‌اصغر, احسانی‌مقدم, ندا, یزدانی, حمیدرضا, فائز, کوکب. (1392). 'تحلیل مقایسه‌ای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوری‌اطلاعات', مدیریت دولتی, 5(13), pp. 65-88. doi: 10.22059/jipa.2013.35548
پورعزت, علی‌اصغر, احسانی‌مقدم, ندا, یزدانی, حمیدرضا, فائز, کوکب. تحلیل مقایسه‌ای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوری‌اطلاعات. مدیریت دولتی, 1392; 5(13): 65-88. doi: 10.22059/jipa.2013.35548

تحلیل مقایسه‌ای نقش ابعاد گوناگون عدالت در جو سازمان و وفاداری سازمانی: پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوری‌اطلاعات

مقاله 4، دوره 5، شماره 13، بهار 1392، صفحه 65-88  XML اصل مقاله (249.26 K)
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2013.35548
نویسندگان
علی‌اصغر پورعزت1؛ ندا احسانی‌مقدم2؛ حمیدرضا یزدانی email 3؛ کوکب فائز3
1دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایران
2دانشجوی دکترای مدیریت رفتاری، دانشگاه تربیت مدرس، ایران
3دکترای مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
یکی از مهم‌ترین چالش‌های سازمان‌های امروزی، به‌ویژه سازمان‌های فناوری اطلاعات، در سیال بودن دانش و تخصص کارکنان نهفته است که نگهداری آنها در سازمان از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. طبق پژوهش‌های گذشته، ترک خدمت کارکنان تحت تأثیر عوامل فردی، سازمانی و محیطی متعددی قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین این عوامل، نگرش‌های شغلی کارکنان است و از طرفی، مدت‌هاست که عدالت به‌مثابه یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر توسعه اجتماعی در سازمان، مدنظر پژوهشگران قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که پژوهش‌های گوناگون بر اهمیت تأثیر عدالت و ابعاد آن بر جلب‌نظر و مشارکت و وفاداری کارکنان صحه گذارده‌اند. این پژوهش مترصد آن است که با تأکید بر اهمیت جو سازمان در وفاداری کارکنان، تأثیر ابعاد گوناگون عدالت بر جو سازمانی را بررسی و مقایسه کند. بدین منظور از ابزار پرسشنامه و روش توصیفی- همبستگی برای انجام پژوهش استفاده شده است. براساس نتایج حاصله، عدالت اطلاعاتی و مشاهده‌ای بیشترین تأثیر و در مقایسه با آن، عدالت زبانی و توزیعی کمترین تأثیر را بر وفاداری سازمانی دارند
کلیدواژه‌ها
وفاداری سازمانی؛ جو سازمان؛ عدالت سازمانی
عنوان مقاله [English]
Comparative Analyze of the Impact of Several Dimensions of Organizational Justice on Organizational Climate and Organizational Loyalty: (A Research on an IT Based Organization)
نویسندگان [English]
Pourezzat Pourezzat1؛ Neda ehsanimoghadam2؛ hamidr reza yazdani3؛ Faez Faez3
3Ph.D. of Management, University of Tehran, Iran
چکیده [English]
One of the most important issues about nowadays organizations, especially which work on information technology is hidden in currency of human resources' knowledge and skills that their maintenance in organization has particular complexities. According to past researches, human resource turnover is influenced by several individual, organizational and environmental factors. One of the most important of this factors is human resource`s attitudes toward their job and partially it`s believed that justice is considered as one of the most important effective factors in social development of organizations and it is attracted by researches in a way that various studies certify on importance of justice and it`s dimensions on attraction, participation and loyalty of human resources. This research is trying to compare and study over the importance of various dimensions of justice and organizational climate in human resources loyalty. According to the results, informational and observational justice has the most influence and distributive and lingual justice has the least influence on organizational loyalty.
 
 
کلیدواژه‌ها [English]
Organizational Loyalty, Organizational climate, Organizational Justice
مراجع

پورعزت، ع.ا.، قلی‌پور، آ.، پیران‌نژاد، ع. (1391). عدالت و اعتماد، ره آورد حکومت الکترونیک. دانشور رفتار، دانشگاه شاهد.##

Adams Stacy, J. (1965). Inequity in social exchanges. in Advances in Experimental Social Psychology, Leonard Berkowitz ed. New York: Academic Press, 2, 267-99.##

Adler, P.A. & Adler, P. (1988). Intense loyalty in organizations: A case study of college athletics. Administrative Science Quarterly, 33, 401-17.##

Barrett-Howard, E. & Tyler, T.R. (1986). Procedural justice as a criterion in allocation decisions. Journal of Personality and Social Psychology. 50, 296-304.##

Bies, R.J. (2001). Interactional justice: The sacred and the profane, In Jerald Greenberg and Russell Cropanzano (Eds). Advances in Organizational Justice, Stanford, California: Stanford university press.##

Bies, R.J. & Shapiro, D.L. (1988). Voice and justification: Their influence on procedural fairness judgments"..Academy of Management Journal, 31, 676–685.##

Blau, P. (1964). Exchange and Power in Social Life. New York: Wiley.##

Coyle-Shapiro, J.A.-M., Kessler, I., Purcell, J. (2003). Exploring organizationally directed citizenship behavior: reciprocity or its myjob? Journal of Management Studies, 41, 85-106.##

Charness, G., Rigotti, L. & Rustichini, A. (2007). Individual behavior and group membership. The American Economic Review, 97(4), 1340-1352.##

Cohen-Charash, Y. & Spector, P.E. (2001). The role of justice in organizations: A meta-analysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86, 278–321.##

Colquitt, J.A. (2001). On the dimensionality of organizational justice: A construct validation of a measure. Journal of Applied Psychology, 86, 386-400.##

Colquitt, J.A. & Jackson, C.L. (2006). Justice in teams: The context sensitivity of justice rules across individual and team contexts. Journal of Applied Social Psychology. 36, 868–899.##

Colquitt, J.A., Noe, R.A. & Jackson, C.L. (2002). Justice in teams: Antecedents and consequences of procedural justice climate. Personnel Psychology, 55, 83-109.##

Cropanzano, R. & Konovsky, M.A. (1995). Resolving the justice dilemma by improving the outcomes: The caseof employee drug screening. Journal of Business and Psychology, 10, 221–243.##

Cropanzano, R., Prehner, C.A. & Cher, P.Y. (2002). Using social exchange theory to distinguish procedural from interactional justice. Group and organization management. 27, 324-351.##

Degoey, P. (2000). Contagious justice: Exploring the social construction of justice in organizations. Research in Organizational Behavior, 22, 51-102.##

Deutsch, M. .(1975). Equity, equality and need: What determines which value will be used as the basis of distributive justice? Journal of Social Issues, 31 137–149.##

Douglas, K.M., Sutton, R.M. & Wilkin, K. (2008). Could you mind your language?: An investigation of communicators ability to inhibit linguistic bias. Journal of Language and Social Psychology, 27, 123-139.##

Elanain Hossam, M. Abu (2010). Testing the direct and indirect relationship between organizational justice and work outcomes in a non-Western context of the UAE. Journal of Management Development, 29(1), 5–27.##

Ellis, K.M., Reus, T.H. & Lamont, B.T. (2009). The effect of  procedural and informational justice in the integration of related acquisitions. Strategic Management Journal. 30, 137–161.##

Fields, D., Pang, M. & Chiu, C. (2000). Distributive and procedural justice as predictors of employee outcomes in Hong Kong. Journal of Organizational Behavior. 21, 547-562.##

Folger, R. & Konovsky, M.A. (1989). Effects of procedural and distributive justice on reactions to pay raisedecisions. Academy of Management Journal, 32, 115–130.##

Greenberg, J. (1990). Organizational justice: Yesterday, today and tomorrow. Journal of Management, 16, 399–432.##

Greenberg, J. (2001). Setting the justice agenda: Seven unanswered questions about “What, Why, and How”. Journal of Vocational Behavior, 58, 210–219.##

Greenberg, J. (1993a). The social side of fairness: Interpersonal and informational classes of organizational justice, In R. Cropanzano (Ed.). Justice in the Workplace: Approaching Fairness in Human Resource Management: pp79–103. Hillsdale, NJ: Erlbaum.##

Griffin, M. & Hepburn, J (2005). Side-bets and reciprocity as determinants of organizational commitment among correctional officers. Journal of Criminal Justice, 33, 611-625.##

Griffin, M., Lambert, E., Hogan, N. (2007). The impact of distributive and procedural justice on correctional human resource job stress, job satisfaction, and organizational commitment. Journalof Criminal Justice, 35, 644–656.##

Kass, E. (2008). Interactional justice, negotiator outcome satisfaction and desire for future negotiations. Interactional Journal of Conflict Management. 19, 319-338.##

Kilchrist, E. & Block, W. (2006). Distributive justice. International Journal of Social Economics. 33, 102-110.##

Konovsky, M.A. (2000). Understanding procedural justice and its impact on business organizations. Journal of Management. 26(3), 489–511.##

Konovsky, M.A. & Pugh, S.D. (1994). Citizenship behavior and social exchange. Academy of ManagementJournal. 37, 656–669.##

Lerner, M.J. (2003). The justice motive: Where social psychologists found it, how they lost it, and why they may not find it again. Personality and Social Psychology Review, 7, 388-389.##

Leventhal, G.S., Karuza, J. & Fry, W.R. (1980). Beyond fairness: A theory of allocation preferences. In G.Mikula (Ed.), Justice and Social Interaction. 167–218. New York: Springer-Verlag.##

Lewin, K., Lippitt, R. & White, R. (1939). Patterns of aggressive behaviors inexperimentallycrearted “social climates. Journal of Social Psychology, 10(2), 271-293.##

Li, A. & Cropanzano, R. (2009). Fairness at the group level: Justice climate and intraunit justice climate. Journal of Management, 35(3), 564-599.##

Lind, E.A. & Earley, P.C. (1992). Procedural justice and culture. International Journal of Psychology, 27, 227–242.##

Markovsky, B. (1985). Toward a multilevel distributive justice theory. American Sociological Review, 50(6), 822-839.##

Murphy, K. & Tyler, T. (2008). Procedural justice and compliance behaviour: the mediating role of emotions. European Journal of Social Psychology, 38, 652–668.##

Naumann, S.E. & Bennett, N. (2000). A case for procedural justice climate: Development and test of a multilevel model. Academy of Management Journal, 43,  881-889.##

Ng, H.S. (2007). Language-based discrimination: Blatant and subtle forms. Journal of Language and Social Psychology, 26, 106-122.##

Patient, D.L & Skarlicki, P.D. (2009). Increasing interpersonal and informational justice when communicating negative news: The role of the manager’s empathic concern and moral development. Journal of Management, XX, 1-25.##

Pourezzat, A.A. (2009). The Importance of Linguistic Justice for Continues Revision of Good Governance. ANALELE UNIVERSITATII BUCURESTI. ANUL III. University of Bucharest, Romania.##

Pourezzat, A.A. & Zeinali Someh, P. (2009). The study of personnel and customers’ perception of organizationaljustic". Iranian Journal of Management Studies (IJMS). 2(2).University of Tehran. University College Qom.##

Roberson, Q.M. (2006a). Justice in teams: The activation and role of sense making in the emergence of justice climates. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 100, 177-192.##

Roch, S.G. & Shanok, L.R. (2006). Organizational justice in an exchange framework: clarifying Organizational Justice Distinctions. Journal of Management. 32, 299-322.##

Salancik, G.R. & Pfeffer, J. (1978). A social information processing approach to job attitudes and task design. Administrative Science Quarterly, 23, 224-253.##

Sutton, R.I. (2007). The no Asshole Rule: Building a Civilized Workplace and Surviving one That Isn’t. New York: Business Plus.##

Thibaut, J. & Walker, L. (1975). Procedural Justice: A psychological analysis. Hillsdale, NJ: Erlbaum.##

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 4,083
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,355
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

free
web stats
 
 
Journal Management System. Designed by sinaweb.