عباسپور, عباس, سجادی نسب, امیرناصر, کریمی, تورج, یزدانی, حمید رضا. (1389). مدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرسازی رو به بالا بر رفتار شهروندی سازمانی. مدیریت دولتی, 2(5), -.
عباس عباسپور; امیرناصر سجادی نسب; تورج کریمی; حمید رضا یزدانی. "مدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرسازی رو به بالا بر رفتار شهروندی سازمانی". مدیریت دولتی, 2, 5, 1389, -.
عباسپور, عباس, سجادی نسب, امیرناصر, کریمی, تورج, یزدانی, حمید رضا. (1389). 'مدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرسازی رو به بالا بر رفتار شهروندی سازمانی', مدیریت دولتی, 2(5), pp. -.
عباسپور, عباس, سجادی نسب, امیرناصر, کریمی, تورج, یزدانی, حمید رضا. مدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرسازی رو به بالا بر رفتار شهروندی سازمانی. مدیریت دولتی, 1389; 2(5): -.
2دانشجوی MBA، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، ایران
3دانشجوی دکترای مدیریت تولید در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
4دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
کمتر متغیری به اندازه رفتار شهروندی سازمانی توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. مدیریت تصویرسازی اغلب بهعنوان رفتاری در مقابل رفتار شهروندی سازمانی مطرح است، بنابراین یافتن رابطه میان این دو متغیر بهظاهر متضاد، میتواند زوایای پنهان آنها را آشکار کند. در این مقاله پژوهشگران بهدنبال یافتن میزان تأثیرگذاری سه تاکتیک مدیریت تصویرسازی شامل تاکتیکهای متمرکز بر سرپرست، متمرکز بر شغل و متمرکز بر خود بر رفتار شهروندی سازمانی هستند. این پژوهش در یکی از سازمانهای دولتی انجام شده و از پرسشنامه استفاده کرده است. روش پژوهش آن توصیفی ـ همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش نشان میدهد، تاکتیک متمرکز بر خود در عین حال که اثر پایینی در بروز تصویرسازی از جانب فرد دارد، تأثیر بهسزایی بر بروز رفتار شهروندی سازمانی دارد و ضرورت شناخت این تاکتیک برای مدیران را گوشزد میکند.
Extra role behaviors for the good of organization or the one itself: the impact of upward impression management on OCB
نویسندگان [English]
Abbas Abbaspour1؛ Amir Nasser Sajadi2؛ Toraj Karimi3؛ hamid reza yazdani4
چکیده [English]
Organizational citizenship behavior drew a great attention from researchers recent years. Impression Management usually consider as a behavior in contrast with OCB. So finding a relation between these two apparently opposite variable could reveal their concealed aspects. In this paper researchers are trying to find the impact of three impression management tactics including supervisor focused tactic, job focused tactic, self focused tactic on OCB. We supposed impression management as a motivation for extra role behavior. This research has been done in one of governmental organization in gas industry, questionnaire has been used and the Research method descriptive is correlation and Structural equation modeling for better result also has been used. The result shown just self focused tactic has a great impact on OCB so the importance of understanding all three tactics and differentiating between them is recommended specially for managers.