TY - JOUR ID - 21708 TI - مدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیک‎های مدیریت تصویرسازی رو به بالا بر رفتار شهروندی سازمانی JO - مدیریت دولتی JA - JIPA LA - fa SN - 2008-5877 AU - عباس‌پور, عباس AU - سجادی نسب, امیرناصر AU - کریمی, تورج AU - یزدانی, حمید رضا AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه، تهران، ایران AD - دانشجوی MBA، پردیس بین‎المللی کیش، دانشگاه تهران، ایران AD - دانشجوی دکترای مدیریت تولید در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران AD - دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 2 IS - 5 SP - EP - KW - تاکتیک متمرکز بر سرپرست KW - رفتار شهروندی سازمانی KW - متمرکز بر خود KW - متمرکز بر شغل DO - N2 - کم‎تر متغیری به اندازه رفتار شهروندی سازمانی توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. مدیریت تصویرسازی اغلب به‎عنوان رفتاری در مقابل رفتار شهروندی سازمانی مطرح است، بنابراین یافتن رابطه میان این دو متغیر به‌ظاهر متضاد، می‎تواند زوایای پنهان آن‎ها را آشکار کند. در این مقاله پژوهشگران به‎دنبال یافتن میزان تأثیرگذاری سه تاکتیک مدیریت تصویرسازی شامل تاکتیک‎های متمرکز بر سرپرست، متمرکز بر شغل و متمرکز بر خود بر رفتار شهروندی سازمانی هستند. این پژوهش در یکی از سازمان‎های دولتی انجام شده و از پرسشنامه استفاده کرده است. روش پژوهش آن توصیفی ـ همبستگی و از نوع مدل‎یابی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش نشان می‎دهد، تاکتیک متمرکز بر خود در عین حال که اثر پایینی در بروز تصویرسازی از جانب فرد دارد، تأثیر به‎سزایی بر بروز رفتار شهروندی سازمانی دارد و ضرورت شناخت این تاکتیک برای مدیران را گوشزد می‎کند. UR - https://jipa.ut.ac.ir/article_21708.html L1 - https://jipa.ut.ac.ir/article_21708_10253201e943d2dfa4de589bddd2bfa0.pdf ER -