ارائه مدل توسعه قابلیت‌های سازمانی وزارت آموزش‌وپرورش اقلیم کردستان عراق با استفاده از گراندد تئوری

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 دانشیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین مؤلفه‌های قابلیت‌های سازمانی، روابط بین این مؤلفه‌ها و در نهایت، ارائه مدل توسعه قابلیت‌های سازمانی وزارت آموزش‌وپرورش کردستان عراق است.
روش: با توجه به هدف پژوهش، این پژوهش به روش کیفی و با ماهیت اکتشافی اجرا شده است. از استراتژی گراندد تئوری، رویکرد ظاهرشونده (گلیزر) داده‌ها کدگذاری و بعد تجزیه‌وتحلیل شدند. داده‌های پژوهش از طریق روش نمونه‌گیری گلوله ‌برفی و بر اساس مصاحبه‌های عمیق و تشکیل گروه‌‌های کانونی با متخصصان، جمع‌آوری شد. در این پژوهش با 13 نفر در قالب ٤ گروه کانونی، متشکل از مشاوران و مدیران کل و خبرگان وزارت آموزش‌وپرورش اقلیم کردستان عراق مصاحبه‌ صورت گرفت.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از کدگذاری‌ها، به شناسایی 18 مؤلفه اصلی قابلیت‌ها و ٤ سطح از قابلیت‌‌های سازمانی انجامید. همچنین نتایج نشان داد که مراحل توسعه قابلیت‌های انسانی، مشتمل بر 4 مرحله چرخه‌ای است. در نهایت، ٢ محور برای توسعه قابلیت‌های سازمانی در آموزش‌وپرورش اقلیم کردستان شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: بررسی ارتباطات قابلیت‌های سازمانی شناسایی‏شده نشان داد که قابلیت‌‌های سازمانی وزارت آموزش‌وپرورش اقلیم کردستان عراق عبارت‌اند از: قابلیت بنیادی، قابلیت استراتژیک، قابلیت توانمندساز و قابلیت عملیاتی. همچنین یافته‌‌ها نشان داد که مراحل توسعه قابلیت‌های سازمانی عبارت‌اند از: تعیین هدف‌ها و الزامات، ارزیابی هدف‌ها و اولویت‌گذاری، اجرا و پیاده‌سازی برنامه، و برنامه‌ریزی مجدد و ادغام‌های آتی. در این پژوهش، دو محور آزادی و فرصت برای توسعه قابلیت‌های سازمانی در آموزش‌وپرورش اقلیم کردستان شناسایی شد. هردو محور آزادی و فرصت، در چرخه مراحل توسعه قابلیت‌های سازمانی و فراوان شدن سطح قابلیت‌های سازمانی تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the Development Model for the Organizational Capabilities of the Iraqi Kurdistan’s Ministry of Education using Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Ako Abdul Majed Saeed 1
  • Mojtaba Amiry 2
  • Seyed Reza Seyed Javadin 3
  • Rasool Norouzi Seyed Hosseini 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Public Administration, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Associate Prof., Department of Sports Management, Faculty of Human Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
The main purpose of this research is to provide a model for the development of organizational capabilities of the Ministry of Education of the Kurdistan Region, Iraq. Specific goals of credibility include identifying the main organizational capabilities; determining the stages of development of organizational capabilities; determining the main organizational capabilities development axis; determination of logic and background of the main organizational capabilities development model in the Kurdistan Regional Education System.
Methods
According to the purpose of the research, the present study was conducted through a qualitative and exploratory method. the data were coded and then analyzed based on the grounded theory strategy and the emergent Glaser approach. The required data were collected through snowball sampling and based on in-depth interviews and forming focus groups with experts. The research was conducted with 13 individuals and four focus groups comprised of consultants, general managers, and experts of the Ministry of Education of Iraqi Kurdistan.
 
Results
The coding resulted in 18 main capability components and four levels of organizational capabilities. The results also showed that stages of human capabilities development include four cyclical stages. Finally, two axes were identified for the development of organizational capabilities in the education of the Kurdistan Region, which included five main components.
Conclusion
The study of the relationships of identified organizational capabilities indicated that the organizational capabilities of the Ministry of Education in the Kurdistan region of Iraq include basic capabilities, strategic capabilities, empowering capabilities, and operational capabilities. Also, the findings showed the stages of developing organizational capabilities as setting goals and requirements, evaluating goals and prioritizing, executing and implementing the program, and re-planning and future integrations. In this research, two axes were identified for the development of organizational capabilities in education in the Kurdistan region, including freedom and opportunity. Both axes i.e., freedom and opportunity proved to be effective in the cycle of development of organizational capabilities and in increasing the level of organizational capabilities. Based on the organizational capabilities development model, the policymakers and general managers can set strategic plans and finally realize human development tools and goals in the educational dimension the of Kurdistan Region. The Ministry of Education of the Kurdistan Region of Iraq needs to consider different levels of organizational capabilities and use this model for its development and in the appropriate contexts and structures of this model. To develop organizational capabilities in the Kurdistan Region education system, it is vital to identify and nurture effective talents and capacities by adopting policies and determining appropriate structures, and providing desirable environments and contexts. In this regard, the main task is for the Ministry of Education to consider these capabilities and provide appropriate infrastructures and structures for their development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development
  • Organizational capability
  • Qualitative method
  • Grounded theory
  • Fundamental capabilities
ابویی اردکان، محمد؛ عبادی، نغمه؛ مقیمی، سیدمحمد و یزدانی، حمید رضا (1400). بررسی تجربی روش هم‎سویی اقدام‌های منابع انسانی با استراتژی سازمان. مدیریت دولتی، ١٣(٢)، ٣٥٤-٣٨٤،
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1400). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکرد جامع. (چاپ هفتم)، تهران: انتشارات صفار.
دانایی فرد، حسن؛ برزگر، فاطمه و احمدی، هانیه (1394). سازوکارهای ارتقای قابلیت‌های سازمانی در بخش دولتی. فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 3 (3)، 91- 106.
‌‌شاه‌حسینی، محمد علی‌؛ رنجبر، محمدهادی‌ و کیماسی، مسعود‌ (١٣٩٥). شناسایی‌ و‌ترکیب‌ قابلیت‌های‌ سازمانی‌ در‌ موفقیت‌ رقابتی‌ صنعت‌ نوشیدنی. چشم‌انداز‌ مدیریت‌ بازرگانی، 15(26)، ٥١-٦٧.
محمدپور، احمد (1400). ضد روش: زمینه‌های فلسفی و رویه‌های عملی در روش‏شناسی کیفی. (چاپ سوم)، نشر لوگوس.
هاشمیه انارکی، محمد؛ قلی پور، ارین؛ امیری، مجتبی و بابایی زکلیکی، محمد علی (1400). طراحی چارچوب شایستگی کارکنان مبتنی بر راهبردهای سازمان (مورد مطالعه معاونت برق وزارت نیرو). مدیریت دولتی، ١٣(١)، ٢٩-٥٨.
 
References
Abooyee Ardakan, M., Ebadi, N., Moghimi, S.M. & Yazdani, H. R. (2021). Studying a Method for Aligning Business Strategy & HR Practices. Public Administration, 13(2), 354- 384. doi: 10.22059/jipa.2020.307321.2785 (in Persian)
Adaku, E., Ankrah, N. A. & Ndekugri, I. E. (2021). Design for occupational safety and health: A theoretical framework for organisational capability. Safety Science, 133, 105005.
Andrews, R., Beynon, M.J. & McDermott, A. M. (2016). Organizational Capability in the Public Sector: A Configurational Approach. Journal of Public Administration Research and Theory, 26(2), 239–258.
Artinian, Barbara M.; Giske, Tove & Cone, Pamela H. (2009) Glaserian grounded theory in nursing research: trusting emergence, Springer Publishing Company.
Bhatt, G. D. (2000). A Resource-based Perspective of Developing Organizational Capabilities for Business Transformation. Knowledge and Process Management, 7(2), 169-196.
Danaeifard, H., Alvani, S.M. &  Azar, A. (2021). Qualitative research methodology in management: a comprehensive approach. Tehran: Saffar Pub. (in Persian)
Danaeifard, H., Barzegar, F. & Ahmadi, H. (2013). Mechanisms for improving organizational capabilities in the public sector. Quarterly Journal of Management of Government Organizations, 91-106. (in Persian)
Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Press, Mill Valley.
Glaser, B. (1998). Doing Grounded Theory: Issues and Discussions. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Glaser, B. (2005). The Grounded Theory Perspective III: Theoretical Coding. Mill Valley, CA: Sociology Press.
Glaser, B. G. (2007). Remodeling Grounded Theory. Historical Social Research, Supplement, 19, 47-68. https://nbnresolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-288341
Glaser, B.G. & Holton, J. (2004). Remodeling Grounded Theory. Forum: Qualitative Social Research, 5(2). http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs040245.
Hashemieh, A. M., Gholipour, A., Amiri, M. & Babaie, Z. M. A. (2021). Designing a Competency Framework Based on Organizational Strategies (Case Study: The Electricity Deputy of Minister of Energy). Public Administration, 13(1), 29- 58. (in Persian)
Helfat, C. E. (2003). Stylized facts regarding the evolution of organizational resources and capabilities. In Helfat, C.E. (ed.), The SMS Blackwell handbook of organizational capabilities: emergence, development, and change. Blackwell Publishing, Malden, MA, 1-11.
Inan, G.G. & Bititci, U. S. (2015). Understanding organizational capabilities and dynamic capabilities in the context of micro enterprises: a research agenda. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 210, 310-319.
Konopik, J., Jahn, Ch., Schuster, T., Hoßbach, N. & Pflaum, A. (2022 available online) Mastering the digital transformation through organizational capabilities: An onceptual framework. Digital Business, 2(2). https://doi.org/10.1016/j.digbus.2021.100019
Kusunoki, K., Nonaka, I. & Nagata, A. (1998). Organizational Capabilities in Product Development of Japanese Firms: A Conceptual Framework and Empirical Findings. Organization Science, 9(6), 699-718.
Leiringer, R. & Zhang, S. (2021). Organisational capabilities and project organising research. International Journal of Project Management, 39(5), 422-436.
Maier, A.M., Moultrie, J. & Clarkson, P. J. (2012). Assessing Organizational Capabilities: Reviewing and Guiding the Development of Maturity Grids. Ieee Transactions on Engineering Management, 59(1), 138-159.
Mohammadpur, A. (2021). Anti method: Logic and design in qualitative methodology (3th ed.). Loutos Pub. (in Persian)
Morse, J.M., Bowers, B.J., Charmaz, K., Corbin, J., Clarke, A.E. & Stern, P.N. (2016). Developing grounded theory: The second generation (Vol. 3). Routledge.
Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. (Seventh Edition), Pearson Education Limited.
Ouakouak, M.L., Ouedraogo, N. & Mbengue, A. (2014). The mediating role of organizational capabilities in the relationship between middle managers involvement and firm performance: A European study. European Management Journal, 32(2), 305-318.
Scott, W. R. & Davis, G. (2015). Organizations and organizing: Rational, natural and open systems perspectives. Routledge. (in Persian)
Scott, W. R., & Davis, G. (2015). Organizations and organizing: Rational, natural and open systems perspectives. Routledge. (in Persian)
Shahhoseini, M. A., Ranjbar, M. H. &  Keimasi, M. (2016). Identifying and combining organizational capabilities in the competitive success of the beverage industry. Perspectives of Business Management, 15(26), 51- 67. (in Persian)
Smallwood, N. & Ulrich, D. (2004). Capitalizing on Capabilities. Harvard Business Review, 82(6), 119-27, 138.
Teece, D.J. (1997). Economic analysis and strategic management. California Management Review, 26(3), 87-110.
Teece, D.J., Pisano, G. & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–533.
Veres, M.S. (2013). From one to two – a possible model of organizational development and development of organizational capabilities. University of Miskolc, 9(01), 91-97.