شناسایی شایستگی‌های حاکمان بر اساس گلستان سعدی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران

چکیده

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی شایستگی حاکمان بر اساس گلستان سعدی می‌باشد. برای این منظور، از کتاب گلستان سعدی بر اساس نسخه محمدعلی فروغی استفاده گردید.
روش: پژوهش حاضر در چارچوب پارادایم تفسیری و مطالعة کیفی قرار می‌گیرد و برای تحلیل داده‌ها از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را  41 حکایت از باب اول گلستان سعدی با عنوان سیرت پادشاهان تشکیل می‌دهد و با توجه به اینکه هر 41 حکایت مورد مطالعه دقیق قرار گرفت، لذا نمونه‌گیری انجام نشده و از روش سرشماری استفاده گردید. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر حکایات و ابیات و  به صورت دستی توسط دو نفر به صورت جداگانه انجام شد و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی، پایایی در پژوهش حاضر برابر با 87/0 محاسبه گردید که بیانگر آن است مضامین از پایایی (قابلیت اعتماد) بالایی برخوردارند.
یافته‌ها: با بررسی و تحلیل هر یک از حکایات و ابیات و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون و کدگذاری‌های انجام شده، چارچوب شایستگی حاکمان ترسیم گردید. یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن است که چارچوب شایستگی حاکمان دارای 12 بعد (سازه) و 26 مولفه می‌باشد و هر یک از ابعاد چارچوب شایستگی شامل خدامحوری، اعتمادسازی، امانت‌داری، خیرخواهی، عدالت‌گری، مشارکت‌جویی، قانون‌گرایی، قدرشناسی، سلامت هیجانی، استغنای نفس، خردگرایی و دوراندیشی نیز بیانگر شایستگی‌های محوری حاکمان می‌باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بر این موضوع تاکید دارد که حاکمان جهت افزایش مشروعیت، باید از شایستگی‌های محوری 12 گانه برخوردار بوده و از طرفی دیگر، شایستگی‌های محوری احصاء شده صرفاً منحصر به شخص حاکم نبوده و تمامی خط‌مشی‌گذاران و حکمرانان سیاسی کشور می‌بایست از این شایستگی‌های محوری برخوردار باشند و این شایستگی‌ها باید در احراز پست‌های سیاسی و اجرایی کشور مورد توجه جدی قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Competencies of the rulers based on Sa'di's Golestan

نویسنده [English]

  • Hamed Mohammadi
Ph.D., Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

Objective: The main purpose of this study is to identify the competence of rulers based on Sa'di's Golestan. For this purpose, Sa'di's Golestan book was used based on the version of Mohammad Ali Foroughi.
Methods: The present study is within the framework of interpretive paradigm and qualitative study and a thematic analysis strategy have been used to analyze the data. The present research population consists of 41 anecdotes from the first chapter of Sa'di's Golestan entitled "The Characters of Kings" and considering that all 41 anecdotes were studied carefully, so sampling was not done and the census method was used. To calculate the reliability, coding was done by two people individually by studying line by line of anecdotes and verses, and after the coding was completed, the results of these two codings were compared with each other 0.87 was calculated to indicate that the subjects had high reliability.
Results: By reviewing and analyzing each of the anecdotes and verses and then using the method of content analysis and coding, the competency framework of the rulers were drawn. The findings of the present study indicate that the competency framework of rulers has 12 dimensions (structures) and 26 components and each dimension of the competency framework includes God-centered, building trust, Bailment, benevolence, justice, participation seeking, legalism, appreciation, emotional health, Self-loathing, Rationalism and foresight also reflect the central competencies of rulers.
Conclusion: The results of the present study emphasize that in order to increase legitimacy, rulers must have 12 core competencies, and on the other hand, the calculated central competencies are not limited to the ruler and all policymakers and political rulers of the country must have these competencies. They should be pivotal, and these merits should be taken seriously in fulfilling the country's political and executive positions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence
  • Competence of Rulers
  • Sa'di's Golestan
  • Thematic analysis
اسماعیلی، محمودرضا؛ سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجت؛ عراف‌نژاد، محسن (1395). شناسایی شایستگی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفاده از روش دلفی فازی. فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 26، 126-105. 
الوانی، سیدمهدی؛ اردلان، امید؛ محمدی فاتح، اصغر (1395). طراحى و تدوین الگوی مناسب شایستگی‌های مدیران و فرماندهان در سازمان ارتش ج.ا.ا، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 8(1)، 30-1.  
تسلیمی، محمدسعید؛ راعی، رضا؛ فرزین‌وش، اسداله؛ برقی، میکائیل (1392). طراحی و تبیین مدل شایستگی‌های مدیران پروژه‌های ملی کشور با تمرکز بر ریسک. فصلنامه مدیریت دولتی، 5(4)، 78-57.  
پورعزت، علی‌اصغر؛ مختاریان‌پور، مجید؛ امینی، علی (1398). طراحی الگوی شایستگی سفیران جمهوری اسلامی ایران.                                فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 11(2)، 25-1.    
دانایی‌فرد، حسن؛ آذر، عادل؛ شیرزادی، مهدی (1391). چارچوبی برای شناسایی شایستگی‌های خط‌مشی‌گذاران ملی (نمایندگان مجلس قانونگذاری). فصلنامه مجلس و راهبرد، 19(70)، 35-5. 
دانایی‌فرد، حسن (1395). به سوی چارچوبی برای مطالعه مدیریت دولتی اسلامی (بخش ٢: مضامین کلیدی و چارچوب پیشنهادی).     فصلنامه اسلام و مدیریت، 5(10)، 159-137.  
زاهدی، شمس‌السادت؛ شیخ، ابراهیم (1389). الگوی قابلیت‌های راهبردی مدیران میانی دولتی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی،    1، 139-95. 
سعدی شیرازی، مصلح‌الدّین (1382). گلستان سعدی. بر اساس نسخه محمدعلی فروغی، تهران: سرایش. 
ظهیری‌ناو، بیژن؛ پاک‌مهر، عمران (1387). اندیشه‌های سیاسی و حکومتی سعدی در بوستان و گلستان. پژوهشنامه علوم انسانی، 58، 122-92.  
عابدی جعفری، حسن؛  تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، الوالحسن؛ شیخ زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، 198-151.    
قدیری، راحله (1396). بررسی و تبیین شرایط حاکم از منظر فقها و فلاسفه اسلامی. فصلنامه قانون یار، 2(2)، 66-33.
کاوسی، روشنک؛ پورعزت، علی‌اصغر؛ طیبه، عباسی (1395). شناسایی و تدوین ویژگی‌های مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه مدیریت دولتی، 9(1)، 60-35. 
نورمحمدی، محمدرضا؛ نیک‌معین، جواد (1394). معیارهای شایستگی مدیران با استفاده از رهنمودهای امام علی (ع) در نهج‌البلاغه.          دو فصلنامه اسلام و مدیریت، 4(7)، 159-139.   
هولستی، ال.ار (1380). تحلیل محتوا در علوم اجتمـاعی و انسـانی (نـادر سـالارزاده امیـری، مترجم). تهـران: دانشگاه علامه طباطبایی. 
References
Abedi Jafari, H., Taslimi, M., Faghihi, A., Sheikhzade, M. (2011). Thematic Analysis and Thematic Networks: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns Embedded in Qualitative Data Municipalities. Strategic management thought journal, 5(2), 151-198. (in Persian)
Albetkova, A., Chaignat, E., Gasquet, P., Heilmann, M., & Isadore, J. (2019). A Competency Framework for Developing Global Laboratory Leaders. Frontiers in Public Health, 7, 1-6.
Alvani, S. M., Ardalan, D., mohammadi fateh, A. (2008). Designing an Appropriate Competency Model for Managers and Commanders at IRI Army. Scientific Journal of Research in Human Resources Management, 8(1), 1-30. (in Persian)
Andersen, D.E. (2018). Does Meritocracy Lead to Bureaucratic Quality? Revisiting the Experience of Prussia and Imperial and Weimar Germany. Social Science History, 42(2), 245-268. 
Avelino, K.W.R.S., Salles, D.M.R., & Costa, I.S.A. (2017). Collective competencies and strategic people management: a study carried out in federal public organizations. Revista de Administração Mackenzie, 18(5), 202–228.
Bartelings, J.J., Goedee, J., & Bijl, R. (2017). The Nature of Orchestration Work. Public Management Review, 19(3), 342–360.
Brennan, M.G. (2019). Global Competency in Public Administration. Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance, 4(2), 1-22.
Bueno, C., & Tubbs, S. (2004). Identifying global leadership competencies. Journal of American Academy of Business, 5(1/2), 80–87.
Carter, S.D. (2017). A Competency Framework for Governance: The knowledge, skills and behaviors needed for effective governance in maintained schools, academies and multi-academy trusts. National Schools Commissions for England, Department of Education. 
Communities Management Office Acquired Services and Assets Sector Office of the Comptroller General Treasury Board of Canada Secretariat. (2018). Government of Canada Procurement Community Competencies. Treasury Board of Canada Secretariat (TBS) Ottawa, Canada, 1-43.
Dahlstr¨om, C., & Lapuente, V. (2017). Organizing Leviathan: Politicians, Bureaucrats, and the Making of Good Government. Cambridge University Press.
Danaeifard, H. (2017). Towards a framework for the study of Islamic Public Management Part 2: Key Concepts and the suggested Framework. Islam & Management Journal, 5(10), 137-160. (in Persian)  
Danaeifard, H., Azar, A., & Shirzadi, M. (2012). A Framework for Identifying National Policymaker’s Qualifications (Members of Parliament). Journal Majlis & Rahbord, 19(70), 5-35. (in Persian) 
Dinh, J.E., Lord, R.G., Gardner, W.L., Meuser, J.D., Liden, R.C., & Hu, J. (2014). Leadership theory and research in the new millennium: Current theoretical trends and changing perspectives. The Leadership Quarterly, 25, 36-62.
Esmaili, M.R., Vahdati, H., Sepahvand, R., & Arefnejad, M. (2016). Identifying the Competencies of the Representatives of the Islamic Consultative with Using fuzzy Delphi method. Quarterly of Public Administration Perspectives, 26, 105-126. (in Persian) 
Fletcher, M., Burnside, R., & Pink-Harper, S. (2019). Determining the Level of Cultural Competence of College Police Departments: A Study of Three Different Campuses. Journal of Public Management & Social Policy, 26(1), 1-17. 
Fowler, s. (2018). Toward a New Curriculum of Leadership Competencies: Advances in Motivation Science Call for Rethinking Leadership Development. Advances in Developing Human Resources, 00(0), 1-15. 
 Galleli, B., & Junior, F.H. (2019). "Human competences for sustainable strategic management: evidence from Brazil. Benchmarking: An International Journal, 26(2), 1-32.
Ghadiri, R. (2018). Study and explanation of the prevailing conditions from the perspective of Islamic jurists and philosophers. Qanun Yar Quarterly, 2 (2), 66-33. (in Persian)
Goldsmith, M., Greenberg, C.L., Robertson, A., & Hu-Chan, M. (2003). Global leadership: The next generation. New Jersey, NJ: Pearson FT Press.
Gupta, V., Chopra, S., & Kakani, R.K. (2018). Leadership competencies for effective public administration: a study of Indian Administrative Service officers. 
Journal of Asian Public Policy, 11(1), 98-120.
Heames, J., & Harvey, M. (2006). The evolution of the concept of the ‘executive’ from the 20th century manager to the 21st century global leader. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13(2): 29–41.
Holstey, L.R. (2002). Thematic analysis in social sciences and humanities (Nader Salarzadeh Amiri, translator). Tehran: Allameh Tabatabai University. (in Persian)
International Organization of Supreme Audit Institutions. (2019). Competency framework for public sector audit professionals at Supreme audit institutions. Capacity Building Committee, 1-38. 
Jokinen, T. (2005). Global leadership competencies: A review and discussion. Journal of European Industrial Training, 29, 199-216.
Kariuki, S.K. (2017). Competency Framework for the Public Service. Ministry of Public Service and Youth Kenya, 1-44. 
Kavousi, R., Pourezzat, A.A., Abbasi, T. (2017). Identify and codify appropriate features for verification competencies of Science, Research and Technology Minister of Republic Islamic of IRAN. Journal of Public Administration, 9(1), 35-60. (in Persian)
Kruyen, P.M., & Van Genugten, M. (2020). Opening up the black box of civil servants’ Competencies. Public Management Review, 22(1), 118-140. 
Lange, E., & Durst-Andersen, P. (2010). Mentality and Thought: North, South, East and West. Copenhagen Business School Press DK.
Macnamara, J. (2018). Competence, competencies and/or capabilities for public communication? A public sector studies. Asia Pacific Public Relations Journal, 19, 16-40.
Mau, T.A. (2015). Leadership competencies for a global public service. International Review of Administrative Sciences, 0(0), 1-20.
Meyer-Sahling, J.H. (2018). Civil service management and corruption: What we know and what we don't. Public Administration, 96(2), 276-285.
Mubin, F., & Roziqin, A. (2018). Meritocracy of Bureaucracy in Indonesia. International Journal of Social Science and Humanity, 8(8), 241-246.
Noormohammadi, M.R., & Nikmoeen, J. (2015). Investigation of the Criteria Concerning Managers Merits According to Imam Ali (A.S) Teachings in Nahjolbalagheh. Semi – annual Journal of Islam & management, 4(7), 139-159. (in Persian) 
Park, S., Jeong, S., Jang, S., Yoon, S.W., & Lim, D.H. (2017). Critical Review of Global Leadership Literature: Toward an Integrative Global Leadership Framework. Human Resource Development Review, 17(1), 95-120.
Parrado, S., & Salvador, M. (2011). The institutionalization of meritocracy in Latin American regulatory agencies. International Review of Administrative Sciences, 77(4), 687–712.
 Pourezzat, A.S., Mokhtarianpour, M., & Amini, A. (2019). Designing Competency Model for the Ambassadors of the Islamic Republic of Iran. Journal of Research in Human Resources Management, 11(2), 29-56. (in Persian)
Qadiri, R. (2017). Examining and explaining the prevailing conditions from the perspective of Islamic jurists and philosophers. Quarterly Law of Yar, 2, 23-66. (in Persian)
Saʿdi Shirazi, M. (2004). Sa'di's Golestan. Based on the version of Mohammad Ali Foroughi, Tehran: Sarayesh. (in Persian) 
Suárez Serrato, J.C., Yu Wang, X., & Zhang, S. (2019). The Limits of Meritocracy: Screening Bureaucrats Under Imperfect Verifiability. NBER Working Paper No. 21963. 
Taslimi, M.S., Raee, R., Farzinvash, A., Barghi, M. (2014). Design and Explanaion of National Projects Managers’ Competencies, Focusing on Risk. Journal of Public Administration, 5(4), 57-78. (in Persian) 
United Nations Development Programme. (2018). Meritocracy for Public Service Excellence. 1-20. 
Valerio, L.C. (2018). An Assessment of Managerial and Leadership Competencies and Ethical Climate of Local Government Chief Executives and Senior Managers in the Municipality of Santa Maria, Bulacan: Basis for Good Governance. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 191, 360-371.
Van der Steen, M., Van Twist, M., & Bressers, D. (2018). The Sedimentation of Public Values: How a Variety of Governance Perspectives Guide the Practical Actions of Civil Servants. Review of Public Personnel Administration, 38(4), 387- 414.
Van Dorp, E.J. (2018). Trapped in the Hierarchy: The Craft of Dutch City Managers. Public Management Review, 20(8), 1128–1245.
Vogler, J.P. (2019). Imperial Rule, the Imposition of Bureaucratic Institutions, and Their Long-Term Legacies. World Politics, 71(4), 806–863.
Wijaya, A.F., Kartika, R., Zauhar, S., & Mardiyono, M. (2019). Perspective merit system on placement regulation of high level official civil servants (a Case Study of placement civil servants in Local Government on Palembang). Holistica, 10(2), 187-206.
World Bank. (2016). Doing Business: Measuring Regulatory Quality and Efficiency. International Bank for Reconstruction and Development.
Zahedi, S., Sheikh, I. (2011). Model of strategic capabilities of middle public managers. Quarterly Journal of Strategic Management Studies, 1, 139-95. (in Persian)
Zahiri Nov, B., Pakmehr, O. (2008). Sa’di’s Views on Politics and the State in Bustan and Golestan. Human Science, 58, 99-122. (in Persian)