تحلیل محتوای پژوهش‌های فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: در پژوهش حاضر درصدد تحلیل محتوای مقالات فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران به‌منزله یکی از نشریه‎های معتبر در رشته مدیریت دولتی در ایران هستیم.
روش: پژوهش حاضر مبتنی بر روش تحلیل محتواست و جامعه آماری شامل 291 مقاله منتشر شده در سال‎های 1387 تا بهار 1397 در نشریه مدیریت دولتی دانشگاه تهران است. در این پژوهش از نمونه‌گیری استفاده نشده و همه عناصر جامعه به‎صورت سرشماری بررسی شده‌اند.
یافته‎ها: پس از بررسی تک تک مقالات، محتوای آنها از لحاظ تعداد مقالات چاپ شده در فصلنامه، جنسیت نویسنده، رتبه علمی، رشته/ گرایش و موضوعات و محورهای مورد توجه نویسندگان، دانشگاه‌ها/ سازمان‌های مشارکت‌کننده، جامعه آماری، رویکرد، نوع، سطح تحلیل، استراتژی و مقطع زمانی پژوهش‌ها، نوع داده‌ها و روش گردآوری داده‌ها تجزیه‌و‌تحلیل شد.
نتیجه‎گیری: نتایج نشان داد که از سال 1387 تا بهار 1397 تعداد 291 مقاله در فصلنامه مدیریت دولتی منتشر شده است. بیشترین مقالات توسط نویسندگان مرد، با رتبه علمی استادیار، مدرک مدیریت دولتی و وابسته به دانشگاه تهران انتشار یافته است. موضوع محوری بیشتر مقالات، رفتار سازمانی و منابع انسانی بوده و اغلب آنها، سازمان‎ها و نهادهای دولتی را برای جامعه آماری در نظر گرفته‎اند. همچنین بر اساس نتایج، بیشتر پژوهش‌ها به‎صورت مقطعی انجام شده و دارای رویکرد کمی و از نوع کاربردی بودند؛ سطح تحلیل و استراتژی بیشتر مقالات، به‎ترتیب از نوع فردی و پیمایشی بوده است. داده‌های به‎کار رفته در بیشتر آنها، از نوع اولیه و روش گردآوری داده‌ها بیشتر از طریق پرسش‎نامه بوده است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Content Analysis of the Articles Published in the Journal of Public Administration in University of Tehran

نویسندگان [English]

  • Hossein Imani 1
  • Amirhossein Abdollahzadeh 1
  • Ali Asghar Pourezzat 2
1 PhD. Candidate, Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective: In this research, we are going to analyze the content of articles published in “Journal of Public Administration” dependent to University of Tehran as a prominent journal in the field of public administration in Iran.
Methods: The research method applied in this research is content analysis and the statistical population is 291 articles published in the Journal of Public Administration dependent to University of Tehran between 2008 and 2018. There is no sampling in this research and all the paper have been scrutinized through census.
Results: By scanning each article, the contents of all the articles including number of published articles, gender, Scientific rank, discipline and the authors’ interests, participating universities and organization, statistical population, approach, type, analytical level, strategy and time horizon of articles, type of the data and date collection method were analyzed.
Conclusion: The results showed that 291 articles were published in the journal from 2008 to the spring of 2018 and most of them were written by male authors  entitled as assistant professors who have studied public administration and dependent to University of Tehran. Also, many of the articles were about organizational behavior and human resources management, the statistical population of articles was mainly organizations and public sector. Moreover, the results showed that many of the articles were cross-sectional and quantitative and they were mostly applied in nature. Besides, their analytical level and strategy were individual and survey respectively. And the data were primitive and the questionnaires were the main data collection method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • public administration
  • Content analysis
  • Public administration researches
  • Journal of public administration
  • Public administration in Iran
پورعزت، علی اصغر؛ هاشمی کاسوایی (1394). بازشناسی هویت مدیریت دولتی و دانش اداره. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 8 (30)، 5- 31.
حافظ نیا، محمدرضا (1386). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
خاکی، غلامرضا (1393). روش تحقیق (با رویکرد پایاننامهنویسی). تهران: انتشارات فوژان.
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی (1390). گفتارهایی در فلسفه تئوری‌های سازمان دولتی. تهران، انتشارات صفار.
دنهارت، رابرت بی (1395). نظریه‌های سازمان دولتی، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. تهران: انتشارات صفار.
رهنورد، فرج اله؛ محبی دلیگانی، مرضیه (1395). آثار جهانی شدن بر مدیریت دولتی در ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 8 (3)، 415- 436.
سالارزهی، حبیب اله.؛ ابراهیم‎پور، حبیب (1391). بررسی سیر تحول در پارادایم‌های مدیریت دولتی: از پارادایم مدیریت دولتی سنتی تا پارادایم حکمرانی خوب. فصلنامه مدیریت دولتی، 4 (9)، 43- 62.
سکاران، اوما (1390). روش‌های تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
سلیمی، جلیل؛ مکنون، رضا (1397). فراتحلیل کیفی پژوهش‎های علمی ناظر بر مسئله حکمرانی در ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 10 (1)، 1-30.
قائدی، محمدرضا؛ گلشنی، علیرضا (1395). روش تحلیل محتوا، از کمی گرایی تا کیفی گرایی. روشها و مدلهای روانشناختی، 7 (23)، 57 – 82.
محمدی، حامد؛ الوانی، سید مهدی؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛ حمیدی، ناصر (1395). طراحی و تبیین الگوی اثربخش نظام اداری ایران. فصلنامه مدیریت دولتی، 8 (4)، 591 – 616.
نریمانی، امیررضا؛ واعظی، رضا (1396). شناسایی عوامل تسهیل‎گر تجاری‎سازی پژوهش‎های دانش مدیریت دولتی. فصلنامه مدیریت دولتی، 9 (2)، 235- 262.
 
References
Bailey, S. K. (1968). Objectives of the theory of public administration. Theory and practice of public administration: Scope, objectives, and methods. Philadelphia: American Academy of Political and Social Sciences.
Bingham, R. D., & Bowen, W. M. (1994). "Mainstream" public administration over time: a topical content analysis of Public Administration Review. Public Administration Review, 54(2), 204-208.
Carley, K. (1997). Extracting team mental models through textual analysis. Journal of Organizational Behavior, 18, SI, 533–558.
Danaeifard, H. & Alvani, S. M. (2011). Discussions in philosophy of public organization theories. Tehran, Saffar Press. (in Persian)
Denhardt, R. B. (1984). Theories of Public Administration. Pacific Grove, California: Brooks/Cole Publishing Co.
Denhardt, R. B. (2016). Theories of public organization (Trans. by Seyyed Mehdi Alvani and Hassan Danaeifard. Tehran, Saffar Press. (in Persian)
Duriau, V. J., Reger, R. K., & Pfarrer, M. D. (2007). A content analysis of the content analysis literature in organization studies: Research themes, data sources, and methodological refinements. Organizational research methods, 10(1), 5-34.
Farazmand, A. (2012). The future of public administration challenges and opportunities—a critical perspective. Administration & Society, 44(4), 487–517.
Fry, B.R., & Raadschelders, C.N.J. (2008). Mastering Public Administration: From Max Weber to Dwight Waldo. Washington, DC: CQ Press.
Ghaedi, M. & Golshani, A. (2016). Content analysis method; quantitative approach to qualitative approach. Journal of psychological Methods and models, 7(23), 57-82. (in Persian)
Gill, J., & Meier, K. J. (2000). Public administration research and practice: A methodological manifesto. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(1), 157-199.
Grimmelikhuijsen, S., Jilke, S., Olsen, A. L., & Tummers, L. (2017). Behavioral public administration: Combining insights from public administration and psychology. Public Administration Review, 77(1), 45-56.
Gulrajani, N., & Moloney, K. (2012). Globalizing public administration: today's research and tomorrow's agenda. Public Administration Review, 72(1), 78-86.
Hafer, J.A. (2016). Public administration’s identity crisis and the emerging approach that may alleviate it. Hatfield Graduate Journal of Public Affairs, 1(1), 1–12.
Hafeznia, M. R. (2007). An introduction to research method in human science. Tehran, SAMT press. (in Persian)
Henry, N. (1975). Paradigms of public administration. Public Administration Review, 35(4), 378-386.
Huff, A. S. (1990). Mapping strategic thought. Chichester, NY: John Wiley and Sons.
Kabanoff, B. (1996). Computers can read as well as count: How computer-aided text analysis can benefit organizational research. Trends in Organizational Behavior, 3, 1–21.
Kettl, D. F. (1990). The Perils-and Prospects-of Public Administration. Public Administration Review, 50(4), 411.
Kettl, D. F. (1995). Building lasting reforms: Enduring questions, missing answers. Inside the reinvention machine: Appraising governmental reform. Washington, DC: Brookings Institution.
Khaki, Gh. (2014). Research method. Tehran, Foozhan press. (in Persian)
Lowe, K. & Gardner, W. (2001). Ten years of the leadership quarterly: Contributions and challenges for the future. The Leadership Quarterly, 11(4):459-514.
Mainzer, L.C. (1994). Public administration in search of a theory. Administration and Theory, 26(3), 359–394.
McCurdy, H. E., & Cleary, R. E. (1984). Why can't we resolve the research issue in public administration? Public Administration Review, 44(1), 49-55.
Mohammadi, H., Alvani, S. M., Memarzadeh Tehran., Gh., Hamidi, N. (2017). Designing and Developing Iran Administrative system Effectiveness Model. Journal of Public Administration, 8(4), 591-616. (in Persian)
Narimani, A. R., Vaezi, R. (2017). Identify factors to the commercialization of research in Knowledge of public administration. Journal of Public Administration, 9(2), 235-262.
(in Persian)
Ni, C., Sugimoto, C. R., & Robbin, A. (2017). Examining the evolution of the field of public administration through a bibliometric analysis of public administration review. Public Administration Review, 77(4), 496-509.
Onder, M., & Brower, R. S. (2013). Public Administration Theory, Research, and Teaching: How Does Turkish Public Administration Differ? Journal of Public Affairs Education, 19(1), 117-139.
Overman, E. S. (1984). Public Management: What's New and Different? Public Administration Review, 44(3), 275-278.
Perry, J. L., & Kraemer, K. L. (1986). Research Methodology in the "Public Administration Review", 1975-1984. Public administration review, 46(3), 215-226.
Pitts, D. W. (2007). How effective is public management research? An analysis of scope and methodology. In Ninth Public Management Research Conference, Tucson, Arizona, October, 25-27.
Pourezzat, A. A. & Hashemi Kasvaei, M. S. (2016). Recognizing public administration identity. Public management researches, 8(30), 5-31. (in Persian)
Raadschelders, J. C. (1999). A coherent framework for the study of public administration. Journal of Public Administration Research and Theory, 9(2), 281-304.
Raadschelders, J. C., & Lee, K. H. (2011). Trends in the study of public administration. Empirical and qualitative observations from Public Administration Review, 2000–2009. Public Administration Review, 71(1), 19-33.
Rabin, W., Hildreth & Miller, G. J. (2007). Handbook of public administration, 3rd edition, Jack CRC press.
Rahnavard, F., & Mohebi Delighani, M. (2016). The Effects of Globalization on Public Administration in Iran. Journal of Public Administration, 8(3), 415-436. (in Persian)
Roberts, C. W. (1989). Other than counting words: A linguistic approach to content analysis. Social Forces, 68, 147–177.
Rodgers, R., & Rodgers, N. (2000). Defining the Boundaries of Public Administration: Undisciplined Mongrels versus Disciplined Purists. Public Administration Review, 60(5), 435–445.
Rohr, J. A. (1986). To run a constitution: The legitimacy of the administrative state. University Press of Kansas.
Rutgers, M. (2010). Theory and scope of public administration: An introduction to the study’s epistemology. Public Administration Review, 1-45.
Salarzehi, H. & Ebrahimpour, H. (2012). Paradigms of Public Administration: From Traditional Public Administration to Good Governance. Journal of public administration, 4(9), 43-62. (in Persian)
Salimi, J., & Maknoon, R. (2018). Qualitative Meta-analysis of Scientific Researches Concerning the Issue of Governance in Iran. Journal of Public Administration, 10(1), 1-30. (in Persian)
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2015). Research Methods for Business Students, np: Harlow: Financial Times Prentice Hall.
Saylan, G., & Sezen, S. (2000). The paradigmatic crises of public administration and teaching curriculum: Turkish case. Turkish Public Administration Annual, 24 & 26, 59-76.
Sekaran, U. (2011). Research methods in management (Trans. by Mohammad Saebi & Mahmoud Shirazi). Tehran, Institute of Public Administration Education. (in Persian)
Sigelman, L. (1976). In Search of Comparative Administration. Public Administration Review 36(6), 612–621.
Slagle, D. R., & Williams, A. (2018). Redefining the boundaries of Public Administration. Teaching Public Administration, 1-17. DOI: 0144739418775789.
Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical assessment, research & evaluation, 7(17), 137-146.
Streib G, Slotkin BJ and Rivera M (2001) Public administration research from a practitioner perspective. Public Administration Review 61(5): 515–523.
Sugimoto, C. R., & Weingart, S. (2015). The kaleidoscope of disciplinarity. Journal of Documentation, 71(4), 775-794.
Tesch, R. (1990). Qualitative research: Analysis types and software tools. New York: The Palmer Press.
Van de Walle, S., & Van Delft, R. (2015). Publishing in public administration: Issues with defining, comparing, and ranking the output of universities. International Public Management Journal, 18(1), 87-107.
Van Wart, M. & Cayer, N.J. (1990). Comparative Public Administration: Defunct, Dispersed, or Redefined? Public Administration Review, 50(2), 238–48.
Waldo, D. (1968). Scope and theory of public administration. In: Charlesworth JC (ed.) Theory and Practice of Public Administration. Philadelphia: American Academy of Political and Social Science.
Waldo, D. (1975). Political science: Tradition, discipline, profession, science, enterprise. Handbook of political science, 1, 1-130.
Weber, R. (1990). Basis content analysis (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
White, M. D., & Marsh, E. E. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library trends, 55(1), 22-45.
Woodrum, E. (1984). “Mainstreaming” content analysis in the social science: Methodological advantages, obstacles, and solutions. Social Science Research, 13, 1–19.