آسیب‎شناسی سیاست‎گذاری تولید محتوای فضای مجازی در ایران

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ـ شاخه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناخت و بررسی آسیب‌های فرایند سیاست‎گذاری نظارت بر مدیریت تولید محتوا در فضای مجازی ایران است.
روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی اجرا شده و داده‎های آن از طریق برگزاری مصاحبه‌های نیمه ‌ساختاریافته با 10 نفر از خبرگان حوزه قوانین و مقررات فضای مجازی که دست کم پنج سال سابقه فعالیت در این حوزه را داشتند، جمع‎آوری شده است. همچنین روش نمونه‌گیری، گلوله برفی بوده است.
یافتهها: با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مضمون متن مصاحبه‌ها، آسیب‌های فرایند سیاست‎گذاری مدیریت و نظارت بر تولید محتوا در فضای مجازی، شناسایی شد و در هفت دسته کلی قرار گرفت.
نتیجهگیری: آسیب‌های شناسایی شده که به هفت طبقه دسته‎بندی شدند، عبارت‌اند از: آسیب‌های سیستم نظارتی، سیاست‌های تولید محتوا، حمایت از تولید محتوا، امنیت و حریم خصوصی، عوامل و زیرساخت‌های فرهنگی، ضعف در تصمیم‌گیری و زیرساخت‌های فنی.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the laws and Regulations in Monitoring Content Production in Cyberspace in Iran

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mahdi Sharifi 1
  • Bita Marzban 2
  • Somaye Labafi 3
1 Assistant Prof. of Media Management, Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran
2 MSc Student, Social Communication Sciences, Media Management Branch, Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran
3 PhD. in Media Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. Email: s.labafi@ut.ac.ir
چکیده [English]

Objective: The purpose of this study was to identify and investigate the problems of the policy-making process of monitoring content production management in cyberspace in Iran.
Methods: This research was carried out using a qualitative approach by conducting semi-structured interviews with ten experts in the domain of cyberspace laws and regulations that have had an experience of at least five years of activity in this area. The snowball sampling method was used to decide over the participants of this study.
Results: Content analysis was used to identify the problems of the policy-making management process and monitoring the content production in cyberspace. Then, the results were classified into seven general categories.
Conclusion: These seven categories include problems of the regulatory system, content production policies, supporting content generation, security and privacy, cultural factors and infrastructures, weaknesses in decision making and technical infrastructure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content generation
  • cyberspace
  • Policy making
  • Laws and regulations
  • Diagnosis

باقری، محمود (۱۳۹۲). چالش‎های اعمال حقوقی فضای مجازی. فصلنامه برنامهریزی و بودجه، 16 (۱)، ۲۷-۴۶.

حاجی علی محمدی، مقصود؛ موذن زادگان، حسن علی؛ رضوی فرد، بهزاد (۱۳۹۴). تولید، ارسال و مورد معامله قرار دادن آثار مستهجن و مبتذل در فضای مجازی. پایان‎نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی.

روشندل اربطانی، طاهر؛ کوهی، احمد (۱۳۹۱). هم‎گرایی رسانه‎ای (رابطه تولید محتوای اینترنتی توسط کاربران و نحوه تماشای تلویزیون).مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 13(20)، ۱۴۳-۱۶۸.

روشندل اربطانی، طاهر؛ رضی، حسین؛ لبافی، سمیه (۱۳۹۱). بررسی آسیب‎شناسانه فرایند سیاست‎گذاری در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مجله مدیریت دولتی، (۱۰)، ۷۹-۱۰۰.

شورای عالی انقلاب فرهنگی. (۱۳۹۲). مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی. مشاهده ‌شده در ۳ دی ۱۳۹۲. قابل دسترس به آدرس:                                                                                          www.rc.majlis.ir

قانون جرائم رایانه‌ای. (1392). بازبینی‌شده در ۷ دی ۱۳۹۲. قابل دسترس به آدرس:                    www.cyberpolice.com

هاتف، مهدی (۱۳95). چالش‎ها و چشم‎اندازهای امنیت در فضای مجازی. ماهنامه توسعه انسانی پلیس، ۶(22)، 93- ۱۱۷.

 

References

Albarran, A. (2008). Hand book of media management and economic, Lawrence Erlbaum Associates. Publishers, London.

Albarran, A. (2014). Assessing the Field of Media Management and Economics Research: Looking Back, Looking Forward. Palabra Clave, 17(4), 1025-1040.

Amstutz, A., Amstutz, M. (2011). Mechanisms of Evolution for a Law of the Future. In: Sam Müller/Stavros Zouridis/Morly Frishman/Laura Kistemaker (eds.). The Law of the Future and the Future of Law, 395–405.

Anderson, C. (2014). Human aggression. Annual Review of Psychology, (53), 27–51.

‌Bagheri, M. (2013). The Challenges of Cyberspace Laws. Quarterly Journal of Planning and Budget, 16 (1), 27-46. (in Persian)

Baldwin, L. (2012). Hydropedological functional units. AGU Annual Fall Conference Proceedings. March 23th, Netherlands.

Bruns, A. (2012). Quantitative Approaches to Comparing Communication Patterns on Twitter,journal of technology in human services, (30),160-185.                               

Chik, M., Warren, B. (2010). Customary Internet-ional Law”: Creating a Body of Customary Law for Cyberspace. Part I: Developing Rules for Transitioning Custom into Law. Computer Law & Security Review, 26 (1), 3–22.

Cottle, S. (2003). Media organization and production, mapping the field, Sage, CA, 23-25.

Denardis, L. (2014). Global War for Internet Governance. Yale University Press News.

Haji Ali Mohammadi, M., Moazenzadegan, H., Razavifard, B. (2015). Producing, sending and treating pornographic and pornographic works in cyberspace. Master's Thesis. Tehran, Faculty of Law and Political Science, Allameh Tabataba'i University. (in Persian)

Hatef. M. (2016). Challenges and security perspectives in cyberspace. Human Development Policies Monthly, 6 (22), 93-117. (in Persian)

Kwach, K. & Ronstel, T. (1999). The context of the regulation of TV broadcasting in East Asia. Gazette, 61(3-4), 255–273.

Labafi, S. (2017). Advertising in Social Media: A theme analysis of networking capability, image transferability, and personal extensibility European Media Management Association (EMMA) conference, Ghent University, Belgium.

Lehman, D. (1993). Continuing the traditional of research on war: The Persian Gulf war, journal of social issues, (49), 1-14.

Participative Web And User-Created Content. (2007). Web 2.0 Wikis and Social Networking, Organization for Economic.

Reed, C. (2012). Making Laws for Cyberspace. International Journal of Law and Information Technology, 20(4), 370-382.

Roshandel Arbatani, T. Kuhi, A. (2012). Media convergence (the relationship between the production of content by the user and the way of watching television). Culture Communication Studies, 13 (20), 143-168. (in Persian)

Roshandel Arbatani, T. Razi, H. Labafi. S. (2012). The pathological study of the policy making process at the Islamic Broadcasting Organization of Iran, Journal of Public Administration, (10), 79-100. (in Persian)

Senn, M. (2011). Non-State Regulatory Regimes - Understanding Institutional Transformation. Berlin Heidelberg, Springer Publishers.

Supreme Council for Cultural Revolution. (1392). Terms and Conditions of Computer Information Networks. Islamic Consultative Research Center. Observed on January 3, 2013. (in Persian)

Susskind, R. (1996). The Future of Law: Facing the Challenges of Information Technology, England, Clarendon press.

Sanchez, J. (2015). Media image of seafarers in the Spanish printed press. Journal of Martime Policy and management, (42), 97-110.

Thompson, M. (2013). In Search of Alterity: On Google, Neutrality, and Otherness. Tulane Journal of Technology and Intellectual Property, 14 (2011), 137–190.

Trachtman, J. (2010). The International Law of Financial Crisis: Spillovers, Subsidiarity, Fragmentation and Cooperation. Journal of International Economic Law, (13)719–742

Turow, J. (2009). Media Today, An Introduction To Mass Communication, (3 Ed), Routledge.

Weber, R. (2012). Future Design of Cyberspace Law. Journal of Politics and Law, (5), 1–14.

Weber, R. (2002). Regulatory Models for the Online World, Brill, Zürich.

Weber, R. (2012). Overcoming the Hard Law/Soft Law Dichotomy in Times of (Financial) Crises. Journal of Governance and Regulation 1 (1), 8–14.