ارزیابی وضعیت شفافیت پورتال سازمان‌های دولتی (مطالعۀ موردی: وزارتخانه‌های ایران)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‎ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

یکی از شرط‌های اساسی در جهت‌دهی عملکرد کارکنان و سازمان‌های دولتی، کاهش فساد، کسب اعتماد عموم و ایجاد جامعة مردم‌سالار است. در راستای این آرمان، سازوکاری به‌نام شفافیت وجود دارد. اطلاعات که یکی از حیاتی‌ترین مسائل برای بقای دموکراسی به‌شمار می‌رود، به‌وسیلة شفافیت میان اطلاعات دولتمردان و شهروندان توازنی قوی برقرار کرده تا نقش اثربخش آن ظاهر شود. با توجه به لزوم بهره‌گیری از اینترنت برای شفافیت، با تدوین بازبینه‎ای، با روش سرشماری به بررسی 18 پورتال وزارتخانه‌های کشور پرداخته شده است. روش پژوهش از نوع کمی و از نظر جهت­گیری، از نوع ارزشیابی است. همچنین محیط پژوهش، میدانی، استراتژی پژوهش، پیمایشی و از حیث روش گردآوری اطلاعات و تجزیه ‌و تحلیل روابط بین متغیرها از نوع توصیفی ـ مقایسه‌ای است. نتایج حاصل از میانگین امتیازات حاکی از آن است که با وجود جایگاه مهم وزارتخانه‌ها در ادارة کشور و نقش سازندة آنها درجلب اعتماد عمومی، موضوع شفافیت هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و پورتال­های وزارتخانه­ها درسطوح ابتدایی شفافیت قرار داشته و به توجه ویژه برای ارتقای کیفیت پورتال خود از نظر شفافیت نیاز دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Transparency of Governmental Portals (Ministries of Iran)

نویسندگان [English]

  • Ghasemali Jamali 1
  • abbas nargesian 2
  • Ali Pirannejad 2
1 MSc. of Public Administration, Faculty of Management, Tehran University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

reduce corruption, public trust and establishing a democratic society is one of the key terms in directing the performance of employees and government agencies. There is a mechanism for this vision and it's called transparency. Information is a critical issue for the survival of democracy. With transparency, information between government and citizens established its strong balance until emerging its effective role. With regard to the neccessity of using the internet in transparency, an statistic- mode rivision is developed in order to assess 18 govermental web sites. This research is field research, strategy research, survey and data collection and analysis is a descriptive comparative relationships between variables. The results show that the issue of transparency isnt found its position among the authorities and Web sites ministries are in the transparency initial stage and they the great attention is needed to paid to transparency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • transparency
  • Portal
  • Ministries
دانایی فرد، ح.، الوانی، س م.، و آذر، ع. (1392) روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت، رویکردی جامع. تهران: صفار.
درویش، ح.، و عظیمی دهکردی، ف. (1395). بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با میانجی‌گری اعتماد سازمانی (مطالعۀ موردی: کارکنان بیمارستان پانزده خرداد ورامین). مدیریت دولتی، 8(1)، 166-153.
دنینگ، د. ا. ر. (1383). جنگ اطلاعات و امنیت(مترجم گروه مترجمان). تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری پردازش هوشمند علائم.
زینالی.صومعه، پ.، پورعزت، ع. ا.، و دودانگه، پ. (1392). کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در ایران (مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک). فصلنامه آینده پژوهی مدیریت،2(2)، 70-50. 
سلیمان.دهکردی، ا.، و افراسیابی، ع. (1394). حق دسترسی آزاد به اطلاعات در نظام حقوقی بین المللی و ملی. فصلنامه علمی- ترویجی مطالعات بین المللی پلیس، 6(21)، 100-75.
عبادی، ن. (1395). بررسی وضعیت بلوغ حکمرانی الکترونیک در پورتال وزارتخانه‏های کشور. مدیریت دولتی، 8(3)، 487-510.
عبادی، ن.، و پیران نژاد، ع. (1393). حکمرانی الکترونیک در شهرداری ها: مطالعة پورتال شهرداری های کشور. مدیریت دولتی، 6(2)، 288-265.
قلیپور، آ.، و پیران نژاد، ع. (1387). ارتقای اعتماد عمومی و دموکراسی الکترونیکی: تبیین نقش دولت الکترونیک. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 12(1)، 256-219.
کاستلز، م. (1382). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ ج2: قدرت هویت، (ترجمه حسن چاوشیان، چاپ سوم) تهران: طرح نو.
نرگسیان، ع.، هژبرافکن خلاری، ح.، و معینی کربکندی، م. (1394). مطالعه تاثیر رسانه‌های اجتماعی آنلاین برشفافیت و اعتماد ‌عمومی با اثر میانجیگیری مشارکت‌ عمومی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه تهران). فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت دولتی، 7(3), 637-656.
Akman, I., Yazici, A., Mishra, A. & Arifoglu, A. (2005). E-Government: A global view and an empirical evaluation of some attributes of citizens. Government information quarterly, 22(2), 239-257.
Bernick, E. L., Birds, J. M., Brekken, K., Gourrier, A. G. & Kellogg, L. D. (2014). Explaining county government fiscal transparency in an age of e-government. State and Local Government Review, 46(3), 173-183.
Borry, E. L. (2012). Exploring determinants of governmental transparency: The case of municipal websites as a tool for proactive dissemination. In E-governance and civic engagement: Factors and determinants of e-democracy (A. Manoharan & M. Holzer Eds.). PA: Information Science Reference.
Castells, M. (2003). The Power of Identity, The Information Age: Economy, Society and Culture (H. Chavoshian, Trans. 3 ed.). Tehran: Tarh e no. (in Persian)
Chambers, S. (2004). Behind closed doors: Publicity, secrecy, and the quality of deliberation. Journal of Political Philosophy, 12(4), 389-410.
Clark, N. A., Ardron, J. A. & Pendleton, L. H. (2015). Evaluating the basic elements of transparency of regional fisheries management organizations. Marine Policy, 57, 158-166.
Danaeifard, H., Alvani, S.M. & Azar, A. (2013). Quantitative research methodology in management: a comprehensive approach. Saffar, Tehran. (in Persian)
Darvish, H. & Azimi Zachekani, F. (2016). The effect on reducing corruption organization Transparency mediated by organizational trust studied Khordad hospital staff Varamin. Public Administration, 8(1), 153-166. (in Persian)
Denning, D. E. R. (2004). Information Warfare and Security (G. translators, Trans.). Tehran: Intelligent Signal Processing. (in Persian)
Ebadi, N. (2016). The Maturity Level of E-Governance in Iran Ministry Portals. Public Administration, 8(3), 487-510. (in Persian)
Ebadi, N. & Pirannejad, A. (2014). E-Governance in Municipalities: Studying the Iranian Municipalities’ Portals. Public Administration, 6(2), 265-288.
(in Persian)
EGDI. (2016). United Nations e-government survey 2016 - e-government in support of sustainable development. Department of Economic and Social Affairs.
England, R. E., John P. Pelissero, & Morgan, D.R. (2011). Managing urban America. 7th ed. Washington, DC: CQ Press.
Fox, J. (2007). The uncertain relationship between transparency and accountability. Development in Practice, 17(4-5), 663-671.
Frankel, M. (2001). Freedom of information and corruption. Paper presented at the Paper for the Global Forum on Fighting Corruption and Safeguarding Integrity: The Campaign for Freedom of Information.
Gholipour, A. & Pirannejad, A. (2008). Promotion of Public Trust and E-Democracy: Exploration of the Role of E-Government. Human Sciences MODARES, 12(1), 219-256. (in Persian)
Grimmelikhuijsen, S.G. & Welch, E.W. (2012). Developing and testing a theoretical framework for computer‐mediated transparency of local governments. Public administration review, 72(4), 562-571.
Haque, M.S. (2002). E-Governance in India: Its Impacts on Relations Amongcitizens, Politicians and Public Servants. International Review of Administrative Sciences, 68(2), 231-250.
Harder, C. T. & Jordan, M. M. (2013). The transparency of county websites: A content analysis. Public Administration Quarterly (37), 103-128.
Heald, D. (2006). Transparency: The Key to Better Governance? In C. H. D. Heald (Ed.), Varieties of transparency (pp. 25-43). New York: Oxford University Press.
Hood, C. (2006). Beyond Exchanging First Principles? Some Closing Comments Transparency: The key to better governance? In C. Hood and D. Heald, (pp. 3-23). New York: Oxford University Press.
Jordan, L. & Van Tuijl, P. (2000). Political responsibility in transnational NGO advocacy. World development, 28(12), 2051-2065.
Lowatcharin, G. & Menifield, C. E. (2015). Determinants of Internet-enabled Transparency at the Local Level A Study of Midwestern County Web Sites. State and Local Government Review, 0160323X15593384.
Manoharan, A. (2013). A three dimensional assessment of US county e-government. State and Local Government Review, 45, 153-162.
Meijer, A. (2009). Understanding modern transparency. International Review of Administrative Sciences, 75(2), 255-269.
Middleton, M. R. (2007). Approaches to evaluation of websites for public sector services. In Kommers, Piet, Eds. Proceedings IADIS Conference on e-Society, pages pp. 279-284, Lisbon, Portugal.
Nargesian, A. & Hozhabrafkan Khollari, H. & Moeieni, M. (2015). Study effect of social media on transparency & public trust with moderating role of public participation(case study: Tehran university students). Public Administration, 7(3), 637-656. (in Persian)
Neuman, L.W. (1950). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. (H. Danaeifard & S. Kazemi, Trans.). Tehran: Mehraban Nashr. (in Persian)
Oxford Dictionaries (2016). Retrieved from: https://en.oxforddictionaries.com/ definition/transparent & transparency.
Porumbescu, G. (2015). Linking Transparency to Trust in Government and Voice. The American Review of Public Administration, 47(5).
Rawlins, B.R. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency and employee trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-21.
Soleiman Dehkordi, E. & Afrasiabi, A. (2015). The right to free access to information on national and international legal system. International Police Studies, 6(21), 75-100. (in Persian)
Sunshine Review. (2011). Transparency checklist. Available in: https://ballotpedia. org/Transparency_checklist. (accessed August 25, 2016).
Verhoeven, A. (2000). The Right to Information: a Fundamental Right? Lecture at EIPA, Maastricht.
WJP. (2015). The WJP Open Government Index World Justice Project. Presented June 5th, 2015 at the Inter-American Development Bank in Washington, DC.
ZeynaliSomeh, P., Pourezat, A. A. & Dodangeh, P. (2013). Functions of electronic government establishment in Iran (Study case: electronic banking). Future Study of Management, 2(2), 55-70. (in Persian)