الگوی ریسک‌های ورود سازمان‌های عمومی به شبکه‌های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

2 دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران

چکیده

از دیدگاه نظری هر فعالیتی با درجه‌ای از ریسک همراه است. ریسک را نمی‌توان به‎طور کامل حذف کرد؛ بنابراین نگرش علمی به مسئلۀ ریسک چیزی جز مدیریت آن نیست. شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌لحاظ عمومیت یافتن میان کاربران در پهنۀ جغرافیایی درون مرزهای ملی، تبدیل شدن به ابزار ارتباطی خصوصی و فارغ بودن از هر نوع کنترل جامع از سوی مراجع قدرت، به‎وسیله‌ای بی‌بدیل در عرصۀ ارتباطات تبدیل شده‌اند و زمینه‌های تأثیرگذاری خارج از کنترل دولت‌ها و نهادهای قدرت را در جوامع به‎‌وجود آورده‌اند. گسترش روزافزون این شبکه‌ها علی‌رغم مزیت‎های انکارناپذیر، آسیب‌هایی را نیز برای سازمان‌های عمومی در صورت عدم مدیریت اثربخش آن به همراه خواهد داشت. هدف پژوهش حاضر شناسایی ریسک‌های ورود سازمان­های عمومی به شبکه‎های اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده، کاربردی است. بدین منظور، روی نمونه‌ای از خبرگان، مدیران و کارشناسان شهرداری منطقۀ 22 تهران مطالعاتی انجام شد. تحلیل داده‌ها به‎کمک تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و آزمون تی نشان داد ریسک‌های اطلاعاتی، اخلاقی، امنیتی، نظارتی، راهبردی و بهره‌وری از مهم‌ترین ریسک‌های ورود سازمان‌های عمومی به شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Risks’ Model of public organizations entering into social networks

نویسندگان [English]

  • Somaye Ramezan Lavasani 1
  • mehdi kheirandish 2
1 MSc in Governmental Management, Faculty of Management, Islamic Azad University of Qazvin, Qazvin, Iran
2 Associate Prof. of Public Management, Faculty of Management, Shahid Sattari Air University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Theoretically any activity associated with some degree of risk. Risk cannot be completely removed; thus, scientific approach to the problem of risk is management not anything. In terms of popularity among users and wide geographical distribution, social networks becoming a private and personal relationship and a certain lack of control by the authorities, have become a means unmatched in the field of communications. However, the spread of these networks, despite of undeniable benefits, have damage to public organizations in the case of non-effective management. The aim of the present research is identifying public organization entering risks into social networks. This study is the applied and exploratory research. For this purpose, a sample of managers and experts in municipality of district 22 of Tehran were studied. Data analyzing by exploratory factor, confirmaty and T-test showed that risks of intelligence, moral, security, regulatory, strategic and productivity are the most important public organization entering risks to social networks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Risk of entering
  • Public organizations
  • social networks
  • municipality of district 22 of Tehran
اسماعیل‌نژاد آهنگرانی، م. (1391). اصول و مفاهیم مدیریت ریسک. مـدیریت پـژوهش و ریسـک بانـک سینا، بهار 1391.
جاسبی، ع. (1370). اصول و مبانی مدیریت. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
روستاخیز، ا. (1392). بررسی رابطۀ بهزیستی روانشناختی با تعهد سازمانی و بهره‌وری سازمانی در بین کارکنان ادارۀ کل امور مالیاتی زاهدان. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان.
سخایی، م. ج. (1395). چرخۀ حیات تجزیه و تحلیل داده. گروه فابک، فناوری اطلاعات برای کسب و کار. www.fabak.ir/ShowResourceDetailsForPublic.aspx?Side=IDqxjsB6cX4
سلیمی‌فرد، خ.؛ رضایی، ب.؛ رجبی، آ. (1394). شناسایی و اولویت‌بندی معیارهای مدیریت ارتباط با شهروندان در سازمان‌های دولتی. نشریۀ مدیریت دولتی، 7 (3)، 524-505.
سهرابی، ب.؛ رئیسی وانانی، ا. و فروزنده جونقانی، ر. (1395). طبقه‌بندی و تحلیل عوامل مؤثر بر استفاده کارآمد از سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه در سازمان‌های دولتی ایران. نشریه مدیریت دولتی، 8 (3)، 486-459.
عبادی، ن. (1395). بررسی وضعیت بلوغ حکمرانی الکترونیک در پورتال وزارتخانه‌های کشور. نشریۀ مدیریت دولتی، 8 (3)، 510-487.
محکم‎کار، ا.؛ حلاج، م. م. (1393). شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال چه هستند؟ دانش انتظامی خراسان شمالی، 1(2)، 108-87.
معمار، ث.؛ عدلی‎پور، ص.؛ خاکسار، ف. (1391). شبکه‌های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 176-155.
یعقوبی، ن.؛ ابراهیم‌پور، ح.؛ شاکری، ر. (1395). ارائۀ الگوی نیازهای کاربران دولت همراه در ایران. نشریۀ مدیریت دولتی، 8 (3)، 414-393.
Andreesen, T. & Slemp, C. (2011). Managing Risk in a Social Media-Driven Society. Article from Protiviti Knowledge Leader. Available in: https://www.iia.nl/SiteFiles/Managing%20Risk%20in%20a%20Social%20Media-Driven%20Society.pdf.
Andronikakis, A. (2012). Social Media Risks in the Financial Sector. Master Thesis. Department of Management Technology and Economics. Zurich University.
Ashford, W. (2013). Social media: A security challenge & opportunity. Available in: http://www.computerweekly.com/feature/Social-media-a-security-challenge-and-opportunity.
Belbey, J. (2015). Protect Your Firm From The 12 Risks of Social Media.Available in:http://www.forbes.com/sites/joannabelbey/2015/05/21/protect-your-firm-from-the-13-risks-of-social-media.
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
Chi, M. (2011). Security Policy and Social Media Use. SANS Institute InfoSec Reading Room. Available in: https://www.sans.org/reading-room/white papers/policyissues/reducing-risks-social-media-organization-33749.
DiStaso, M. W., McCorkindale, T. & Wright, D. K. (2011). How public relations executives perceive and measure the impact of social media in their organizations. Public Relations Review, 37(3), 325-328.
Ebadi, N. (2016). Electronic Governance Portal maturity of the Ministries of Interior. Journal of Management Faculty of Tehran University, 8 (3), 487-510. (in Persian)
Esmaeelnejad Ahangarani, M. (2012). Principles and concepts of risk management. Research and Risk Management Sina Bank. Spring 2012. (in Persian)
Field, J. & Chelliah, J. (2012). Social-media misuse a ticking time-bomb for employers. Human Resource Management International Digest, 20 (7), 36-38.
Go, E. & You, K. H. (2016). But not all social media are the same: Analyzing organizations’ social media usage patterns. Telematics and Informatics, 33(1), 176–186.
Griffin, J. (2014). Social Media Risk Management: Why It Matters and What You Need To Know. Governance Directions, 66 (7), 417-419.
Holmes, D. (2005). Communication theory: media, technology and society. Monash University, SAGE Publications Ltd.
Ilanaarazie, A. (2010). 5 Social Media Risks for Companies and Employees… And How To Prevent Them. Available in: http://www.adweek.com/socialtimes/5-social-media-risks-for-companies-and-employees-and-how-to-prevent-them/ 15750.
Jasbi, A. (1991). Principles of Management. Tehran: Islamic Azad University Scientific Center. (in Persian)
Khan, G.F., Yoon, H.Y. & Park, H.W. (2012). Social media use in public sector: A comparative study of the Korean & US Government Paper presented at the ATHS panel during. The 8th International Conference on Webometrics, Informatics and Scientometrics & 13th COLLNET Meeting, 23–26 October 2012, Seoul, Kore.
Meamar, S., Adlipoor, S. & Khaksar, F. (2012). Virtual social network and identity crises, social research and study in Iran, 1(4), 155-176. (in Persian)
Mohkamkar, I. & Hallaj, M.M. (2014). What are social networks? North Khorasan Police Disciplinary Knowledge, 1(2), 87-108. (in Persian)
Picazo-Vela, S., Gutiérrez-Martínez, I. & Luna-Reyes, L. F. (2012). Understanding risks, benefits, and strategic alternatives of social media applications in the public sector. Government Information Quarterly, 29 (4), 504–511.
Pempek, T., Yermolayeva, Y. & Calvert, S. (2009). College students' social networking experiences on facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.
Punjabi, V. (2014). Security Risks / Threats & Rewards in Social Media. Master’s Thesis, University of Oulu, Department of Information Processing Science.
Rosenblum, D. (2007). What anyone can know: The privacy risks of social networking sites. IEEE Security and Privacy, 5(3), 40-49.
Rustakhiz, A. (2012). Investigate the relationship between psychological well-being and organizational efficiency and organizational commitment among the employees of Tax departments of Zahedan. Master Thesis. Faculty of management, Sistan-Baluchistan University. (in Persian)
Sakhaee, M.J. (2016). Data Life cycle analysis. Group Fabk, information technology for business. Available in: http://www.fabak.ir/ShowResourceDetailsFor Public.aspx?Side=3UDYEd2DHK4. (in Persian)
Salimifard, KH., Rezaei, B. & Rajabi, A. (2015). Identification and prioritization criteria relationship management with citizens in government agencies. Faculty of Tehran University Management Journal, 7(3), 505-524.
(in Persian)
Sohrabi, B., Raeesi, E. & Forouzandeh, R. (2016). Classify and analyze the factors affecting the efficient use of integrated information systems in government agencies in Iran. Faculty of Tehran University Management Journal, 8 (3), 459-486. (in Persian)
Steenkamp, M. & Hyde-Clarke, N. (2014). The use of Facebook for political commentary in South Africa. Telematics and Informatics, 31(1), 91–97.
Wilson, J. (2009). Social networking: the business case. Journal of Engineering & Technology, 4(10), 54-56.
Yaghuby, N. M., Ebrahimpour, H. & Shakeri, R. (2016). Model providing the users with the Iranian government. Journal of Management Faculty of Tehran University, 8 (3), 393-414. (in Persian)