بررسی رابطۀ میان سبک تفکر راهبردی و سبک بازی کاربران در محیط بازی رایانه‌ای «جنگ قبایل» با هدف ارائۀ راهکارهای مدیریتی برای طراحان و برنامه‌ریزان رسانه‌ای

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف برقراری ارتباط میان سبک تفکر راهبردی و سبک بازی بازیکنان بازی رایانه‌ای جنگ قبایل و معرفی ابزاری جدید در سنجش مهارت تفکر راهبردی این بازی انجام شده است. بدین­منظور، ابعاد تفکر راهبردی جان پیساپیا از یک­سو و نظریۀ «انواع بازیکنان» از ریچارد بارتل در طراحی مدل مفهومی این پژوهش، درنظر گرفته شده است. در این مطالعه- که به دو روش کمی و کیفی انجام شده است- نمونۀ آماری 51 نفری از بازیکنان بازی جنگ قبایل با محققان همکاری کردند و پاسخ‌های آنان به دو پرسشنامۀ «سبک تفکر راهبردی» و «سبک بازی» تحلیل شد. درنهایت، این نتیجه حاصل شد که میان سبک تفکر راهبردی بازیکنان و سبک بازی آنها در محیط بازی رایانه‌ای جنگ قبایل، ارتباط معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigation Of Relation Between Strategic Thinking And Game Style Of Players In Area Of Computer Games (Case study: Clash Of Clans Computer Game)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ayoubi Ardakan 1
  • Saeede Jannati 2
چکیده [English]

The present study attempts to establish a connection between strategic thinking style and the style of game players in the game that called Clash of clans and thus, introduce a new method in the evaluation of strategic thinking skills of Clash of clans computer games. Therefore, the dimensions of strategic thinking by John Pisapia the one hand and the theory of "players’ type" from Richard Bartle on the other hand in the design of the conceptual model used in this study. The study benefited from the qualitative and quantitative research methods, statistical sample of 51 players worked with the researchers and their responses to two questionnaires "strategic thinking" and "game style" was analyzed. At the end it is concluded that there is a significant relation between, strategic thinking and the players’ game style in the area of Clash of Clans computer game.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Clash of Clans Computer Game
  • Game Style
  • Strategic thinking
-Amini, M., Bakhtiari, L., Dargahi, H., Karimi, O., et al. (2013). Measurement of systemic thinking among tums senior managers using goldman strategic model. Payavard, 7(3):188-196. (In Persian)
-Andrews, Kenneth R. (1987). The Concept of Corporate Strategy. Illinois: Irwin.
-Azar, A., Gholamzade, R. & Ghanavati, M. (2013). structural path modeling in management: Applying smart PLS software. Tehran: Negahe Danesh. (In Persian)
- Bartle, R. (1996). Hearts, clubs, diamonds, spades: Players who suit MUDs. http://www.mud.co.uk/richard/hcds.htm
-David, F. R. (1993). Strategic Management. 4th Edition. New York: Macmillan.
-Hugo, M. (2012). For CIO’s the Games are just Beginning [Internet]. In: CIO. Available at: http://www.cio.com/article/707253/For_CIOs_the_Games_Are_Just_Beginning
-Information Solutions Group (2011). PopCap games social gaming research 2011 [Internet] Available at: http://www.infosolutionsgroup.com/pdfs/2011_PopCap_Social_Gaing_ResearchResults.pdf
-Kaufman, R. Oakley-Browne, H. Watkins, R. & Leigh, D. (2003). Strategic planning for success: Aligning people, performance and payoffs. San Francisco: Jossey-Bass.
-Kargin, S. & Aktas, R. (2012).Strategic thinking skills of accountants during adoption of IFRS and The New Turkish Commercial Code: A survey from Turkey. Social and Behavioral Sciences, 58: 128-137.
-Liedtka J.M. (1998). Strategic Thinking: Can it be Taught? Long Range Planning, 31(1): 120-129.
-Monnvarian, A., Aghazade, H. & Shahamatnejad, M. (2013). Measuring the strategic thinking of the managers of tehran's municipality. Quarterly Journal of Business Management, 4(12): 129-146. (In Persian)
-Pisapia, J., Reyes-Guerra, D. & Coukos-Semmel, E. (2005). Developing the leader’s strategic mindset: Establishing the measures. Leadership Review, 5(1): 41-68.
-Poh, M. (2010). Evolution of Home Video Game Consoles: 19672011[Internet].In Hongkiat. Available from:
http://www.hongkiat.com/blog/evolution-of-homevideo-game-consoles-
19672011/
-Quinn, J. B., Mintzberg, H. & Ghoshal, S. (1998). The Strategy Process. London: Prentice Hall.
-Sands, F. (2013). Case study: Gamification as a strategic human resource tool to gain organizational competitive advantage via increased employee Engagement (Masters in Business Administration), NationalCollege of Ireland.
-Shaker, A. & Ansari, R. (2012). Comparison research between strategy formulation. Second International Conference of Staretgic Project Management, 4-5 May, Tehran. (In Persian)
-Tuunanen, J. & Hamari, J. (2012). Meta-Synthesis of Player Typologies. Proceedings of DiGRA Nordic Conference: Local and Global– Games in Culture and Society, 1-14.