بررسی تأثیر سرمایة اجتماعی بر فضیلت سازمانی(بررسی موردی شهرداری رشت)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور

چکیده

این پژوهش به بررسی و تبیین رابطة سرمایة اجتماعی با فضیلت سازمانی در شهرداری رشت می‌پردازد. بررسی رابطه بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی و توصیف متغیرهای آن‌ها از مبانی نظریِ اهداف این پژوهش است. فرض اساسی این پژوهش این است که آیا بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد و متغیرهای سرمایة اجتماعی می‌توانند تغییرات فضیلت سازمانی را تبیین نمایند. بدین منظور، از جامعة آماری 927 نفر کارمند مناطق پنجگانة شهرداری رشت حجم نمونه 240 نفر، به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب، انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامة 36 سؤالی بود. در این تحقیق، به منظور آزمون فرضیه‌های مرتبط با مدل مفهومی پیشنهادی، از روش‌های آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شد. در روش توصیفی، از جداول آماری برای توصیف و تحلیل جمعیت‌شناختی تحقیق استفاده شد. همچنین، در روش آمار استنباطی، از تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در شهرداری رشت بین سرمایة اجتماعی و فضیلت سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت واضع‌تر، با افزایش سرمایة اجتماعی فضیلت سازمانی ارتقا و بهبود می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Social Capital and Organizational Virtuousness (A Case Study: Rasht Municipality)

نویسندگان [English]

  • Toraj Hassanzadeh 1
  • Mahnaz Hemmati 1
  • Hassan Nikroo 2
1 Assistant Prof, PUN University of Tehran, Iran
2 MSc. student, PNU University of Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to analyze and explain the relationship between social capital and organizational virtuousness in Rasht municipality. Studying the relationship between social capital and organizational virtuousness and describing its variables are among the theoretical foundations of this research. The main assumption in this study is: ‘Is there a significant and positive relationship between social capital and organizational virtuousness, and are social capital variables able to explain the organizational virtuousness changes?’ For this purpose, from the population of 927 employees in Rasht municipality, a sample of 240 people was selected using stratified random sampling. The assessment instrument was a questionnaire consisted of 36 questions. To test the hypotheses related to the suggested conceptual model, descriptive statistics and inferential statistics methods were used. In descriptive method, statistical tables were applied for demographic analysis. Besides, in inferential statistics method, correlational and regression analyses were used. The results of this study show that there is a significant positive relationship between social capital and organizational virtuousness in Rasht municipality; i.e. with the increase of social capital, organizational virtuousness also improves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational virtuousness
  • participation
  • Social capital
  • trust