تحلیل کانونی رابطة هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی رابطة ابعاد هوش هیجانی با ارزشیابی عملکرد آموزشی بوده است. جامعة آماری این پژوهش عبارت بود از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه در سال 1391. برای انتخاب گروه نمونه، از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با رعایت نسبت‌‌ها استفاده شد و، در مجموع، 200 نفر انتخاب شدند. پژوهش از نوع توصیفی و طرح همبستگی است. برای گردآوری داده‏‌های پژوهش از پرسشنامة استاندارد سیبر- شرینگ و پرسشنامة محقق‌ساختة ارزشیابی عملکرد آموزشی در مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت استفاده شد. داده‏‌های پژوهش، پس از جمع‏آوری، بر اساس فرضیه‏‌های پژوهش و با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل کانونی با 99 درصد احتمال وجود همبستگی بین دو مجموعة متغیر را تأیید می‌کند. همچنین، نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه‌‌های خودآگاهی‌، همدلی، مهارت‌های اجتماعی، و خودانگیزی پیش‌بینی‌کننده‌‌‌های خوبی هستند برای متغیر‌های ملاک انضباط آموزشی، توان علمی، و شیوة تدریس‌.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Canonical Analysis of the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Performance Evaluation

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Taghizadeh Yazdi 1
  • Afshar Soleimani 2
  • Naser Rahmat 2
  • Javad Nargesian 3
1 Assistant Prof., Faculty of management, Tehran University, Tehran, Iran
2 MSc. in educational management, Urmia University, Iran
3 MSc. in educational management, Beheshti university, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the relationship between emotional intelligence and academic performance evaluation. The population of the study included faculty members of the University of Urmia in 1391. To select a sample, stratified random sampling method was used while considering the proportions. In total, 200 people were selected. The study was of descriptive - correlational type. To collect data, the standardized questionnaire of Syber Yashring and the researcher-made academic performance evaluation questionnaire were used in five-point Likert scale. Data collected based on the research hypotheses was analyzed using canonical correlation analysis. The results of canonical analysis confirmed the 99 percent probability of the correlation between the two sets of variables. The results of multiple regression showed that the components of self-awareness, empathy, social skills, and self-motivation are good predictors of academic disciplines criterion, scientific ability and teaching method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic performance evaluation
  • Emotional intelligence