تحلیل سازوکارهای بهبود توسعه منابع انسانی: مطالعه اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکدة کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف کلی این پژوهش تحلیل سازوکارهای بهبود توسعة منابع انسانی (اعضای هیئت علمی) دانشکده‌های کشاورزی است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و از نوع توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری این تحقیق اعضای هیئت علمی دانشکده‌های کشاورزی‌اند و جامعة آماری پژوهش عبارت است از 1178 نفر از اعضای هیئت علمی. برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای استفاده شد. در نهایت، 248 پرسشنامه جمع‌آوری شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌‌ای است که روایی آن از طریق متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران تأیید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ (بالای 7/0) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS  استفاده شد. نتایج نشان داد که 48 سازوکار در زمینة توسعة اعضای هیئت علمی مؤثر است که، در نهایت، با توجه به تکنیک تحلیل عاملی، به چهار زمینه‌ـ فردی، مشارکت اجتماعی، حرفه‌ای، و آموزشی‌ـ دسته‌بندی شد، که 66 درصد واریانس کل را تبیین کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing Improvement Mechanisms of Human Resource Development (Case Study: Faculty Members of Agriculture colleges)

نویسندگان [English]

  • Morteza Akbari 1
  • Seyed Mahmud Hosseini 2
  • Seyed Yousef Hejazi 2
  • Ahmad Rezvanfar 2
1 Assistant Prof., Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Iran
2 Prof., College of Agricultural Economic and Development, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the purpose of analyzing improvement mechanisms of Human Resource Development (HRD) in agriculture faculties. This survey research was descriptive-explanatory. The population of this research consisted of all agricultural faculty members of Iran universities (N=1178). Data was collected using multi-stage random sampling method. Finally, 248 questionnaires were collected. The questionnaire’s validity was confirmed by a group of agriculture faculty members and its reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient (above 0.7). Data was analyzed using SPSSwin18 software. The results showed that 48 improvement mechanisms are effective in developing faculty members. They were classified into four principal components of individual, social-participation, professional and educational factors, using explanatory factor analysis technique, which explained 61 percent of variance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agriculture Higher Education
  • Faculty Members
  • Individual Development
  • professional development