بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی از طریق تعهد عاطفی تیمی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

امروزه، تیم‌ها نقش چشمگیری در موفقیت سازمان‌ها و دستیابی به مزیت رقابتی ایفا می‌کنند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پاداش اجتماعی بر تسهیم دانش و فرهنگ مشارکت تیمی می‌پردازد. این پژوهش از نظر هدفْ کاربردی و از نظر روش پژوهشْ توصیفی- همبستگی است. پاداش اجتماعی به منزلة متغیر مستقل، تسهیم دانش و فرهنگ مشارکتی به منزلة متغیر‌های وابسته، و تعهد عاطفی نسبت به تیم به منزلة متغیر میانجی درنظر گرفته شد. جامعة آماری این پژوهش عبارت است از تیم‌های کنترل کیفیتِ شرکت‌های تولید‌کنندة قطعات خودرو در استان مازندران. برای جمع‌آوری داده‌ها از نمونة در دسترس استفاده شد. در مجموع، 210 پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع شد. برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پایایی پرسشنامه هم با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ محاسبه شد. یافته‌های پژوهش نشان داد پاداش اجتماعی در تعهد عاطفی اعضا نسبت به تیم تأثیر مثبتی دارد. تعهد عاطفی تیمی هم در فرهنگ مشارکت تیمی و تسهیم دانش بین اعضای تیم تأثیر مثبت و معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Influence of Social Rewards on Team Collaborative Culture and Knowledge sharing through the Mediating Role of Team Affective Commitment

نویسندگان [English]

  • Hasanali Aghajani 1
  • Saeed Rezaee 2
1 Associate Prof., Mazandaran University, Babolsar, Iran
2 PhD. Candidate, Human Resource Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Nowadays, teams play a significant role in organizations' success and competitive advantage. That's why managers and researchers are trying to find antecedences and factors affecting teams' effectiveness. This study aims at evaluating the indirect effect of social rewards on team collaborative culture and knowledge sharing. The research is applied in terms of objective, and is correlational – descriptive in terms of methodology. Social rewards is considered as independent variable, knowledge-sharing and collaborative culture are considered as dependent variables, and team affective commitment is regarded as mediating variable. Quality control teams of companies that are located in Mazandaran province and produce automobile parts constituted the population of the research. Totally, 210 questionnaires were distributed. Validity of the questionnaire was approved by confirmatory factor analysis and its reliability was calculated as 0.83 by Cronbach's alpha coefficient. The results of the study indicate that social reward has a positive effect on team affective commitment. Moreover, team affective commitment has a significant and positive effect on team members' knowledge sharing and collaborative culture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge sharing
  • Team Collaborative Culture
  • Team Affective Commitment
  • Social Reward