تبیین الگوی روابط بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی سازمانی بر اساس مفاهیم رفتار سازمانی مثبت‌‏گرا

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

تسهیم دانش را می‏توان رفتاری مهم در عرصة‏ سازمان درنظر گرفت که تحت تأثیر سایر متغیر‌های رفتار سازمانی قرار دارد. در مقالة حاضر سعی شد، به روش توصیفی- پیمایشی، رفتار تسهیم دانش، به منزلة بخشی اساسی در مدیریت دانش، بررسی شود و روابط آن با متغیر‌های توانمندسازی روان‏شناختی و سرمایة روان‏شناختی، به منزلة مفاهیم مهم رفتار سازمانی مثبت‏گرا، تحلیل شود. علاوه بر این، نقش رفتار شهروندی سازمانی به ‏صورت میانجی در روابط فوق‏الذکر لحاظ گردید و نهایتاً الگویی از روابط این متغیرها ارائه شد. پرسشنامة تحقیق بین نمونه‏ای تصادفی از کارکنان شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور توزیع و داده‏‌های جمع‏آوری‌شده با فنون آمار توصیفی و استنباطی و به‌ویژه تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. یافته‏‌های تحقیق، ضمن تأیید روابط مفروض در الگوی مفهومی تحقیق، نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی را در روابط بین سرمایة روان‏شناختی و توانمندسازی روان‏شناختی با رفتار تسهیم دانش تأیید نمود. ضمن اینکه مشخص شد این نقش میانجی برای متغیر توانمندسازی روان‏شناختی اندکی بیشتر از سرمایة روان‏شناختی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the framework of relationships between knowledge sharing and organizational citizenship behavior in the base of positive organizational behavior

نویسندگان [English]

  • Mehdi Yazdanshenas 1
  • Ali khoshnoud 2
1 Assistant Prof., Faculty of Management, Hazrate Masoumeh University, Qom, Iran
2 MSc., Public Administration, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Knowledge sharing can be considered as an organizational behavior with a great importance which is affected by the other organizational behavior variables. This paper with a descriptive-survey approach, tries to investigate knowledge sharing behavior as a substantial aspect of knowledge management and to analyze its relationships with psychological empowerment and psychological capital as the main concepts of positive organizational behavior. Furthermore, the mediating role of organizational citizenship behavior has been regarded in the abovementioned relations and finally a framework has been presented which explains the relationships among these variable and concepts. Research questionnaire was distributed among a random sample of the Iranian Airports Holding Company. Collected data have been analyzed through different descriptive and inferential statistical techniques such as regression analysis and path analysis. Findings supported the presented conceptual framework and also verified the mediating role of organizational citizenship behavior in the relationships of psychological capital, psychological empowerment and knowledge sharing behavior. Furthermore, results revealed that the mediating role of the organizational citizenship behavior according to psychological empowerment is slightly greater than psychological capital.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Sharing Behavior
  • Psychological capital
  • Psychological Empowerment
  • Organizational Citizenship Behavior
  • Positive organizational behavior