طراحی مدل سنجش اعتبار رسانه‎ای مطالعه موردی: برنامه‎های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه تهران، ایران

چکیده

مطالعات متعددی در باره سنجش اعتبار منابع خبری از اوایل دهه 1950 میلادی در جهان صورت گرفته و محققان از زوایای گوناگون انواع مختلف منابع خبری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده‎اند. نتایج تحقیقات بیانگر آن است که اعتبار مفهومی چند بعدی است و صرفا با در نظر گرفتن ابعاد متفاوت آن است که می‎توان از نتیجه مطالعات در باره سنجش اعتبار منابع خبری اطمینان یافت. پژوهش حاضر با توجه به متغیرهای پنهان اعتبار، دنبال پاسخ به این سوالات اساسی است که: مولفه‎های اصلی که بر پایه آن‎ها می‎توان اعتباربرنامه‎های خبری تلویزیون را سنجید کدام است؟ آیا بین این مولفه‎ها و اعتبار رابطه معناداری وجود دارد؟ مخاطبان نسبت به اعتباربرنامه‎های خبری تلویزیون چه ادراکی دارند؟ بر این اساس، ابتدا فهرستی از ابعاد اصلی اعتبار شناسایی شد و سپس با مرور کامل تحقیقات قبلی نشانگر‎های هر یک از ابعاد تعیین گردید. در مرحله بعدی، با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله‎ای، 1013 پرسشنامه در جامعه آماری شامل کلیه افراد بالای 15 سال ساکن در مناطق 22 گانه تهران، توزیع و داده‎های تحقیق جمع آوری شد. در نهایت با استفاده ازتکنیک‎های آماریِ تحلیل عاملی تأییدی، رگرسیون چندگانه و آزمون t تک نمونه‎ای، داده‎های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله، بر وجود رابطه قوی میان اعتبار و ویژگی‎های پیام، منبع، مخاطب و عناصر انسانی مدل ارتباطی دلالت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing Media Credibility Assessment Model: Case Study, Iran TV. News Program

نویسندگان [English]

  • Hasan Mirzaei Ahranjani 1
  • Aryan Gholipour 1
  • Mohammad Gholi Minavand 2
  • Hossein Mansorian 3
چکیده [English]

Several studies and researches have been conducted in the world since 1950 to assess and evaluate the media news credibility, and in this regard the researches tried to investigate the media news from different angles. The finding of any such researches and studies quite indicate that the credibility is a multidimensional construct and thus, a reliable and successful survey in this connection is fully dependent on a multidimensional approach towards the matter in question. The present research is going to answer to some basic questions with due regard to the latent variables of the credibility, and those basic questions are to include: What are those variables upon which the credibility of TV news program are to be assessed? Is there any meaningful relationship between those variables and media credibility? How do audiences perceive the credibility of TV news program? To achieve this, first, the principal dimensions of credibility have been determined. In the next step the author used the multistage sampling method and distributed 1013 questionnaire to collect the research data. Finally, by using “confirmatory factor analysis”, “multiple regressions” and “one sample t test”, the collected research data have been analyzed. All of findings in this research fully indicate of a meaningful relationship between the credibility and the message, source, audience and human factor of communication model characteristics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Communications
  • credibility
  • Media
  • News
  • television