بررسی تأثیر اجرای روش‎های بهبود (S.S، ISO و EFQM) بر جوِّ سازمانی و نگرش‎های شغلی کارکنان*

نویسندگان

1 استادیار دانشکده‎ی مهندسی صنایع و مدیریت ـ دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت اجراییMBA، دانشگاه صنعتی شاهرود، ایران

چکیده

اداره سازمان‎ها در ایران عموما به روش‎های قدیمی وبا استفاده از ساختارهایی که ریشه آنها به ابتدای قرن بیستم بر میگردد شباهت دارد. ساختارهای وظیفه‎ای و هیدرولیک باعث گردیده که بهره‎وری و هماهنگی سازمان‎های امروزی در ایران پایین بوده و اکثرا درگیر کیفیت متغیر، قیمت و هزینه‎های بالا باشند. تغییرات سریع در دو دهه اخیر بخصوص در زمینه تکنولوژی اطلاعات و نظام‎های هوشمند نحوه "اداره، مدیریت و رهبری" سازمان‎ها را دگرگون ساخته است. برای رهایی از تنگناها ی مذکور، روش‎های بهبود توصیه گردیده است. در این پژوهش تأثیر اجرای روش‎های بهبود بر نگرش‎های شغلی و جو سازمانی کارکنان در یک شرکت تولیدی با استفاده از پرسشنامه استاندارد مورد بررسی قرار گرفت.نتایج نشان می‎دهد که اجرای روش‎های بهبود تأثیر قابل توجه‎ای در نگرش‎های شغلی کارکنان اداری و بویژه فنی داشته، لیکن شاخص‎های جو سازمانی آنان کاهش یافته است. همچنین اجرای روش‎های بهبود تأثیر بسیار اندکی بر نگرش‎های شغلی مدیران گذاشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Implementation of Improvement Methods (S.S., ISO and EFQM) on Organizational Climate and Job Attitude

نویسندگان [English]

  • Bozorg Ashrafi 1
  • Mahmood Dabbaghipour 2
چکیده [English]

Administration of organizations in Iran generally is similar with one that uses old management techniques and organizational structures which its roots goes backs to the beginning of 20th century. The functional view and hydraulic structures have caused Iranians organizations with low productivity and cooperation. As result, they are involved with unreasonable and fluctuating level of quality, high finished cost and overheads. On the other hand, substantial and rapid changes in the today’s world, especially in the past two decades in the area of information technology and expert systems have caused major changes in the way of administration, management and organizational leadership. To overcome such difficulties related to the traditional view, improvement methods have been suggested in the management literature. This paper aim to evaluate effects of implementation of such methods on the organizational climate and job attitude from personnel point of view by using a standard questionnaire in a sample production organization. Findings shows that implementation of improvement methods had considerable effect on technical and administrative personnel but very little on the managerial staff.

کلیدواژه‌ها [English]

  • EFQM
  • ISO
  • job attitude
  • Organizational Climate.
  • Suggestion System