بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دانشگاه اصفهان، ایران

3 استادیار گروه آمار دانشگاه اصفهان، ایران

4 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، ایران

چکیده

با توجه به شتاب تحولات، محیط رقابتی و عدم اطمینان محیطی در دنیای امروز، دانش، راهبردی‎ترین منبع برای حفظ و تقویت مزیت رقابتی به‎شمار می‎رود و مدیریت اثربخش دانش یکی از جدی‎ترین چالش‎های سازمان‎ها است. مدیریت دانش دارایی نهفته در ذهن افراد را به دارایی سازمانی تبدیل می‎کند، به‎طوری که مجموعه‌ی وسیعی از افرادی که در تصمیم‎گیری‎ها دخیل هستند، به این ثروت دسترسی داشته و بتوانند از آن استفاده کنند. این مقاله به‎دنبال بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی کشور ایران است. بنابراین، پس از احصای مؤلفه‎های اصلی مدیریت دانش از طریق بررسی ادبیات موضوع، میزان توجه با این مؤلفه‎ها در دو وضعیت موجود و مطلوب صنعت خودرو و میزان شکاف بین آن‎ها مطالعه شده است. برای آزمون فرضیه‎های پژوهش 120 نفر از طبقات مختلف کارکنان و مدیران صنعت خودرو به‎صورت نمونه‎گیری طبقه‎ای انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات بیانگر آن است که بیشترین شکاف بین وضعیت مطلوب و موجود در بین مؤلفه‎های مدیریت دانش به‎ترتیب مربوط به ایجاد و کاربرد دانش است. در پایان پیشنهادهایی برای مدیران و دست‎اندرکاران صنعت خودرو ارایه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of gap between current and ideal State of Knowledge Management in Automobile Industry of Iran

نویسندگان [English]

  • mahdi Abzari 1
  • Ali Shaemi 2
  • Houshang Talebi 3
  • saeid abdolmanafi 4
1
2
3
4
چکیده [English]

With considering of acceleration of changes, competitive environment and uncertainty in today world make knowledge as the most strategic resource for maintain and reinforcement of competitive advantage and effective management of knowledge is the most serious challenge of organizations. Knowledge management is important to achieve competitive advantage. Knowledge management transforms latent property in mind of individuals to organizational property so that decision makers use this wealth.
This paper seeks for the gap between current and ideal State of Knowledge Management in Automobile Industry of Iran. Therefore, the amount of attention to these factors in current and ideal state of Automobile Industry of Iran has been studied after the exploring factors of knowledge management by literature review.
For testing hypotheses it has been used stratified sampling and selected 120 samples of different classes of employees and managers of Automobile Industry. The results, coming from the analysis of information, indicate that there has been attention to creating, maintaining, disseminating and applying knowledge management in Automobile Industry. The most gap between current and ideal state is relating to factor of create knowledge & apply knowledge. Finally, present implications for managers in Automobile Industry

کلیدواژه‌ها [English]

  • Automobile Indu
  • knowledge gap
  • Knowledge Management