تبیین جایگاه رسانه‎های جمعی در جامعه‌ی دانایی با رویکرد مدیریتی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3 استادیار دانشکده صدا و سیما

4 دانشجوی دکترای دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

رسانه‎های امروزی، اسیر نظام‎های سیاسی حاکم و یا مناسبات اقتصادی نظام سرمایه‎داری بوده و جایگاه و عملکرد مناسب نداشته و تعریف مستدلی از جایگاه و نقش آرمانی رسانه‎ها نیز در دست نیست. علاوه‌بر این سرعت تغییرات اجتماعی آن‎قدر بالاست که تعامل رسانه‎ها با بافت اجتماعی را دچار چالش کرده است. این وضعیت به بحران هویت رسانه‎ها و نابسامانی رفتاری آن‎ها در حوزه ارتباطات اجتماعی می‎انجامد. نگاه گفتمانی به‎وضعیت حاضر رسانه‎ها، هویت ابزاری و کارکردهای نامطلوب آن‎ها را نشان می‎دهد. با فراتر رفتن از این ظرفیت‎ها و قابلیت‎های موجود رسانه، به کارکردهای جدیدی باید اندیشید که پژوهشگر سعی دارد تا با نگاه به اثرات متقابل رسانه و محیط اجتماعی در سطح تحلیل کلان گفتمانی به رسالت و نقش رسانه‎ها و جایگاه آن‎ها در مناسبات اجتماعی آینده (جامعه دانایی) بپردازد. توان سنجی اولیه، نقطه آغاز پژوهش است و بهینه‎کاوی نقش و جایگاه رسانه‎ها ، نقطه عزیمتی است که ترسیم کننده تیپ آرمانی رسانه است. با تأکید بر روش تحلیل گفتمان و با ترسیم فهرستی از موضوع‎ها و واژه‎های حوزه رسانه، از یک مدل مفهومی استفاده می‎کنیم که خروجی آن، نقش رسانه‎ها در جامعه‎ی دانایی و مدیریت منظومه‎ای حاکم بر حوزه رسانه‎هاست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role and the status of media in wise society and its proper management approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadegh Ziaee 1
  • Taher Roshandel Arbatani 2
  • Hasan Khojasteh 3
  • Hossein Mostaghimi 4
چکیده [English]

Nowadays, media is under domination of political regime & capitalist system that leads media to unsuitable status and malfunctions. So there is not any reasonable definition of ideal function. Rate of social changes challenges any interaction between media & social context. Discursive point of view reveals media identification crisis & its instrumental function.
Considering media competencies & capacities as readiness analysis is the backbone to synthesize roles for media in Wise society. We benchmark this mission to design ideal type of media system. Emphasizing on discourse analysis method, we substitute topics & arrange priorities of media discipline in a conceptual Macro-model. This order represents solar system logic for different mediums & suggests systemic management for this solar system order of media domain. In this system, every media module is a planet in its orbit according with others to cover new life style needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mass Media
  • Media communication culture
  • Solar system based management
  • Wise society