بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن

نویسنده

کارشناس ارشد پژوهش دانشگاه تهران (مرکز پژوهش‎های کاربردی مدیریت)

چکیده

این مقاله منعکس‎کننده خلاصه یافته‎های سه پژوهش است ‌(سه مرحله پژوهش در دو سال)، که به‎منظور شناخت عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن و ارایه راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان بر اساس نتایج هر مرحله از پژوهش، انجام شده است. از مجموع نظریه‌های مورد بررسی 13 فرضیه استنتاج و مورد بررسی قرارگرفت.
روش این پژوهش از نوع مطالعه‎های طولی (نوع پانل) است. این نوع پژوهش‎ها در چند مقطع زمانی صورت می‎گیرد و در این پژوهش هدف این بود که تغییرات رضایت شغلی در طول زمان شناخته شود. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان بانک صنعت و معدن تشکیل می‎دادند، و به‎واسطه‌ی این‌که این جامعه محدود و کوچک بود، از روش سرشماری استفاده شد، در مرحله اول 618 نفر، در مرحله دوم 735 نفر، و در مرحله سوم 531 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. یافته‎های پژوهش نشان می‎دهد، در میان متغیرهایی که به‎صورت مستقیم و غیرمستقیم بر رضایت شغلی تأثیر می‎گذارند، متغیر پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی که از ترکیب متغیرهای فردی و سازمانی به‎وجود آمده به‎میزان 263/0، بر رضایت شغلی تأثیر دارد. متغیر مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها درمجموع به‎میزان 326/0، متغیر مناسب بودن جو سازمانی به‎میزان 304/0، متغیر احساس برابری و عدالت به‎میزان 302/0، متغیر ارضای نیازهای زیستی 179/0، ارضای نیازهای اجتماعی 269/0، رضایت از محیط فیزیکی کار 11/0، و رضایت از امکانات رفاهی به‎میزان 11/0 بر رضایت شغلی تأثیر دارند. دو متغیر مربوط به ماهیت شغل یعنی، تضاد نقش و ابهام نقش نیز هر یک به‎میزان 037/0- و 04/0- بر متغیر رضایت شغلی تأثیر منفی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Factors Influencing Job Satisfaction among Employees of Bank of Industry & Mine

نویسنده [English]

  • Davood Hosseini- Hashemzade
چکیده [English]

This article reflects a review of the findings of three research projects that have been done throughout two years to study factors influencing job satisfaction among employees of the Bank of Industry & Mine (benk-e-sanat va madan). It also opens new suggestions to improve job satisfaction (JS) among the target group of the study. Out of all theories reviewed and used in the study, 13 hypotheses was extracted and tested.
In terms of time direction, the study is a longitudinal study with a panel design. In this view, the study is an endeavor to analyze variation of job satisfaction by the time. The statistical population of this research consists of all employees of the Bank of Industry and Mine. Thus, this paper shows the results of a population study that has surveyed respondents during three phases: phase I (n= 618), phase II (n= 735) and phase III (n= 531).
The research results shows that among all variables/ factors directly or indirectly influencing job satisfaction, respondents' "socio-economic status (SES)", composed of some individual and organizational variables, affects significantly job satisfaction (?= 0.263). Dependent variable of this study (JS) is also explained significantly by other influencing factors in this way: "participation in decision-making" (?= 0.326), " organizational climate" (? = 0.304), "equality perception" (? = 0.302), "satisfaction with bio-physical needs" (? =0.179), "satisfaction with social needs" (? = 0.269), "satisfaction with physical environment" (? = 0.11), and "satisfaction with welfare- related facilities" (? = 0.11). Moreover, two variables concerning the nature of job, namely "role conflict" and "role ambiguity," do not provide strong support for the JS among the surveyed employees of the bank (? = -0.037, ? = -0.04 respectively).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job satisfaction
  • needs
  • organizational climate equality perception
  • participation
  • Socio-economic Status (SES)
  • The Iran's Bank of Industry & Mine.