ارایه الگوی شکل‌گیری رهبری کاریزماتیک در سازمان از دیدگاه مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه تهران

چکیده

در دنیای سازمانی نوین، مهم‏ترین شاخص تأثیرگذار، مدیریت است که شکل مطلوب آن مدیریت همراه با رهبری است. یکی از نظریه‎های مربوط به رهبری، که دارای بیشترین میزان تاثیر است، رهبری کاریزماتیک می‎باشد که کمتر مورد توجه واقع شده است. به‌طور کلی رهبری کاریزماتیک یعنی برقراری رابطه‎ای که اثرپذیری و اثرگذاری در آن بدون اعمال زور یا پاداش‎های مالی صورت می‎گیرد. این مشکل تا حدی به فقدان یک چارچوب فکری منظم نسبت داده می‌شود. در این مقاله سعی شده است مؤلفه‎های این نوع رهبری در قالب ارایه یک الگوی کاربردی از چگونگی ظهور شخص در سازمان به عنوان یک رهبر کاریزماتیک، با توجه به فرآیند برنامه‎ریزی راهبردی مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور پرسش‌نامه‌ای طراحی شده است که به عنوان مقیاسی برای نشان دادن جایگاه شخص در فرآیند و میزان موفقیت وی در کسب مؤلفه‌های رهبری کاریزماتیک و پذیرش وی به عنوان رهبر کاریزماتیک از سوی کارکنان در شرکت صنعتی بهمن موتور مورد بررسی قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presentation of "Formation of Charismatic Leadership in Organization" Model Based on Strategic Planning Management

نویسندگان [English]

  • Ali Rezaeyan 1
  • Hamidreza Esmaely givi 1
  • Abbas Ebrahimi 2
چکیده [English]

In new organizational world, managenemt is the most effective factor; and its proper form is in collaboration with leadership. One of the leadership's theories-which is the most effective-is charismatic leadership theory, though hasn't gain proper attention. Generally, charismatic leadership means creating a relationship which involves affecting and being affected without involvement of force or money. This problem is attributed to the systematic thinking framework. This article tries to survey components of charismatic leadership by presentation a practical model which says how charismatic leader emerge. This survey will be conducted from strategic planning pocess point of view. So, we developed a questionnaire to position persons in the process, to measure his or her success to aquire charismatic leadership components, and his/her acceptance as a charismatic leader among employees; which was tested in Bahman Motor Industrial Corporation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Charismatic Leadership
  • Entrepreneur Manager
  • Environmental Awareness.
  • Leadership
  • Strategic Planning process