شناسایی مؤلفه‌های کلیدی حکمرانی چندسطحی در سازمان‌های پیچیده با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران،

2 استادیار، گروه تحول و تعالی، دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

10.22059/jipa.2024.381854.3567

چکیده

هدف: سازمان‌ها در دنیای پیچیدۀ امروز با چالش‌هایی همچون‌عدم شفافیت، تعارض منافع و تغییرات سریع محیطی مواجهند. این چالش‌ها، به مدل حکمرانی سازگار و مؤثری نیاز دارند که بتواند به بهبود تصمیم‌گیری کمک کند. مدل‌های حکمرانی موجود، اغلب به سطوح یا جنبه‌های خاصی می‌پردازند و نمی‌توانند وضوح کافی برای مدیریت جامع و یکپارچه فراهم کنند. ایجاد یک مدل حکمرانی چندسطحی، می‌تواند به شفاف‌تر شدن فرایندهای تصمیم‌گیری، بهبود ارتباطات و ارتقای همکاری بین سطوح مختلف کمک کند. نگرانی‌هایی در خصوص پیاده‌سازی حکمرانی چندسطحی در سازمان‌های پیچیده وجود دارد؛ اما به‌رغم این دغدغه‌ها، تاکنون رویکرد و مدل جامع و کارآمدی در این حوزه ارائه نشده است. عمدۀ مطالعات انجام‌شده، بر یک مدل نسبتاً ساده تأکید دارند که در آن، دولت از طریق نهادهای خود، حکمرانی را برای جامعه فراهم می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌های حکمرانی چندسطحی در سازمان‌های پیچیده است.
روش: این پژوهش به‌منزلۀ یک مطالعه توسعه‌ای با بهره‌گیری از روش‌های اسنادی، تحلیل محتوا و فراترکیب انجام شد. روش گردآوری داده‌ها با استفاده از رویکردهای اسنادی و تحلیل محتوا، به‌منظور تبیین مؤلفه‌های کلیدی حکمرانی چندسطحی در سازمان‌های پیچیده است. در بخش روش‌شناسی اسنادی، یادداشت‌برداری از منابع تحقیقاتی مرتبط با موضوع حکمرانی چندسطحی انجام شد. در تحلیل محتوا، آثار و مطالعات موجود در این حوزه، بررسی و با نظرهای محققان سازمان‌دهی شد. در ادامه، با استفاده از روش فراترکیب که نوعی تحلیل کیفی است، ۳۶۱ مقالۀ مرتبط با حکمرانی چندسطحی بررسی و از بین آن‌ها، ۶۷ منبع (۵۴ مقاله به زبان انگلیسی و ۱۳ مقاله به زبان فارسی) برای تحلیل نهایی انتخاب شد. برای استخراج مفاهیم و مؤلفه‌های کلیدی حکمرانی چندسطحی، از الگوی هفت مرحله‌ای سنتی فرا تحلیل توسط سندلوسکی و باروسو استفاده شد که مراحل آن عبارت‌اند از: ۱. تنظیم سؤال تحقیق؛ ۲. بررسی نظام‌مند متون؛ ۳. جست‌وجو و دسترسی به منابع؛ ۴. استخراج اطلاعات از منابع؛ ۵. تجزیه، تحلیل و ترکیب یافته‌ها؛ ۶. کنترل کیفیت؛ ۷. ارائۀ یافته‌ها. در گام دوم انجام پژوهش، برای تبیین ضریب اهمیت مؤلفه‌های احصا شده، از آنتروپی شانون استفاده شد.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، مؤلفه‌های کلیدی شناسایی‌شدۀ حکمرانی چندسطحی در سازمان‌های پیچیده، عبارت‌اند از: ابعاد پیچیدگی موضوعی، سیاستی و ساختاری، پویایی رشد و محیطی، توافق ذی‌نفعان، ظرفیت سیاست‌گذاری و اصلاح استراتژی‌های کلان. در این میان، مؤلفه‌های پویایی رشد و محیطی و ظرفیت سیاست‌گذاری، بر حکمرانی چندسطحی بیشترین تأثیر را داشته‌اند.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاران با برنامه‌ریزی دقیق، ساختارها و فرایندها را بازمهندسی کنند. این امر باید از طریق ایجاد بستر مناسب، دستیابی به اجماع بین بازیگران مختلف، ارتقای هماهنگی بین ذی‌نفعان و ارزیابی مستمر فعالیت‌های اولویت‌دار انجام شود. همچنین، ارزیابی‌های رسمی و سازمانی برای سنجش میزان تحقق حکمرانی چندسطحی و تقویت نقش رهبری ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the Key Components of Multi-level Governance in Complex Organizations Using a Synthesis Approach

نویسندگان [English]

  • Bahman Ebrahimian 1
  • ali taheri 2
  • Seyed Abed Rezaee 3
  • Mohsen Miri 4
1 PhD. Candidate, Department of System Management, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Transformation and Excellence, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein Comprehensive University, Tehran, Iran.
4 Assistant Prof., Department of Systems Management, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
In today's turbulent and rapidly changing world, adopting effective governance practices leads to improved organizational performance. Currently, organizations are influenced by several factors, including inflation, international and national instability, and the risk of diseases such as COVID-19. These factors contribute to the political, structural, and dynamic complexity of organizational growth and their surrounding environments. Achieving an organization’s vision and the realization of its strategies is not possible without prioritizing governance approaches. Managers must therefore regard governance as a central pillar for achieving organizational goals. As a result, various successful governance models have attracted the attention of researchers. The aim of this research is to identify the components of multi-level governance in complex organizations.
Methods
This research was conducted as a developmental study using documentary methods, content analysis, and meta-synthesis. The documentary and content analysis methods were used to explain the key components of multi-level governance in complex organizations. In the documentary methodology section, notes were taken from research sources related to the topic of multi-level governance. For the content analysis, existing studies and literature in this field were reviewed and organized with the input of researchers. Subsequently, a meta-composite method a qualitative synthesis technique was applied. A total of 361 articles related to multi-level governance were reviewed, and 67 sources (54 articles in English and 13 in Farsi) were selected for final analysis. To extract concepts and key components of multi-level governance, the traditional seven-step model of meta-synthesis proposed by Sandelowski and Barroso was used. These steps include: (1) setting the research question, (2) conducting a systematic review of the literature, (3) searching and accessing relevant sources, (4) extracting information from sources, (5) analyzing and synthesizing findings, (6) conducting quality control, and (7) presenting the findings. In the second phase of the research, Shannon's entropy was used to explain the significance and weight of the calculated components.
Results
The research findings in the area of identifying key components of multi-level governance in complex organizations include the dimensions of thematic, political, and structural complexity; growth and environmental dynamics; stakeholder agreement; policymaking capacity; and reform of macro strategies. Among these, the components of growth and environmental dynamics, as well as policymaking capacity, were found to have the greatest influence on effective multi-level governance.
Conclusion
Based on the research results, it is recommended that policymakers re-engineer organizational structures and processes through detailed planning. This should involve creating appropriate platforms, achieving consensus among various actors, fostering coordination among stakeholders, and continuously evaluating prioritized activities. In addition, formal and organizational evaluations are necessary to assess the extent to which multi-level governance is realized and to strengthen the leadership role within organizations. Limitations & Consequences: The findings of this research are presented solely in relation to the multi-level governance approach. Considering the diversity of Iranian organizations, other governance models such as participatory governance and network governance should also be considered in future studies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Complex organizations
  • Multi-level governance
  • Content analysis
  • Meta-synthesis
اشتریان، کیومرث؛ قائمی اصل، باقر (1399). مدل سیاست‌‌گذاری مشارکتی چندسطحی. فصلنامه سیاست، 50(2)، 423-446.
اکبری، زهرا؛ حکاک، محمد؛ وحدتی، حجت‌اله و نظرپوری، هوشنگ (1398). طراحی الگوی سه شاخگی حکمرانی خوب در سازمان‌های چندسطحی. مطالعات مدیریت راهبردی، 10(40)، 175-201.
بوستان زر، جمال؛ رحمان سرشت، حسین؛ شریف زاده، فتاح و تقوی فرد، محمد تقی (1401). مدل اجرای هوشمند خط‌مشی‌های عمومی در سازمان‌های دولتی: مطالعه‌ای با روش داده‌بنیاد. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 17(65)، 29-51.
حسنی مقدم، صادق؛ مهتدی، محمدمهدی؛ بازرگانی، حسین و طاهری، علی (1402). چابک‌سازی مدیریت فرایندهای سازمانی مبتنی بر تئوری سیستم‌های انطباقی پیچیده. مدیریت دولتی، 15(3)، 553-583.
حسین‌پور، داود؛ الوانی، سید مهدی؛ اصلی‌پور، حسین و قربانی پاجی، عقیل (1402). ارائه چارچوبی از عوامل مؤثر بر اجرای خط‌‌مشی‌‌های حوزه حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور. مدیریت دولتی، 16(4)، 710- 746.
حکاکی، امیر؛ شفیعی نیک‌آبادی، محسن و بید خام، محمود (1400). ارائه یک مدل ساختاری چندسطحی برای پیاده‌‌سازی موفق نوآوری باز‏. مدیریت نوآوری در سازمان‌‌‌های دفاعی، 4(1)، 79-106.
دانایی فرد، حسن (1395). گفتمان‌های نو در سیاست عمومی (چاپ اول)، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
دستوم، صلاح؛ رمضانی نژاد، رحیم و صادقی بروجردی، سعید (1399). ارائۀ الگوی مارپیچ چهارگانۀ دولت، دانشگاه، صنعت و جامعه، برای توسعۀ اقتصاد دانش‌بنیان در ورزش کشور. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 15(58)، 81- 107.
روستایی حسین‌آبادی، یاسر (1402). قانون اساسی ایران و سیاست‌گذاری چندسطحی (نقدی بر نظام حقوقی تعیین مسئله عمومی در ایران)، فصلنامه دولت پژوهی، 9(33)، 113-136.
ریاحی، بهروز و نصرتی، علیرضا (1396). نگرش سیستمی در تدوین راهبردهای بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 1(3 )، 67-94.
ستوده‌فر، سلیمه؛ پارسا، عبداله؛ شاهی، سکینه و فرهادی راد، حمید (1398). الگوپردازی بین‌المللی‌سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چندسطحی: رویکرد کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(4)، 45- 55.
سیمایی چافی، حسین؛ معارزاده طهران، غلامرضا (1401). طراحی مدل ظرفیت‌سازی حکمرانی شبکه‌ای. فرایند مدیریت و توسعه، 35(1)، 25-60.
شریفیان ثانی، مریم (1380). مشارکت شهرورزی: حکمرانی شهری و مدیریت شهری. مدیریت شهری، 2(8)، 42-55.
صرافی، مظفر و نجاتی، ناصر (1396). حکمروایی چندسطحی منطقۀ کلان‌شهری در راستای رویکرد نومنطقه‌گرایی (مطالعه موردی: منطقه کلان‌شهری مشهد). هویت شهر، 11(3)، 27-39.
غفاری، پانته‌آ؛ پورعزت، علی اصغر؛ آرایی، وحید و الوانی، سید مهدی (1402). طراحی الگوی حکمرانی شهری هوشمند با استفاده از رویکرد فراترکیب. مدیریت دولتی، 15(3)، 400-438.
محمدی، نعیمه و دانایی فرد، حسن (1398). الگوی حکمرانی مشارکتی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران: رویکرد نهادی. پژوهش‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی انرژی، 5(16 )، 67-95.
میرباقری، سیدمحسن و جلیلی، سید مصطفی (1402). روندنگاری تحقیقات در حوزه حکمرانی مشارکتی: ترسیم نقشه هم‌‌زمانی و هم‌‌رخدادی واژگان. مدیریت دولتی، 15(4)، 782-806.
 
References
Akbari, Z., Hakak, M., Vahdati, H. & Nazarpouri, A. (2020). Designing Good Governance Trilogy Pattern in Multilevel Organizations. Journal of Strategic Management Studies, 10(40), 195-221. (in Persian)
AlMalki, H. A. & Durugbo, C. M. (2023). Systematic review of institutional innovation literature: towards a multi-level management model. Management Review Quarterly, 73(2), 731-785.
Artime, O. & De Domenico, M. (2022). From the origin of life to pandemics: Emergent phenomena in complex systems. Philosophical Transactions of the Royal Society A, 380(2227), 20200410.
Ashtarian, K. & Ghaemi Asl, B. (2020). Multilevel model of participatory policy making. Political Quarterly, 50(2), 423-446. doi: 10.22059/jpq.2020.228004.1007023 (in Persian)
Behnke, N. & Hegele, Y. (2023). Achieving cross-sectoral policy integration in multilevel structures—Loosely coupled coordination of “energy transition” in the German “Bundesrat”. Review of Policy Research, 41(1), 160-183.
Bianchi, S. & Richiedei, A. (2023). Territorial Governance for Sustainable Development: A multi-level governance analysis in the Italian context. Sustainability, 15(3), 2526.
Bolton, M. (2022). A system leverage points approach to governance for sustainable development. Sustainability Science, 17(6), 2427-2457.
Börzel, T. A. (2020). Multilevel governance or multilevel government? The British Journal of Politics and International Relations, 22(4), 776-783.
Boustanzar, J., Rahmanseresht, H., Sharifzadeh, F. & Taghavifard, M. T. (2022). A Model for Intelligence Implementation of Public Policies in governmental organizations: A Grounded Theory approach. Iranian journal of management sciences, 17(65), 29-51.
(in Persian)
Briassoulis, H. (2004). Policy integration for complex policy problems: What, why and how. Greening of Policies: Interlinkages and Policy Integration, Berlin, 3-4.
Brugnone, N. (2023). A Methodology for Modeling Emergence in Complex Systems (Doctoral dissertation, Michigan State University).
Castañer, X. & Oliveira, N. (2020). Collaboration, Coordination, and Cooperation Among Organizations: Establishing the Distinctive Meanings of These Terms Through a Systematic Literature Review. Journal of Management, 46(6), 965-1001. https://doi.org/10.1177/0149206320901565
Chester, M., Underwood, B. S., Allenby, B., Garcia, M., Samaras, C., Markolf, S.,... & Miller, T. R. (2021). Infrastructure resilience to navigate increasingly uncertain and complex conditions in the Anthropocene. Npj Urban Sustainability, 1(1), 4.
Conteh, C. & Harding, B. (2023). Boundary-spanning in public value co-creation through the lens of multilevel governance. Public Management Review, 25(1), 104-128.
Craig, R. K., Garmestani, A. S., Allen, C. R., Arnold, C. A. (Tony), Birgé, H., DeCaro, D. A., Fremier, A. K., Gosnell, H. & Schlager, E. (2017). Balancing stability and flexibility in adaptive governance: an analysis of tools available in U.S. environmental law. Ecology and Society, 22(2). http://www.jstor.org/stable/26270068
Danaei Fard, H. (2016). New Discourses in Public Policy (First Edition), Tehran, Imam Sadegh University Press. (in Persian)
Daniell, K., & Kay, A. (2018). Multi-level governance: Conceptual challenges and case studies from Australia (p. 474). ANU Press.
Dastoom, S., Ramzani nezhad, R. & Sadeghi Boroujerdi, S. (2020). Designing a Quadruple Helix model of Government, University, Industry and Society for development of a knowledge-based economy in the Iran's sport. Iranian journal of management sciences, 15(58), 81-107. (in Persian)
Dominici, P. (2022). Human hypercomplexity. Error and unpredictability in complex multichaotic social systems. In Multi-Chaos, Fractal and Multi-Fractional Artificial Intelligence of Different Complex Systems (pp. 77-93). Academic Press.
Duchek, S. (2020). Organizational resilience: a capability-based conceptualization. Business research, 13(1), 215-246.
Errida, A. & Lotfi, B. (2021). The determinants of organizational change management success: Literature review and case study. International Journal of Engineering Business Management, 13, 18479790211016273.
Fernández-Ribas, A. (2009). Public support to private innovation in multi-level governance systems: An empirical investigation. In: Science and Public Policy 36, 457-467. http://spp.oxfordjournals.org/content/36/6/457.abstract.
Franklin, A. L. & Raadschelders, J. C. (2023). Governance Through Government and Public Administration: Is Governance A Nuisance, a Necessity, or a Blessing? In Introduction to Governance, Government and Public Administration (pp. 11-33). Cham: Springer Nature Switzerland.
Gerli, P., Navio-Marco, J. & Whalley, J. (2023). The multilevel governance of state aid for broadband diffusion: Evidence from three European countries. International Journal of Public Administration46(3), 185-194.
Ghaffari, P., Pourezzat, A. A., Araei, V. & Alvani, S. M. (2023). Designing a Model of Smart Urban Governance Using a Synthesis Approach. Journal of Public Administration, 15(3), 400-438. doi: 10.22059/jipa.2023.358375.3323 (in Persian)
Ghasemyani, S., Raoofi, S., Hamidi, H. & Khodayari-Zarnaq, R. (2022). Iran’s Health Transformation Plan; Main Issues and Opportunities for Improvement: A Systematic Review. Iranian Journal of Public Health, 51(9), 1977.
Giraudy, A. & Niedzwiecki, S. (2022). Multi-level governance and subnational research: Similarities, differences, and knowledge accumulation in the study of territorial politics. Regional & Federal Studies, 32(3), 393-411.
Große, C. (2023). A review of the foundations of systems, infrastructure and governance. Safety science, 160, 106060.
Hakaki, A., Shafiei Nikabadi, M. & Bidkham, M. (2021). Provide a multilevel structural model for the successful implementation of open innovation. Innovation Management in Defensive Organizations, 4(1), 79-106. doi: 10.22034/qjimdo.2020.235985.1325
(in Persian)
Hallo, L., Nguyen, T., Gorod, A. & Tran, P. (2020). Effectiveness of Leadership Decision-Making in Complex Systems. Systems, 8(1), 5. http://dx.doi.org/10.3390/systems8010005
Hasani Moghadam, S., Mohtadi, M., Bazargani, H. & Taheri, A. (2023). Agility in Business Processes Management Based on the Theory of Complex Adaptive Systems. Journal of Public Administration, 15(3), 553-583. doi: 10.22059/jipa.2023.359912.3335 (in Persian)
He, A.J., Fan, Y. & Su, R. (2022). Seeking policy solutions in a complex system: experimentalist governance in China’s healthcare reform. Policy Sciences, 55(4), 755–776.
Head, B. W. (2022). Wicked problems in public policy: understanding and responding to complex challenges (p. 176). Springer Nature.
Heinen, D., Arlati, A. & Knieling, J. (2022). Five dimensions of climate governance: a framework for empirical research based on polycentric and multi-level governance perspectives. Environmental policy and governance, 32(1), 56-68.
Hidalgo, C. A. (2021). Economic complexity theory and applications. Nature Reviews Physics, 3(2), 92-113.
Hiller, N. J. & Ozgen, S. (2023). Organizational agility and organizational effectiveness. In Senior leadership teams and the agile organization (pp. 24-43). Routledge.
Homsy, G. C., Liu, Z., & Warner, M. E. (2019). Multilevel governance: Framing the integration of top-down and bottom-up policymaking. International Journal of Public Administration, 42(7), 572-582.
Hooghe, L. & Marks, G. (2020). A postfunctionalist theory of multilevel governance. The British Journal of Politics and International Relations, 22(4), 820-826.
Hooghe, L., & Marks, G. (2021). Multilevel governance and the coordination dilemma. In A research agenda for multilevel governance (pp. 19-36). Edward Elgar Publishing.
Hosseinpoor, D., Alvani, S. M., Aslipour, H. & Ghorbani Paji, A. (2024). Presenting a Framework of Effective Factors on the Implementation of Policies in the Field of Protection and Exploitation of Forests in the North of the Country. Journal of Public Administration, 16(4), 710-746. doi: 10.22059/jipa.2024.371150.3460 (in Persian)
Jeffery, C. & Peterson, J. (2020). ‘Breakthrough’political science: Multi-level governance–Reconceptualising Europe’s modernised polity. The British Journal of Politics and International Relations, 22(4), 753-766.
Kapucu, N. & Hu, Q. (2020). Network governance: Concepts, theories, and applications. Routledge.
Katina, P. F., Pyne, J. C., Keating, C. B. & Komljenovic, D. (2021). Complex System Governance as a Framework for Asset Management. Sustainability, 13(15), 8502. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su13158502
Kay, A. (2015). Separating Sovereignty and Sharing Problems: Australian federalism and the European Union. Australian Journal of Public Administration, 74(4), 406-418.
Keating, B., Katina, F., Jaradat, R., Bardely, M. & Gheorghe, V. (2017). Acquisition System Development : A Complex system Governance perspective. 27th Annual Incose International symposium Adeliaide Australia, 15-20.
Maillet, L., Lamarche, P. A., Lemire, M. & Roy, B. (2023). Journey through the fractalization of multilevel governance: levers for adapt healthcare organizations toward migrant populations in Canada. Health Services Insights, 16, 11786329231163006.
Mărcuț, M. (2021). Multilevel Governance, Digital Transformation and Transformation of the State.
May, C. K. (2022). Complex adaptive governance systems: a framework to understand institutions, organizations, and people in socio-ecological systems. Socio-Ecological Practice Research, 4(1), 39-54.
Miceli, A., Hagen, B., Riccardi, M. P., Sotti, F. & Settembre-Blundo, D. (2021). Thriving, not just surviving in changing times: How sustainability, agility and digitalization intertwine with organizational resilience. Sustainability, 13(4), 2052.
Mirbagheri, S. M. & Jalili, S. M. (2023). Research Trends in the Field of Participatory Governance: Drawing a Map of Co-occurrence and Co-word Analysis. Journal of Public Administration, 15(4), 782-806. doi: 10.22059/jipa.2023.363440.3369 (in Persian)
Mohammadi, N. & Danaeefard, H. (2019). A Model of Collaborative Governance for Renewable Energy Development in Iran: an Institutional Perspective. Journal of Energy Planning and Policy Research, 5(16), 67-95. (in Persian)
Ojiako, U., Bititci, U., Marshall, A., Chipulu, M., Manville, G., Muthalagu, S. J. & Farrington, T. (2022). Ambiguity in performance management systems of complex multi-stakeholder organisations. Production Planning & Control, 1-21.
Omodei, E., Garcia-Herranz, M., Paolotti, D. & Tizzoni, M. (2022). Complex systems for the most vulnerable. Journal of Physics: Complexity, 3(2), 021001.
Panke, D. & Stapel, S. (2024). Multi-level governance. In Handbook of Regional Cooperation and Integration (pp. 417-430). Edward Elgar Publishing.
Pierre, J. & Peters, B. G. (2020). Governance, politics and the state. Bloomsbury Publishing.
Reyes, J. D. (2022). Self Organization, and Complex System: A Leadership Framework.
Riahi, B. & Nosrati, A. (2017). Systemic Approach in Developing the Reengineering Strategies for the National Administrative Structure. Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge, 1(3), 67-94. (in Persian)
Roostaei Hosein Abadi, Y. (2023). Iran' Constitution and Multi-Level Policy Making. State Studies, 9(33), 113-136. doi: 10.22054/tssq.2023.69644.1300 (in Persian)
Sánchez-García, J. Y., Núñez-Ríos, J. E., López-Hernández, C. & Rodríguez-Magaña, A. (2023). Modeling organizational resilience in SMEs: a system dynamics approach. Global Journal of Flexible Systems Management, 24(1), 29-50.
Sandelowski, M. & Barros, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer publishing company Inc.
Sarrafi, M. & Nejati, N. (2017). Multilevel governance of the metropolitan region: applying new regionalism approach (Case study: metropolitan region of Mashhad). Hoviat Shahr, 11(3), 27- 39. (in Persian)
Schakel, A. H. (2016). Applying multilevel governance Handbook of research methods and applications in political science, Edward Elgar Publishing.
Sharifian Sani, M. (2001). Urban Partnership: Urban Governance and Urban Management. Urban Management, 2(8), 42-55. (in Persian)
Simaei Chaffi H, Memarzadeh Tehran G. (2022). A Model for Capacity Building in Network Governance. JMDP. 35(1), 25-60. doi:10.52547/jmdp.35.1.25 (in Persian)
Sotoudehfar, S., Parsa, A., Shahi, S. & Farhadi Rad, H. (2020). Modeling Internationalization of Universities with Emphasis on Multilevel Governance: A Qualitative Approach. Research in Medical Education, 11 (4), 45-55. (in Persian)
Tosun, J., Saad, E. L., Glückler, J., Irigoyen Rios, A. & Lehmann, R. (2023). Country-Specific Participation Patterns in Transnational Governance Initiatives on Sustainability: Preliminary Insights and Research Agenda. Global Challenges, 2300012.
Trein, P., Thomann, E. & Maggetti, M. (2019). Integration, functional differentiation and problem-solving in multilevel governance. Public Administration, 97(2), 339-354.
Unterhitzenberger, C., Müller, R., Vaagaasar, A. L., Ke, Y., Alonderiene, R., Minelgaite, I., ... & Mongeon, M. (2023). A multilevel governance model for Interorganizational project networks. Project Management Journal, 54(1), 88-105.
Wang, Q., Hou, H. & Li, Z. (2022). Participative leadership: a literature review and prospects for future research. Frontiers in psychology, 13, 924357.
Zhang, J. & Mora, L. (2023). Nothing but symbolic: Chinese new authoritarianism, smart government, and the challenge of multi-level governance. Government Information Quarterly, 40(4), 101880.
Zürn, M. (2020). Unravelling multi-level governance systems. The British Journal of Politics and International Relations, 22(4), 784-791.