ارائۀ چارچوب شایستگی کارآفرینی برای آموزش نوجوانان در مدارس با رویکرد توسعۀ پایدار

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت فناوری و اطلاعات، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب‌وکار، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات کسب‌وکار، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jipa.2024.383380.3586

چکیده

هدف: کارآفرینی به‌عنوان یکی از موضوعات کلیدی در توسعۀ پایدار و آموزش نوجوانان مطرح است. هدف این پژوهش، ارائۀ چارچوب شایستگی کارآفرینی برای آموزش نوجوانان در مدارس با رویکرد توسعۀ پایدار است. با توجه به اهمیت پرورش مهارت‌های کارآفرینی از سنین پایین، این مطالعه به شناسایی و تعریف شایستگی‌های کلیدی موردنیاز برای تقویت روحیه و توانایی‌های کارآفرینانه در نوجوانان می‌پردازد. توسعۀ این شایستگی‌ها می‌تواند نوجوانان را برای مواجهه با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی آینده آماده سازد و نقش آن‌ها را در توسعۀ پایدار تقویت کند.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس پارادایم تفسیری انجام شده است. به‌منظور گردآوری داده‌ها، از روش فراترکیب استفاده شده است که تحلیل جامع و نظام‌مند مطالعات پژوهشی مرتبط با این موضوع را شامل می‌شود. در این راستا، مقاله‌های منتشرشده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ بررسی و از روش نمونه‌گیری حذفی سیستماتیک برای انتخاب مقاله‌های نهایی استفاده شد. درنهایت، ۱۲ مقاله که به بررسی شایستگی‌های کارآفرینی و تأثیرهای آن بر نوجوانان در محیط‌های آموزشی پرداخته بودند، به‌عنوان هستۀ اصلی این پژوهش انتخاب شد.
یافته‌ها: تحلیل مطالعات منتخب، به شناسایی سه دسته شایستگی کلیدی منجر شد که عبارت‌اند از: ۱. شایستگی‌های عمومی شامل مهارت‌هایی مانند تفکر خلاق، حل مسئله و تصمیم‌گیری که زیربنای کارآفرینی را تشکیل می‌دهند؛ ۲. شایستگی‌های مدیریتی شامل مهارت‌های مرتبط با مدیریت منابع، سازمان‌دهی و رهبری که برای موفقیت در فرایندهای کارآفرینی ضروری هستند؛ ۳. شایستگی‌های اختصاصی شامل مهارت‌های فنی و دانش تخصصی موردنیاز برای فعالیت‌های کارآفرینانه در حوزه‌های مختلف. این شایستگی‌ها در تقویت روحیه و توانایی‌های کارآفرینانه نوجوانان نقش مهمی ایفا می‌کنند و موجب ارتقای توسعۀ پایدار در برنامه‌های آموزشی می‌شوند.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه می‌تواند به طراحی و توسعۀ برنامه‌های آموزشی مؤثر در راستای ارتقای شایستگی‌های کارآفرینی نوجوانان با رویکرد توسعۀ پایدار کمک کند. این پژوهش نشان می‌دهد که کارآفرینی به‌عنوان ابزاری توانمندساز در زندگی نوجوانان مطرح است و ضرورت ادغام آموزش‌های مرتبط با کارآفرینی در برنامه‌های درسی مدارس را برجسته می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing an Entrepreneurship Competency Framework for Education of Teenagers in Schools with a Sustainable Development Approach

نویسندگان [English]

  • Parham Jalalichime 1
  • Ayoub Mohammadian 2
  • Taher Roshandel Arbatani 3
  • Aidin Salamzadeh 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Business Management, Aras International University Campus, University of Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Department of IT Management, Faculty of Industrial and Technology Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Prof., Department of Media Management and Business Communication, Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Assistant Prof., Department of Media Management and Business Communication, Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
In today's world, entrepreneurship plays a pivotal role in enhancing the skills and capabilities of adolescents in educational institutions. Given the critical role of entrepreneurship in sustainable development, the main objective of this study is to present a competency framework for entrepreneurship education for adolescents in schools, aligned with a sustainable development approach. This research aims to identify and define the key competencies needed to foster entrepreneurial spirit and abilities in adolescents. Strengthening these competencies can prepare adolescents for future economic and social challenges and contribute meaningfully to sustainable development.
Methods
This study is qualitative and based on an interpretivist paradigm. To collect data, a meta-synthesis method was employed, involving a comprehensive and systematic analysis of relevant research literature. Articles published between 2000 and 2024 were reviewed. A systematic exclusion sampling technique was used to finalize the selection of articles, resulting in 12 studies being chosen as the core focus of this research. These selected articles include research that explores entrepreneurial competencies and their impact on adolescents within educational settings.
Results
The analysis of the selected articles led to the identification of three key competency categories: general competencies, managerial competencies, and specific competencies. General competencies include abilities such as creative thinking, problem-solving, and decision-making, which form the foundational pillars of entrepreneurship. Managerial competencies encompass skills related to resource management, organization, and leadership, which are essential for success in entrepreneurial processes. Specific competencies refer to the technical skills and specialized knowledge required for entrepreneurial activities in various fields. Each of these competencies has been clearly defined and described, contributing to the development of entrepreneurial spirit and abilities in adolescents. Additionally, these competencies play a significant role in promoting sustainable development through educational programs.
Conclusion
The findings of this study can be used to design and develop effective educational programs aimed at enhancing entrepreneurial competencies among adolescents, with a focus on sustainable development. This research emphasizes the importance of entrepreneurship as an empowering tool in the lives of adolescents and underlines the necessity of integrating entrepreneurship-related education into school curricula. Overall, the study provides a foundation for educational policy-making and the design of impactful programs in the field of entrepreneurship education aligned with sustainable development goals. Finally, the research results demonstrate that the identified competencies can help train a new generation of capable entrepreneurs equipped with sustainability-oriented skills. Implementing this model can support teenagers in achieving success not only in business but also in personal growth and long-term sustainability. In general, this research, by providing a comprehensive and practical model for teaching entrepreneurship to adolescents, lays the groundwork for the development of the skills and attributes necessary for success in today's complex and evolving world. Based on these findings, appropriate educational structures and content can be developed to improve the level of core competencies among adolescents to promote entrepreneurship. Additionally, this research recommends that educational institutions introduce interactive and project-based educational programs to foster general competencies such as innovative thinking and emotional intelligence. These programs may include hands-on workshops, group activities, and role-playing scenarios that encourage students to generate creative ideas and solve real-world problems. Furthermore, techniques such as discussions and case analysis can be effective in strengthening critical thinking and emotional intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency
  • Entrepreneurship
  • Adolescents
  • Sustainable Development
اشرافی، سکینه و نجفی هزارجریبی، حبیب‌اله (1399). واکاوی شایستگی‌‌های کارآفرینان آموزشی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(1)، 95-116.
پای خسته، پریسا و علم بیگی، امیر و بطحایی، سیده سمیه (1396). بررسی شایستگی‌های موردنیاز توسعه کارآفرینی پایدار در آموزش عالی کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 9(40)، 32- 43.
چیذری، وحید؛ محمدیان، ایوب؛ خلیلی عراقی، مریم و رشادت‌جو، حمیده (1399). سنخ‌شناسی دیدگاه‌های سرمایه‌‌گذاران خطرپذیر در ارزیابی شرکت‌‌های نوپای فناوری مالی در اولین مرحله سرمایه‌‌گذاری در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(3)، 321- 340.
رمضان‌پور نرگسی، قاسم؛ طالقانی، غلامرضا؛ رمضان‌پور نرگسی، سمیه و غفاری، علی (1393). ارائه مدل کارآفرینی فناورانه در شرکت‌‌‌های دانش‌‌بنیان مستقر در پارک‌‌های علم و فناوری: رویکرد کیفی. مدیریت دولتی، 6(1)، 85-108.
ساعدی، عبداله؛ موسوی، سید نجم‌الدین و آهنگ، فرحناز (1399). کارآفرینی سیاسی: واکاوی پیامدهای آن در عرصه سیاست‌گذاری. مدیریت دولتی، 12(4)، 674- 694.
سبک‌آرا، مجید (1400). شایستگی‌‌های کارآفرینی: مهارت موردنیاز برای عملکرد تجاری. چهارمین کنفرانس بین‌‌المللی مدیریت و صنعت.
شفیقی، فاطمه و شوقی، بهزاد (1390). تبیین رویکرد شایستگی در آموزش کارآفرینی. اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404، تهران.
غفرانی، نرگس؛ حسینی، سیدرسول و موسی خانی، مرتضی (1401). طراحی مدل مدرسه کارآفرین مبتنی برتوسعه شایستگی‌‌های کارآفرینانه در مقطع متوسطه. توسعه کارآفرینی، 15(1 )، 141- 160.
کریمی، سعید (1395). شایستگی‌‌های کارآفرینانه درآموزش کارآفرینی کشاورزی. مطالعات کارآفرینی و توسعۀ پایدار کشاورزی، 3(4)، 55- 69.
کشاورزی، فهیمه؛ جاودانی، محمد؛ بدخشان، مجید (1400). طراحی چارچوب شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان کارآفرین، نشریه نوآوری‌های آموزشی، 20(4)، 35- 54.
کلابی، امیرمحمد و یعقوبی، نورمحمد (1401). ارائه مدل حکمرانی پایدار با تأکید بر توسعه کارآفرینی. مدیریت دولتی، 14(2)، 195- 214.
مقیمی، سیدمحمد و سلمانیان، علیرضا (1403). بودجه‌‌ریزی کارآفرینانه در بودجه دولتی ایران: موانع و راه‌‌کارها. مدیریت دولتی، 16(1)، 11- 26.
References
Ashrafi, S. & Najafi Hezarjaribi, H. (2020). Investigating educational entrepreneurs' competencies. New Approaches in Educational Management, 11(41), 95-116. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086369.1399.11.41.5.4. (in Persian)
Bonaiuto, F., Perucchini, P., Placidi, V., Faggioli, S., Barroca, A., Ferot, C., ... & Bonaiuto, M. (2023). “Play to Lead” Board Game as A Potential Intervention to Promote Entrepreneurship Competences and Servant Leadership Skills in European Adolescents. Psychology Hub, 40(2), 59-68. https://doi.org/10.13133/2724-2943/17761.
Brüne, N. & Lutz, E. (2020). The effect of entrepreneurship education in schools on entrepreneurial outcomes: a systematic review. Management Review Quarterly, 70(2), 275-305. https://doi.org/10.1007/s11301-019-00168-3
Campo-Ternera, L., Amar-Sepúlveda, P. & Olivero-Vega, E. (2022). Interaction of potential and effective entrepreneurial capabilities in adolescents: modeling youth entrepreneurship structure using structural equation modeling. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1), 1-17. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-537148/v1
Carpenter, A. & Wilson, R. (2022). A systematic review looking at the effect of entrepreneurship education on higher education student. The International Journal of Management Education, 20(2), 100541. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100541
Chizari, V., Mohammadian, A., Khalili Araghi, M. & Reshadatjoo, H. (2020). The Typology of the Venture capital’s viewpoints for evaluation of fintech startups in the early stage of investment in Iran. Journal of Entrepreneurship Development13(3), 321-340. doi: 10.22059/jed.2020.299365.653298 (in Persian)
Colabi, A. M. & Yaghoubi, N. M. (2022). Developing a Sustainable Governance Model with an Emphasis on Entrepreneurial Development. Journal of Public Administration14(2), 195-214. doi: 10.22059/jipa.2022.338281.3110 (in Persian)
Cruz-Sandoval, M., Vázquez-Parra, J. C. & Alonso-Galicia, P. E. (2022). Student Perception of Competencies and Skills for Social Entrepreneurship in Complex Environments: An Approach with Mexican University Students. Social Sciences, 11(7), 314. https://doi.org/10.3390/socsci11070314
Donoso-González, M., Pedraza-Navarro, I. & Palferro-Fernández, L. (2022). Analysis of entrepreneurial education—study of the configuration of the entrepreneurial identity through the acquisition of crucial transversal competences for future university students. Education Sciences, 12(5), 310. https://doi.org/10.3390/educsci12050310
Ferreras-Garcia, R., Sales-Zaguirre, J. & Serradell-López, E. (2021). Developing entrepreneurial competencies in higher education: a structural model approach. Education+ Training, 63(5), 720-743. https://doi.org/10.1108/et-09-2020-0257
García-González, A. & Ramírez-Montoya, M. S. (2023). Social entrepreneurship competency in higher education: an analysis using mixed methods. Journal of Social Entrepreneurship, 14(1), 91-109. https://doi.org/10.1080/19420676.2020.1823872.
Ghofrani, N., Hosseini, S. R. & Mosakhani, M. (2022). An entrepreneurial school model based on the development of entrepreneurial Attitude in high school level. Journal of Entrepreneurship Development15(1), 160-141. doi: 10.22059/jed.2022.332859.653806 (in Persian)
Ho, M. H. R., Uy, M. A., Kang, B. N. & Chan, K. Y. (2018, March). Impact of entrepreneurship training on entrepreneurial efficacy and alertness among adolescent youth. In Frontiers in education (Vol. 3, p. 13). Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00013
Iwu, C. G., Opute, P. A., Nchu, R., Eresia-Eke, C., Tengeh, R. K., Jaiyeoba, O. & Aliyu, O. A. (2021). Entrepreneurship education, curriculum and lecturer-competency as antecedents of student entrepreneurial intention. The International Journal of Management Education, 19(1), 100295. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.03.007
Karimi, S. (2016). Entrepreneurial competencies in agricultural entrepreneurship education. Journal of Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development, 3(4), 55-69. https://doi.org/10.22069/jead.2017.12350.1231. (in Persian)
Keshavarzi, F., Javadani, M. & Badakhshan, M. (2021). Designing a framework for the professional competencies of entrepreneurial teachers. Journal of Educational Innovations, 20(4), 35-54. https://doi.org/10.22034/jei.2021.284117.1901 (in Persian)
Lans, T., Blok, V. & Wesselink, R. (2014). Learning apart and together: towards an integrated competence framework for sustainable entrepreneurship in higher education. Journal of Cleaner Production, 62, 37-47. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.03.036
Lerner, R. M. & Damon, W. (2012). Entrepreneurship in adolescence: A relational developmental systems approach. International Journal of Developmental Science, 6(3-4), 117-126. https://doi.org/10.3233/dev-2012-12107
Lindner, J. (2018). Entrepreneurship education for a sustainable future. Discourse and Communication for Sustainable Education, 9(1), 115-127. https://doi.org/10.2478/dcse-2018-0009
Liu, M., Gorgievski, M. J., Qi, J. & Paas, F. (2022). Increasing teaching effectiveness in entrepreneurship education: Course characteristics and student needs differences. Learning and Individual Differences, 96, 102147. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102147
Medina-Vidal, A., Buenestado-Fernández, M. & Molina-Espinosa, J. M. (2023). Financial literacy as a key to entrepreneurship education: a multi-case study exploring diversity and inclusion. Social Sciences, 12(11), 626. https://doi.org/10.3390/socsci12110626
Moghimi, S. M. & Salmanian, A. (2024). Entrepreneurial Budgeting in the Iranian Government Budget: Obstacles and Solutions. Journal of Public Administration16(1), 11-26. doi: 10.22059/jipa.2022.348731.3217 (in Persian)
Obschonka, M., Duckworth, K., Silbereisen, R. K. & Schoon, I. (2012). Social competencies in childhood and adolescence and entrepreneurship in young adulthood: A two-study analysis. International journal of developmental science, 6(3-4), 137-150. https://doi.org/10.3233/dev-2012-12108
Obschonka, M., Silbereisen, R. K., Schmitt-Rodermund, E. & Stuetzer, M. (2011). Nascent entrepreneurship and the developing individual: Early entrepreneurial competence in adolescence and venture creation success during the career. Journal of Vocational Behavior, 79(1), 121-133. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2010.12.005
Pay Khasteh, P., Elmi Beigi, A. & Bathaee, S.S. (2017). Investigating the competencies needed for sustainable entrepreneurship development in higher agricultural education. Journal of Agricultural Education Management Research, 9(40), 32-43.  https://doi.org/10.22092/jaear.2017.107329.1271 (in Persian)
Ramadanpour Nargesi, Gh., Taleghani, Gh., Ramadanpour Nargesi, S. & Ghafari, A. (2014). Presenting a Technological Entrepreneurship Model in Knowledge-Based Companies Located in Science and Technology Parks: A Qualitative Approach. Public Management, 6(1), 85-108. doi: 10.22059/jipa.2014.51708. (in Persian)
Rijati, N., Purwitasar, D., Sumpeno, S. & Purnomo, M. H. (2022). A Rule-Generation Model for Class Imbalances to Detect Student Entrepreneurship Based on the Theory of Planned Behavior. Cybernetics and Information Technologies, 22(2), 160-178. https://doi.org/10.2478/cait-2022-0023
Sabok Ara, M. (2021). Entrepreneurial competencies: Skills needed for business performance. 4th International Conference on Management and Industry. (in Persian)
Saeidi, A., Mousavi, S.N. & Ahang, F. (2021). Political Entrepreneurship: Analyzing Its Consequences in the Policy-Making Arena. Public Management, 12(4), 674-694. doi: 10.22059/jipa.2021.315461.2866. (in Persian)
Schoon, I. & Duckworth, K. (2012). Who becomes an entrepreneur? Early life experiences as predictors of entrepreneurship. Developmental psychology, 48(6), 1719. https://doi.org/10.1037/a0029168
Shafighei, F. & Shoghi, B. (2011). Explaining competency-based approach in entrepreneurial education. First National Conference on Education in Iran 2025, Tehran. (in Persian)
Shahin, M., Ilic, O., Gonsalvez, C. & Whittle, J. (2021). The impact of a STEM-based entrepreneurship program on the entrepreneurial intention of secondary school female students. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(4), 1867-1898. https://doi.org/10.1007/s11365-020-00713-7
Shittu, A. I. & Amao-Taiwo, B. (2021). Determinants of teenage entrepreneurial intentions during the coronavirus disease pandemic: a survey of high school students. Journal of African Transformation Revue des mutations en Afrique, 161. https://doi.org/10.14738/abr.911.11180
Sidiropoulos, E. (2014). Education for sustainability in business education programs: a question of value. Journal of cleaner production, 85, 472-487. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.10.040
Syahran, S. & Kello, A. P. (2022). Entrepreneurship intention among the student’s college: shaperoentrepreneurial approach event model (case study at Borneo Tarakan university student). INOVASI, 18, 68-78. https://doi.org/10.4995/thesis/10251/172361
Valerio, A., Parton, B. & Robb, A. (2014). Entrepreneurship education and training programs around the world: dimensions for success. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0202-7
Wang, S. M., Yueh, H. P. & Wen, P. C. (2019). How the new type of entrepreneurship education complements the traditional one in developing entrepreneurial competencies and intention. Frontiers in psychology, 10, 2048. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02048
Wenninger, H. (2019). Student assessment of venture creation courses in entrepreneurship higher education—An interdisciplinary literature review and practical case analysis. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 2(1), 58-81. https://doi.org/10.1177/2515127418816277
Yang, D. D. & Niyomsilp, E. (2022). Entrepreneurship Education on Sports college student’s Entrepreneurship intention in Guangdong province, China. วารสาร วิจัย มหาวิทยาลัย เว เทิ ร์ มนุษยศาสตร์ และ สังคมศาสตร์, 8(2), 224-233. https://doi.org/10.5220/0006893107660771