طراحی مدل مدیریت دانش حاصل از ارزیابی‌های نهادهای نظارتیِ ناظر بر خط‌مشی‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

3 استاد، گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

10.22059/jipa.2024.384467.3596

چکیده

پیچیدگی ارزیابی در حوزه عمومی به عنوان یک چالش مهم در فرآیندهای تصمیم‌گیری و اجرای خط‌مشی‌‌ها مطرح می‌شود. این پیچیدگی، ناشی از چند بعدی بودن اهداف خط‌مشی‌‌ها و تبعات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی آنهاست. در این راستا، ارزیابی خط‌مشی‌‌ها نیازمند در نظر گرفتن آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین آثار جانبی است که می‌تواند اهداف اولیه را تحت تأثیر قرار دهد.در نظام حکمرانی ایران، تلاش‌هایی برای کاهش پیچیدگی‌های ارزیابی‌ها صورت گرفته است. هر قوه دارای نهادهای نظارتی خاص خود است که به صورت تخصصی به ارزیابی عملکرد دولت پرداخته و سعی در کاهش این پیچیدگی‌ها دارند. با این حال، تخصصی‌سازی بیش از حد ارزیابی‌ها در ایران، چالش‌هایی را به وجود آورده است. به دلیل جزیره‌ای بودن اقدامات نهادهای نظارتی و نبود هماهنگی مناسب، اطلاعات حاصل از ارزیابی‌ها به صورت پراکنده باقی می‌ماند و دسترسی به نتایج چندجانبه و ایجاد یک بینش کلی و عمیق‌تر سخت می‌شود. این موضوع به ایجاد رقابت‌های غیرسازنده و عدم اشتراک‌گذاری داده‌ها منجر می‌شود.

این پژوهش به بررسی الزامات و ضروریات مدیریت دانش در ارزیابی‌های خط‌مشی‌‌های عمومی ایران می‌پردازد. مدیریت دانش، به عنوان یک رویکرد کلیدی، می‌تواند به بهبود کیفیت ارزیابی‌ها و تسهیل اشتراک‌گذاری اطلاعات کمک کند و ازین‌رو به دنبال شناسایی نیازها و الزامات بروز مدیریت دانش در ارزیابی‌های خط‌مشی‌‌های عمومی ایران است. این امر می‌تواند منجر به بهبود تعاملات بین سازمان‌ها، کاهش هزینه‌های ارزیابی و افزایش کیفیت تصمیم‌گیری‌ها گردد. به همین دلیل، توجه به بروز مدیریت دانش در این حوزه نه تنها ضروری، بلکه حیاتی به نظر می‌رسد. پژوهش حاضر با به‌کار گیری روش کیفی تحلیل مضمون به دنبال این بوده است که مسیردست یابی به اهداف پژوهش را از طریق مصاحبه از درون تجربیات زیسته سازمانی افراد دخیل در این امر که شکاف موصوف را لمس نمودند استخراج نماید.

با تحلیل 20 مورد پرسشنامه تحلیل مضمون، طی کدگذاری اولیه 27 مفهوم و در کدگذاری ثانویه 8 مفهوم اصلی نمایان شدند که عبارتند از: 1) خلق، کسب و سازماندهی دانش 2) بکارگیری، تسهیم و انتقال دانش 3) نگهداشت و بازخورد دانش 4) زیرساختهای لازم 5) مشارکت و هم افزایی 6) تعامل با مراکز دانش 7) عوامل کلیدی 8) اصول حفاظتی.

این پژوهش توانسته مدیریت دانش را از محدوده چرخه دانشی (خلق تا بازخورد) فراتر ببرد و باتوجه به محیط پیچیده سیاست‌گذاری و محدودیت‌های قانونی و امنیتی در هنگام تعاملات دانشی بین دستگاه‌های نظارتی، عوامل سازمانی، تشکیلاتی ، خارجی و استانداردها و اصول ضروری را نیز جهت ایجاد یک مدل مدیریت دانش موفق و پاسخگو با قابلیت اجرا را ارائه نماید.

با توجه به یافته‌های پژوهش و همچنین تجربیات دیگر کشورها در پیاده سازی مدل‌های بومی و موفق خود، به نظر می‌رسد که با ایجاد واحدهای تخصصی مدیریت دانش در نهادهای نظارتی و توسعه زیرساخت‌های فنی ، زمینه برای تسهیم و بهره‌برداری از دانش ارزیابی‌ها فراهم شود. همچنین، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‌تواند به افزایش عمق و کیفیت ارزیابی‌ها کمک کند. در نهایت، تدوین یک استراتژی ملی مدیریت دانش که شامل تسهیم دانش میان نهادهای دولتی و برگزاری نشست‌های تخصصی باشد، می‌تواند مدل را به صورت کامل اجرا و به ارتقای کیفیت سیاست‌‌های عمومی و افزایش شفافیت و کارآمدی در سطح ملی منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Design of a Knowledge Management Model for Leveraging Evaluative Data Generated by Regulatory Bodies Overseeing Public Policies in Iran

نویسندگان [English]

  • Rohollah Mahdian Kiasari 1
  • Mohammadreza Rabiee Mandajin 2
  • Seyyed Mahdi Alvani 3
1 Ph.D. Student in Public Administration, Department of Public Administration & Public Policy Making, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Prof. , Department of Public Administration & Public Policy Making, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Prof. , Department of Public Administration & Public Policy Making, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Abstract

The complexity of evaluation in the public sector is posed as a significant challenge in policy decision-making and implementation processes. This complexity stems from the multidimensional nature of policy objectives and their social, economic, and environmental implications. In this context, policy evaluations must consider both short-term and long-term impacts, as well as the unintended side effects that may influence the original goals. In Iran’s governance system, efforts have been made to reduce the complexities of evaluations. Each branch of government has its own specialized oversight institutions, which evaluate the performance of the government and attempt to mitigate these complexities. However, the excessive specialization of evaluations in Iran has introduced new challenges. Due to the isolated nature of oversight actions and the lack of proper coordination, the information generated from evaluations remains fragmented, making it difficult to access multi-dimensional results and form a comprehensive and deeper insight. This issue has led to unproductive competition and a lack of data sharing.

This research examines the requirements and necessities of knowledge management in the evaluation of public policies in Iran. Knowledge management, as a key approach, can help improve the quality of evaluations and facilitate information sharing. The study aims to identify the needs and prerequisites for implementing knowledge management in the evaluation of public policies in Iran. This could lead to improved inter-organizational interactions, reduced evaluation costs, and enhanced decision-making quality. Therefore, attention to the emergence of knowledge management in this field is not only necessary but also critical. This research employs a qualitative thematic analysis method, seeking to achieve its objectives by extracting insights from interviews with individuals who have experienced the organizational challenges and gaps firsthand.

Through the analysis of 17 thematic questionnaires, the initial coding produced 27 concepts, while secondary coding revealed 8 main concepts, which are as follows: (1) Creation, acquisition, and organization of knowledge, (2) Utilization, sharing, and transfer of knowledge, (3) Knowledge retention and feedback, (4) Required infrastructure, (5) Participation and synergy, (6) Interaction with knowledge centers, (7) Key factors, and (8) Protective principles.

This research has extended knowledge management beyond the traditional knowledge cycle (from creation to feedback). Considering the complex policymaking environment and the legal and security limitations in knowledge interactions between oversight bodies, it identifies organizational, structural, external factors, and essential standards and principles for establishing a successful and implementable knowledge management model.

Based on the research findings and experiences from other countries in implementing their localized and successful models, it seems that creating specialized knowledge management units within oversight institutions and developing technical infrastructure can provide the foundation for sharing and utilizing evaluation knowledge. Additionally, collaboration with universities and research centers can enhance the depth and quality of evaluations. Ultimately, developing a national knowledge management strategy that includes knowledge sharing among government institutions and organizing specialized forums can fully implement the model, leading to improved quality in public policymaking and increased transparency and efficiency at the national level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Public Policy
  • Oversight Institutions
  • Evaluation
  • Public Policy Evaluation