شناسایی پیشایندهای ادراکات منابع انسانی کارکنان با استفاده از نظریه سیگنالینگ

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران

3 مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

10.22059/jipa.2023.367848.3422

چکیده

هدف: در مدل های ارتباطی بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی، ادراکات کارکنان از اقدامات منابع انسانی نقش مهمی دارد زیرا برای اینکه سازمان بتواند به نتایج مطلوب خود دست یابد، باید آنچه را که انجام می دهد به همان شکلی که هدفش بوده است، توسط کارکنان درک شود. ادراکات کارکنان از اقدامات منابع انسانی، بیش از محتوای مدیریت منابع انسانی، با نتایج نگرشی و رفتاری مرتبط است. به همین دلیل، شکل دهی به ادراکات کارکنان مطابق با اهداف مدیریت منابع انسانی می تواند به تحقق نتایج در سطوح مختلف فردی، تیمی و سازمانی کمک نماید. در راستای این مهم، مطالعه حاضر، در جهت پاسخ گویی به دو سوال یا مساله پژوهشی صورت گرفته است: چگونه می توان پیام منابع انسانی را با کاهش شکاف بین پیام های ارسال شده توسط متخصصان منابع انسانی و پیام هایی که کارکنان دریافت می کنند، بهینه کرد؛ و چه عواملی ادراکات کارکنان از اقدامات منابع انسانی را شکل می دهند. هدف اصلی این پژوهش (تحقیق)، شناسایی محرک ها، پیشایندها یا عناصر موثر بر شکل دهی ادراکات منابع انسانی کارکنان بوده است.



روش: برای انجام تحقیق حاضر از روش مرور سیستماتیک ادبیات استفاده شده است. با توجه به کلید واژه های مرتبط به ادراکات منابع انسانی کارکنان، حدود ۱۰۰۰ مقاله برای سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲ شناسایی و مطالعه گردید که در نهایت ۱۳۵ مقاله برای استخراج پیشایندهای ادراکات منابع انسانی کارکنان با توجه به ابعاد تئوری سیگنالینگ مورد بررسی نهایی قرار گرفت.



یافته ها: در این تحقیق با توجه به مرور سیستماتیک ادبیات، پیشایندهای ادراکات کارکنان با توجه به ابعاد تئوری سیگنالینگ شناسایی گردید. بررسی تحقیقات نشان می دهد که ادراکات منابع انسانی کارکنان تحت تاثیر انواع سیگنال دهندههای مدیریت منابع انسانی و ویژگیهای آنها، سیگنالهای مدیریت منابع انسانی و ویژگیهای آنها، شرایط و عوامل محیطی یا زمینه ای و ویژگیهای گیرنده های سیگنالهای مدیریت منابع انسانی می باشد. علاوه بر این، جستوجو و کسب دیدگاه و بازخور از کارکنان در ارتباط با اقدامات مدیریت منابع انسانی، میتواند به توسعه و بهبود سیگنالهای مدیریت منابع انسانی، سیگنال دهنده های منابع انسانی و عوامل زمینه ای تحت کنترل سازمان، به منظور همراستا کردن ادراکات کارکنان با اهداف اقدامات منابع انسانی کمک کند.



نتیجه گیری: به منظور ایجاد و بررسی اثربخشی اقدامات منابع انسانی، مدیران و محققان حوزه مدیریت منابع انسانی باید به ادراکات کارکنان و عوامل موثر بر شکلدهی آنها توجه نمایند. در این میان، ارتباطات مدیریت منابع انسانی و ابعاد آن، میتواند نقش مهم و موثری در ایجاد و بهبود ادراکات کارکنان داشته باشد. توجه به پیشایندهای ادراکات منابع انسانی کارکنان میتواند به مدیران در تلاش برای کاهش شکاف بین سطوح سه گانه مدیریت منابع انسانی( مدیریت منابع انسانی هدف، مدیریت منابع انسانی اجرا شده و مدیریت منابع انسانی ادراک شده) کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the antecedents of human resource employee perceptions using signaling theory

نویسندگان [English]

  • aryan Gholipour 1
  • Mohammad Aboei Ardakan 2
  • neda mohammadesmaeili 3
  • atiyeh rasouli 4
1 ut.ac.ir
2 Associate Prof., Faculty of Management, University of Tehran
3 human resources management, faculty of management, Tehran university, Tehran, Iran
4 PhD candidate at university of Tehran
چکیده [English]

Objective: In the relational models between human resources management and organizational performance, of human resources employee perceptions actions play an important role، , because in order for the organization to achieve its desired results, what it does must be understood by the employees in the same way as its intended. In other words, employees' perceptions of human resources practices are more related to attitudinal and behavioral results than the content of human resources management. For this reason, shaping the perceptions of employees according to the goals of human resources management can help to achieve results at different individual, team and organizational levels. In line with this importance, the present study was carried out in order to answer two questions or research problems: How to optimize HR messaging by reducing the gap between the messages sent by HR professionals and the messages employees receive; And what factors shape employees' perceptions of human resource practices. The main goal of this research was to identify the drivers, antecedents or elements affecting the formation of human resources employee perceptions.



Methods: To conduct the present research, a systematic literature review (SLR) method was used. According to the keywords related to human resources employee perceptions, about 1000 articles for the years 2000 to 2022 were identified and studied, and finally 135 articles were analyzed to extract the antecedents of employees' human resources perceptions according to the dimensions of signaling theory.



Results: Research shows that human resources employee perceptions are influenced by the types of human resources management signalers and their characteristics, human resources management signals and their characteristics, environmental or contextual conditions, and the characteristics of the receivers of human resources management signals. In addition, seeking and obtaining views and feedback from employees in relation to human resources management practies can help to develop and improve human resource management signals, human resources signalers and contextual factors under the organization's control, in order to align to employee perceptions with the objectives of human resources management practices.



Conclusion: In order to create and review the effectiveness of human resources measures, managers and researchers in the field of human resources management should pay attention to the perceptions of employees and the factors influencing their formation. Considering this issue, human resources management communication and its dimensions can play an important and effective role in creating and improving employee perceptions. Paying attention to the antecedents of employees' human resources management perceptions can help managers in trying to reduce the gap between the three levels of human resource management (intended human resources management, implemented or actual human resources management, and perceived human resources management).



Keywords: employee perceptions, human resources (management) employee perceptions, human resources (management) practices, signaling theory, human resources (management) communication

کلیدواژه‌ها [English]

  • employee perceptions
  • human resources (management) employee perceptions
  • human resources (management) practices
  • signaling theory
  • human resources (management) communication