فراترکیب اقدا‌م‌های مسئولیت اجتماعی سازمانی با رویکرد ذینفعان برون‌سازمانی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران.

2 استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

3 دانشیار دانشگاه هوایی شهید ستاری

10.22059/jipa.2023.360041.3336

چکیده

زمینه و هدف: تلاش سازمان‌ها برای برآورده‌کردن انتظارها و جلب رضایت ذی‌نفعان کلیدی خود در حفظ بقا و ارتقای قابلیت رقابت‌پذیری و بهره‌وری سازمان تأثیر چشمگیری دارد. این گرایش، محور موضوعی حیاتی در زمینۀ تعامل اثربخش بین سازمان و محیط را تشکیل می‌دهد که «مسئولیت اجتماعی سازمانی» نام دارد. اهمیت این مقوله در دنیای رقابتی امروز موجب شده مطالعات متعددی از دیدگاه‌های گوناگون و با اهداف گوناگون در خصوص آن انجام شود. به‌منظور کسب شناخت جامع‌تر از اقداماتی که سازمان‌ها در این زمینه می‌توانند انجام دهند پژوهش حاضر به مرور و طبقه‌بندی اقدام‌های گزارش شده بانک‌ها در خصوص هر یک از ذینفعان بیرونی سازمان انجام شده است.

روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی و روش فراترکیب اجرا شده است. منابع اطلاعاتی پژوهش، مقاله‌های منتشر شده درباره موضوع این پژوهش در پایگاه‌های علمی معتبر بین‌المللی در بازه زمانی منتخب است. این مقاله‌ها بر اساس معیارهای ورود به فرایند فراترکیب انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است.

یافته‌ها: اقدام‌هایی که بانک‌ها برای عمل به مسئولیت اجتماعی سازمانی خود در ارتباط با ذینفعان برون‌سازمانی خود انجام داده‌اند، در قالب پنج دسته اصلی طبقه‌بندی شدند: اقدام‌های مربوط به جامعه، محیط زیست، دولت، مشتریان، تامین‌کنندگان و رقبا. به بیانی دقیق‌تر می‌توان گفت اقدامات مربوط به جامعه در شش طبقه دسته‌بندی شده‌اند: اقدامات اقتصادی، اجتماعی، قانونی، هنری-فرهنگی، آموزشی-تحصیلی و بهداشتی-سلامتی. اقدامات مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در خصوص محیط‌زیست در قالب چهار دسته گروه‌بندی شده‌اند: مصرف منابع و انرژی، حفاظت محیط‌زیست، توسعه محیط‌زیست و بانکداری سبز. اقدامات گزارش شده در خصوص مشتریان نیز در قالب چگونگی تعامل با مشتری، کیفیت خدمت‌رسانی به مشتری، ماهیت محصول و نحوه ارائه محصول به مشریان طبقه‌بندی شده است. در نهایت، انتظار ذینفعان از بانک‌ها برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود باعث می‌شود آن‌ها حتی نسبت به تامین کنندگان و رقبای خود نیز بی‌تفاوت نباشند و اقدامات غیراخلاقی در ارتباط با آن‌ها انجام ندهند. هرچند شمار اقداماتی که بانک‌ها در این زمینه انجام داده‌اند نسبت به دیگر ذینفعان کمتر است اما توجه به آن‌ها در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی بانک‌ها ضروری است.

نتیجه‌گیری: تلاش سازمان‌ها برای جلب رضایت و تامین انتظارهای ذی‌نفعان مختلف خود موجب می‌شود به عنوان سازمان مسئولیت‌پذیر اجتماعی شناخته شوند و در نتیجه بقا و بهره‌وری پایدار آنها به ویژه در محیط‌های رقابتی بهبود یابد. ماهیت خاص روش‌شناسی تحقیق و بهره‌مندی از رویکرد کیفی و راهبرد فراترکیب موجب شد پژوهشگران با رویکردی کل‌گرا به این موضوع بپردازند، به‌گونه‌ای که اقدامات مسئولیت اجتماعی سازمانی در بانکداری در ارتباط با ذینفعان خارجی به صورت کلی شناسایی و طبقه‌بندی شده است. این نتایج می‌تواند به عنوان راهنمای جامعی برای بانک‌ها و دیگر سازمان‌های مشابه برای تدوین برنامه‌های مسئولیت اجتماعی سازمانی خود در مورد ذینفعان برون‌سازمانی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meta-synthesizing of Practices of Corporate Social Responsibility: External Stake-holders Approach

نویسندگان [English]

  • Maryam Khalatbari Moazam 1
  • hamid reza yazdani 2
  • Nasser Asgari 3
1 PhD. Candidate, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran. Iran.
2 Assistant Professor, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran.
3 Associate Professor of Public Administration, Faculty of Management, Shahid Sattari Air University
چکیده [English]

Background & Purpose: In today's highly competitive environments, organizations' efforts to meet the expectations of their key stakeholders have a crutsial impact on their survival and improving their competitiveness and productivity. This tendency forms the core of a vital issue in the field of effective interaction between organizations and the environment, which is called "corporate social responsibility". The importance of this issue in today's competitive world has led to numerous studies from different perspectives and with different goals.In order to gain a more comprehensive understanding of the actions that organizations can take in this field, the present research has reviewed and classified the results of studies related to the practices that banks have taken in line with their corporate social responsibility regarding external stake-holders.

Methodology: This is a qualitative applied research and it has been used in meta-composite method. The information sources of this stage included articles published in international scientific databases, which were selected based on the criteria for entering the meta-synthesis process.

Findings: That practices that banks have taken in line with their corporate social responsibility in relation to their external stake-holders can be separated into five main categories: practices related to society,environment , customers, competitors and supliers. More precisely, it can be said that Actions related to society are categorized into six classes: economic, social, legal, artistic-cultural, educational, and sanitary-health actions. Banks' social responsibility actions regarding the environment are grouped in four categories: resource and energy consumption, environmental protection, environmental development and green banking. The actions reported regarding the customers are also classified in the form of how to interact with the customer, the quality of customer service, the nature of the product and the way the products delivered to customers. Finally, the stakeholders' expectation from banks to fulfill their social responsibilities makes them not even indifferent to their suppliers and competitors and not to do unethical actions in relation to them. Although the number of actions that banks have taken in this field is less than other stakeholders, it is necessary to pay attention to them in line with the social responsibility of banks.

Conclusion: Banks' efforts to meeting the expectations of their stakeholders will make them popular as social accountable organizations that will improve their existability and permanent productivity in existing competitive environments. The special nature of the research methodology and the benefit of the qualitative approach and meta-synthesize strategy made the researchers approach this issue with a holistic approach, in such a way that the practices of corporate social responsibility in banking in relation to external stakeholders are generally identified and classified. These results can be used as a comprehensive guide for banks and other similar organizations to formulate their corporate social responsibility programs regarding external stakeholders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate social responsibility
  • External stakeholders
  • Banking Industry
  • Meta-synthesis