سخن سردبیر:طراحی معیارهای عینی و کمّی برای پیاده‌سازی ارتقای افقی

سخن سردبیر

نویسنده

استاد، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jipa.2022.90639

چکیده

امروز برخی کارکنان احساس می‌کنند که توسط مدیران نالایقی اداره می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود با تمایل و توان لازم کار نکنند. مدیرانی که در یک حوزۀ خاص کار کارشناسی نکردند یا در حوزۀ دیگری غیر از زمینۀ تخصصی خود پست می‌پذیرند، در نگاه زیردستان توانایی ارزیابی عملکرد آن‌ها را ندارند و در اغلب مواقع، این تصور کارکنان درست است و موجب یأس و ناامیدی در سازمان‌ها می‌شود.
یکی از مفروضات زیربنایی مدل ۳۴۰۰۰ منابع انسانی این است که شایستگی کارکنان، حتماً باید به عملکرد و سودآوری منجر شود؛ در غیر این صورت شایستگی نیست، بلکه تصور شایستگی است. در حال حاضر این سؤال پیش‌روی مدیران سازمان‌های کشور است که چگونه می‌توان شایستگی‌ها را عینی، ملموس و باورپذیر کرد؟ چگونه می‌توان شایستگی‌ها را در جهت عملکرد مالی و سودآوری یا نیل به اهداف سازمان هدایت کرد؟ همچنین کارکنان نیز سؤالات و دغدغه‏ های مشابه دارند؛ اینکه آیا مدیران مسیر شایستگی را در سازمان جهت کسب پست‏های مدیریتی طی کرده‏اند؟ جایگاه واقعی آن‏ها با توجه به شایستگی‏ها و توانمندی‏های‏شان در سازمان کجاست؟ به‏ کارگیری و ارتقای شایستگی‏های فردی، چه تأثیری بر رشد و بهبود جایگاه آن‏ها در سازمان دارد؟ این سؤالات نشان می‏دهند که شایستگی و عملکرد محوری منابع انسانی سازمان‏ها، نیاز و دغدغه یکسان مدیران و کارکنان است.
برای پاسخ‏گویی و پرداختن به این سؤالات و دغدغه ‏ها، همۀ فرایندهای چهارده‏ گانۀ منابع انسانی اثرگذار هستند؛ ولی فرایندهای ساختار سازمانی کلان و تفصیلی، برنامه‏ریزی و جذب، مدیریت عملکرد کارکنان و حقوق و مزایا از همه موثرترند. با توجه به تحول دیجیتال و نفوذ گستردۀ فناوری اطلاعات و متناسب‏تر، تخت‏تر، چابک‏تر و دقیق‏تر شدن ساختارهای سازمانی، ارتقای عمودی در مسیر شغلی کمتر و محدودتر می‏شود و اکثر کارکنان احساس فلات شغلی و در جا زدن می‏کنند. نظام‏های جذب کارکنان مدرک و سابقه محورند و فرایند ارزیابی عملکرد واقعی و مؤثر جدی گرفته نمی‏شود. مدل‏های پرداخت در کشور نیز گذشته‏ محورند و به شایستگی‏های عینی و ملموس حال و آینده توجهی ندارند و این مسئله ورود مدیران ناشایست به مدیریت را تشدید می‏کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Editor's note: Designing objective and quantitative criteria for the implementation of horizontal promotion Community Verified icon

نویسنده [English]

  • Aryan Gholipour
Prof., Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.