طراحی الگوی حکمرانی اقتضایی برای اجرای اثربخش سیاست‎های کلی اصل 44 قانون اساسی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد (خوراسگان)، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد (خوراسگان)، ایران

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی حکمرانی اقتضایی برای اجرای اثربخش سیاست‎های کلی اصل 44 قانون اساسی در کشور است. در این تحقیق موضوع حکمرانی اقتضایی همراه با متغیرهای مدل مفهومی به روش توصیفی ـ پیمایشی تبیین شده و ضمن بررسی رابطه و تأثیرگذاری متغیرهای پیش‎بین بر ملاک به روش همبستگی، برای تأیید شاخص‎ها توسط خبرگان، از روش دلفی استفاده شده است. پس از بررسی وضعیت فعلی اجرای اثربخش سیاست‎های کلی اصل 44 قانون اساسی با آزمون تی تک‎نمونه‎ای، مشخص شد بخش دولتی نسبت به دو بخش دیگر در شرایط نسبتاً مطلوبی قرار دارد. نتایج آزمون رگرسیون خطی ساده نشان داد بخش دولتی 8/42 درصد، بخش تعاونی 4/31 درصد و بخش خصوصی 6/35 درصد در اجرای اثربخش سیاست‎های کلی این اصل از قانون اساسی اثرگذارند و آزمون رگرسیون خطی چندگانه نیز حاکی از تأثیرگذاری 7/84 درصدی بخش‎های سه‎گانۀ متغیرهای پیش‎بین بر متغیر ملاک تحقیق است. شبکۀ عصبی مصنوعی نیز با اختلاف جزئی نتایج آزمون رگرسیون خطی را تأیید می­کند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling Contingency Governance for Effectiveness Implementation of the General Policies of Article (44) of the Constitution

نویسندگان [English]

  • Mohammad Oghbaei Jazani 1
  • Akbar Etebarian 2
  • Mehraban Hadi Peykani 3
1 PhD in Public Administration, Islamic Azad University, Isfahan Branch, Iran
2 Associated Prof. of Public Administration, Islamic Azad University, Branch, Iran
3 Assistant Prof. of Public Administration, Islamic Azad University, Branch, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to design a contingency governance model for the effective implementation of the general principles of constitution (Article 44) in the country. In this research, the concepts, dimensions, components and indicators were reflected in the management books and the items of the questionnaire were also compiled from the approved indicators of the experts. The current state of effective implementation of the general principles of Article 44 of the constitution was examined by a single-sample T test and it was revealed that the public sector is in a rather favorable situation compared to the other two sectors. The results of the simple linear regression test showed that the public sector was 42.8%, the cooperative sector was 31.4%, and the private sector was 35.6% effective on the overall policy implementation of this principle of the constitution. Multiple linear regression analysis also indicated that the triple sections of predictor variables had 84.7% effect on the criterion variable. Artificial nural network model approved the results of the linear regression test, so it is expected that public sector continues to bypass the other two sectors as regards with the implementation effectiveness.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Contingency Governance
  • Legitimacy Capacity
  • Public Policy- Making Capacity
  • Rationality Capacity
امیدیان، م.؛ طالقانی، غ.؛ محمدی، ف. (1394). تحلیل نقش حکمرانی خوب در ارتقای توسعۀ انسانی. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (7)، 436-413.
دانایی فرد، ح.؛ حسینی، س.؛ فانی، ا. (1393). ظرفیت خطمشیگذاری عمومی ـ کلید توسعهیافتگی. تهران، انتشارات صفار.
طهرانی، م.؛ مالکی، م.؛ غفرانی، ف. (1393). حکمرانی خوب و سهم‎خواهی هر بخش از اجرای اصل 44 قانون اساسی. فصلنامۀ مجلس و راهبرد، (79)، 222-185.
عبادی، ن. (1395). بررسی وضعیت بلوغ حکمرانی الکترونیک در پرتال وزارت کشور. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (8)، 510-487.
عبدالحمید، م.؛ عبدالحسین‎زاده، م. (1396). کشف و استخراج مؤلفه‎ها و خرده‎نظام‎های دانشکدۀ حکمرانی از طریق کاربست مطالعۀ تطبیقی دانشکده‎های حکمرانی منتخب. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (9)، 378-359.
عقبایی، م. (1396). اجرای خطمشی عمومی با رویکرد حکمرانی. تهران، انتشارات سخنوران.
مقیمی، م.؛ پورعزت، ع.ا.؛ دانایی فرد، ح.؛ احمدی، ح. (1395). طراحی و تبیین مدل بودجه‎بندی براساس شاخص‎های حکمرانی خوب در ایران. فصلنامۀ مدیریت دولتی، (8)، 665-645.
نجات، ا.؛ میرزاده، ا.؛ شهبازی، م.؛ جواهری کامل، م. (1389). علت­یابی­ ورشکستگی ­شرکت­های­ واگذار شدۀ دولتی در قالب اصل 44 قانون اساسی. پژوهشنامۀ بازرگانی، (55)، 108-75.
نیکواقبال، ع. (1389). بایدها و نبایدهای واگذاری شرکت‎های دولتی. اقتصاد ایران، (7)، 22-20.
References
Abdulhamid, M. & Abdolhosseinzadeh, M. (2017). The discovery and extraction of the components and sub-systems of the faculty of government through the implementation of a comparative study of elected colleges. Public Administration Quarterly, (9), 378-359. (in Persian)
Ansell, C. & Maxwell, R. (2009). Protesting food: NGOs and political mobilization in Europe’, in Christopher Ansell and David Vogel (eds), What’s the Beef? The Contested Governance of European Food Safety, Cambridge, MA: MIT Press.
Atkinson, P. (2013). Political Governance? Legitimation, regulation and environmental governance’, in Jacob Park, Ken Conca and Mathias Finger (eds), The Crisis of Global Environmental Governance: Towards a New Political Economy of Sustainability, London and New York: Routledge.
Backstrand, K. (2010). Democratising global governance? Stakeholder democracy after the World Summit on Sustainable Development. European Journal of International Relations, 12(14), 67–98.
Bostrom, M. (2011). How state-dependent is a non-state driven rule-making project? The case of forest certification in Sweden. Journal of Environmental Policy and Planning, 5(2), 165–180.
Carter, N. (2015). The Politics of the Environment: Ideas, Activism, Policy. 2nd edn, Cambridge: Cambridge University Press.
Danaeifard, H., Hosseini, S., Fanni, A. (2014). Public Policy Capacity-Development Key, Saffar Publishing, Tehran. (in Persian)
Ebadi, N. (2015). A Survey on the Maturity of Electronic Governance in the Ministry of Interior Portal. Public Administration Quarterly, (8), 487-510.
(in Persian)
Farazmand, A. (2012). The Future of Public Administration Challenges and Opportunities- A Critical Perspective. Administration & Society, 44(4), 148–165.
Graham, B. (2012). The effectiveness of non-state governance schemes: a comparative study of forest certification in Norway and Sweden. International Environmental Agreements, 5, 251–276.
Haas, P. (2011). Addressing the global governance deficit. Global Environmental Politics, 4(4), 291–436.
Kettel, C. (2009). Political power beyond the state: problematic of government. The British Journal of Sociology, 43(2), 377–391.
Kronsell, A. (2014). Accountability of networked climate governance: the rise of transnational climate partnerships. Global Environmental Politics, 8(3), 168–178.
Lapalombara, J. (2007). Reflections on political parties and political development, four decades later. Party politics, 13(2), 141-154.
Lovbrand, E. (2015). Implementation gap in governance. Global Environmental Politics, 9(2), 74–100.
Meyer, J.W. (2012).Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 275-296.
Moghimi, M., Pourezzat, A.A., Danaeifard, H., Ahmadi, H. (2015). Designing and explaining the budgeting model based on good governance indicators in Iran. Public Administration Quarterly, (8), 645-665. (in Persian).
Murphy, C. (2011). Global governance: poorly done and poorly understood’, in Rorden Wilkinson (ed.), The Global Governance Reader, London and New York: Routledge, originally published (2000) in International Affairs, 76(4).
Nejat, A., Mirzadeh, A., Shahbazi, M., Javaheri Kamel, M. (2010). The Causes of Failure of Government-Owned Companies in the Form of Article 44 of the Constitution. Journal of Commerce, 55, 75-108. (in Persian)
Nikoeghbal, A. (2010). The Taxes and Burdens of Government Bonding. Iranian economy, (7), 20-22. (in Persian)
Oghbaei, M. (2017). Implementation of Public Policy with a Governance Approach. Sokhanvaran Publishing, Tehran. (in Persian)
Omidian, M., Taleghani, Gh., Mohammadi, F. (2015). Analysis of the role of good governance in promoting human development. Public Administration Quarterly, (7), 413-436. (in Persian)
Paterson, M. (2013). Automobile Politics: Ecology and Cultural Political Economy, Cambridge: Cambridge University Press.
Scharpf, F. (2010). Problem Solving Effectiveness and Democratic Accountability in the European Union. Political Science Series, Vienna: Institute for Advanced Studies.
Tehrani, M., Maleki, M., Ghofrani, F. (2014). Good governance and participation in each section of the implementation of Principle 44 of the Constitution. Parliament and Strategy Quarterly, (79), 185- 222. (in Persian)
Winter, G. (2009). Multilevel Governance of Global Environmental Change. Cambridge: Cambridge University Press.