واکاوی و تبیین تمدن سازمانی در سازمان های دولتی ایران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، ، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، ، ایران

3 ستاد گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، ، ایران

4 استادیار گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، ، ایران

چکیده

پژوهش حاضر بهدنبال طراحی الگوی در خصوص موضوع تمدن سازمانی در سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادین ـ کاربردی بوده و از لحاظ ماهیت از دستۀ پژوهشهای آمیختۀ اکتشافی است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، خبره­های منابع انسانی و رفتار سازمانی است. خبرگان با روش نمونه­گیری هدفمند و گلولۀ برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت دادهها، در مجموع با 20 خبره مصاحبه شد. برای آزمون مدل نیز 384 نفر از کارکنان سازمان­های دولتی در پژوهش مشارکت کردند. روش تجزیه ­و ­تحلیل، تئوری دادهبنیاد و رویکرد معادلات ­ساختاری بود. داده­ها از طریق مصاحبۀ عمیق در کنار توزیع پرسشنامۀ 49 گویه­ای گردآوری شدند. بر اساس نتایج، در شرایط علّی تعیین اهداف و رهبری تمدن سازمانی شناسایی شد. پدیدۀ اصلی مدنیت سازمانی در رابطه با شرایط مداخله­گر، سازمان کمالگرا بود. بستر حاکم، فرهنگ سازمانی و اقدامات مطلوب مدیریت منابع ­انسانی توانمندساز و راهبرد اصلی سوسیوکراسی، ادهوکراسی، تکنوانفوکراسی و مریتوکراسی قطعی و شناسایی شد. پیامد اصلی این مدل نیز سازمان متمدن است و نتایج بهدست آمده از مدل حداقل مربعات جزئی، گویای تأیید و صحت طراحی روابط بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Survey and Exploration on the Organizational Civilization in Iran Governmental Organizations

نویسندگان [English]

  • Mohammadjafar Zarrinnegar 1
  • Ali Asghar Fani 2
  • Hasan Danaeefard 3
  • Jalil Delkhah 4
1 PhD Student, Behavioral Management, Tarbiat Modares University, , Iran
2 Associate Prof. in Management, Tarbiat Modares University, , Iran
3 Prof. in Management, Tarbiat Modares University, , Iran
4 Assistant Prof. in management, Tarbiat Modares University, , Iran
چکیده [English]

The present study seeks to design a model for organizational civilization in governmental organizations. This research is practical in terms of its fundamental purpose and it is mixed-exploratory in nature. The statistical population in the qualitative section includes the experts in human resources and organizational behavior. Purposeful and snowball sampling methods were used to identify the experts. Due to the adequacy of data, 20 experts participated in this study. To test the model, 384 employees of governmental agencies were selected using available method. The data were analyzed using data-driven theory and the structural equation approach. The data were collected through deep interviews along with a 49-item questionnaire. The data-based results indicated the fact that the determination of the goals and leadership of organizational civilization was identified and established in relation to causal circumstances. Regarding the main phenomenon, organizational civilization, and regarding the interventionist conditions, the perfectionist organization was established. The governing body of organizational culture and the desirable actions of empowering human resources management were determined and identified in relation to the main strategy of sociocracy, adhocracy, technocracy, and meritocracy. The main outcome of this model is the civilized organization, and the results obtained from the partial least squares model were approved and the relations were correctly designed.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resources Management
  • Organizational civilization
  • Organizational Culture
  • Organizational excellence
  • Social Justice
خواستار، ح. (1388). ارائۀ روشی برای محاسبۀ پایایی مرحلۀ کدگذاری در مصاحبه‎های پژوهشی. فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی روششناسی علوم مدیریتی، 15 (58)، 174-161.
دانـایی­فـرد، ح.؛ الـوانی س.م.؛ آذر، ع. (1383). روش­شناسـی پـژوهش کیفـی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار، تهران.
رمزی فرد، ر. (1390). شناسایی سهم مؤلفههای زیربنایی تمدن سازمانی در سازمانهای دولتی. پایان‎نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
سرمد، ز.؛ بازرگان، ع.؛ حجازی، ا. (1385). روش­های تحقیق در علوم رفتاری (چاپ 16). تهران: انتشارات آگاه.
صبوحی­ لکی، ب. (1393). مفهوم تمدن سازمانی و پارامترهای بنیادین. نشریۀ تدبیر، 114 (42)،
11-1.
کمائی، م. (1394). رابطۀ بین ساختاری فرهنگ، هویت و تمدن سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پایان‎نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان فارس، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
میرسپاسی، ن. (1387). نقش آموزش در تکوین و ارتقای تمدن سازمانی. نشریۀ مدیریت بهره­وری، 2 (5)، 20-7.
هومن ، ح. (1393). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. (چاپ اول). تهران: انتشارات سمت.
References
Blackstock, S., Harlos, K., Macleodm, M.L.P. & Hardy, C.L. (2015). The impact of organizational factors on horizontal bullying and turnover intentions in the nursing workplace. Journal of Nursing Management, 23(8), 1106–1114.
Bowen, C. & Bowen, W. (2008). Content analysis: In Kaifeng Yang and Gerald, Miller. Handbook of research method in public administration. Taylor and Francis group, 41(3), 141-168.
Danaee Fard, H., Alwani, S.M., Azar, A. (2004). Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach. Saffar Publication, Tehran.
(in Persian)
Görgülü, N., Beydag, K.D., Sensoy, F., & Kiyak, M. (2014). The effects of mobbing (bullying) on health employs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152, 503 – 509.
Haas, N., Van Craen, M., Skogan, G.W., Fleitas, D. M. (2015). Explaining officer compliance: The importance of procedural justice and trust inside a police organization. Criminology & Criminal Justice, 15(4), 442-463.
Hooman, H. (2014). Structural Equation Modeling With LISREL Application. The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (SAMT). Tehran. (in Persian)
Kamaie, M. H. (2012). The relationship between the structure of culture, identity and culture organization in Shiraz. Master's thesis, PNU Fars province, Faculty of Literature and Humanities. (in Persian)
Kaur, J. & Sharma, S. (2014). Developing collaborative organizational culture, ethical workplace climate to enhance employee engagement: An empirical study of retail sector”, in changing face of modern retail: the new economic order. Proceedings of international conference on management, Gurgaon, Excel India Publishers, New Delhi.
Khastar, H. (2009). Provides a method for calculating the reliability of coding in research interviews. Scientific Journal of Methodology of Management Science, 15 (58), 161-174. (in Persian)
Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
Flores, M.M.T., Tovar, L.A.R., Vilchis, F.L. (2014). Mobbing: A theoretical model quantifying factors affecting the role of women executives in the institutions of public education in Mexico. Contaduría y Administración, 59 (1), 195-228.
Mirsepassi , N. (2008). The Role of Education in the Formation and Promoting of Organizational Civilization. Journal of Productivity Management, 2(5), 7-20. 
(in Persian)
Nica, E. (2013). Organizational Culture in the Public Sector. Journal: Economics, Management, and Financial Markets, 8(2), 179-184.
Ramzi Fard, R. (2011). Identifying the Contribution of the Infrastructure Components of Organizational Civilization in Government Organizations. Master's thesis, Islamic Azad University, Science Research Branch. (in Persian)
Ruiz-Palomino, P., Martínez-CañasJoan, F.R. (2013). Ethical Culture and Employee Outcomes: The Mediating Role of Person-Organization Fit. Journal of Business Ethics August, 116(1), 173–188.
Sabohi-laki, B. (2014). Concept of Organizational Civilization and Fundamental Parameters. Tadbir Journal, 114 (42), 1- 11. (in Persian)
Sadeh, E., Arumuga, V.C. (2010). Interrelationships among EFQM Excellence Criteria in Iranian Industrial SMEs. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, (19), 155.
Sankowska, A. (2013). Relationships between organizational trust, knowledge transfer, knowledge creation, and firm's innovativeness. The Learning Organization, 20(1), 85 – 100.
Sarmad, Z., Bazargan, A., Hejazi, A. (2006). Research Methods in Behavioral Sciences (16th edition). Tehran: Aqa Publication. (in Persian)
Shafer, W. E. (2009). Ethical climate, organizational-professional conflict and organizational commitment: a study of Chinese auditors. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 22(7), 1087-1110.