بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر رضایت شغلی (مطالعۀ موردی: کارکنان دانشگاه تهران)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 مربی گروه حسابداری، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

3 مدرس مدعو گروه مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس ارس، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر رضایت شغلی در میان کارکنان دانشگاه تهران است. این پژوهش توصیفی است و به­روش پیمایش، با ابزار پرسشنامه انجام شده است. همچنین از حیث هدف کاربردی است؛ زیرا نتایج آن در بهبود اقدامات برای رفاه منابع انسانی در دانشگاه تهران کاربرد دارد؛ جامعۀ آماری تحقیق، شامل تمامی کارکنان دانشگاه تهران (کارمندان و مدیران) است که درمجموع، 4000 نفرند. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب و با فرمول کوکران، نمونه‌ای به حجم 384 نفر به­دست آمد، اما با توجه به تجربۀ محققان، تعداد بیشتری پرسشنامه پخش شد و درنهایت، 400 نفر به‌عنوان نمونۀ این تحقیق درنظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری، نرم‌افزار لیزرل 54/8 و تکنیک تحلیل مسیر انجام شد. نتیجۀ تجزیه و تحلیل اطلاعات استنباطی بیانگر تأثیر مثبت و معنادار به‌کارگیری اقدامات مدیریت منابع انسانی بر بهبود رضایت شغلی در دانشگاه تهران است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of HRMP on Job Satisfaction (A Case in University of Tehran)

نویسندگان [English]

  • Saeed Sadeghian Gharaghie 1
  • Saber Shokri 2
  • Zohre Shakeri 3
  • Golara Pourmojarab 4
1
2
3
4
چکیده [English]

Today, the human resources are the assets of any organization and their unique role in the development of the organization, whether indoor or outdoor environment and competition is evident. On the other hand, if an organization fails to satisfy its human resources, in this case it would be doomed to stay away from progress and development. In this context, organizations using HRM tools can keep employees satisfied and improve the performance of the organization, and play this important step. This Research is done in two parts.Reliability and validity of each sectionis reviewed by the relevant techniques, reliability and convergent validity Reviewed by experts andcertified by the validity of qualitative research and quantitative reliability by Cronbach's alpha and composite structures has been approved by more than 0.7. Results showed human resource management Practices has a Positive and Significant Impact on organizational performance and Job satisfaction and additionally, Job Satisfaction has a significant and positive impact on organizational performance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human Resource Management Practices
  • Job satisfaction
  • University of Tehran
  1. Ahmad, S. & Schroeder, R. G. (2003). The impact of human resource management practices on operational performance: recognizing country and industry differences. Journal of operations Management, 21(1): 19-43.
  1. Becker, B. E. & Gerhart, S. (1996). The impact of human resource management on organizational performance: Progress and prospects, Academy of Management Journal, 39(4): 779–801.
  2. Best Practices in the U.S. Lodging Industry (2000). It’s online on January 2000, from www2.sha.cornell. ehd/best-practices/execsummary.html.
  3. Cappelli, P. & Crocker-Hefter, A. (1996). Distinctive human resources are firms’ core competencies, Organizational Dynamics, Winter, pp. 7–22.
  4. Carnevale, D. G. (2003). Organizational development in the public sector.
  5. Chien, M. (2004). A study to improve organizational performance: A view from SHRM. Journal of American Academy of Business, 4(1/2): 289-293.
  6. Cooper, L. M. (2011). Human Resource Management Practices,Job Satisfaction, and Organizational Performance in a Public Social Sservices Agency, Doctoral Dissertation, University of Laverne, College of Business and Public Management, Department of Health and Public Administration.
  7. Daley, D., Vasu, M. L. & Weinstein, M. B. (2002). Strategic human resource management: Perceptions among North Carolina county social services professionals. Public Personnel Management, 31(3): 359-375.
  8. Delaney, J. T. & Huselid, M. A. (1996). The impact of human resource management practices on perceptions of organizational performance. Academy of Management Journal, 39(4): 949-969.
  9. Delery, J. E., and Doty, D. H. (1996). Modes of theorizing in strategic human resource management: Test of universalistic, contingency, and configurational performance predictions. Academy of Management Journal, 39(40): 802-835.
  10. Denhardt, J. V. & Denhardt, R. B. (2003). The new public service: Serving, not steering. New York, NY: M. E. Sharpe.
  11. Dreyfus, P. L. & Vineyard, M. L. (1996). Impact of employee relations on quality of products in a manufacturing environment. Proceedings of the 1996 Annual Decision Sciences Institute Conference, 1365–1366.
  12. Follett, M. P. (1926). The giving of orders: Scientific foundations of business administration. Baltimore, MD: Williams and Wilkins.
  13. Gelade, G. A. & Ivery, M. (2003). The impact of human resource management and work climate on organizational performance. Personnel Psychology, 56(2): 383-404.
  14. Hugman, R. & Hadley, R. (1993). Involvement, motivation, and reorganization in a social services department. Human Relations, 46(11): 1319-1349.
  15. Kalleberg, A. L., & Moody, J. W. (1994). Human resource management and organizational performance. American Behavioral Scientist, 37(7): 948-963.
  16. MacDuffie, J.P., 1995. Human resource bundles and manufacturing performance: organizational logic and flexible production systems in the world auto industry. Industrial and Labor Relations Review 48, 197–221.
  17. Ross, J. D. (1981). A definition of human resource management. Personnel Journal, 60(10): 781-783.
  18. Sanford, R. (2009). THE IMPACT OF ACTIVITY-BASED COSTINGON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE. Degree Doctor, Nova Southeastern University, 50-61.
  19. Ulrich, D. (1997a). Measuring human resources: An overview of practice and a prescription for results. It’s online at: http:// www.bls.gov/news.release/empsit.t01.htm.
  20. Youndt, M. A. & Snell, S. A. (2004). Human resource configuration, intellectual capital, and organizational performance. Journal of Managerial Issues,16(30): 337-360.
  1. Murat, K. O. Ç., ÇAVUŞ, M. F., & Saraçoglu, T. (2014). Human Resource Management Practices, Job Satisfaction and Organizational Commitment.
  1. Wang, Z. & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications, 39(10): 8899-8908.