تحلیلی بر عوامل بحرانی موفقیت (CSF) شهرداری ها در حوزۀ توسعۀ خدمات جدید (NSD) با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: حوزۀ زیباسازی شهرداری منطقۀ 1 تهران)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 کارشناس‎ارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران

چکیده

جهانی­سازی و فرآیندهای تکنولوژیکی پُرسرعت، از طریق فناوری اطلاعات، سازمان‎های خدماتی در بخش­های خصوصی و عمومی را برای رقابت در خدمات‎رسانی جدید، تحت فشار مضاعف قرار داده است. در اقتصادهای توسعه­یافته، بخش خدمات مسئول بیشترین رشد اشتغال و ارزش افزوده است. درنتیجه، مطالعات گسترده­تر در زمینۀ توسعۀ خدمات جدید و عوامل موفقیت آن، مهم­تر از پیش جلوه می­کند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل بحرانی موفقیت و ارائۀ مدلی برای توسعۀ خدمات جدید انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش از دو گروه مدیران و کارشناسان شهرداری و شهروندان ساکن در منطقۀ­ 1 تهران تشکیل شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامۀ‌‌ شناسایی عوامل و ارزیابی عملکرد استفاده شد. به‎منظور بررسی سؤال‎های پژوهش، روش مدل­یابی معادلات ساختاری و فنون تصمیم‎گیری تاپسیس و ویکور به‎کار رفته است. برای کسب نتایج واضح و کاربردی، CSFهای تأییدشده در مدل، در ماتریس اهمیت ـ عملکرد جای گرفتند و به چهار دسته تقسیم شدند. در این جانمایی مهم‎ترین عوامل در ربع دوم ماتریس قرار گرفت؛ به این معنا که شهرداری برای توسعۀ موفقیت­آمیز خدماتش، باید عملکرد خود را در این موارد بهبود بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Critical Success Factors in New Service Development (NSD) Using Structural Equations Model (Case Study: Region 1 of Municipality of Tehran)

نویسندگان [English]

  • Seyed Habib Allah Mirghafoori 1
  • Maysam Shafiee Roodposhti 2
  • Fatemeh Malekshahi 3
1 Associated Prof., Dep. of Industrial Management, University of Yazd, Iran
2 PhD Candidate, Marketing Management, Tarbiyat Modares University, Iran
3 MSc., Industrial Management, Science and Art University of Yazd, Iran
چکیده [English]

Globalization and high pace of technological processes,
achieved by information technology, increase the pressure on private and
public organizations to compete for providing new services. The service
sector accounts for the largest employment growth and value-added in
developed economies. Therefore, extensive studies on developing new
services and their success factors have become more important. In this
regard, the present study is carried out with the purpose of investigating
critical success factors and presenting a model for new service development.
The population of this study consists of two groups; the first group includes
managers and experts of municipality for identifying CSFs and the second
group includes citizens of region 1 of Tehran in order to evaluate the
performance of municipality in NSD. For collecting data, two questionnaires
of identifying CSFs and evaluating the performance are used. Structural
equations model and Topsis and Vikor decision making techniques are
employed to examine the questions. For presenting obvious and practical
results, CSFs that are confirmed in the model are included in importanceperformance
matrix and are divided into 4 sections the most important of
which are those located in the second quarter. Therefore, municipality must
improve its performance in these items to successfully develop its services.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Success Factors
  • Municipal Services
  • New Service Development
  • Service