حکمرانی الکترونیک در شهرداری ها: مطالعۀ پورتال شهرداری های کشور

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران

چکیده

حکمرانی سازوکارها و فرایندهایی را دربرمی­گیرد که از طریق آنها شهروندان می‎توانند منافع خود را به بحث گذاشته، تفاوت­ها را کم‎رنگ ساخته، احقاق حقوقشان را تضمین کنند. تحقق این معنا در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیازمند دروازه­هایی با نام وب‎سایت­ها است. این وب­سایت­ها باید با رعایت حریم شخصی، اطلاعات و خدمات را به‎گونه‎ای کاربرپسند در اختیار شهروندان قرار داده و امکان مشارکت فعال آنان در عرصۀ حکمرانی را فراهم کنند. در این میان، وب­سایت­های شهرداری­ها دروازه­ای هستند که می­توانند بیشترین اطلاعات را در مورد شهرها در اختیار شهروندان قرار دهند. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی 30 پورتال موجود در شهرداری­های کشور پرداخته است. بدین منظور با بهره ­گیری از پرسشنامۀ­ سازمان ملل و اندکی تعدیل، بازبینه‎ای برای ارزیابی پورتال­های مذکور طراحی شده است. نتایج حاصل از میانگین امتیازات حاکی از آن است که با وجود نقش مهم شهرداری‎ها در حکمرانی شهری، اغلب پورتال­ها در سطوح اولیۀ بلوغ مدل­های خدمات­رسانی الکترونیکی بوده و نیازمند توجه ویژه برای ارتقا به سطوح بالاتر، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

E-Governance in Municipalities: Studying the Iranian Municipalities’ Portals

نویسندگان [English]

  • Naghmeh Ebadi 1
  • Ali Piranejad 2
1 PhD. Candidate Management, Faculty of Management, University of Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Dep. of Management, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

Governing includes administrative and political processes
and mechanisms which provide the conditions for citizens and social
groups to discuss their interests reduce the differences and ensure their
rights. In the age of information and communication technologies, in
order to achieve this aim, public institutions are constrained to have
digital portals. These portals must comply with some standards which
are provided by national/ international organizations. These standards
include being user-friendly, respecting privacy, and providing the
citizens with the ability of participation in the governance. Here,
municipalities’ portals are regarded as gates that can provide the
citizens with the most information about cities. In this paper, we
studied 30 portals of Iranian municipalities in order to explore the
strengths and weaknesses of the portals. For this aim, the United
Nations check list was used. The results of mean scores show that the
portals are in low maturity level and need more attention. At the end
some recommendations are provided in order to improve the quality
and quantity of the portals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • E-Governance
  • Information and Communication Technologies
  • Municipality
  • Portal