شناسایی مؤلفه های سازمان نوآور در جهت دستیابی به اهداف چشم انداز ایران 1404 (مورد مطالعه: مراکز دانشگاهی استان ایلام)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، گرایش توسعه دانشکده کار افرینی، دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

3 استادیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 کارشناس ارشد مدیریت ، دانشگاه ایلام، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سازمان نوآور ، در مراکز دانشگاهی
استان ایلام انجام شده است. روش پژوهش آمیخته است که در جامعة آماری بخش کیفی آن
خبرگان شرکت کردند و بخش کمی آن را کلیه کارکنان، استادان و مدیران ارشد و میانی در
مراکز دانشگاهی (پیام نور، علوم پزشکی، آزاد و دانشگاه ایلام ) تشکیل داده اند . تعداد نمون ة
آماری در بخش کیفی و کمی ب هترتیب 20 و 174 نفر بودند. تجزیه و تحلیل یافته ه ای بخش
کیفی به کمک ضریب هماهنگی کندال انجام گرفت و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی و
آزمون رتب های فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که از مؤلفه های نه گانه شناسایی شده،
هفت مؤلفه سازمانی (تحقیق و توسعه درونی، تحقیق و توسعه بیرونی، عوامل انگیزاننده، عوامل
ساختاری، تفکر راهبردی، شایستگی های محوری منابع انسانی، توانمند سازی سازمانی ) و دو
مؤلفة بومی، ایرانی  اسلامی (جهت گیری معنوی و تبادل دانش ) در ایجاد سازمان نوآور
آموزش عالی استان ایلام نقش دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Components of the Innovative Organizations in Order to Achieve the Vision of Iran, 1404 (Case Study: The Universities of Ilam Province)

نویسندگان [English]

  • Esmail Delkhosh 1
  • Mohammad Taban 2
  • Mohammad Hasan Mobaraki 3
  • Kamal Nasrollahi 4
1 MSc. Student of Entrepreneurship, University of Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Human Resources Management, University of Ilam, Iran
3 Associate Prof., Entrepreneurship, University of Tehran, Iran
4 MSc. Executive Management, University of Ilam, Iran
چکیده [English]

This study is conducted in universities located in Ilam province
to identify the factors affecting creative organization. The research method
is mixed, in that, statistic sample in qualitative section consists of experts
and in quantitative section consists of employees, professors, and top and
middle managers in universities (Payam-e-noor University, Medical
Sciences University, Azad University and the University of Ilam). The
population of the statistic sample in qualitative section is 20 and in
quantitative section are 174. To analyze the data, Kendall's Coefficient of
Concordance, Confirmatory factor analysis, conforming analyzes and
placement test of Freedman are used. The results of the study show that
among 9 identifying factors, 7 are organizational (internal research and
development, External research and development, motivational factors,
structural factors, strategic thinking, main competencies of human
resources, organizational empowerment) and 2 are native, Iranian-Islamic
components (intellectual directing and knowledge exchange).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Creative Organization
  • Innovation
  • Universities of Ilam
  • Vision of Iran (1404)