ارائۀ مدل اندازه‌گیری زبان مطلوب دولت (مطالعۀ موردی: حوزۀ بهداشت و درمان شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

با توجه به اینکه زبان بوروکراسی را نوعی سوءاستفادة دولتمردان از زبان عنوان می‌کنند و در ذات خود نوعی گفتار دوپهلو به‌حساب می‌آید، نمی‌توان جنبة مثبت یا مطلوبی را برای آن عنوان کرد و برای یک پدیدة تقریباً منفی الگویی مطلوب را ارائه داد؛ بنابراین، بهتر است به‌جای استفاده از الگوی مطلوب زبان بوروکراسی، از عنوان زبان فرابوروکراتیک استفاده شود. الگوی مطلوب زبان دولت باید از خوی و منش زبان بوروکراتیک فاصله بگیرد، به­سمت زبان فرابوروکراتیک سوق یابد و نگاه ارزشی بر آن حاکم شود؛ زبانی که صادق، ملت­ساز، مشارکت‌جو، پاسخگو، تکریم‌کنندۀ شهروندان، متوجه منافع عمومی، عدالت­محور، شفاف و اخلاق­محور است؛ بنابراین، هدف این پژوهش، ارائۀ مدلی برای سنجش زبان مطلوب دولت و بررسی آن در حوزۀ بهداشت و درمان دولت یازدهم در شهر تهران است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامۀ محقق­ساخته است که اعتبار سازۀ آن، به­روش تحلیل­عاملی تأییدی آزمون شد. همچنین برای سنجش وضعیت زبان مطلوب دولت، از آزمون تی تک‌نمونه‌ای استفاده شد. نتایج نشان می­دهد مدل اندازه‌گیری تحقیق، دارای برازش مناسبی است و زبان مطلوب دولت در حوزۀ بهداشت و درمان در وضعیت مناسبی قرار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presentation of a language testing model suitable for the public (Study domain: Health and Treatment Field of Tehran)

نویسندگان [English]

  • abbas nargesian 1
  • Elham Avestan 2
چکیده [English]

Since language finds bureaucracy a kind of abuse by the public servants of the language and bureaucracy is considered by nature as a controversial speech, no desirable aspects could be found for it and no suitable model could be presented for a relatively negative phenomenon. That is why it is better to use the term 'post - bureaucratic language' instead of the phrase 'suitable model of the language of government '. Thus it would be more appropriate to use the term “post bureaucratic language” instead of a new bureaucracy language pattern.
Hence the objective of this study is to present a model to assess the suitable language of government and to study it within the health and treatment sector of the 11th administration in Tehran. The method of research is of descriptive - quantitative. The used instrument to collect data was the researcher's questionnaire whose validity was tested by using confirmatory factor analysis method. Also in order to assess whether the language of government is suitable, a sample Ti - tech test was used. The results of the study showed that the testing model of the research had a suitable fitting and the desirable language of government in health and treatment sector is at a suitable condition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bureaucracy
  • bureaucratic language
  • language of government
  • post bureaucratic language
Herman, E. S. (1992). Beyond hypocrisy: Decoding the news in an age of propaganda Boston. South End Press.
Hummel, R. P. (1994). The Bureaucratic Experience: A Critique of Life in the Modern Organization. New York: St. Martin’s Press.
Hummel, R. P. (2008). The Bureaucratic Experience: The Postmodern Challenge, 5th ed. M.E. Sharp, Inc.
Lutz, W. (1988). Fourteen Years of Doublespeak. English Journal, 77: 40–43.
Lutz, W. (1989). Doublespeak: From ‘Revenue Enhancement’ to ‘Terminal Living.’ In How Government, Business, Advertisers, and Others Use Language to Deceive You. New York: Harper and Row, 3(8): 10-11.
Mirzaei Ahranjani, H. (2006), Philosophical foundations oforganization theory, Tehran: Samt Publication.(In Persian)
Moghimi, M., Ziaee, M. S., Ameli, S. R. & Nargesian, A. (2012). StudyofNature of Language ofGovernment in Three Decades of Islamic Revolution of Iranand Design Its Efficient Pattern in Iran, Public Administration, 4(4):113-128. (In Persian)
Nargesian, Abbas (2011). Theory of Public Administration, Tehran: Negah Danesh Publication. (In Persian)
Nargesian, A. (2012). Study of Nature of Language of Government in Three Decades of Islamic Revolution of Iran and Design Its Efficient Pattern in Iran, PhD Thesis of Public Administration of University of Tehran, Tehran. (In Persian)
Nargesian, A. & Ayatollahzadeh Shirazi, M. (2013). Citizen relationship management: The study of relationship with participation, public accountability and transparency in the region 3 in Tehran, Public Administration, 2(5): 143-168. (In Persian)
Pourezzat, A. A. (2008). Principlesofgovernanceand administration, Tehran:
Samt Publication. (In Persian)
Roche, G. (1988). Bureaucracy: Enemy of the People. In Public Administration Debated, In H. M. Levine (editor). Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 6–15.
Sarmiento, R. (2005). El lenguaje de la Administración. Revista de Llengua I Dret, 7(43): 13-46.
Segares, A. H. (1997). Assessing the unidimensionality of measurement: a paradigm and illustration within the context of information system. International Journal of Management Science, 25(1).
Trikha, R. (2009). Bureaucracy and Public Administration. P. 277.
Von Mises, L. (2007). Bureaucracy. Edited and with a Foreword by Bettina Bien Greaves, Yale University Press.
Watson, R. P. (2006). On the Language of Bureaucracy: Postmodernism, Plain English, and Wittgenstein. in Handbook of Organization Theory and Management: The Philosophical Approach, by Thomas D. Lynch and Peter L. Cruise, CRC Press, Taylor & Francis Group, Second Edition.
Ziaee, M. S., Nargesian, A. & Kyamonfared, M. (2009). Study of the relationship between language and the legitimacy of government authority (Critical discourse analysis of Imam Khomeini). Public Administration, 3(1): 85-104. (In Persian)
Ziaee, M. S., Nargesian A. & Aybaghy Esfahani, S. (2009). Role of spiritual leadership empowerment of Tehran University’s personel, Public Administration, 1(1): 86-67.(In Persian)