عوامل مؤثر بر سبک پردازش دانش در واحدهای کاری شرکت بیمه البرز و شعب آن در تهران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت رفتارسازمانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

چکیده

واحدهای درون‌سازمانی نقش حیاتی در فرایند‌های مدیریت دانش، کسب، خلق، تبادل و به‌کارگیری سرمایه‌های دانشی ایفا می‌کنند.تا به حال توجه زیادی به استراتژی‌های مؤثر دانش برای حمایت از فرایندهای مدیریت دانش در سطح سازمانی شده است اما پژوهش‌های کمی درباره‌ی استراتژی‌های دانش و همچنین اجرای آنها در سطح واحدهای کاری انجام شده است. این پژوهش دو نوع سبک پردازش دانش در واحدهای کاری (کدگذاری و شخصی‌سازی )را بررسی کرده است و روابط آنها را با تعیین‌کننده‌های حیاتی در سازمان؛ وظیفه (تنوع وظیفه، تحلیل‌پذیری وظیفه، وابستگی وظیفه )، فرهنگ سازمانی (انسجام و استقلال) وفناوری مورد آزمون قرار داده است. نتایج نشان داد، فناوری اطلاعات و تحلیل‌پذیری وظیفه تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر سبک پردازش کدگذاری و استقلال و وابستگی وظیفه بیشترین تأثیر را بر سبک پردازش شخصی‌سازی دارند. همچنین تنوع وظیفه و انسجام بر هیچ‌یک از سبک‌های پردازش دانش تأثیر ندارند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، متغیرهای سازمانی واحدها باید به‌طور مناسبی با سبک‌های پردازش دانش هماهنگ باشند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و پیمایشی است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Work Unit’s Knowledge Processing Style in Alborz Insurance and Its Branch’s in Tehran

نویسندگان [English]

  • mohammad ali Sarlak 1
  • siavash Rezaei 2
  • hamid reza Shahidi 2
1 Associate Prof. Organizational Behavior Management, University of Peyam e Noor,Tehran, Iran
2 MSc in Human Resource, University of Peyam e Noor,Tehran, Iran
چکیده [English]

Intraorganizational units play a critical role in KM processes of acquiring, creating, exchanging, and utilizing knowledge assets. While much attention has been directed to effective knowledge strategies forsupporting organizational KM processes, there is a lack of insightful research on knowledge strategy and its implementation at the work-unit level. This study examines two types of work unit knowledge processing styles (codification g styles (codification and personalization) and explores the re relationship between the critical determinants (task, organization culture ,and technology)and knowledge processing styles. The results showed that information technology and task analyzability were significantly associated with codification, whereas autonomy and task interdependence were strongly related to personalization. interestingly, task variety and solidarity were not associated with any KP styles. The findings from this study suggest that the unit’s organizational variables should harmonize appropriately with its knowledge processing styles. This research is functional as the view point of purpose and it is descriptive and measurable in the point of method.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Technology
  • Knowledge Management
  • Knowledge Processing style
  • Task
Ahuja G.( 2000). Collaboration network. Structural holes, and innovation: A longitudinal study. Administrative Science Quarterly, 45(3), 425-455.##
Ahuja M.K. & Carley K.M. (1999). Network structure in virtual organizatios. Organization science, 10(6), 741-757.##
Choi B. & Lee H. (2003). An empirical investigation of KM style and their effect on corporate performance. Information and Management, 40(5),  403-417.##
Daft R.L. Makintosh N.B. (1981). A tentativ exploration into the amount  and equivocality of informatio processing hn organizational work units. Administrative science Quarterly, 26, 207-224.##
Hansen M.T. Nohria N. & Tierney T. (1999). What's your Strategy for managing knowledge? Harvard Business Review, 77(2), 106-116.##
Gammelgaard J. & RitterT. (2005). The knowledge retrieval matrix: Codification and personalization as separate strategies, Journal of Knowledge Management, 9(4), 133-14351.##
Song S. (2008). Work unit’s knowledge  processing  style. International Journal of Knowledge Management, 4) 219.(##
Van der vegt G. Van der vliert E. & Oosterhof A. (2003). Information dissimilarity and organizational citizenship behavior: The role of intra-team interdependence and team identification. Academy of Management Journa, 46, 715-727.##
Zack M.H. (1999). Developing a knowledge  strategy. California management  review, 41(3), 125-145.##