بررسی میزان اثربخشی روش‌های کلینیکی درکاهش بیگانگی شغلی کارکنان (مورد مطالعه: دانشگاه پیام‌نور مرکز خوی)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران

2 استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی شیوه‌های کلینیکی در کاهش بیگانگی شغلی کارکنان دانشگاه پیام‌نور انجام شده است. برای بررسی میزان بیگانگی شغلی کارکنان از مدل سیمن استفاده شده و برای مقایسه دو گروه آزمایش و گواه از نظر بیگانگی شغلی و ابعاد سه‌گانه آن، آزمون تحلیل پروفایل (رویکرد چندمتغیری با اندازه‌گیری مکرر) استفاده شده است. پژوهش حاضر، براساس هدف پژوهشی کاربردی و برحسب نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، در زمره پژوهش‌های شبه‌آزمایشی (نیمه‌تجربی) به‌شمار می‌رود که حضور فعال پژوهشگر را طلب می‌کند. یافته‌ها و نتایج پژوهش نشان می‌دهند که ترکیب خطی میانگین مؤلفه‌های سه‌گانه بیگانگی شغلی در گروه‌های آزمایش و کنترل در نمرات پیش‌آزمون، پس آزمون و پیگیری با یکدیگر تفاوت معناداری دارند و این به معنی تأئید فرضیه پژوهشی و اثربخشی برنامه‌های اجرا شده (کاربندی آزمایشی) در زمینه تعدیل بیگانگی شغلی در مرکز منتخب (دانشگاه پیام‌نور خوی) است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the Amount of the Effectiveness of Clinical Approaches on the Personnel's Vocational Alienation (Case of Payame Noor University- Khoy Center)

نویسندگان [English]

  • mohammad saeid taslimi 1
  • hasn Alvedari 2
1 Prof. Faculty of Management University of Tehran, Iran
2 Assistant Prof. University of Payam e Noor, Tehran, Iiran
چکیده [English]

This research was about the modification of work alienation of personnel at the payame Noor University. In order to measure the work alienation, this study has used Siman’s model. Beside, the analysis of profile test has used for comparing the experimental and control groups from the viewpoint of work alienation and its three dimensions and ultimately testing hypothesis. Research was carried out, according to the purpose, an applied research and in terms of how data gathering, is considered an experimental research that needs the active presence of the researcher. Findings and research results show that the mean linear combination of work alienation’s three dimensions mean in the experimental and control groups at the scores of pretest, posttest and follow- up have significant difference together. As a result, it means that implemented programs (treatment) about modification of work alienation have been affective in the selected center (Khoy Payame Noor University) and research hypothesis has been confirmed.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • work alienation
  • Clinical Method
  • Profile Analysis Test
  • treatment
الوداری ح. (1391). مثلث بیگانگی شغلی (اضلاع، ریشه‌ها و رویکردها). تهران: انتشارات سیمای دانش، چاپ اول.##
تسلیمی م. بازرگان ع.، موسی‌خانی م.، الوداری ح. (1390). تدوین الگوی رهبری تحول آفرین در دانشگاه‌های کشور. نشریه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. 3(8)، 19–38.##
Ahnhyo H. (2007). Visual pedagogy for students' learning of culture in world language classes: A Piagetian interpretation. A dissertation presented in The University of Wisconsin–Madison.##
Ballet M. (2004). The experiences of next generation siblings in family businesses: An exploratory study. A dissertation presented in The State University of New Jersey.##
Charneco H. (2001). A comparison of college students with and without learning disabilities: An analysis of the clinical method of assessment. A dissertation presented in University of Virginia.##
Chen J. & Silverthorne. (2008). the impact of locus of control on Job stress, Job performance and Job satisfaction in Taiwan. Leadership & organization Development Journal, 29(7).##
Eriksen M. (2008). Leading adaptive organizational change: self-reflexivity and self-transformation. Journal of organizational change management, 21(5), 622-640.##
GardnerA. (2005). An evaluation of the interaction between quality of attention and negative reinforcement with children displaying escape-maintained behavior.A dissertation presented in The University of Iowa.##
HormenooD. (2001). A model of Clinical Pastoral Education for training pastors and church leaders in Ghana. Southwestern Baptist Theological Seminary.##
Hurley A. (2004). children. A dissertation presented in University of Denver.##
JamaliB. (2005). Cultural competence and curricula in physical therapist professional education. A dissertation presented in the Old Dominion University.##
Jamison D. Hansen H. & Taormina J. (2008). Accuracy of clinical neuropsychological versus statistical prediction in the classification of seizure types. The Clinical Neuropsychologist, 22(2), 181–194.##
JohnA. (2007). The role of clinically applicable temporal resolution and working memory tests in prediction of speech perception and hearing handicap. A dissertation presented in the University of Florida. ##
Jui-chen chen & Colin Silverthorne. (2008). The impact of iocus of control on job stress، job performance and job satisfaction in Taiwan. Leadership & organization development journal. 29،(7), 572-582.##
Lee Y. (2003). Stressors related to depression among elderly Korean immigrants. A dissertation presented in Rush University, College of Nursing.##
Mager J. (2009). Fluid alterations in extreme obesity: An evaluation of related factors contributing to extracellular fluid expansion, and clinical methods for fluid compartment assessment. A dissertation presented in the University of Minnesota.##
Mary K. Vitale C. & Weaver S. (2008). “All in the hall” or “sage on the stage”: Learning in leadership development programme. Leadership & Organization Development Journal. 29(6), 504-521.##
Mendoza M. Jesus S. & William H. (2007). The impact of work alienation on organizational citizenship behavior in the Canary Islands. International Journal of organizational Analysis, 15(1), 56-76.##
Sarros J. Wilson B. & Woods G. (2002). Work Alienation & Organizational Leadership. British Journal of Management, 13, 285-304. ##
ScherlingD.(2000). Group work with domestically violent men: A practitioner's guide. Antioch University/New England Graduate School.##
Wood M. (2005). The fallacy of misplaced leadership. Journal of Management Studies, 42, 1101-21.##