‎ بررسی میزان ناب‎بودن شرکت ایران خودرو بر اساس مدل جکسون و جونز

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش به بررسی وضعیت شرکت ایران خودرو از نظر میزان ناب‎بودن می‎پردازد و ضرورت انجام فرایند تجدید حیات و اجرای چرخه‎ی بهبود راهبردی را یادآور شده تا علاوه‎بر افزایش کیفیت محصول که در راستای رقابت‎پذیری است، نسبت به‎اصلاح الگوی مصرف، به‎ویژه مصرف انرژی در کشور، اقدام و در جهت راهبردهای کشور گام بردارد. انتخاب مدل جکسون و جونز در این پژوهش، به‎دلیل جامعیت مدل و دارا بودن چارچوب مشخصی از ابزار و روش‎های ناب و نیز داشتن روش اجرایی است. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و مبتنی بر مدل معادله‎های ساختاری است. بدین منظور پرسش‎نامه‎ای با 88 سؤال برای کلیدهای نُه‎گانه‎ی توسعه طراحی شد. ابتدا با استفاده از مدل جکسون و جونز به تعیین سطح یادگیری سازمان با توجه به کلیدهای نُه‎گانه توسعه پرداخته شد و در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی، از صحت مدل اندازه‎گیری جکسون و جونز اطمینان حاصل شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‎ها با استفاده از مدل معادله‎های ساختاری، نشان داد که رئوس سه‎گانه‎ی توسعه، روابط متقابل قوی با یکدیگر داشته‎اند و این رئوس نیز به‎نوبه‎ی خود بر توسعه شرکت ایران خودرو تأثیر به‎سزایی می‎توانند داشته باشند. در پایان به منظور تعیین اولویت و اهمیت کلیدهای نُه‎گانه‎ی توسعه در شرکت ایران خودرو، از آزمون فریدمن استفاده شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Lean Production in IRAN KHODRO Company in Accordance with Jackson & amp; Jones Model

نویسندگان [English]

  • Amirkhani Amirkhani 1
  • Faghih Faghih 2
چکیده [English]

The present study attempts to investigate lean production in Iran Khodro Company in order to address the importance of renovation and implementation of strategic improvement cycle to achieve competitive advantage through improving product quality as well as correcting consumption pattern for energy in the country along with national strategies. Due to its comprehensiveness, having clear framework of lean tools and methods, and practical methodology, Jackson & Jones Model was used in this research. The method used here is of descriptive - correlative type based on structural equations. In this way, a questionnaire composed of 88 questions was designed for the nine key elements of development. First, Jackson & Jones model was used to evaluate level of organizational learning based on the nine key elements. Then, using factor analysis, the validity of Jackson & Jones model was verified. Findings of data analysis through structural equations show significant mutual relation between the three vertices of development triangle which in turn play significant role in development of Iran Khodro. Finally, Freedman test was used to identify the priority and importance of the nine key elements in development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lean Management
  • The Nine Key Elements of Development
  • Levels of Organizational Learning
  • Lean Production
  • waste
  1. اوهنو، ت. چ. (1382). سیستم تولید تویوتا. مترجم کاظم موتا بیان. چاپ اول اصفهان: نشر آموزه.##
  2. سرمد، ز. و بازرگان، ع. (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ اول. تهران: انتشارات آگه.##
  3. سکاران، ا. (1380). روشهای تحقیق در مدیریت. مترجمان محمود شیرازی و محمد صایبی. چاپ اول. تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.##
  4. سقایی، ع. (1385). تولید ناب به زبان ساده، تهران: انتشارات پارس نوین.##
  5. متقی،‎ ه. (1383). مدیریت تولید و عملیات. چاپ اول. تهران: انتشارات کیومرث.##
  6. مهربان، ر. (1384). تولید ناب، چاپ اول. تهران: انتشارات جهان فردا .##
  7. مکینز، ر. (1384). سازمان ناب. مترجم ابراهیم پناهی. تهران: انتشارات اوحدی.##
  8. ووماک، ج. (1387). تفکر ناب. مترجم آزاده رادنژاد. چاپ پنجم. اصفهان: نشر آموزه.##
  9. ووماک، ج. (1381). تولید ناب، مترجم آزاده راد نژاد. چاپ ششم. اصفهان: انتشارات آموزه. ##
    1. Abbett, D.&  Payane, V & .Gulfstream, V. (1999). Nalue stream tour, Lean Enterprise Institute, Atlanta, GA.##
    2. Alstrom, P. (1998). Sequences in in the implementation of lean production, European Management Journal, 16(3): 327-334. ##
    3. Bicheno, J.  (2000). The Lean Toolbox, 2nd Edition. Buckingham: Picsie Books. ##
    4. Dennis, P.)  2002.( Lean Production Simolified. USA Productivity Press. ##
    5. Jackson, T. (1996). Corporate Diagnosis Setting the Global Standard for Excellence. USA productivity press.##
    6. Jones, D. T.  (1999). Seeing the whole: Macro value stream mapping. Atlanta, GA: Lean Enterprise Institute.##
    7. Richy, D. (1996). The Shingo Prize for excellence in manufacturing. Shingo Prize Guidelines. Journal for Quality and Participation ##
    8. Tapping, D., Luyster, T. & Shuker, T. (2003). Value stream management. New York: productivity Int. ##
    9. Womack, J.P. & Jones, D. & Roos, D. (1990).The machine that changed the world. New York, NY: Rawson Associates.##
    10. Womack, J.P. & Jones, D.T. (1996). Lean thinking: Banish wastw and create wealth in your corporation. New York, NY: Simon & Schuster. ##