بررسی تأثیر فرآیندهای یادگیری روی عملکرد در همکاری‏های مشترک بین‌المللی

نویسندگان

1 دانشگاه زنجان

2 دانشگاه تربیت مدرس

3 دانشگاه تهران

چکیده

روند رو به رشدی در توجه سازمان‏ها به یادگیری به‌عنوان یکی از مهم‏ترین منابع سازمانی برای کسب مزیت رقابتی ایجاد شده است. زیرا نگرش یادگیرندگی موجب کسب فرصت‏ها‏‏یی برای ارتقای قابلیت سازمانی و درک مشکلات فرا روی فعالیت‏های مشترک با شرکاء می‏شود.
‌سؤال اصلی این پژوهش عبارتست از: تأثیر فرآیندهای یادگیری روی عملکرد در همکاری‏های مشترک چیست؟ جامعه‌ی آماری بالغ بر 250 نفر از افراد دست اندرکار در مرکز تحقیقات ایران‏خودرو‏‏ است که از این تعداد نمونه‌ای 105 تایی به‏طور غیر تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش های میدانی استفاده شده است. پرسشنامه‌ی این پژوهش، بالغ بر 19 سؤال است که 15 سؤال آن مربوط به متغیرهای مستقل و 4 سؤال مربوط به متغیر وابسته (عملکرد) است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‏ها‏‏ از تحلیل رگرسیون خطی استفاده شده است.
نتیجه‌ی پیمایش نشان می‏‏دهد که بیشترین یادگیری در سطح انتقال اتفاق افتاده است و بیشترین تأثیر را روی عملکرد داشته است. به‌ترتیب، یادگیری در سطح جذب و بهره برداری در مورد مطالعه شده، کمتر‏‏ اتفاق افتاده و تأثیر کمتر‏‏ی روی عملکرد داشته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring Effect of Learning Process on Performance in International Collaborations

نویسندگان [English]

  • reza Pirayesh 1
  • mohammad Bashokouh 2
  • Masoumeh Pahlevani Ghomi 3
  • vahideh alipoor 2
چکیده [English]

There is a growing trend to consider knowledge as an organizational resource important to a company competitive advantage. The knowledge based perspective can provide insights into both the opportunity to enhance organizational competence and the difficulties of engaging in joint activities with foreign partners. Organizational learning is the detection and resolution of differences in knowledge and behaviors between individuals and groups. When current understanding and routine is confronted with different understanding and routine, recognizing and resolving those differences is a learning process. The question of research is: what is the effect of learning process on performance in international collaboration? Research method used in research is survey. Of the 150 survey packages sent out, 105 of this questionnaire returned.this research questionnaire has 19 question that 15 question is related to dependent variables and 4 question is related to independent variables. To analyze data we use regression. The result of research show that the most learning happen in transfer level and have the most effect on performance. Learning in the level of transformation and harvesting happen less than transfer level and have the least effect on performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning Process
  • organizational learning
  • performance