بررسی سطوح هستی‌شناختی و شناسایی شاخص‌های توسعۀ رهبری با تأکید بر نظریۀ رهبری مبتنی‌بر وجود

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی قم، دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران.

چکیده

هدف: در محیط تجاری جهانی‌شده امروزی، شرکت‌ها با طیف وسیعی از ذی‌نفعان، از جمله تأمین‌کنندگان، مشتریان، تنظیم‌کننده‌های دولتی و صنعتی یا کارمندانی از پیشینه‌های مختلف چندفرهنگی، قومی و مذهبی تعامل دارند. این چالش بزرگی است؛ زیرا تعالی عملکرد آن‌ها، به توانایی شرکت برای هدایت رفتار کارکنان به‌سمت اهداف جمعی بستگی دارد. اغلب، مزیت رقابتی یک شرکت بستگی دارد به اینکه چقدر در مشاهده و تفسیر بافت پویای جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، موفق باشد، چگونه به آن معنا ببخشد و چگونه راه‌هایی را برای ترکیب درک خود از این جامعه‌ای بیابد که در آن فعالیت می‌کند. این چالش‌ها شرکت‌ها/ سازمان‌ها را مجبور کرده است که به‌دنبال رهبرانی باشند که توانایی تأثیرگذاری بر افراد متفاوت از خودشان را به‌روش‌های متعدد و مرکب داشته باشند و از آن‌ها می‌خواهد برای موفقیت سازمان‌هایشان از جهان‌بینی‌های فرهنگی متنوع استقبال کنند. چنین رهبرانی می‌توانند هزینه‌ها و نگرانی‌هایی از جمله مشکلات ارتباطی، تعارضات بین فردی و درون سازمانی و جابه‎جایی را کاهش دهند. درواقع سازمان‌ها به رهبرانی نیاز دارند تا نیازهای ذی‌نفعان مختلف را با تمرکز متوازن بر سود اقتصادی، تأثیر اجتماعی (از جمله کارکنان) و پایداری محیطی ادغام کنند. این منعکس‌کنندۀ توافق کلی برای ظهور مدیران و رهبرانی است تا سازمان‌های خود را به روش‌هایی هدایت کنند که تأثیر آن‌ها بر زمین، جامعه و سلامت اقتصادهای محلی و جهانی را در نظر بگیرند. نظریۀ رهبری مبتنی‌بر وجود (TBCL) تحت این نیاز توسعه یافت. این مقاله با تأکید بر نظریۀ رهبری مبتنی‌بر وجود، به شناسایی شاخص‌های توسعۀ رهبری در هر یک از پنج سطح وجود می‌پردازد. پنج سطح وجود به‌عنوان زمینه‌ای برای رهبری مؤثر استفاده می‌شود که به‌ترتیب از پایین‌ترین سطح به بالاترین سطح عبارت‌اند از: ۵. دنیای فیزیکی؛ ۴. دنیای تصاویر و تخیل؛ ۳. مرتبه آگاهی از نفس؛ ۲. سطح روح؛ ۱. سطح غیر دوگانه. بر این اساس، ابتدا بررسی کردیم که چگونه هر یک از سطوح پنج‌گانۀ هستی، وسیله‌ای برای پیشبرد تئوری و عمل رهبری فراهم می‌کند. دوم، با درنظر گرفتن تئوری‌های رهبری مختص هر سطح، نشان دادیم این سبک‌های رهبری شامل چه شاخص‌هایی بوده است.
روش: روش اجرای تحقیق کیفی است و ماهیت اکتشافی دارد که روش اصلی آن، بر کدگذاری به‌روش تحلیل مضمون مبتنی بوده است. جامعۀ آماری پژوهش، مجموعه مقاله‌ها و پژوهش‌های مرتبط با رهبری مبتنی‌بر وجود بوده است که در پایگاه‌های دادۀ معتبر خارجی مثل، اسکوپوس، گوگل اسکالر، وب آو ساینس و همچنین پایگاه‌های دادۀ داخلی چون نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، مگ‌ایران، گنج ایرانداک و پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ منتشر شده است. جست‌وجو در این پایگاه‌های دادۀ خارجی بر اساس کلیدواژه‌های Spiritual leadership، Leader، Spiritual و being-centered leadership انجام شد. با توجه به جدید بودن رهبری مبتنی‌بر وجود، منابع در این زمینه بسیار محدود است. از طرفی، صاحب‌نظر اصلی در این زمینه، به دکتر فرای برمی‌گردد و تمام مقاله‌های نوشته‌شده در این زمینه، حاصل تلاش دکتر فرای و همکارانش بوده است. برای بخش نظریه‌های هر سطح رهبری مبتنی‌بر وجود نیز، تلاش شد از کتب اصلی حوزۀ نظریه سازمان و مدیریت و مقاله‌های مرتبط در این زمینه استفاده شود. به‌همین دلیل، تنها ۱۷ منبع (مقاله، کتاب و رساله) به‌عنوان نمونه برای کدگذاری و استخراج شاخص‌های رهبری مبتنی‌بر وجود انتخاب شد. بر این اساس، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و مطالعۀ مقاله‌ها و منابع مرتبط با رهبری مبتنی‌بر وجود، شاخص‌های محدودی از رهبری مبتنی‌بر وجود، بر مبنای سطوح پنج‌گانۀ رهبری یافت شد؛ سپس کدگذاری شاخص‌های کلیدی رهبری در هر سطح، در سه طبقه انجام گرفت.
یافته‌ها: کدگذاری و تحلیل مضامین شاخص‌های توسعۀ رهبری مبتنی‌بر وجود در پنج سطح، به کشف ۱۵۹ مضمون پایه، ۳۷ مضمون سازمان‌دهنده و ۱۷ مضمون فراگیر منتهی شد. یافته‌های این پژوهش، مبنی‌بر شناخت شاخص‌های توسعۀ رهبری با توجه به رفتار و عمل یک رهبر، می‌تواند به درک و آگاهی جایگاه رهبران سازمانی در پنج سطح وجود کمک کند.
نتیجه‌گیری: رهبری مؤثر بلندمدت وجود، نه‌تنها بر سطح وجود رهبر فردی استوار است، بلکه یک فرایند اجتماعی مداوم است که همۀ ذی‌نفعان مرتبط را درگیر می‌کند و افراد را قادر می‌سازد تا به روش‌های عمیق‌تر و معنادارتر با هم کار کنند. رهبری از این منظر شامل ایجاد ظرفیت برای سازگاری فردی و جمعی بهتر در طیف گسترده‌ای از موقعیت‌هاست. در این دیدگاه، رهبری شامل توسعۀ شایستگی بین‌فردی برای ایجاد اعتماد، احترام و در نهایت تعهد و عملکرد سازمانی است. بنابراین، رهبری مبتنی‌بر وجود، نه‌تنها به ویژگی‌های رهبری مؤثر، بلکه به چگونگی سیر تکامل رهبر در زمینه‌های بسیار ظریف نیز توجه دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Indicators and Themes of Leadership Evolution in the Framework on Theory of Being-Centered Leadership

نویسندگان [English]

  • Soraya Birami 1
  • Abolfazl Gaini 2
  • Iraj Roohi 1
1 Ph.D Candidate, Department of Industrial and Technology, Management, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran.
2 Assistant Prof., Public Administration, Research Institute and University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Objective
In today’s interconnected global business environment, companies face the challenge of engaging with diverse stakeholders, including suppliers, customers, government regulators, and employees who represent a wide array of multicultural, ethnic, and religious backgrounds. Organizational excellence depends on guiding employee behavior toward collective goals, often requiring leaders to navigate these complexities adeptly. A company’s competitive edge often lies in its ability to interpret the societal context in which it operates, assign meaning to it, and integrate this understanding into its operations. The ability to lead effectively in such a dynamic landscape is crucial for addressing challenges such as communication barriers, interpersonal and intragroup conflicts, and employee turnover. As a result, organizations are increasingly seeking leaders capable of influencing individuals with diverse worldviews and balancing economic profitability, social responsibility, and environmental sustainability. This need has given rise to the Theory of Being-Based Leadership (TBCL), which provides a framework for leadership development based on five levels of existence: the physical world, the world of images and imagination, the level of self-awareness, the spiritual level, and the non-dual level. This article aims to explore the Theory of Being-Based Leadership, identifying key indicators for leadership development across these five levels and examining how each level advances leadership theory and practice. Additionally, the study identifies and characterizes leadership styles corresponding to each level, contributing to a holistic understanding of effective leadership in modern organizations.
Methods
This research adopts a qualitative and exploratory methodology, utilizing thematic analysis as the primary analytical approach. The study draws from a wide range of articles and research on Being-Based Leadership published in reputable databases, including international sources like Scopus, Google Scholar, and Web of Science, and domestic platforms such as NoorMags, the Comprehensive Portal of Humanities, MagIran, Ganj Irandoc, and SID, spanning from 2000 to 2024. Search terms like “Spiritual,” “Leader,” “Spiritual Leadership,” and “Being-Centered Leadership” were employed. Due to the novelty of the Being-Based Leadership concept, the available literature is relatively limited, with Dr. Farai and his colleagues being the principal contributors to this field. The study also incorporated foundational texts in organizational theory and management to provide additional context for leadership theories related to each level of existence. Ultimately, 17 sources, including articles, books, and theses, were selected for coding and thematic analysis. Leadership indicators at each of the five levels were identified through systematic coding into three thematic categories, resulting in a detailed framework for leadership development.
Results
The thematic analysis identified 159 basic themes, 37 organizing themes, and 17 overarching themes related to leadership development at the five levels of existence. These findings highlight indicators of leadership behaviors and actions across all levels, providing insights into how leaders can develop competencies and practices that align with the multidimensional nature of organizational dynamics. The study offers a structured understanding of leadership development indicators based on the five levels, with particular emphasis on enhancing organizational leaders’ roles and fostering their capacity to guide diverse teams effectively.
Conclusion
Leadership is a dynamic, evolving process that transcends an individual leader’s level of existence and extends into an ongoing social framework involving multiple stakeholders. Effective leadership enables individuals to engage in deeper, more meaningful collaborations, fostering adaptability and resilience in complex situations. The Theory of Being-Based Leadership addresses both the personal evolution of leaders and the nuanced social contexts in which they operate. By emphasizing interpersonal competencies, trust-building, respect, and organizational commitment, Being-Based Leadership provides a comprehensive approach to developing long-term leadership effectiveness. This framework not only enriches the understanding of leadership traits and behaviors but also integrates them into a model for holistic and sustainable organizational success.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ontology
  • Ontological levels
  • Leadership development
  • Theory of Being-Centered Leadership (TBCL)
اجتهادی، مصطفی و شاه‏طالبی، بدری (1387). مؤلفه‏های رهبری مبتنی‏بر ارزش‏ها و ارائه چارچوبی مناسب برای ارتقای این رویکرد در دانشگاه آزاد اسلامی. پژوهش در برنامه‏ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی ـ برنامه‏ریزی درسی)، 22(19)، 1-22.
اصغری، جمشید (1386). مبانی سازمان و مدیریت (چاپ اول). تهران: صفار اشراقی.
جباری، اقبال؛ رستگار، عباسعلی؛ عابدی جعفری، حسن و پیرملکی، پویا (1402). مفهوم‏پردازی رهبری توحیدی با رویکرد مرور سیستماتیک. مطالعات رفتار سازمانی، 12(4)، 1-22.
رابینز، استیفن. پی و دی سنزو، دیوید ای (1396). مبانی مدیریت (چاپ پانزدهم). (سیدمحمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد، مترجمان (اثر اصلی 2008)، تهران: دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
رحیمی، فاطمه؛ قلی‏پور، آرین؛ محمداسمعیلی، ندا و علوی، سید بابک (1399). تأثیر رهبری اصیل بر تاب‏آوری کارکنان و یادگیری آن‏ها از خطا در بستر تغییرات پیچیده سازمانی: یک مطالعه کمّی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 15(60)، 1-22.
رضایی کلیدبری، حمیدرضا؛ سلطانی ابراهیم سرائی، فاطمه و بخشعلی‏زاده، داوود (1399). نقش رهبری اخلاقی در عملکرد کارکنان. اخلاق در علوم و فناوری، 15(1)، 108-115.
رضایی‏منش، بهروز و صدیقی، رامین (1395). تأثیر رهبری خدمتگزار بر انگیزش و عملکرد کارکنان. خط‏مشی‏گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 7(24)، 51-66.
سیدنقوی، میرعلی و کاهه، مریم (1396). نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان. مدیریت بهبود و تحول، 23(76)، 1-27.
شریعت‏نژاد، علی (1397). طراحی و تبیین مدل رهبری سطح پنج در سازمان‏های دانش بنیان با استفاده از پژوهش آمیخته. رساله دکتری، دانشگاه لرستان، لرستان.
صالح نیا، منیره (1391). اثر رهبری اخلاقی بر فضای اخلاقی سازمان. اخلاق در علوم و فناوری، 7(2)، 86-98.
طاهری، فاطمه؛ نادری بنی، ناهید؛ جندقی، غلامرضا و یوسف‏زاده، سعید (1401). ارائه چارچوب رهبری مبتنی‏بر بخشش. مطالعات رفتار سازمانی، 11(2)، 95-118.
طهرانی، مریم؛ حیدری، الهام؛ مرادپور، فرزاد و فرج‏زاده، کامران (1401). تأثیر تاب‏آوری فردی و رهبری تحول‏آفرین بر رفتار تیمی نوآورانه: تبیین نقش میانجی تاب‏آوری تیمی و تعدیلگر جو یادگیری. فصلنامه چشم‏انداز مدیریت دولتی، 13(4)، 15-34.
فیضی، طاهره (1385). مبانی سازمان و مدیریت (چاپ هشتم). تهران: انتشارات دانشگاه پیام‏نور.
قانع، محمدرضا و چالاک، مهناز (1399). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر رضایتمندی کاربران در مرکز منطقه‏ای اطلاع‏رسانی علوم و فناوری: نقش میانجی تبادل رهبر ـ عضو و حمایت ادراک‏شده سرپرست. تحقیقات کتابداری و اطلاع‏رسانی دانشگاهی، 54(3)، 65-85.
محمدزاده، زهرا و امینی، علیرضا (1395). بررسی اثر مبادله رهبر ـ پیرو بر نظریه‏های ضمنی پیروی پیروان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت سازمان‏های دولتی، 5(2)، 31-42.
منطقی، منوچهر؛ توکلی، غلامرضا؛ نظری، یونس و کاملی، علی‏رضا (1395). نقش میانجی‏گری تاب آوری و توانمندسازی کارکنان در رابطة بین رهبری تحول‏آفرین و عملکرد نوآورانه. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 1(17)، 221-247.
میر، فاطمه سادات؛ الوانی، سیدمهدی؛ دهقانان، حامد؛ گلشنی، مهدی و دهدشتی شاهرخ، زهره (1402). فرانظریه‌ای در رهبری سازمان مبتنی‏بر هستی‌شناسی وحدت‌گرا. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 33(112).
 
References
Allen, S. & Fry, L. W. (2023). A framework for leader, spiritual, and moral development. Journal of Business Ethics, 184(3), 649-663. https://doi.org/10.1007/s10551-022-05116-y
Asghari, J (2007). Fundamentals of organization and management (first edition). Safar Ishraghi, Tehran. (in Persian)
Avolio, B. J. & Gardner, W. L. (2005). Authentic leadership development: Getting to the root of positive forms of leadership. The leadership quarterly, 16(3), 315-338. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.leaqua.2005.03.001
Bass, B. M. & Stogdill, R. M. (1990). Bass & Stogdill's handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications. Simon and Schuster.
Bass, B.M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York, NY: Free Press.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. http://dx.doi.org/10 .1191/1478088706qp063oa
Braun, V. & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. American Psychological Association. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/13620-004
Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
Creswell, J.W. & Miller, D.L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130. https://doi.org/10.1207 /s15430421tip3903_2
Day, D. V. (2011). Leadership development. The SAGE handbook of leadership, 22, 37-50.
Egel, E. E. & Fry, L. W. (2013). Spiritual Leadership as a Model for Islamic Leadership Development. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2013, No. 1, p. 12376). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Egel, E. & Fry, L. W. (2017). Cultivating a global mindset through “being-centered” leadership. Judi Neal. Handbook of Personal and Organizational Transformation. USA: Springer International Publishing.
Ejtehadi, M. & Shah Talebi, B. (2008). A study of leadership components based on values: providing an appropriate framework to promote the approach within islamic azad university. Curriculum planning knowledge & research in educational sciences, 22(19), 1-22. https://SID.ir/paper/127598/en (in Persian)
Faizi, T. (2006). Fundamentals of organization and management (8th edition). Payam Noor University Press, Tehran. (in Persian)
Fry, L. W. (2005b). Introduction to The Leadership Quarterly special issue: Toward a paradigm of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 16(5), 619–622. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2005.07.001
Fry, L. W. & Nisiewicz, M. S. (2013). Maximizing the triple bottom line through spiritual leadership. Stanford University Press.
Fry, L. W. & Vu, M. C. (2023). Leading without a self: Implications of Buddhist practices for pseudo-spiritual leadership. Journal of Business Ethics, 1-17. https://doi.org/10.1007/s10551-023-05416-x
Fry, L. & Kriger, M. (2009). Towards a theory of being-centered leadership: Multiple levels of being as context for effective leadership. Human relations, 62(11), 1667-1696. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/ 0018726709346380
Fry, L.W. (2005a). Toward a theory of ethical and spiritual well-being, and corporate social responsibility through spiritual leadership. In R.A. Giacalone, C.L. Jurkiewicz & C. Dunn (Eds), Positive psychology in business ethics and corporate responsibility. Greenwich, CT: Information Age Publishing, pp. 47–83.
Ghane, M. R. & Chalak, M. (2020). Effect of Organizational Citizenship Behavior on User Satisfaction at the Regional Information Center for Information Science and Technology: The Mediating Role of Leader-Member exchange and Perceived Supervisor Support. Academic Librarianship and Information Research, 54(3), 65-85. https://doi.org/10.22059/jlib.2021.303691.1496 (in Persian)
Graen, G. B. & Uhl-Bien, M. (1995). Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective. The leadership quarterly, 6(2), 219-247. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90036-5
Jabari, E., Rastgar, A., Abedi Jafari, H. & Pirmaleki, P. (2024). Conceptualization of Non- duality leadership with systematic review approach. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 12(4), 1-22. (in Persian)
Krentz, M. (2019). Survey: What diversity and inclusion policies do employees actually want. Harvard Business Review, 5.
Lee, Y., Li, J. Y. & Sunny Tsai, W. H. (2021). Diversity-oriented leadership, internal communication, and employee outcomes: A perspective of racial minority employees. Journal of public relations research, 33(5), 314-334. https://doi.org/10.1080/1062726x.2021.2007388
Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newberry Park.
Luu, T. T., Rowley, C. & Vo, T. T. (2019). Addressing employee diversity to foster their work engagement. Journal of Business Research, 95, 303-315. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jbusres.2018.08.017
Mahsud, R., Yukl, G. & Prussia, G. (2010). Leader empathy, ethical leadership, and relations‐oriented behaviors as antecedents of leader‐member exchange quality. Journal of Managerial Psychology, 25(6), 561-577. https://awspntest.apa.org/doi/10.1108/02683941011056932
Manteghi, M., Tavakoli, Gh., Nazari, Y. & Kameli, A. R. (2016). The Mediating Role of Employee Empowerment and Resilience in the Relationship between Transformational Leadership and Innovative Performance. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 5(1), 255-229. (in Persian)
Mir, F., alvani, S. M., Dehghanan, H., golshani, M. & Dehdashti, Z. (2024). A meta-theory in organizational leadership based on unitary ontology. Management Studies in Development and Evolution, 33(112). https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.77837.4428  (in Persian)
Mohammadzadeh, Z. & Amini, A. (2017). Investigating The Effect Of Leader- Member Exchange On Follower's Implicit Followership Theories. Public Organizations Management, 5(2), 31-42. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2322522.1396.5.0.18.0
 
(in Persian)
Rahimi, F., Gholipor, A., Mohammadesmaeili, N. & Alavi, S. B. (2020). The effect of authentic leadership on employee resilience and their learning from errors in the context of complex organizational change: A Quantitative Study. Iranian journal of management sciences, 15(60), 1-22. (in Persian)
Rezaee Manesh, B. & Sadeighi, R. (2017). The impact of servant leadership on motivation and performanceof staff. Iranian journal of public policy in management, 7(24), 51-66. https://sid.ir/paper/199006/en (in Persian)
Rezaei Keyldbari, H.R., Soltani Ebrahim Sarai, F. & Bakhsalizadeh, D. (2020). Role of Ethical Leadership in Employee Performance. Ethics in Science and Technology, 15 (1), 108-115 Error! Hyperlink reference not valid. (in Persian)
Robbins, S. P. & DeCenzo, D. A. (2008). Fundamentals of management: Essential concepts and applications. Prentice Hall.
Rockstuhl, T., Dulebohn, J. H., Ang, S. & Shore, L. M. (2012). Leader–member exchange (LMX) and culture: A meta-analysis of correlates of LMX across 23 countries. Journal of applied psychology, 97(6), 1097. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0029978
Salehnia, M. (2012). The Effect of Ethical Leadership on Organization Ethical Climate. Ethics in Science and Technology, 7 (2), 89-101. http://ethicsjournal.ir/article-1-702-fa.html
 
(in Persian)
Sednaghavi, M. & Kaheh, M. (2014). The Role of Authentic Leadership in Promote Employee's Enthusiasm and Creativity. Management Studies in Development and Evolution, 23(76), 1-28. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22518037.1393.23.76.1.2 (in Persian)
Shariat Nejad, A. (2019). Designing and Explaining the Five Level Leadership Model in Knowledge Based Organizations Using the mix method. Thesis for obtaining Ph.D. in Management - Human Resource Management, Faculty of Economics and Administration, Lorestan University. (in Persian)
Taheri, F., Naderibeni, N., Jndaghi, G. & yousefzadeh, S. (2022). Designing a forgiveness-based leadership framework. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 11(2), 95-118. https://dorl.net/dor/20.1001.1. 23221518.1401.11.2.4.8  (in Persian)
Tehrani, M., Heydari, E., Moradpour, F. & Farajzadeh, K. (2022). The Impact of Individual Resilience and Transformational Leadership on Innovative Team Behavior: Considering the Mediating Role of Team Resilience and Moderating Role of Learning Climate. Public Administration Perspective, 13(4), 15-34. https://doi.org/10.52547/jpap.2022.227380. 1191  (in Persian)
Wilber, K. (2001). A theory of everything: An integral vision for business, politics, science and spirituality. Shambhala publications.
Wilson, W. (2013). Coaching with a Global Mindset. International Journal of Evidence Based Coaching & Mentoring, 11(2). http://www.business.brookes.ac.uk/research/areas/ coachingandmentoring/