مطالعه آسیب‎شناسانه صنعت مطبوعات دولتی کشور و شناسایی ابعاد زیست‎بومی آنها در انطباق با محیط جدید رسانه‌ای

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

3 استاد مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت رسانه، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.

چکیده

هدف: در این پژوهش تلاش شده است که با بهره‌گیری از مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و اخذ رأی از خبرگان حوزه مطبوعات، ارزیابی آسیب‎شناسانه‎ای از وضعیت فعلی مطبوعات دولتی انجام شده و در پی آن ابعاد زیست‎بوم مطبوعات دولتی در انطباق با محیط جدید رسانه‎ای استخراج شود.
روش: در این پژوهش از استراتژی روش کیفی برای پاسخ به گزاره‌های پژوهش استفاده شده است. در بخش آسیب‌شناسی مطبوعات دولتی، به کمک روش دلفی نظر خبرگان این حوزه گردآوری و جمع‌بندی شده و در بخش تدوین ابعاد زیست‎بوم مطبوعات دولتی از روش نظریه داده‎بنیاد بهره برده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارشناسان و خبرگان مدیریت رسانه و مطبوعات هستند.
یافتهها: یافته‌های به‎دست آمده از بررسی رأی خبرگان برای رسیدن به ابعاد زیست‎بوم مطبوعات دولتی، دو دسته عوامل را دربرمی‎گیرد: 1. عوامل محیطی شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و حقوقی ـ قانونی و 2. عوامل درونی مطبوعات شامل مخاطب، نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین.
نتیجه‎گیری: نتیجه این پژوهش حاکی از این است که زیست‎بوم مطبوعات دولتی دو دسته عوامل را دربرمی‎گیرد: 1. عوامل محیطی شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و حقوقی ـ قانونی و 2. عوامل درونی مطبوعات شامل مخاطب، نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Pathological Study of the Governmental Press Industry and Identification of Their Ecosystem Aspects in Accordance with the New Media Environment

نویسندگان [English]

  • Asghar Nemati 1
  • Bahram Alishiri 2
  • Taher Roshandel Arbatani 3
  • Naser Azad 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Media Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Prof., Department of Media Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Assistant Prof., Department of Media Management, Faculty of Management, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: This research has been conducted so as to use the Porter Five Competitive Model and to obtain the votes of experts in the press industry. A pathological assessment of the industry in the country has been achieved and a desirable model has been developed for transforming the industry to face environmental change.
Methods: In this research, the qualitative method has been applied to respond to research propositions. In the Pathology section for the press industry, Delphi's methodology was used to collect the views of the experts. And Grounded Theory was used to develop different aspects of the governmental press environment. The statistical population of this research includes all experts in media and press industry.
Results: The findings, based on reviewing the experts' opinions in order to achieve a model of industry transformation propose two types of factors: 1) environmental factors including economic, political and legal-legislative factors; and 2) factors within the press industry including the audience, the human resources system and alternative competitors.
Conclusion: In order to achieve a model of industry transformation are one of the factors: 1) environmental factors including economic, political and legal-legal factors; 2) factors of the press industry including the audience, the human resources system and alternative competitors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pathology
  • Press industry
  • Governmental press
  • Media environment
  • Five porter competitive forces
استراس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (1393). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و شیوهها. مترجم: بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اسماعیلی تبار، مهدی؛ صالحی امیری، سید رضا؛ ایمانی، محمد تقی (1395). بررسی چالش‎های مطبوعات در ایران به‎منظور ارائه الگوی مطلوب مدیریتی. مطالعات علوم اجتماعی، 9(23)، 76-98.
روشندل اربطانی، طاهر (1387). چیستی سازمان‎های رسانه‎ای. فصلنامه رسانه، 26(4)، 5- 18.
روشندل اربطانی، طاهر؛ شریفی، سید مهدی (1394). شهرت رسانهای. تهران: انتشارات علمی ـ فرهنگی.
قاسمی، فرید (1380). سرگذشت مطبوعات ایران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‎ها.
مسعودی، احمد (1396). روزنامه‎نگاری چاپی و الکترونیک ایران در آینده بیست‎ساله. مجله جهانی رسانه ـ نسخه فارسی، 21(2)، 54-71.
معیری، حمید (1393). آینده‌پژوهی و فناوری رسانه. ماهنامه مدیریت رسانه، 7 (18)، 39-57.
بهرام‎پور، امیر (1380). تحلیل آماری مقایسه‎ای از مطبوعات بعد انقلاب اسلامی ایران. فصلنامه رسانه، 48(4)، 82-93.
رسول اف، رضا (1389). تاریخ روزنامهنگاری در ایران. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
References
Adams, C. & Orbin, H. (2006). Delphi method. Available at: http://www.arches.uga.
Ahmadi, M. (2009). Introduction and critics on Delphi method. Sociology science journal, (22), 25-37.
Barampoor, A. (2000). Comparative and statistical analysis of the press release after the Islamic Revolution. Media journal, 48(4), 82-93. (in Persian)
Esmaelitabar, M., Emani, M., Salehi, S. (2011). Review the challenges of the press in Iran to provide a desirable managerial model. Media journal, 2(103), 5-30. (in Persian)
Ghasemi, F. (2001). The story of the press of Iran; the days of Mohammad Shah and Nasser al-Din Shah. Publishing Center of Media Studies and Research Center, Tehran. (in Persian)
Graham, G., & Hill, J. (2009). The British newspaper industry supply chain in the digital age. Prometheus, 27(2), 117-124.
Grueskin, B. S. (2011). The story so far: What we know about the business of digital journalism. Columbia University Press.
Hill, J. (2016). The British Newspaper Industry The Future of the Regional Press. Sage publication.
Jourabo, P. P. (2010). The State of the News Media. An Annual Report on American Journalism. Available at: http://stateofthemedia.org/.
Leurdijk, A. N. (2014). The newspaper industry. In Digital Media Worlds (pp. 147-162). London: Palgrave Macmillan.
Marhew, F. (2010). “Wired Magazine’s iPad Likoff,” rain’s New York, June 6. Available in: www.crainsnewyork.com/ar?cle/20100606/FREE/306069969.
Masoudi, A. (2018). Iran's print and electronic journalism in the next twenty years. World Media Magazine Persian Edition, 21 (2), 54-71.
Moairi, H. (2014). Future Studies and Media Technology. Monthly Media Management, 7 (18), 39-57.
Paroohan, M. (2002). A look at the continuity and durability of the press in Iran. Media journal, 56(4), 54-59.
Picard, R. G. (2005). Unique Characteristics and Business Dynamics of Media Products. Journal of Media Business Studies, 2(2), 61-69.
Powell, C. (2003). The Delphi technique: myths and realities. Journal of Advertising, 41(4), 376-382.
Rasoolof, R. (2010). The Earliest Iranian Journalist History. Sociologist's publication, Tehran.
Roshanandal Arbatani, T. (2008). What are the media organizations? Media Quarterly, 26 (4), 5-18.
Roshandel Arbatani, T., Sharifi, S. M. (2015). Media reputation. Tehran: Scientific Cultural Press.
Turoff, M., Linstone, H. (2008). The Delphi method: techniques and applications. Available from: http://is.njit.edu/pubs/delphibook.
Wirtz, B. W. (2011). Media and internet management. Wiesbaden, Gabler.
Zilman, M. (2012). The future of journalism: developments and debates. Journalism Practice 6(5–6), 595–613.
Zott, C., & Amit, R. (2010). Business model design. An activity system perspective. Long Range Planning, 43(2–3), 216–226.