شناسایی عوامل انگیزش اساتید در دانشگاه پیام‌نور استان تهران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استادیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

یکی از راهکارهای آزادسازی انرژی درونی اساتید برای حضور فعال در دانشگاه یا مؤسسه آموزشی، شناسایی عوامل انگیزش آنها است. بدین‌منظور، پژوهشی کاربردی با راهبرد پیمایش در میان نمونه 453 نفری از اساتید کادری و مدعو دانشگاه پیام‌نور استان تهران انجام شد. با مرور ادبیات نظری و مصاحبه با برخی خبرگان آموزش از راه دور در دانشگاه پیام‌نور، پرسشنامه‌ای متشکل از 48 شاخص، تهیه و در اختیار نمونه قرار داده شد. نتایج تحلیل عاملی تأئیدی، حاکی از آن بود که نخست این شاخص‌ها را می‌توان در ده عامل احساس هویت، پیشرفت و ارتقا، مسئولیت و اختیار، مشارکت در تصمیم، ارتباط با همکاران، امنیت و رفاه، حقوق و پاداش، شرایط کاری، سیاست‌ها و رویه‌ها، و کم‌و‌کیف دانشجو قرار داد؛ آنگاه این عوامل را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد. همچنین، نتایج آزمون میانگین مشخص کرد، مهم‌ترین عامل در انگیزش اساتید «ارتقا و پیشرفت» بوده، «احساس هویت» نیز بیشترین رضایت انگیزشی را برای اساتید در وضع جاری به‌همراه دارد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying Faculty Members Motivation Factors in Tehran Payame Noor University

نویسندگان [English]

  • Feizy Feizy 1
  • Geramipour Geramipour 2
  • Shahaei Shahaei 3
1
2
3
چکیده [English]

Identifying motivation factors is one of the best ways to release faculty’s energies toward active participation in research and educational affairs. In this regard, an applied research based on survey strategy conducted using 453 sample sizes from formal and visiting faculty members of Payame Noor as a distance education university. By literature review and some interviews with educational experts, a forty-eight item questionnaire was developed and sent to faculty members. In one hand, Confirmatory factor analysis showed that firstly it can cast 48 items in 10 factors, namely: identity, promotion and advancement, responsibility, participation, communication, security and welfare, rewards, work conditions, policy and procedure, and quantity and quality of students. Secondly, these 10 factors are explained well by two-dimensional motivation construct: intrinsic and extrinsic. At the other hand, mean test results indicated that promotion and advancement is the most important factor in faculty members’ motivation. In addition, faculty members in current state have high satisfaction with identity factor. The major theoretical contribution of this research is that intrinsic factors have important role in faculty members’ motivation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty Motivation
  • Distance Education
  • Payame Noor University
  • TEHRAN
کریتنر ر. و کینیکی آ. (1386). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه فرهنگی علی‌اکبر و صفرزاده حسین. چاپ دوم، تهران: انتشارات پویش. ##
رضائیان ع. (1385). مبانی مدیریت رفتار سازمانی. چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت.##
فخیمی ف. (1385). مدیریت رفتار سازمانی. چاپ دوم، تهران: نشر هستان.##
قلی‌پور آ. (1386). مدیریت رفتار سازمانی: رفتار فردی. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.##
سیدجوادین ر. (1383). مبانی مدیریت منابع انسانی. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.##
Beggs T. A. (2000). Influences and barriers to the adoption of instructional technology. Proceedings of the Mid-South Instructional Technology Conference. Murfreesboro, TN.##
Betts K.S. (1998). Factors influencing faculty participation in distance education in postsecondary education in the United States, Doctoral dissertation., The George Washington University, Washington, DC.##
Creig J.W (2008). Effects of intrinsic and extrinsic motivation on college progression in community college of air force graduate. Doctoral dissertation, Capella University.##
Deci E. & Ryan R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum.##
Ferent C et.al (2008). the work tasks motivation scale for teachers (WTMST). Journal of career assessment, 16(2), 256-279.##
Gannon-Cook R. (2003). Factors that motivate or inhibit faculty participation in distance education: an exploratory study, unpublished dissertation. University of Houston.##
Gannon-Cook R. Ley K. Crawford C. and Warner A. (2009). Motivators and Inhibitors for University Faculty in Distance and e-learning. British Journal of Educational Technology, 40(1), 149163.##
Jöreskog K. and Sörbom D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the SIMPLIS command language. Chicago: Scientific Software International.##
Kirk M.P. (2000). Critical issues affecting internet instruction within the north carolina community college system. Doctoral dissertation, North Carolina community college.  ##
Larcara M. (2010). Forecasting Online adjunct needs: A delphi study. Doctoral dissertation, Walden University.##
Latham Gary p. (2007). Work motivation: History, theory, research and practice. London: Sage publication.##
Maguire L. (2005): Literature review: faculty participation in online distance education: Barriers and motivators, Online. Journal of Distance Learning Administration, 8, 1-12.##
Miller M. T. & Husmann D. E. (1999). Faculty incentives to participate in distance education. The Michigan Community College Journal, 5, 35-42.##
Rockwell K. Schauer J. Fritz S. M. and Marx D. B. (2000): Faculty education, assistance and support needed to deliver education via distance. Online Journal of Distance Learning Administration, 3.##
Schifter C. (2000). Faculty participation in distance education: A factor analysis of motivator and inhibitors. Paper presented at the meeting of the National University Teleconferencing Consortium, Toronto.##
Schroeder, L (2008): Factors influencing adjunct faculty participation in online instruction at a mid-western university. Doctoral dissertation, Capella University.##
Stewart C. Bachman C. and Johnson R. (2010). Predictors of faculty acceptance of online education, MERLOT. Journal if Online Learning anf Teaching, 6(3), 597-616.##
Vallerand R.J. et.al (1992). The academic motivation scale: a measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52, 1003-1017.##
Wolcott L. L. (1999). Assessing faculty beliefs about rewards and incentives in distanced education: Pilot study results. Paper presented at the American Educational Research Association, Montreal, Quebec.##