مدلی برای تبیین نقش مشارکت در بهبود بهره‎وری کارکنان بخش دولتی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت، دانشگاه علامه‎ی طباطبایی، تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه‎ی طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

اگر نگاهی به ادبیات موضوع بهره‎وری نیروی انسانی و عوامل مؤثر بر آن بیاندازیم، به‎طور معمول توصیه‎هایی برای جلب مشارکت کارکنان به‎چشم می‎خورد و نتایج پژوهش‎های مرتبط با این موضوع نیز اغلب، فرضیه‎ی تأثیر مثبت مشارکت کارکنان در بهبود بهره‎وری آنان را مورد حمایت قرار می‎دهد، امّا چرایی این تأثیر کمتر مورد توجه بوده است. این نوشتار تلاش دارد تا چگونگی تأثیرگذاری مشارکت بر بهره‎وری کارکنان را در قالب یک مدل بیان کند. پژوهش انجام شده از دید ماهیت مسئله اکتشافی، توصیفی و تببینی، از دید هدف کاربردی و از دید نحوه‎ی گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. گفتنی است از تحلیل عاملی مرتبه‎ی اول و دوم برای بررسی اجزای مدل پژوهش استفاده شده و مدل نهایی اندازه‎گیری مربوط به تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از روش معادله‎های ساختاری به‎دست‎آمده است. نتایج نشان می‎دهد که توسعه‎ی نظام مشارکتی در سازمان، به شکل‎گیری گروهی از پیش‎برنده‎ها که به‎عنوان پیش‎برنده‎های جوهری و رویه‎ای نامیده می‎شوند، منجر شده و این پیش‎برنده‎ها بهبود شاخص‎های بهره‎وری نیروی انسانی را به‎همراه خواهند داشت. فرضیه‎های موجود در این خصوص در گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته‎اند تا مدل پیشنهادی پژوهش در یکی از مهم‎ترین سازمان‎های اقتصادی کشور مورد آزمون قرار گرفته باشد. درنهایت ضمن مرور نتایج به‎دست‎آمده از آزمون فرضیه‎های پژوهش با ذکر سؤال‎هایی و ارائه‎ی پاسخ‎های آنان به تبیین نتایج پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Model for Explaining the Role of Participation of Employees in Public Sector Human Productivity Enhancement

نویسندگان [English]

  • Hassani Kakhaki Hassani Kakhaki 1
  • Zahedi Zahedi 2
1
2
چکیده [English]

By reviewing literature of human productivity, it's obvious that participation of employees and partnership environment is one of the main suggestions. But how human productivity is affected by participation of employees? This paper tries to answer this question. In other word, in this paper illustrated that participation of employees initiates two groups of guarantees that improve productivity of employees which we call them substantive and procedural guarantees. For measurement and testing the validity of model in this research as one of applied researches, we used Confirmatory factor analysis by equation modeling. The hypotheses in this research will be tested in C.O of I.R.I as one of the greatest and important economical organization in Islamic Republic of Iran. At the end of this paper by reviewing results that achieved, we explained the results by answering some questions.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • participation
  • productivity
  • Substantive Guarantees
  • Procedural Guarantees
  1. Afrazeh, A., Heinz, B. & Hans, H. (2002). Personnel productivity, analysis and measurement, Twelfth International Working Seminar on Production Economics, Austria IGLS.##
  2. Datta, D., Guthrie, J. & Wright, P. (2005). Human resource management and labor productivity: does industry matter? Academy of Management Journal, 48 (1):135-145.##
  3. Cesare, F.P. (2005). Italy: The case of the Revenue Agency. In Staff Participation and Public Management Reform:Some International Comparisons, London: Palgrave MacMillan.##
  4. Chouraqui, A. (2003).Social actors’ participation in the heart of industrial relations changes and challenges: Towards a multi-level model of regulated autonomy. LEST Working Papers. Retrieved February, 2006, from http://www.univ- ix.fr/lest/lesdocuments/ lesdocumentsdetravail /chouraq/socialactors.pdf##
  5. Fairbrother, P., and O’Brien, J. (2000),Introduction: Changing public sector industrial relations in the Australian State. Australian Journal of Public Administration, 59 (4): 54-58.##
  6. Green, C.M. (2004),Management Styles and Employee Productivity: Alternatives to Current Trends in Employee Motivation and Increased Employee Production.USA: Florida State University.##
  7. Hatry, H.P. & Fisk, D.M. (1971). Improving Productivity and Productivity Measurement in Local Governments. Washington, D.C.: Urban Institute.##
  8. Kalliola, S. (2003). Self-designed teams in improving public sector performance and quality of working life, Public Performance and Management Review, 27 (2):110-122.##
  9. Munro, A. (2000). The new unionism and the new bargaining agenda: UNISON-employer partnerships on workplace learning in Britain,British Journal of Industrial Relations, 38 (2): 223-240.##
  10. Morgan, D. E. & Zeffane, R. (2003).Employee involvement, organizational change and trust in management, International Journal of Human Resource Management, 14 (1): 55-75.##
  11. NCPP (2003). Achieving high performance: Partnership works - the international evidence. NCPP Research Series. National Center for Partnership and Performance. Retrieved Feburay 2006, from http:// www.ncpp.ie/dynamic/docs/Partnership%20Works.pdf.##
  12. NCPP (2004). Civil service modernization using a partnership approach. NCPP Research Series. National Center for Partnership and Performance. Retrieved Feburay 2006, from http://www.ncpp.ie /dynamic/docs/CSM_05.pdf.##
  13. Partnership Resource Centre (2006). Website of the New Zealand Department of Labour Partnership‌ Resource Centre, http://www. dol.govt.nz/services/PartnershipResourceCentre/index.asp.##
  14. Pritchard, A. (2003).Understanding government output and productivity. Economic Trends, 59 (6): 27-40.##
  15. Rosen, E.D. (1993). Improving Public Sector Productivity: Concepts and Productivity. London: Sage.##
  16. Schick, A. (2006).The Performing State. Paris:OECD. ##