دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587711120190321Explanation and Pathology of the Current Pattern of Public Administration in Iranتبیین و آسیبشناسی الگوی جاری مدیریت دولتی در ایران1266973410.22059/jipa.2019.271880.2451FAهادیمحمدزاده سلطانمرادیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0002-5462-3479طاهرهفیضیدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمسعودگرامیپوراستادیار، گروه مطالعات برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمهدییداللهیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20181220<strong>Objective:</strong>The purpose of this study is to illustrate the process of applying the “new public management” approach in the country, the reasons for its inefficiencies, as well as its consequences.
<strong>Methods:</strong> In this research, “grounded theory” and the systematic design proposed by Strauss and Corbin were used. For collecting data, in addition to semi-structured interviews with experts and management specialists, secondary resources such as texts and archived interviews were used. In this research, purposive and theoretical sampling methods were used and the data were analyzed in the form of open, axial and selective coding.
<strong>Results:</strong> The results of the research showed that convergence and mimicry of administrative transformation policies are among the main reasons to implement the “new public management” approach in the country. The choice of the “new public management” approach in the country considering the general and specific conditions governing the management system, has led to more inefficiency and increased negative outcomes of this approach. In addition, administrative, organizational, economic, social and political challenges have increased respectively.
<strong>Conclusion:</strong> In a general conclusion, it can be said that the components of good governance are, in fact, the manifestation of the existence of the governance and non-governance capacities needed to implement a managerialism approach in a country. Without developing such capacities, the use of the new public management model in the public sector would surely end in far more negative consequences.<strong>هدف:</strong> هدف این تحقیق تصویرکردن فرایند استفاده از رویکرد مدیریت دولتی نوین در کشور و دلایل ناکارآمدی و پیامدهای آن است.
روش: در این پژوهش از راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد و از طرح نظاممند استراوس و کوربین اسفاده شده است. برای جمعآوری دادهها، علاوهبر مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان و متخصصان مدیریت، از منابع دست دوم مانند متنها و مصاحبههای آرشیوی بهره برده شده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری نظری استفاده شده و یافتهها در قالب کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدهاند.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد همگرایی و تقلید خطمشیهای تحول اداری از دلایل عمده بهکارگیری رویکرد مدیریت دولتی نوین در کشور بهشمار میروند. انتخاب رویکرد مدیریت دولتی نوین در کشور با وجود شرایط عمومی و اختصاصی حاکم بر نظام مدیریتی، به ناکارآمدی بیشتر و افزایش پیامدهای منفی این رویکرد و تشدید چالشهای اداری (سازمانی)، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منجر شده است.
نتیجهگیری: در جمعبندی کلی میتوان گفت که مؤلفههای حکمرانی خوب، در واقع تجلی وجود ظرفیتهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی لازم برای اجرای رویکرد مدیریتگرایی است. بدون ایجاد چنین ظرفیتهایی، بهکارگیری الگوی مدیریت دولتی نوین در بخش دولتی، به یقین با تبعات منفی بسیار بیشتری همراه خواهد بود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587711120190321The Framework of Government-Citizen Relationship in Iran: An Institutional Approachچارچوب رابطه حکومت و مردم در ایران: رویکرد نهادی27467025310.22059/jipa.2019.263452.2336FAفرج الهرهنورددانشیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی،تهران، ایران.حسینعلیپوراستادیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.فرزیندهداراستادیار، گروه حقوق، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.حیدرخلیلیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.Journal Article20180807<strong>Objective:</strong>Given the importance of the relationship between government and people as one of the key issues in political discourse, and the shortage of relevant theoretical studies and research in the Islamic Republic of Iran, the purpose of this study is to develop a model of the relationship between government and people in Iran with an institutional approach. <br /><strong>Methods:</strong> This research has been carried out using qualitative Grounded Theory method. The statistical population includes the experts who have practical knowledge and experience in the fields of public law and political structure of the government. These experts were selected using snowball sampling method and the data were analyzed using Atlas software. <br /><strong>Results:</strong> Content analysis of the interviews resulted in introduction of "religious democracy" as the central issue of the relationship between the government and the people, which includes the main dimensions of benefits for the people, authoritarianism, divine rule and supervision and guidance. Besides, causative, mediating and moderating elements were identified and the final framework was developed. The findings showed that the ideological thinking of the statesmen, moderation, constitutional commitment, and domination of the rulers are the factors influencing the relationship between government and people. In addition, the type of the relationship between government and people can lead to consequences such as public trust, public satisfaction, legitimacy and social cleavage. <br /><strong>Conclusion:</strong> Establishing a relationship between government and people based on the constitutional institution has positive effects such as satisfaction and public trust, and increases the legitimacy of the government among the people and provides the basis for the removal of the social cleavage.<strong>هدف:</strong> نظر به اهمیت رابطه حکومت و مردم بهعنوان یکی از مباحث کلیدی در گفتمانهای سیاسی و خلأ مطالعات و پژوهشهای نظری مرتبط در نظام جمهوری اسلامی، هدف این پژوهش دستیابی به مدل رابطه حکومت و مردم در ایران با رویکرد نهادی است.<br /> روش: این تحقیق به روش کیفی دادهبنیاد انجام شده است. جامعه آماری آن خبرگانی هستند که در زمینه حقوق عمومی و ساختار سیاسی حکومت، از دانش و تجربه عملی برخوردارند. خبرگان به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و دادهها با استفاده از نرمافزار اطلس مدیریت شده است.<br /> یافتهها: پس از تجزیهوتحلیل متن مصاحبهها، مقوله محوری رابطه حکومت و مردم با عنوان «مردمسالاری دینی» احصا شد که ابعاد اصلی خادمیت، اقتدارگرایی، قانونگرایی الهی و نظارت و هدایت را دربرمیگیرد. پس از شناسایی عوامل علّی، میانجی و تعدیلکننده، چارچوب نهایی تدوین شد. یافتهها نشان داد که تفکر ایدئولوژیک دولتمردان، اعتدالگرایی (تساهل و تسامح)، التزام به قانون اساسی و تفکر حاکمیتی حکمرانان، از عوامل مؤثر بر رابطه حکومت و مردم هستند. در ضمن نوع رابطه حکومت و مردم میتواند پیامدهایی مانند اعتماد عمومی، رضایت عمومی، مشروعیت و شکاف اجتماعی را بهدنبال داشته باشد.<br /> نتیجهگیری: تنظیم رابطه حکومت و مردم با رویکرد نهاد قانون اساسی، آثار مثبتی مانند رضایت و اعتماد عمومی به همراه دارد و مشروعیت حکومت را میان مردم افزایش داده و زمینه حذف شکاف اجتماعی را فراهم میکند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587711120190321Developing the Evaluative Model for Cultural Policy Making Process based on Qualitative Study of Cultural Documents of Islamic Republic of Iranالگوی ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری فرهنگی با رویکرد مطالعه کیفی اسناد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران47726990110.22059/jipa.2019.268859.2409FAحسینگرجی پوردانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانوحیدخاشعیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایرانعلیرضااسلامبولچیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانعلیاصغری صارماستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-1839-0620Journal Article20181103<strong>Objective:</strong> Evaluation of cultural policy- making process in Islamic Republic of Iran which is identified based on cultural identity- needs a native pattern according to the religious culture of the Iranian community,because transmission of non-native evaluative patterns of cultural policy cannot be the gateway to this field.This research aims at identifying and forming utility indexes on each stage of the cultural policy-making process in Islamic Republic of Iran.
<strong>Methods:</strong> Research is conducted based on qualitative analysis of the three documents, cultural engineering map of the country, culture-related chapter of “the development prospects (1404)” and “Islamization of the country's universities”, using theme analysis as a process for analyzing text data.
<strong>Results:</strong> Utility indexes on the cultural policy-making process are as follows: The understanding and realization of the problem stage includingawareness and cognition, social growth, identity and deepening of the principles and religious education; The formulation of solution stage including efficiency, innovation, need-based and rational scientific issues; The legitimation stage including persuading and legal support; The implementation stage including synchronizing the time and place, structuring, soft and hard supplying and succeeding in legitimacy; and The evaluation stage including multi-level monitoring, continuous monitoring and intelligent monitoring.
<strong>Conclusion:</strong> Evaluative model in the cultural policy-making process helps policy makers and enforcers and stakeholders, at the first step, to prevent potential damage in decisions and cultural activities. In the next step, if it fails to reach cultural goals, by referring to the proposed model, they could identify the obstacles and problems and tend to solve them.<strong>هدف:</strong> ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای هویت فرهنگی شناخته میشود، به الگوی بومی مبتنی بر فرهنگ دینی جامعه ایرانی نیاز دارد؛ زیراانتقال الگوهای غیر بومیِ ارزشیابی خطمشیهای فرهنگی، نمیتواند در این عرصه راهگشا باشد. این پژوهش بهدنبال آن است که شاخصهای مطلوبیت را برای ارزشیابی بومی در هر مرحله از فرایند خطمشیگذاری فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران شناسایی و تدوین کند.
روش: روش اجرای پژوهش، بررسی کیفی سه سند «نقشه مهندسی فرهنگی کشور»، فصل مرتبط با فرهنگِ سند «چشمانداز توسعه 1404» و سند «اسلامیشدن دانشگاههای کشور»، با بهرهمندی از روش تحلیل مضمون، به عنوان فرایندی برای تحلیل دادههای متنی است.
یافتهها: شاخصهای مطلوب در فرایند خطمشیگذاری فرهنگی در قالب پنج دسته عبارتاند از: 1. مرحله شناخت و درک مسئله، شامل بصیریتافزایی، رشد اجتماعی، هویتبخشی و تعمیق اصول و معارف دینی؛ 2. مرحله تهیه و تدوین راهحلها، شامل کارآمدی، نوگرایی، اقتضانگری و عقلانی علمی؛ 3. مرحله مشروعیتدهی، شامل اقناعپذیری و حمایت قانونی؛ 4. مرحله اجرا، شامل تناسبسازی زمانی و مکانی، ساختاربندی، بسترسازی نرم و سخت و موفقیت در مشروعیت دهی؛ 5. مرحله ارزیابی، شامل نظارت چندسطحی، نظارت مستمر و نظارت هوشمند.
نتیجهگیری: الگوی ارزشیابی در فرایند خطمشیگذاری فرهنگی، این امکان را در اختیار خطمشیگذاران، مجریان و ذینفعان قرار میدهد که در گام نخست، از بروز آسیبهای احتمالی در تصمیمگیریها و اقدامهای فرهنگی پیشگیری کنند و در گام بعدی، در صورت دستنیافتن به اهداف فرهنگی، با رجوع به الگوی ارائهشده، موانع و مشکلات را شناسایی و آنها را حل کنند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587711120190321Understanding Informal Accountability of Governmental Managers in Inter-Organizational Networks: A Case Study in Planning and Development Council of Zanjan Provinceفهم پاسخگویی غیررسمی مدیران دولتی در شبکههای بینسازمانی (مطالعه موردی: شورای برنامهریزی و توسعه استان زنجان)991226992510.22059/jipa.2019.274245.2476FAاعظممیرزمانیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایرانمحمدحسینرحمتیاستادیار، گروه کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران،پردیس فارابی،قم، ایران0000-0002-6736-0196حمید رضایزدانیاستادیار، گروه کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم،ایران0000-0003-5957-643Xمحمدمرادیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایرانJournal Article20190122<strong>Objective:</strong>The main purpose of this study was to understand the informal accountability of governmental executives in inter-organizational network i.e. to understand how norms, expectations, informal interactions and interpersonal behaviors among Iranian governmental executives reveal themselves as informal accountability? <br /><strong>Methods:</strong> The present research is a case study based on interpretativism using qualitative approach. The planning and development council of Zanjan province was selected as the case to study. Then, based on snowball sampling and to collect data, in-depth interviews with a sample of 22 government executives were conducted. Qualitative content analysis through MAXQDA software was used to analyze the data. <br /><strong>Results:</strong> This research showed that informal accountability can be elicited within informal interactions through discretionary activities of council members. Individual interests, being beneficent to people, ethics and values, personality and leadership style of managers, and background variables are factors influencing the effective management of informal interactions. Council members are trying to keep each other accountable for unwritten norms and laws during the course of informal interactions, and their only means of enforcing this issue are the pressure and support that they apply to each other. <br /><strong>Conclusion:</strong> The present research extended the theoretical framework provided by Ramesz et al. (2012, 2013) on informal accountability in the network between private organizations and the public sector and among intermediate managers. This study also identified the ineffectiveness of the administrative system, the inappropriate selection system and appointment of managers and the pressures of political officials as the most important challenges, and the sharing of information and regulatory culture as the most important opportunities for governmental executives to take on informal accountability<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش، فهم پاسخگویی غیررسمی مدیران دولتی در شبکه بین سازمانهای دولتی است؛ به بیان سادهتر، هنجارها، انتظارها، تعاملهای غیررسمی و رفتارهای بینشخصی میان مدیران دولتی ایران، چگونه بهصورت پاسخگویی غیررسمی آشکار میشوند؟<br /> روش: این پژوهش بر اساس پارادایم تفسیرگرایی، رویکرد کیفی و استراتژی مطالعه موردی اجرا شده است. شورای برنامهریزی و توسعه استان زنجان برای مورد مطالعه مدنظر قرار گرفت و به روش نمونهگیری گلوله برفی با 22 نفر از مدیران دولتی مصاحبههای عمیق برگزار شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی در نرمافزار مکسکیودا تحلیل شدهاند.<br /> یافتهها: این پژوهش نشان داد که پاسخگویی غیررسمی در تعاملهای غیررسمی و در قالب فعالیتهای اختیاری اعضای شورا نمایان میشود. منافع فردی، خدمتگزاری به مردم، اخلاق و ارزشها، شخصیت و سبک رهبری مدیران و متغیرهای زمینهای، عواملی هستند که بر مدیریت مؤثر تعاملهای غیررسمی اثر میگذارند. اعضای شورا تلاش میکنند که در تعاملهای غیررسمی، یکدیگر را در قبال هنجارها و قوانین نانوشته، پاسخگو نگه دارند و تنها ابزار آنها برای تحقق این مهم، فشارها و حمایتهایی است که نسبت به یکدیگر اعمال میکنند.<br /> نتیجهگیری: پژوهش حاضر چارچوب نظری ارائه شده توسط رامزک و همکارانش (2012 و 2013) دربارۀ پاسخگویی غیررسمی در شبکه بین سازمانهای غیرانتفاعی را به بخش عمومی و بین مدیران میانی توسعه داد و مشخص شد که ناکارآمدی نظام اداری، سیستم نامناسب انتخاب و انتصاب مدیران و فشارهای مقامات سیاسی، از دغدغههای بسیار مهم و به اشتراکگذاری اطلاعات و فرهنگ قانونمداری، فرصتهای مهم پیشروی مدیران دولتی در پاسخگویی غیررسمی هستند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587711120190321Talent Research Approaches in I. R. Iran's Talent Policiesرویکردهای استعدادپژوهی در خطمشیهای نخبگانی کشور1231506978210.22059/jipa.2019.264568.2349FAمحمد سعیدتسلیمیاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0009-0008-6348-8951میثمعلیپوردانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180904<strong>Objective:</strong>Iran's talent-related policies have been formulated and implemented to solve the public problems of the country by taking advantage of the talents. In fact, these policies are associated with the theoretical domain of talent research studies that examines the nature of the talent and how to use those talents. Therefore, this paper sets out to identify the prevailing talent research approaches in I. R. Iran's talent policies and to identify the nature of the relationship between these two issues.
<strong>Methods:</strong> This paper is conducted based on the archival research approach using comparative method for identifying talent research approaches as a coding framework for the qualitative content analysis strategy using meta-synthesis approach.
<strong>Results:</strong> We have identified seven approaches in talent research studies: "philosophical", "single factorial", "multi factorial", "subjective", "objective", "generalistic" and "domain-based". Then, we analyzed the content of talent policies and related policy research studies accordingly. This paper reveals that the dominant approaches are the "generalistic" and the "subjective" approaches.
<strong>Conclusion:</strong> Surprisingly, we found out that the lack of a comprehensive talent management theory in designing talent policies has led to a combination of opposing approaches.
<strong>هدف:</strong> خطمشیهای کشور در امور نخبگان با هدف بهکارگیری نخبگان در راستای حل مسائل کشور تدوین و به اجرا گذارده شدهاند. قلمرو نظری متناسب با این خطمشیها، مطالعات استعدادپژوهی است که در آنها ماهیت استعدادها و چگونگی بهرهبرداری از استعدادها بررسی میشوند. آگاهی از اینکه خطمشیهای نخبگانی کشور با کدام رویکردهای استعدادپژوهی قرابت و تناسب بیشتری دارند، هدف اصلی این پژوهش بوده است.
روش: در این پژوهش از راهبرد تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی در چارچوب پژوهشی اسنادی استفاده شده است. همچنین، تدوین چارچوب کدگذاری مناسب برای اجرای تحلیل محتوای کیفی با روش فراترکیب انجام شده است.
یافتهها: فراترکیب انجام شده، هفت رویکرد به استعدادپژوهی را نشان میدهد: «کلی ـ فلسفی»، «تکعامله»، «چندعامله»، «شخصنگر»، «شاخصنگر»، «عامگرا» و «دامنهمبنا». با استفاده از چارچوب هفت مقولهای فوق، تحلیل محتوای قیاسی و مطالعات پشتیبان خطمشیها انجام شد و غلبه رویکردهای «عامگرا» و «شخصنگر» در آنها شناسایی شد.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش بر غلبه «عامگرایی» و «شخصنگری» در خطمشیهای نخبگانی کشور دلالت دارند. عامگرایی با تاریخ سیاسی و فرهنگ عمومی کشور سازگار است و در آن، فردِ مستعد در قلمرو میتواند بهمنزله فردی مستعد در همه قلمروهای دیگر تصور شود. هرچند، تبیین غلبه شخصنگری با نوعی پیچیدگی همراه است؛ زیرا برنامههای گوناگون شناسایی، پرورش، حمایت و نگهداری از استعدادهای برتر در کشور از رویکردهای بههنجارسازی، استانداردسازی و عینیتگرایی متأثرند. ملاکهای عینیای برای شناسایی استعدادهای برتر تعریف شدهاند. این تعارض بین محتوای خطمشیها و واقعیت جاری، مانند تعارض بین آرمانها و چشماندازها و وضع موجود است؛ تعارض بین «آنچه میخواهیم» و «آنچه هستیم»! افزونبر این، تعارضهای درونمتنی دیگری نیز در این خطمشیها وجود دارند که برآمده از جمع بین رویکردهای متضاد در آنها هستند. این تعارضها بهدلیل نبود نظریه مبنای منسجم در تدوین خطمشیهای نخبگانی پدید آمدهاند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587711120190321Identification of the Methods, Resources and Barriers of Achieving Sustainable Urban Income (Case Study: Urmia Municipality)بررسی روشها، منبعها و مانعهای دستیابی به درآمد پایدار شهری (مطالعه موردی: شهرداری ارومیه)1511786980810.22059/jipa.2019.272409.2463FAرحمت الهقلی پوراستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-9081-1576محمد مهدیدرویش زادهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعلیپیران نژاددانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-4517-7259Journal Article20181228<strong>Objective:</strong>The management of city affairs is done through sustainable and unsustainable incomes, and in Iran, the highest rate of sustainable incomes make up about 30% of the total incomes. Therefore, in Iran, the challenge of achieving sustainable incomes for local government is of great importance. The present study aimed to identify methods, resources and barriers to achieving sustainable urban income in Urmia municipality.
<strong>Methods:</strong> According to the subject, the method of qualitative research was carried out through completing a checklist on the agenda with 12 scientific and executive experts who had been selected through the snowball sampling method. They had sufficient control over the concept of sustainable urban income and relied on this type of income in their responsibilities while they are familiar with different dimensions. Open and deep interviews were conducted and the results of the interviews were analyzed based on the theme analysis technique.
<strong>Results:</strong> Based on the results of the study, the following 10 themes were identified as methods: “investment”, “outsourcing”, “financial management”, “information technology”, “organizational assessment”, “research”, “delegating governmental authority”, “human resources”, “communications” and “miscellaneous”. There were also 6 themes identified for resources: “tolls”, “Land and buildings”, “cost management”, “bonds”, “advertising” and “miscellaneous” and finally the following 8 themes were identified as barriers to sustainable urban incomes: “manpower”, ”injustice”, “transparency”, “performance weakness”, “corruption”, “law”, “people” and “miscellaneous” were identified.
<strong>Conclusion:</strong> In this research, the methods, resources and barriers to achieving sustainable incomes in Urmia municipality were presented as well as suggestions for increasing this type of income. In short, it should be stated that the Urmia municipality will attain a decent level of sustainable incomes, if it will be able to consider the proposed ideas in this study.<strong>هدف:</strong> مدیریت امور شهرها با درآمدهای پایدار و ناپایدار رقم میخورد و در ایران، بالاترین آمار درآمدهای پایدار، به حدود 30 درصد کل درآمدها میرسد. از این رو در ایران، دغدغه دستیابی به درآمدهای پایدار برای حکمرانیهای محلی اهمیت بسزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روشها، منبعها و مانعهای دستیابی به درآمد پایدار شهری در شهرداری ارومیه اجرا شده است.
روش: با توجه به موضوع، روش تحقیق کیفی از طریق خبرهسنجی در دستور کار قرار گرفت. با 12 نفر از خبرگان علمی و اجرایی که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، مصاحبههای باز و عمیقی صورت گرفت و نتایج مصاحبه بر اساس تکنیک تحلیل تم تجزیه و تحلیل شد. شایان ذکر است که خبرگان پژوهش ضمن تسلط کافی به مفهوم درآمد پایدار شهری، در مسئولیتهای خود با ابعاد مختلف اتکا به این نوع درآمد آشنا بودند.
یافتهها: 10 تمِ سرمایهگذاری، برونسپاری، مدیریت مالی، فناوری اطلاعات، ارزیابی سازمان، پژوهش، واگذاری اختیارات دولتی، نیروی انسانی، ارتباطات و متفرقه برای روشها؛ 6 تمِ عوارض، زمین و ساختمان، مدیریت هزینه، اوراق، تبلیغات و متفرقه برای منابع و 8 تمِ نیروی انسانی، حقخوری، شفافیت، ضعف عملکرد، فساد، قانون، مردم و متفرقه برای موانع دستیابی به درآمد پایدار شهری، بهدست آمد.
نتیجهگیری: در این پژوهش روشها، منبعها و مانعهای دستیابی به درآمدهای پایدار در شهرداری ارومیه شناسایی شدند و پیشنهادهایی برای افزایش این نوع درآمدها ارائه شد. بهطور خلاصه باید گفت که شهرداری ارومیه زمانی به سطح مناسبی از درآمدهای پایدار دست مییابد که بتواند بسته پیشنهادی ارائه شده در این پژوهش را در کانون توجه قرار دهد.