دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58779220170723The study and Comparison of Government Financial Accountability In four presidencies after the Islamic Revolution, using critical discourse analysisمطالعه و مقایسۀ پاسخگویی مالی دولت در چهار دورۀ ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی1932126436010.22059/jipa.2017.234447.2022FAمحمدمرادیاستادیار گروه حسابداری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانعباسنرگسیاناستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0598-5630هانیهاخوانکارشناس ارشد حسابداری، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170530The accountability ensures the health of the governments in countries. This paper is the qualitative analysis of Comments Presidents about macroeconomic issues to explore financial accountability of governments after the Islamic Revolution. Method research is based on the Fairclough's critical discourse analysis model considering the political and economic conditions and the ruling ideological forces on the community to distinguish positions governments for the economic performance and their reactions to the results obtained. The Statistical population is the president's comments in four different presidencies which are published in the Etelaat newspaper. 12 texts were selected over the years 1360 to 1392, as samples that based on theoretical saturation method of sampling. The results show according to the discourse types which studied, government's accountability for economic performance had substantial differences with regard to requirements of the political and social fabric of its time, but they have had steady process in support of conditions and the results obtained from their actions also critical view to the previous governments performance compared their performance with them.تحقق پاسخگویی، ضامن سلامت عملکرد دولت حاکم بر کشورهاست. این مقاله در رابطه با بررسی ماهیت پاسخگویی مالی دولت پس از انقلاب اسلامی، به تحلیل نظرهای چند رئیس جمهور با محوریت مسائل اقتصادی از بعد کیفی میپردازد. روش تحقیق، استفاده از مدل تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف بوده و با لحاظ کردن فضای سیاسی، وضعیت اقتصادی روز و نیروهای ایدئولوژیک حاکم بر جامعه، مواضع و چگونگی واکنش هر دولت در برابر عملکرد اقتصادی خویش را مشخص میکند. جامعة اطلاعاتی، گزیدة سخنان چاپ شده در روزنامۀ اطلاعات از رؤسای جمهور در چهار دورة مختلف است که دوازده متن طی سالهای 1360 تا 1392 برای نمونه و بر مبنای روش نمونهگیری اشباع تئوریک انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد با توجه به نوعشناسی انواع گفتمانهای مطالعهشده، رویکرد هر دولت برای پاسخگویی در قبال عملکرد اقتصادی خود با توجه به وضعیت سیاسی و بافت اجتماعی حاکم در آن دوره، از لحاظ ماهیت متفاوت است، ولی در مجموع روند بهنسبت یکنواختی را در حمایت از نتایج اقدامات خود داشته و با نگاهی منتقدانه نسبت به عملکرد دولتهای پیشین به مقایسة عملکرد خود با آنها پرداخته است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58779220170723Bureauphobia: the Ambivalentl Look of Citizens on Public Servicesبوروکراسیهراسی: نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی2132346436210.22059/jipa.2017.240217.2078FAزینبمولویدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانرضاطهماسبیاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانحسندانایی فرداستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-1805-7323علیحمیدی زادهاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20170821Several studies have been conducted on the negative image of public administration among citizens. Most of these studies have considered the government's inefficiency, and rarely has study the ambivalent look of citizens to public services. The purpose of this descriptive-correlational study is to conceptualize and identify it, was conducted in two stages. Initially, bureauphobia was verified by analyzing the information obtained from the evaluation of the performance of governmental organizations. In the next step, by survey the citizens, some of the individual variables that were effective on the bureauphobia were identified. The statistical population of the survey was all citizens 18 to 70. The research instrument was questionnaire and documents. Logistic regression was conducted. The results showed that distrust of the government and public sector's employees were not necessarily related to the performance of public services. The results showed that 29 percent of respondents were bureauphobia. Also, the results indicated that age, gender, education level, and times of referrals are related to bureauphobia, but income and type of occupation with bureauphobia are not significant.در زمینۀ تصویر منفی مدیریت دولتی و خدمات عمومی میان شهروندان مطالعات متعددی انجام گرفته است که اغلب آنها ناکارآمدی دولت را در نظر گرفتهاند و نگاه دوگانۀ شهروندان به خدمات عمومی در آنها بهندرت بررسی شده است. هدف این مقالۀ توصیفی ـ همبستگی، مفهومپردازی و شناسایی بوروکراسیهراسی است. به این منظور ابتدا با تحلیل اطلاعات حاصل از ارزشیابی عملکرد دستگاههای دولتی، بوروکراسیهراسی شناسایی و وجود آن تأیید شد. سپس، با پیمایش شهروندان برخی متغیرهای فردی مؤثر بر پدیدۀ بوروکراسیهراسی شناسایی شدند. جامعۀ آماری تحقیق کلیۀ شهروندان 18 تا 70 سالهای بودند که در یک سال گذشته دستکم یک بار برای دریافت خدمات به یکی از سازمانهای عمومی مراجعه کردهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه و اسناد و مدارک بود و دادهها با رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بیاعتمادی به دولت و کارکنان بخش عمومی فقط با عملکرد خدمات عمومی مرتبط نیست و 29 درصد پاسخگویان بوروکراسیهراس هستند. متغیرهای سن، جنسیت، سطح تحصیلات و دفعات مراجعه برای دریافت خدمات نیز با بوروکراسیهراسی رابطه دارند، اما متغیرهای سطح درآمد و نوع شغل با بوروکراسیهراسی رابطۀ معناداری ندارند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58779220170723Identify factors to the commercialization of research in Knowledge of public administrationشناسایی عوامل تسهیلﮔﺮ تجاریسازی پژوهشهای دانش مدیریت دولتی2352626436410.22059/jipa.2017.236485.2047FAامیر رضانریمانیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانرضاواعظیدانشیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-6589-1658Journal Article20170625Nowadays universities to commercialize research results, play a new role. Because of the importance of innovation and business development is increasingly becoming; Universities can play a greater role in innovation and commercialization of academic research. In this regard, more activities commercialization conducted with an emphasis on science and engineering, but human sciences research, particularly public administration has not been significant. In this study, the aim is to identify factors to commercialization of public administration research by exploratory analysis of theme-based approach carried out semi-structured interviews. The validity of the interviews was confirmed by the opinion of 14 experts and the retest method was used to confirm the reliability of the interviews. The results indicated that a total of 26 influential factors obtained in the three main themes: individual, organizational and environment were identified. In the end, based on the results, suggestions were presented in this area.<br /> امروزه دانشگاهها در راستای تجاریسازی نتایج تحقیقات، نقشی نوینی بر عهده دارند و از آنجا که اهمیت نوآوری و توسعۀ کسبوکار روز به روز بیشتر میشود، میتوانند در نوآوری و تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی نقش بیشتری ایفا کنند. در همین رابطه فعالیتهای تجاریسازی بیشتر با محور علوم و مهندسی انجام شده و به تحقیقات علوم انسانی و بهخصوص مدیریت دولتی توجهی نشده است. هدف این مطالعه، شناسایی عوامل تسهیلﮔﺮ تجاریسازی پژوهشهای مدیریت دولتی است. برای تحقق این هدف، از روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون بهره بردهایم. در این پژوهش برای انتخاب نمونهها، از رویکرد گلولۀ برفی و بهعنوان استانداردی برای پایان نمونهگیری، از روش اشباع مضامین استفاده شده است که مضامین با استفاده از دو منبع ادبیات نظری و مصاحبۀ نیمهساختاریافته، احصا شد. روایی مصاحبهها با نظر 14 خبره به تأیید رسید و برای تأیید پایایی مصاحبهها، از روش بازآزمایی استفاده شد که در نهایت عوامل مؤثر بر تجاریسازی پژوهشهای مدیریت دولتی در قالب 26 مضمون فراگیر و 3 مقولۀ فردی، سازمانی، محیطی، شناسایی و تحلیل شدند. در پایان بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی در این حوزه ارائه شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58779220170723Implementation of performance-based budgeting system based on the Balanced Scorecard in Science Policy Research Centerپیادهسازی سیستم بودجهریزی مبتنی بر عملکرد بر مبنای کارت امتیازی متوازن در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور2632826436510.22059/jipa.2017.220369.1875FAمحمدابویی اردکاندانشیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-2534-1832حمیدکاظمیاستادیار مدیریت بازرگانی، مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور، ایرانفردینحسینیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170109Science Policy Research Center، As an academic- public organization is subsidiary of the Ministry of Science, Research and Technology; which has attempted to develop a strategic plan. The next step in the operationalization of the strategic plan will be, its relationship with the duty applications, such as financial programming and the budget. Performance based budgeting is the budgeting system used for this purpose. The purpose of the study is how to implement performance based budgeting in order to communicate the annual budget with strategic plan with using the Balanced Scorecard in the Science Policy Research Center of the country. To collect information observation, interviews and review documents and archival library have been used. The research method is action research which two-cycle action have been taken during this study. Statistical Society of research is administrative and financial experts of Secretariat of SRT , managers and experts of STRC and expert of MPO that for sampling we used judgment one. This study is applied one and used a qualitative approach. Results of research will be dimension of Implementation of performance-based budgeting, how to implement and the distribution of the budget during the strategic plan in order to strategic issues.مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، سازمانی دولتی ـ دانشگاهی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) بوده که در حال حاضر بهدنبال عملیاتی کردن استراتژیها و ایجاد ارتباط میان برنامۀ استراتژیک و برنامههای وظیفهای سازمان، همچون برنامۀ مالی و بودجهای سازمان است. هدف از تحقیق مطالعۀ چگونگی پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن، در این مرکز است. برای جمعآوری اطلاعات از روش مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد کتابخانهای و آرشیوی استفاده شده است. استراتژی اصلی پژوهش، اقدامپژوهی است که در فرایند تحقیق حاضر با هدف تثبیت یادگیری حاصل از پژوهش، چرخۀ اقدامپژوهی دو بار تکرار شده است. جامعۀ آماری تحقیق کارشناسان اداری و مالی دبیرخانۀ شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران و کارشناسان مرکز، کارشناسان دفتر مرکزی هیئت امنای وزارت عتف و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بودند. برای نمونهگیری از روش نمونهبرداری قضاوتی استفاده شده است. این پژوهش کاربردی بوده و در آن از رویکرد کیفی استفاده شده است. در بخش نتایج پژوهش، ابعاد پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد، چگونگی اجرا و در نهایت نحوۀ توزیع بودجۀ مرکز طی برنامۀ استراتژیک و بهترتیب موضوعات راهبردی مرکز مشخص شده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58779220170723Prioritize effective measures to deter corruption by relying on Islamic teachingsاولویتبندی معیارهای تأثیرگذار بر بازدارندگی فساد اداری با اتکا به رهنمودهای اسلامی2833066360210.22059/jipa.2017.232761.1997FAسیدمهدیالوانیاستاد گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانوجه اللهقربانی زادهدانشیار گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمهدیاسلام پناهدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170506The present study aims to rank the factors affecting the deterrence of corruption by relying on the teachings of Islam. The research method used in mixed (qualitative-quantitative) of exploration. The population consisted of experts of Administrative Offenses Prevention Department Samat to 79 people. The sample consisted of 30 experts and regional experts as well as experts of Administrative Offenses were selected. Method of determining the criteria and sub criteria are qualitative semi-structured interviews with experts as well as the book Nahj al-Balagha, respectively. Criteria and sub criteria using pairwise comparison matrix and hierarchical analysis technique was ranked AHP. Rating factors as levels of excellence, prevention and exposure (treatment), and the moral virtues and intellectual elite (0.365), monitoring and evaluation mechanisms (0.270), people care and social good companionship (0.134), a selective-specialized mechanisms (0.081), particularly avoiding want (0.063), structural mechanics (0.060) and mechanisms solver (0.027), respectively.تحقیق حاضر با هدف رتبهبندی معیارهای تأثیرگذار بر بازدارندگی فساد اداری با اتکا به رهنمودهای اسلامی اجرا شده است. روش تحقیق بهکارگرفتهشده آمیخته (کیفی ـ کمی) از نوع اکتشافی است. جامعۀ آماری شامل 55 نفر از متخصصان و کارشناسان پیشگیری از تخلفهای اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند. نمونۀ آماری شامل 30 نفر از متخصصان و خبرگان حوزوی و همچنین کارشناسان و متخصصان تخلفهای اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. روش تعیین معیارها و زیرمعیارهای تأثیرگذار بر فساد بهصورت کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان و کتاب <em>نهجالبلاغه</em>، انجام گرفت. معیارها و زیرمعیارهای تعیینشده با استفاده از ماتریس مقایسههای زوجی و به کمک تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی AHP اولویتبندی شدند. معیارهای اصلی بهترتیب اولویت سطوح تعالیبخشی، پیشگیری و مواجهه (درمان) بودند و زیرمعیارها نیز بهترتیب اولویت تعالی بخش فضایل اخلاقی و معنوی (365/0)، سازوکارهای نظارتی و ارزشیابی (270/0)، مردمداری و حسن معاشرت اجتماعی (134/0)، سازوکارهای گزینشی ـ تخصصی (081/0)، پرهیز از ویژهخواهی (063/0)، سازوکارهای ساختاری (060/0) و سازوکارهای حلکننده ( 027/0) تشخیص داده شدند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58779220170723Organizational Social Inertia and laziness;
Dysfunctions of the bureaucratic Organizational cultureاینرسی سازمانی و تنبلی اجتماعی؛ کژکارکردهای فرهنگ سازمانی بوروکراتیک3073326436810.22059/jipa.2017.234155.2019FAرحمانغفاریاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایرانیحییرستم نیاکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه پیام نور شهرری، تهران، ایرانJournal Article20170527This study aims to identify the impact of organizational culture of bureaucratic inertia, is an organization with the role of social laziness. The population of this study included 210 people from all employees Ilam Governor Of these, 140 were selected as sample. Three questionnaires were used to collect data from standard bureaucratic culture (Tanya, 2006), organizational inertia (The Hague, 2014) and social laziness (Ground, 1393) was used. Analysis of data from structural equation modeling with partial least square method through software PLS is done, showed that the research proposals approved and in the cultural component of bureaucratic inertia, cognitive, behavioral, cognitive - social, economic and political impact is positive and also features the work of variables, features group and individual perception, the relationship between the culture of bureaucratic and organizational inertia play the role of mediator. It is suggested that the governor of Ilam, corporate culture in order to better participate in the organization and increase employee commitment and their efforts to achieve the goals of the organization, is encouraging. The managers increase employee participation and involvement in important corporate decisions to reduce social laziness and inertia to provide the enterprise.پژوهش حاضر با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری، بهدنبال بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بوروکراتیک بر اینرسی سازمانی با توجه به نقش میانجی تنبلی اجتماعی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 210 نفر از کارکنان استانداری ایلام است که 140 نفر برای نمونۀ آماری انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش، از سه پرسشنامۀ استاندارد فرهنگ بوروکراتیک، اینرسی سازمانی و تنبلی اجتماعی استفاده شده است. تحلیل دادهها بهکمک مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی و از طریق نرمافزار PLS انجام شد. نتایج نشان داد علاوهبر تأیید مدل پیشنهاد شده، مؤلفۀ فرهنگ بوروکراتیک بر اینرسی شناختی، رفتاری، شناختی ـ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای ویژگیهای کار، ویژگیهای گروه و ادراک فرد نیز در رابطۀ بین فرهنگ بوروکراتیک و اینرسی سازمانی نقش میانجی را ایفا میکنند. پیشنهاد میشود بهمنظور مشارکت بهتر کارکنان در امور سازمان و افزایش تعهد و تلاش آنها برای دستیابی به اهداف سازمان، فرهنگ مشارکتی در استانداری ایلام تشویق و ترغیب شود. همچنین مدیران با افزایش مشارکت کارکنان و دخالت آنها در تصمیمگیریهای مهم سازمانی زمینۀ کاهش تنبلی اجتماعی و اینرسی سازمانی را فراهم کنند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58779220170723Investigating effects of job security and autonomy on intention to quit through the mediating role of job embeddedness in public organizationsبررسی تأثیر امنیت و استقلال شغلی بر ترک خدمت بهواسطۀ درهمتنیدگی شغلی در سازمانهای دولتی3333576437110.22059/jipa.2017.242169.2097FAفریبرزرحیم نیااستاد گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-9680-6735سعیدنصرتیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانقاسماسلامیدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20170920The purpose of this study was to investigate the mediating role of job embeddedness in relation between perceived job security and autonomy with intention to quit among employees of governmental organizations in Mashhad. The present research is applied in terms of the purpose and in terms of the method of doing the work is a survey type. The statistical population consisted of employees of 10 Public Organizations in Mashhad who were prepared to cooperate. A random stratified sampling method was used to collect data from these organizations. The minimum size of the sample was determined according to the Cochran formula of 433 people. Finally, 450 questionnaires were collected and analyzed. Findings showed that perceived job security and autonomy had a positive effect on job embeddedness. Also, the effect of job embeddedness, perceived job autonomy and security on the intention to quit among employees was also meaningful. In addition, the mediating role of job embeddedness was confirmed.هدف از این پژوهش بررسی نقش واسط درهمتنیدگی شغلی در رابطۀ بین امنیت و استقلال شغلی درکشده با تمایل به ترک خدمت کارکنان سازمانهای دولتی شهر مشهد است. پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر روش انجام کار، از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری شامل کارکنان 10 سازمان دولتی در سطح شهر مشهد است که از آمادگی لازم برای همکاری و شرکت در پژوهش برخوردار بودند. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. حداقل حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 433 نفر بهدست آمد که در نهایت 450 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد امنیت و استقلال شغلی درکشده بر درهمتنیدگی شغلی تأثیر مثبتی دارد. از نتایج دیگر اینکه اثر درهمتنیدگی شغلی، استقلال و امنیت، بر تمایل به ترک خدمت کارکنان معنادار است. علاوه بر این نقش واسط درهمتنیدگی شغلی نیز به تأیید رسید.