دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922Explaining the Role of the National Media(IRIB) in Sustainability Governance Model in Iranبررسی جایگاه رسانه ملی در الگوی حکمرانی پایداری در ایران27936FAحبیبابراهیمپورطاهر روشندلاربطانیJournal Article19700101The present article has it's roots in a survey research aiming at investigating the role and position of Iranian National Media(IRIB) in Sustainability Governance Model. In such a model different section of the society should have the necessary balance. The population of the research consists of managers and senior experts of organizations connected with sustainable development of the country. A sample of 573 subjects was selected through Stratified Sampling. Questionnaire instruments and Delphi Method was applied to test the conceptual model. The results show that the Government interferes in society more than any other section and the media section Private Sector and Public Sector are next respectively. Between them the Media interests more with the government and less with Public Sector. Finally the article proposes a sustainability governance model in which all the sectors are balanced and the national media has a key role in the interaction between the sectors. Some solutions are also proposed for the sake of sustainability governance with an emphasis on the role of National Media.مقاله حاضر برگرفته از تحقیقی پیمایشی است که به دنبال بررسی نقش و جایگاه رسانه ملی در الگوی حکمرانی پایداری میباشد. در الگوی حکمرانی پایداری بخشهای مختلف جامعه میبایست از توازن و تناسب لازم برخوردار باشند. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان ارشد سازمانهای مرتبط با توسعه پایدار در کشور میباشند که نمونه ای573 نفری از آنها به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و از روش دلفی برای آزمون مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. بر اساس یافتههای تحقیق بخش دولتی بیشترین دخالت را در امور مختلف جامعه داشته و بخشهای رسانه، خصوصی و عمومی در رتبههای بعدی قرار دارند. در این میان رسانه ملی بیشترین تعامل را با بخش دولتی وکمترین را در رابطه با بخش عمومی دارد. در خاتمه با پیشنهاد مدل حکمرانی پایداری که در آن سه بخش یاد شده از توازن و تعامل با همدیگر برخوردار بوده و رسانه ملی نقش محوری و زمینه ساز تعامل بین بخشی را دارا میباشد، راهحلهایی در جهت تحقق حکمرانی پایداری در کشور با تاکید بر نقش رسانه ملی ارائه شده استدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922A Survey of the Possibility of Development of Social Capital in the Light of Organizational Justice in Public Organizationsتاملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمانهای دولتی27937FAطیبهامیرخانی0000-0002-1239-2078علی اصغرپورعزتJournal Article19700101The relationship between individual s perception of organizational justice and their social capital has been studied in this research. Social capital analyzes with trust, involvement and civil leadership, giving and volunteering, informal social ties, diversity in friends. organizational justice divided in three dimensions: they are distributive justice, procedural justice and interactional justice. There are positive and significant relationship between these variables, so it can be said that perception of organizational justice increase social capital in organizations.مقاله حاضر با تامل بر رابطه «ادراک کارکنان از میزان رعایت عدالت سازمانی» و «سرمایه اجتماعی آنان در سازمان»، عوامل تاثیر گذار بر این رابطه را مورد بررسی قرار میدهد. در این پژوهش، برای تحلیل سرمایه اجتماعی مراتب قابلیت اعتماد، مشارکت و رهبری مدنی، بخشش و روحیه داوطلبی، توانایی برقراری روابط اجتماعی غیر رسمی، و تنوع در معاشرتها و دوستیها مورد مطالعه قرار گرفته، عدالت سازمانی نیز در سه بعد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای مد نظر قرار گرفت.بر اساس نتایج تحقیق، میان این متغیرها رابطه مثبت و معنیداری وجود داشته به طوریکه شکلگیری سرمایه اجتماعی به شدت تحت تاثیر ادراک عدالت در سازمان قرار دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922A Study of the Effective Variables on Increasing of Motivation of Achievement and Success in Cooperatives Managersبررسی متغیرهای تاثیرگذاربرافزایش انگیزه پیشرفت وکسب موفقیت درمدیران تعاونیها27938FAعیسیثمریبهزاد رسولزادهJournal Article19700101In discussion relating to management, motivational factors are one of the major indicators and effective variables in organizational strategy and achieving job success. This study with the aim of cognition of the relation of some studied variables and the motive of achievement and success in cooperatives managers and determining the contribution of each factor by use of correlation and expost facto research method has been done. According to these research findings, the cooperatives managers can be supported through motivational and success factors in their job environment for more production, entrepreneurship and boasting in cooperative associations. Data analysis indicates that the state financial aid ,moderate terms of getting loan, low rate of conventional gain, affective and internal relation of the members, suitable marketing, latest facilities and equipment , the youth of cooperatives members and adjustment in the terms of payment of installment loan have significant relation with the motive of achievement and success in cooperatives mangers.در بحث مربوط به مدیریت،عوامل انگیزشی به عنوان یکی از شاخصهای اصلی و یکی از متغیرهای تأثیرگذاردراستراتژی سازمانی وکسب موفقیت شغلی است. مطالعه حاضربا هدف پی بردن به رابطه برخی از متغیرهای مورد مطالعه و انگیزه پیشرفت مدیران تعاونیها و شناسایی سهم هرکدام از عوامل با استفاده از روش تحقیق همبستگی و پس رویدادی صورت گرفته است. بر اساس نتایج این مطالعه میتوان با تقویت عوامل انگیزشی وموفقیت در مدیران تعاونیها،آنان را درمحیطهایکاری به منظور تولید بیشتر،کارآفرینی و بالندگیدر تشکلهای تعاونی یاری نمود.تحلیل دادههای حاصلاز مطالعه نشان میدهدمتغیرهای حمایت مالی دولت، پایین بودنمدت زمان دریافت وام، پایینبودن نرخ سود تسهیلاتی، ارتباط عاطفی و درونی اعضاء،بازاریابی مناسب، تجهیزات و امکانات پیشرفته، جوانی اعضای تعاونی و تعدیل در میزان اقساط وام دریافتی با انگیزه پیشرفت و موفقیت مدیران تعاونیها ارتباط معنیداری دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922Human, Social and Emotional Capital Management with Effective Approach to Career Success an empirical study in mellat bank:مدیریت سرمایه انسانی، اجتماعی و عاطفی با رویکردی اثربخش در موفقیت شغلی: مطالعه موردی بانک ملت27939FAعباسعلی حاجیکریمیمرجانفرجیانJournal Article19700101Up to now, most of the discussions about success and progress have been based on this issue that what could organization do for employee improvement. But according to environmental changes, career development literature has changed and the employee’s efforts for improving themselves became important. Indeed, human capital as a major factor for success and career advancement and social and emotional capital as other factors have been recognized lately. So, This paper investigated to identify the effect of human, social and emotional capital on managers’ career success. This study was guided to measure the mentioned variables through survey and correlation research method. For this reason a sample of 219 first-line manager of melat bank was examined. The research is based on structural equation modeling. The findings of this research indicated the effect of two capital(human and social capital) on managers’ career success. The authors interpreted the findings from the viewpoint of improving managers’ career success through increasing competency level of each capital.تاکنون اکثر گفتمانهای تاریخی درباره موفقیت و پیشرفت بر مبنای این موضوع بوده است که سازمانها چه کاری میتوانند برای پیشرفت کارکنانشان انجام دهند. اما با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر، ادبیات پیشرفت شغلی نیز تغییر نموده و اینکه افراد برای موفقیت شغلی خود چه کاری میتوانند انجام دهند، مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا سالهاست که موضوع سرمایه انسانی به عنوان عاملی مهم و تاثیر گذار برای موفقیت و پیشرفت شغلی و اخیرا نیز سرمایه اجتماعی و عاطفی نیز به عنوان عوامل دیگر در این زمینه شناسایی شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط متقابل بین سرمایه انسانی، اجتماعی و عاطفی و اثرات آنها بر موفقیت شغلی انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده پیمایشی- همبستگی و بطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که دو بعد سرمایه انسانی و اجتماعی بر طبق مدل تحلیل مسیر ارائه شده بر موفقیت شغلی مدیران تاثیر میگذارد. در پایان پیشنهاداتی برای مدیران سازمان ارائه گردید.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922The Role of Spiritual Leadership on Human Resource Empowerment in the University of Tehranنقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران27940FAمحمدصادقضیائیعباسنرگسیان0000-0003-0598-5630سعید آیباغیاصفهانیJournal Article19700101With entrance spirituality and God to management and Organization field, as 21st century challenge, organization’s managers and leaders especially educational institutions must confront with new phenomena. Spiritual leader’s role to incite and encourage human resource with use of spiritual vision and establishment of cultural context based on human values, to foster empowered, high productivity, committed, and motivated human resource. This paper explains spiritual leadership role on human resource empowerment. Population is included human resource that work in University of Tehran. The results of the research exhibit that there is a significant correlation between spiritual leadership in University of Tehran and human resource empowerment. Results indicate the significant and positive causal relationship between vision, altruistic love, faith, calling, membership, and negative causal relationship organizational commitment and significant and reverse causal relationship performance feedback with empowerment.با ورود معنویت و خدا به عرصه سازمان و مدیریت، به عنوان چالش قرن بیست و یکم، مدیران و رهبران سازمانها به خصوص نهادهای آموزشی باید الزاماً با این پدیده نوپا دست و پنجه نرم کنند. نقش رهبران معنوی تحریک و بر انگیختن کارکنان با استفاده از چشم انداز معنوی و ایجاد زمینههای فرهنگی بر اساس ارزشهای انسانی میباشد تا کارکنانی توانمند، دارای بهره وری بالا، متعهد و با انگیزه را تربیت و پرورش دهند. در این مقاله تلاش میشود تا نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران تبیین شود. یافتههای مقاله حاکی از آن است که بین رهبری معنوی در دانشگاه تهران و توانمند سازی کارکنان رابطه معنی دار وجود دارد. همچنین بین چشم اندازسازمانی، عشق به نوعدوستی، ایمان به کار، معناداری در کار و عضویت در سازمان رابطه علی معنی دار و مثبت و تعهد سازمانی رابطه منفی و بازخورد عملکرد رابطه علی معنی دار و معکوسی با توانمندسازی کارکنان وجود دارد. همچنین جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان شاغل دانشگاه تهران میباشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922A Study of the Relationship between Personality Style and Management effectiveness in Public Organizations' Managersبررسی ارتباط بین سبک شخصیت و اثربخشی مدیریت در مدیران سازمانهای دولتی27941FAسیدمحمدمقیمی0009-0000-3235-4522حسینخنیفرمهلا عربیخوانJournal Article19700101«رویکرد موقعیتی» در رهبری بیانگر چندین فاکتور متعامل در فرایند اثربخشی مدیریت تأثیرگذار است ازجمله: ویژگیها و رفتارهای رهبران، زیردستان و موقعیتی که باآن در تعاملاند. در این تحقیق تمرکز ما روی تأثیر ویژگیهای شخصیتی مدیران بر اثربخشی آنها میباشد. امروزه در استخدام و بهکار گیری منابع انسانی، مهم ویژگیهای روانی و شخصیتی متقاضی شغل با پست و شغل مورد نظر میباشد. که در ماده 9 آئیننامه اصلاح نظامهای مدیریتی و اداری تصریح شده است. از بین مدلهای شخصیتی، چهار سبک حل مسأله یونگ انتخاب شد که شامل عملگرا، عقلانی، گروه دوست، و نوآور میباشد. شاخصهای اثربخشی نیز بر اساس مؤلفههای کریتنر و کرینسکی میباشد. نتایج تحقیق، فرضیه اهم یعنی ارتباط بین انواع خاصی ازسبکهای شخصیت با اثربخشی مدیریت را مورد تأیید قرار داد. در نتایج جانبی نیز دریافتیم که اثربخشترین سبک شخصیت در مدیران ارشد، سبک شهودی- عاطفی (گروه دوست) و در مدیران عملیاتی، سبک شهودی- منطقی (عملگرا) است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922A Survey of the Relationship between Personality Characters and Organizational Conflict in Public Organizationsبررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی کارکنان و تعارض سازمانی(بین فردی) در سازمانهای دولتی27942FAمحمود نکوییمقدمنرگس پیرمرادیبزنجانیJournal Article19700101در عصر کنونی شناخت ویژگیهای شخصیتی افراد در بسیاری از موقعیتهای زندگی ضرورت پیدا میکند. مطالعات نشان میدهد که یکی از علل وعوامل بوجودآورنده تعارض در سازمانها، وجود تفاوتهای فردی و شخصیتی افراد میباشد. به عبارت دیگر، تعارض به این دلیل بروز میکند که، افراد همیشه درخصوص اهداف، موضوعات، عقاید وموارد مشابه توافق ندارند و از آنجا که، افراد موجود در سازمانها با ویژگیهای شخصیتی متفاوتی از جمله کانون کنترل (درونگرا، برونگرا)، قدرت طلبی، عزت نفس، سازگاری با موقعیت، ریسکپذیر بودن و...، مشغول فعالیت هستند، موجبات تعارض بیشتر، در بین افراد فراهم میشود. لذا در تحقیق حاضر از میان ویژگیهای مختلف شخصیتی که بر رفتار سازمانی اثر میگذارند، تعدادی از ویژگیهای شخصیتی مطرح شده توسط «رابینز»، ازجمله کانون کنترل، قدرت طلبی،عزت نفس و سازگاری با موقعیت، مورد توجه قرار گرفته است و از آنجا که دامنه تعارضات سازمانی وسیع و گسترده است، به تعارضات بین فردی (بین اشخاص) محدود و محصور شده است. تحقیقات گذشته نشان دادهاند که بین ویژگیهای شخصیتی و تعارض سازمانی رابطه معنیداری وجود دارد. این پژوهش با استفاده از مطالعات مقطعی وروش همبستگی، درسال 1386 انجام گرفت. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که رابطه مثبت معنادار آماری بین ویژگیهای شخصیتی کانون کنترل و قدرتطلبی کارکنان وتعارض سازمانی (بین فردی)وجود دارد و بین ویژگیهای شخصیتی عزت نفس و سازگاری با موقعیت کارکنان وتعارض سازمانی(بین فردی) ارتباط منفی معناداری وجود دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58771120080922A Study of The Relationship Between General Decision Making Styles Of Managers in Public Organizationsبررسی رابطه بین سبکهای عمومی تصمیمگیری مدیران در سازمانهای دولتی27943FAاکرم هادیزادهمقدم0000-0002-0563-389Xمریم طهرانیJournal Article19700101Decision making is the essence of managers activities and is of great importance in all of their responsibilities. The main purpose of this study is to investigate General Decision Making Styles of N.I.O.P.D.C ‘s managers in order to study the construction validity of G.D.M.S questionnaire. A collection of 55 managers were selected as statistical sample and rational, intuitive, dependant, spontaneous and avoidant decision making styles were tested among them. A decision making style questionnaire was used for measuring decision making styles of managers. Regarding to the result of Kolmogorov–Smirnov test all the variables are in normal form. Therefore pearson correlation was taken to test the relationships of general decision making styles. Analyzing data results revealed that the rational style is significantly negatively correlated with the intuitive style and there are significant positive correlations between the rational and the avoidant styles and between intuitive and spontaneous styles. Also there are significant negative correlation between the avoidant and each of the dependant and the spontaneous styles. There are’nt any correlations between gender or level of studies and each of the decision making styles.تصمیمگیری به عنوان جوهره اصلی فعالیتهای مدیران در تمامی وظایف آنها از اهمیت بهسزایی برخوردار است. مدیران سبک تصمیمگیری خود را با توجه به عوامل مختلف فردی، سازمانی و محیطی انتخاب میکنند. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین سبکهای عمومی تصمیمگیری مدیران شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در راستای بررسی روایی سازه پرسشنامه سبکهای عمومی تصمیمگیری میباشد. بر این اساس تعداد 55 نفر از مدیران شرکت بهعنوان افراد نمونه آماری انتخاب شده و 5 سبک تصمیمگیـری عقلایی، شهودی، وابستگی، آنی و اجتنابی در بین آنهـا مورد بررسی قرار گرفتهاند. دادههای مربوط به سبک تصمیمگیری توسط پرسشنامه سبک تصمیمگیری جمعآوری شده است. با توجه بهاینکه نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف نرمال بودن توزیع دادههای مربوط به هر یک از سبکهای تصمیمگیری را تایید نموده، لذا آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی همبستگی بین هر یک از سبکهای تصمیمگیری مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند بین سبکهای تصمیمگیری عقلایی و شهودی رابطه معنیدار منفی، بین سبک تصمیمگیری عقلایی و سبک تصمیمگیری اجتنابی و بین سبک تصمیمگیری شهودی و سبک تصمیمگیری آنی رابطه معنیدار مثبت وجود دارد.همچنین بین سبک تصمیمگیری اجتنابی و هر یک از سبکهای تصمیمگیری وابستگی و آنی در این بررسی رابطه معنیدار منفی بهدست آمد. در این بررسی رابطه معنا داری بین هر یک از سبکهای تصمیمگیری و دو ویژگی جمعیت شناختی سابقه خدمت و تحصیلات مدیران بهدست نیامد.