دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923The Study of Factors Influencing Job Satisfaction among Employees of Bank of Industry & Mineبررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن21704FAداودحسینی هاشم زادهکارشناس ارشد پژوهش دانشگاه تهران (مرکز پژوهشهای کاربردی مدیریت)Journal Article19700101This article reflects a review of the findings of three research projects that have been done throughout two years to study factors influencing job satisfaction among employees of the Bank of Industry & Mine (benk-e-sanat va madan). It also opens new suggestions to improve job satisfaction (JS) among the target group of the study. Out of all theories reviewed and used in the study, 13 hypotheses was extracted and tested.
In terms of time direction, the study is a longitudinal study with a panel design. In this view, the study is an endeavor to analyze variation of job satisfaction by the time. The statistical population of this research consists of all employees of the Bank of Industry and Mine. Thus, this paper shows the results of a population study that has surveyed respondents during three phases: phase I (n= 618), phase II (n= 735) and phase III (n= 531).
The research results shows that among all variables/ factors directly or indirectly influencing job satisfaction, respondents' "socio-economic status (SES)", composed of some individual and organizational variables, affects significantly job satisfaction (?= 0.263). Dependent variable of this study (JS) is also explained significantly by other influencing factors in this way: "participation in decision-making" (?= 0.326), " organizational climate" (? = 0.304), "equality perception" (? = 0.302), "satisfaction with bio-physical needs" (? =0.179), "satisfaction with social needs" (? = 0.269), "satisfaction with physical environment" (? = 0.11), and "satisfaction with welfare- related facilities" (? = 0.11). Moreover, two variables concerning the nature of job, namely "role conflict" and "role ambiguity," do not provide strong support for the JS among the surveyed employees of the bank (? = -0.037, ? = -0.04 respectively).این مقاله منعکسکننده خلاصه یافتههای سه پژوهش است (سه مرحله پژوهش در دو سال)، که بهمنظور شناخت عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک صنعت و معدن و ارایه راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی کارکنان بر اساس نتایج هر مرحله از پژوهش، انجام شده است. از مجموع نظریههای مورد بررسی 13 فرضیه استنتاج و مورد بررسی قرارگرفت.
روش این پژوهش از نوع مطالعههای طولی (نوع پانل) است. این نوع پژوهشها در چند مقطع زمانی صورت میگیرد و در این پژوهش هدف این بود که تغییرات رضایت شغلی در طول زمان شناخته شود. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان بانک صنعت و معدن تشکیل میدادند، و بهواسطهی اینکه این جامعه محدود و کوچک بود، از روش سرشماری استفاده شد، در مرحله اول 618 نفر، در مرحله دوم 735 نفر، و در مرحله سوم 531 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. یافتههای پژوهش نشان میدهد، در میان متغیرهایی که بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر رضایت شغلی تأثیر میگذارند، متغیر پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی که از ترکیب متغیرهای فردی و سازمانی بهوجود آمده بهمیزان 263/0، بر رضایت شغلی تأثیر دارد. متغیر مشارکت در تصمیمگیریها درمجموع بهمیزان 326/0، متغیر مناسب بودن جو سازمانی بهمیزان 304/0، متغیر احساس برابری و عدالت بهمیزان 302/0، متغیر ارضای نیازهای زیستی 179/0، ارضای نیازهای اجتماعی 269/0، رضایت از محیط فیزیکی کار 11/0، و رضایت از امکانات رفاهی بهمیزان 11/0 بر رضایت شغلی تأثیر دارند. دو متغیر مربوط به ماهیت شغل یعنی، تضاد نقش و ابهام نقش نیز هر یک بهمیزان 037/0- و 04/0- بر متغیر رضایت شغلی تأثیر منفی دارند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923Leader–member exchange, feelings of energy, and involvement in Creative workرابطه رهبر ـ پیرو (LMX) در ایجاد انرژی و بروز خلاقیت در محیطکاری21705FAحسندرویشاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهراننسرینفرزانه دختدانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article19700101This study examined how leaders create the impetus for creativity at work.
235 employees occupying a variety of jobs in Alzahra University completed surveys to assess their perceptions of the quality of their relationship with their leader (LMX), their level of energy, and their creative work involvement. SEM and regression analyses showed that LMX was positively related to employees' feelings of energy, which in turn were related to a high level of involvement in creative work. Factors that leaders should take into consideration in promoting followers' creative behaviors are discussed.این مقاله به بررسی رابطه رهبر- پیرو، خلاقیت و انرژی می پردازد. دادههای لازم در این پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامه از233 نفر ازکارکنان دانشگاه الزهرا جمعآوری شده است. 3 مفهوم اصلی رابطه رهبر ـ پیرو( LMX )، انرژی و خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای بهدست آمده از این پژوهش، با استفاده از رگرسیون بر تأثیر غیر مستقیم رابطه مدیران بر بروز خلاقیت کارکنان در محیط کار بهواسطهی انرژی دلالت دارد. پیشنهادهای مطرح شده از یافتههای این پژوهش در برگیرندهی راهکارهایی به رهبران برای افزایش خلاقیت در محیط کار است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923A Comprehensive Model for identify factors impact on develop of organizational citizenship behavior (Case study: People in staff of Iranian national oil Firm)ارایه مدل جامع عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی مطالعهی موردی: کارکنان شرکت ملی نفت ایران21706FAحسنزارعی متیندانشیار دانشگاه تهران، پردیس قم0000-0001-5583-0675سید مهدیالوانیاستاد دانشگاه علامه طباطباییغلامرضاجندقیدانشیار دانشگاه تهران، پردیس قمفریدوناحمدیاستادیار دانشگاه پیام نور، سنندجJournal Article19700101The main purpose of this paper is formulating the comprehensive model for identify factors that impact on develop of organizational citizenship behavior in Iranian Petrol National Firm. To achieve the purpose mentioned above, questionnaire survey method is used. Participant in this research are 2500 people in staff of firms and 100 people are selected as sample. In this research is examined impacts of five factors such as leadership, personality, Structural, cultural and Value Factor on develop of OCB.
Results indicate that OCB is high in units that their manager is used transformational stale, their employee have personality trait such as emotional stability, extraversion, openness, agreeableness and conscientiousness, also their organizational culture was process oriented, employee Oriented ,have an open system and loose control. Finally finding in this research is shown that Social capital and organizational justice enhance OCB in organizations.هدف اصلی این مقاله ارایه الگوی جامع عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی مطالعه موردی شرکت ملی نفت ایران است. جهت دستیابی به این هدف از روش پژوهش توصیفی نوع پیمایشی استفاده شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی کارکنان شرکت ملی نفت ایران در سطح ستادی به تعداد 2500 نفر است و تعداد 100 نفر بهعنوان نمونه آماری طبق فرمول انتخاب شده است. در این پژوهش تأثیر پنج عامل عمده، سبک رهبری مدیران، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و عوامل ارزشی ـ فرهنگی بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، سبک رهبری تحولآفرین مدیران، ویژگیهای شخصیتی کارکنان از جمله ثبات هیجانی، برونگرایی، تجربهپذیری، سازگاری و وجدان کاری، ابعادی از فرهنگ سازمانی بهزعم هافستد از قبیل فرآیندگرایی، کارمندمداری، سیستم باز و کنترل سخت و ابعاد ارتباطی و ساختاری سرمایه اجتماعی، عدالت مراودهای و عدالت اطلاعاتی بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی تأثیرگذار هستند. در این پژوهش ساختار سازمانی بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی مؤثر نبوده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923The role and the status of media in wise society and its proper management approachتبیین جایگاه رسانههای جمعی در جامعهی دانایی با رویکرد مدیریتی21707FAمحمد صادقضیاییدانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانطاهرروشندل اربطانیاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران0000-0002-7826-9208حسنخجستهاستادیار دانشکده صدا و سیماحسینمستقیمیدانشجوی دکترای دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article19700101Nowadays, media is under domination of political regime & capitalist system that leads media to unsuitable status and malfunctions. So there is not any reasonable definition of ideal function. Rate of social changes challenges any interaction between media & social context. Discursive point of view reveals media identification crisis & its instrumental function.
Considering media competencies & capacities as readiness analysis is the backbone to synthesize roles for media in Wise society. We benchmark this mission to design ideal type of media system. Emphasizing on discourse analysis method, we substitute topics & arrange priorities of media discipline in a conceptual Macro-model. This order represents solar system logic for different mediums & suggests systemic management for this solar system order of media domain. In this system, every media module is a planet in its orbit according with others to cover new life style needs.رسانههای امروزی، اسیر نظامهای سیاسی حاکم و یا مناسبات اقتصادی نظام سرمایهداری بوده و جایگاه و عملکرد مناسب نداشته و تعریف مستدلی از جایگاه و نقش آرمانی رسانهها نیز در دست نیست. علاوهبر این سرعت تغییرات اجتماعی آنقدر بالاست که تعامل رسانهها با بافت اجتماعی را دچار چالش کرده است. این وضعیت به بحران هویت رسانهها و نابسامانی رفتاری آنها در حوزه ارتباطات اجتماعی میانجامد. نگاه گفتمانی بهوضعیت حاضر رسانهها، هویت ابزاری و کارکردهای نامطلوب آنها را نشان میدهد. با فراتر رفتن از این ظرفیتها و قابلیتهای موجود رسانه، به کارکردهای جدیدی باید اندیشید که پژوهشگر سعی دارد تا با نگاه به اثرات متقابل رسانه و محیط اجتماعی در سطح تحلیل کلان گفتمانی به رسالت و نقش رسانهها و جایگاه آنها در مناسبات اجتماعی آینده (جامعه دانایی) بپردازد. توان سنجی اولیه، نقطه آغاز پژوهش است و بهینهکاوی نقش و جایگاه رسانهها ، نقطه عزیمتی است که ترسیم کننده تیپ آرمانی رسانه است. با تأکید بر روش تحلیل گفتمان و با ترسیم فهرستی از موضوعها و واژههای حوزه رسانه، از یک مدل مفهومی استفاده میکنیم که خروجی آن، نقش رسانهها در جامعهی دانایی و مدیریت منظومهای حاکم بر حوزه رسانههاست.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923Extra role behaviors for the good of organization or the one itself: the impact of upward impression management on OCBمدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرسازی رو به بالا بر رفتار شهروندی سازمانی21708FAعباسعباسپورعضو هیئت علمی دانشگاه علامه، تهران، ایرانامیرناصرسجادی نسبدانشجوی MBA، پردیس بینالمللی کیش، دانشگاه تهران، ایرانتورجکریمیدانشجوی دکترای مدیریت تولید در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانحمید رضایزدانیدانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران0000-0003-5957-643XJournal Article19700101Organizational citizenship behavior drew a great attention from researchers recent years. Impression Management usually consider as a behavior in contrast with OCB. So finding a relation between these two apparently opposite variable could reveal their concealed aspects. In this paper researchers are trying to find the impact of three impression management tactics including supervisor focused tactic, job focused tactic, self focused tactic on OCB. We supposed impression management as a motivation for extra role behavior. This research has been done in one of governmental organization in gas industry, questionnaire has been used and the Research method descriptive is correlation and Structural equation modeling for better result also has been used. The result shown just self focused tactic has a great impact on OCB so the importance of understanding all three tactics and differentiating between them is recommended specially for managers.کمتر متغیری به اندازه رفتار شهروندی سازمانی توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. مدیریت تصویرسازی اغلب بهعنوان رفتاری در مقابل رفتار شهروندی سازمانی مطرح است، بنابراین یافتن رابطه میان این دو متغیر بهظاهر متضاد، میتواند زوایای پنهان آنها را آشکار کند. در این مقاله پژوهشگران بهدنبال یافتن میزان تأثیرگذاری سه تاکتیک مدیریت تصویرسازی شامل تاکتیکهای متمرکز بر سرپرست، متمرکز بر شغل و متمرکز بر خود بر رفتار شهروندی سازمانی هستند. این پژوهش در یکی از سازمانهای دولتی انجام شده و از پرسشنامه استفاده کرده است. روش پژوهش آن توصیفی ـ همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش نشان میدهد، تاکتیک متمرکز بر خود در عین حال که اثر پایینی در بروز تصویرسازی از جانب فرد دارد، تأثیر بهسزایی بر بروز رفتار شهروندی سازمانی دارد و ضرورت شناخت این تاکتیک برای مدیران را گوشزد میکند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923A model to candidate organizational processes for outsourcing using balanced score card approach and sourcing matrixارایه مدلی جهت شناسایی فرآیندهای کاندیدای برونسپاری در سازمان برمبنای رویکرد کارت امتیاز متوازن و ماتریس استراتژیهای برونسپاری21709FAسیدجلیل لاجوردیاستادیار دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایرانعلیرضابوالهریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article19700101Outsourcing, as the primary tool for organizational development, competency advantages and productivity enhancer, has been in attention more than ever. Considering the limited resources of every organization, either in public section or in private, outsourcing can be a superior approach to increase efficiency and to expand work in other fields. Organizations might outsource their processes partially or completely. This paper, first examines different models of outsourcing which has been presented before. Then, considering the importance of outsourcing, a model to select candidate processes for outsourcing has been defined. This model will define candidate processes using balanced score card approach and sourcing matrix.برونسپاری بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای توسعه سازمان، ایجاد کننده مزیت رقابتی و افزایش بهرهوری در دنیای امروز، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. با توجه به محدودیت منابع که برای هر سازمانی، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی وجود دارد، برونسپاری فرآیندها میتواند روشی جهت بالا بردن کارآیی و فعالیت در عرصههای گستردهتری برای سازمانها باشد. در این میان، گاهی سازمان مجبور به برونسپاری جزئی یا کلی فرآیند خود است. این مقاله ابتدا به بررسی مدلهای مختلف برونسپاری که تاکنون ارایه شده است، میپردازد. سپس سعی شده است با در نظرگرفتن اهمیت برونسپاری برای سازمانها، مدلی برای انتخاب فرآیندهای مورد نظر ارایه شود. این مدل با استفاده از چارچوب کارت امتیاز متوازن و کمک گرفتن از مفهوم ماتریس استراتژیهای برونسپاری، روشی را جهت شناسایی فرآیندهای مناسب برونسپاری در فضای کسب و کار ارایه میدهد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923Explaining of escalation of commitment phenomena in governmental sectionتوجیهپذیری پدیده پافشاری بر تصمیمات اولیه مدیران در بخش دولتی21710FAاصغرمشبکیدانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران ـ ایرانعلیرضاپویااستادیار گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد - ایرانمهدیمنظری حصاردانشجوی دکترای مدیریت گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه فردوسی مشهد ـ ایرانJournal Article19700101In this research, we surveyed the behavior of escalation of commitment in common organization. In this phenomenon, decision maker, despite receiving negative information and feedbacks from owns primal decision results, still committed to it. Some theories which explains this phenomena, views it with two approaches. The first approach provides dysfunctional and flaw, and the other logically. In this research, we surveyed this behavior and related theories on governmental organizations. The ministry of commerce in Iran was selected as a case study, and a sampling selected randomly at management levels. A questionnaire was given to them and was gathered data. For analysis and hypothesis test linear regression equation was developed. The result shows that the Self justification, Agent and Approach-avoidance theories explain escalation of commitment phenomena on governmental section in Iran.این مطالعه بهدنبال بررسی رفتاری بهنام پافشاری بر تعهدات در سازمانهای بخش عمومی است. در این پدیده تصمیمگیرندگان با وجود دریافت بازخورها و اطلاعات منفی از نتایج تصمیمات اولیه خود بر ادامه دادن آن تأکید دارند. نظریههای مختلفی درصدد تبیین این پدیده هستند که با دو رویکرد متفاوت به این رفتار مینگرند. دسته اول شامل نظریههایی است که این رفتار را غیرعقلایی و ناقص و دسته دوم آن را عقلایی میداند. در این مطالعه نسبت بهوجود چنین رفتاری در سازمانهای دولتی و نظریههایی که آن را توجیه میکند، تحلیلی میدانی انجام شد. بدین جهت وزارت بازرگانی بهعنوان مورد مطالعه انتخاب شده است و نمونهای از مدیران این وزارتخانه گزینش شدند. پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده است، در اختیار نمونه قرار گرفت و دادهها جمعآوری شده است. برای تحلیل و آزمون فرضیههای معادله رگرسیون خطی متناسب با موضوع طراحی شد. نتایج تحلیل نشان میدهد، نظریههای خود توجیهی، عامل و تقرب ـ اجتناب توجیه کننده پدیده پافشاری بر تصمیمات اولیه در بخش دولتی ایران محسوب میشود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58772520100923Design and implementation of performance evaluation system: wheat, flour and bread punishment (Case study)طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد: مطالعهی موردی ستاد تعزیرات حکومتی گندم، آرد و نان11621711FAالهامپیروزپژوهشگر مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیسید حسینرضویپژوهشگر مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیشیده ساداتهاشمیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article19700101Organizations need resource to operate and promote the situation, which is a costly process. In other hand, governmental organizations are responsible for using these resources. Performance evaluation makes it possible for managers to control and supervise resource's usage and trough this process realize weakness points and improve them. To this purpose several models have been generated that any company according to its features selects a suitable model. This paper has presented a method to performance evaluation of wheat, flour and bread punishment enterprise by recognition this entity and its requirements and run the model for data gathered in 1386. This model is based on BSC method, but has changed and modified field and stockholder selection to suggest a conceptual model for this entity. Model design has 4 stages: 1) problem definition, literature study and background review in executive organizations, 2) punishment organization recognition and investigation it's nature and operation, 3) comparison of results of stage 1 and 2 to determine the model and 4) finally run and implementation of evaluation system. Consistency of the model with organization characteristics led to desirable consequences. This process is a suitable guideline for other companies.انجام و پیشبرد فعالیت سازمانی مستلزم صرف منابعی است که تأمین آنها برای سازمان با هزینههای سنگینی همراه است. در این میان سازمانهای دولتی با برخورداری از منابع دولتی مسئولیتی اساسی در بهرهبرداری بهینه از این منابع دارند. ارزیابی عملکرد فعالیتی است که به مدیران امکان نظارت و پایش بر نحوهی بهکارگیری منابع را داده و از این طریق امکان شناسایی نقاط ضعف سازمانی و بهبود آنها را فراهم میآورد. تاکنون الگوهای متعددی برای ارزیابی عملکرد ارایه شده که هر سازمان با توجه به ویژگیهای خود باید از الگویی متناسب استفاده کند. پژوهش حاضر با شناسایی و در نظر گرفتن الزامات ستاد تعزیرات گندم، آرد و نان کشور، الگویی برای ارزیابی عملکرد آن طراحی و بهطور آزمایشی برای دادههای سال 1386 استفاده شده است. در این الگو که مبنای اصلی آن روش ارزیابی متوازن است، تغییر و تعدیلاتی در انتخاب حوزهها و گروههای ذینفعان ایجاد شده و مدل مفهومی پیشنهادی برای ارزیابی عملکرد سازمان مورد نظر شکل گرفته است. طراحی این مدل در چهار مرحله تعریف و بیان مسئله و بررسی مبانی نظری و سوابق ارزیابی عملکرد در سازمانهای اجرایی کشور، بررسی ماهیت فعالیتها و مأموریتهای ستاد تعزیرات گندم، آرد و نان کشور، مقایسهی خروجیهای مراحل اول و دوم برای تدوین مدل مفهومی ارزیابی عملکرد ستاد و در نهایت جاریسازی و طرح تفصیلی نظام انجام شده است. انطباق این الگو با ویژگیهای حاکم بر این سازمان امکان بهرهبرداری مطلوب از نتایج آن را پدید میآورد. فرآیند بهکار رفته در پژوهش حاضر میتواند راهنمای مناسبی برای سایر سازمانها در طراحی الگوی بومی ارزیابی عملکرد بهشمار رود.