دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587713220210622An Analysis of Government Downsizing Experiences in Iranواکاوی تجارب کوچکسازی دولت در ایران1842118556110.22059/jipa.2021.320938.2920FAمحمدحقشناس گرگابیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.ادریسابراهیم بیگیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.جوادحدادی دوزیندانشجوی دکتری، گروه مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.Journal Article20210422<strong>Objective:</strong><em> </em>Study and analysis of government downsizing during the years after the Islamic Revolution of Iran and implementation of government downsizing programs in practice and their results.
<strong>Methods:</strong> The research method used is qualitative with a thematic analysis approach. Interviews were used to gather information; Participants in the interview were divided into three separate categories: 1. Senior political officials (ministers and deputy ministers); 2. Highly elected policymakers (members of parliament); 3. Government managers (general manager, etc.) were selected by targeted snowball sampling method and 34 people were interviewed.
<strong>Results:</strong> The results of the theme analysis of the interviews showed that the implementation of downsizing in Iran has been shown as 6 main modes (themes), included: 1. Creating a hidden bureaucracy in the shadows; 2. Establishment of quasi-governmental organizations; 3. Establishment of government-affiliated companies; 4. Government ownership; 5. Integration of organizations; 6. Mechanization in the provision of government services. The first four cases show a trend contrary to the expected results and ineffective implementation of downsizing in Iran. Only the last two cases have been in line with the goal of downsizing in order to increase the efficiency and agility of the government in Iran.
<strong>Conclusion:</strong> The experience of downsizing in Iran shows that without creating the necessary grounds, the measures taken did not bring positive results for the country and not only failed to reduce the problems of the country's governance system, but also brought bigger crises to the country due to these deviations. In practice, it has not achieved the goals of downsizing, which is to increase efficiency, agility and reduce government current expenditures, and in line with research findings, in some cases has even intensified these distortions. Therefore, in applying the downsizing strategies of the public sector, different aspects should be considered and the type of strategy or strategies and the extent of their application should be selected in accordance with the human, structural and cultural characteristics of this sector, and effective external conditions.<strong>هدف:</strong> پژوهش پیش رو با هدف بررسی و واکاوی کوچکسازی دولت طی سالهای پس از انقلاب اسلامی ایران و اجرای برنامههای کوچکسازی دولت در عمل و نتایج آن اجرا شده است.
روش: روش پژوهش حاضر کیفی است و با رویکرد تجزیهوتحلیل (تم) مضمون اجرا شده است. اطلاعات آن از طریق مصاحبه جمعآوری شده است. مشارکتکنندگان در مصاحبه با روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی و از 3 دسته مجزا انتخاب شدند، این دستهها عبارتاند از: 1. منتصبان عالی سیاسی (وزرا و معاونان وزرا)؛ 2. منتخبان عالی سیاستگذار (نمایندگان مجلس)؛ 3. مدیران دولتی (مدیرکل و...). در مجموع با 34 نفر مصاحبه انجام شد.
یافتهها: نتایج تحلیل مضمون مصاحبهها نشان داد که اجرای کوچکسازی در ایران بر اساس 6 حالت (تم) اصلی نمود یافته است: 1. ایجاد بوروکراسی پنهان و در سایه؛ 2. ایجاد سازمانهای شبهدولتی (خصولتی)؛ 3. ایجاد شرکتهای وابسته دولتی؛ 4. تملک دولتی؛ 5. ادغامسازی سازمانها؛ 6. مکانیزهسازی در ارائه خدمات دولتی. چهار حالت اول نشاندهنده روندی مغایر با نتایج مورد انتظار و اجرای غیرمؤثر کوچکسازی در ایران است و فقط دو حالت آخر تا حدی با هدف کوچکسازی در جهت افزایش کارایی و چابکسازی دولت در ایران مطابقت دارد.
نتیجهگیری: تجربه کوچکسازی در ایران نشان میدهد که بدون ایجاد زمینههای لازم، اقدامهای انجامشده برای کشور نتایج مثبتی بهبار نیاورده است؛ زیرا نه تنها مشکلات نظام حکمرانی کشور را کاهش نداده است، بلکه بهدلیل انحرافهایی که بیان خواهد شد، بحرانهای بزرگتری را برای کشور به همراه آورده است. در عمل، اهداف کوچکسازی، یعنی افزایش کارآمدی، چابکسازی و کاهش هزینههای جاری دولت را محقق نساخته و متناظر با یافتههای پژوهش، حتی در مواقعی باعث تشدید این کژکارکردها نیز شده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587713220210622Presenting an Evidence-Based Policymaking Model to Prevent the Coronavirus Diffusion (Case Study: Tehran)ارائه مدل خطمشیگذاری شواهدمحور برای پیشگیری از انتشار کرونا ویروس (نمونهکاوی: شهر تهران)2122328556210.22059/jipa.2021.318593.2905FAامیرمحمدَشریفیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.مهدیعبدالحمیداستادیار، گروه مدیریت و فلسفه علم و فناوری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.0000-0003-4118-4937ُسحرباباییدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-1017-4181یاسرسبحانی فرداستادیار، گروه مدیریت و مهندسی کسبوکار، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.Journal Article20210216<strong>Objective:</strong> The purpose of this paper is to suggest intervention routes to responsible institutions in order to prevent the diffusion of coronavirus. The covid 19 pandemic is the most effective disease since the beginning of 2020, which in addition to many deaths, has had many economic and social effects. Many researchers are trying to treat and develop a vaccine, but one of the most basic measures is prevention because prevention is the fastest way to reduce mortality and its negative consequences.<em> </em>
<strong>Methods:</strong> For this purpose, with the maximum use of minimal data in the country and considering the new rules governing the behavior of this virus, the evidence-based policy-making method and Agent-based modeling have been used, which includes four steps of simulator construction, calibration, Validation, and its use to estimate how the disease is evolving.
<strong>Results:</strong> In order to determine the main factors affecting the prevention, four policy scenarios<strong><em> </em></strong>including general quarantine, non-intervention, passive intervention and intelligent intervention were examined. In simulating policy scenarios, the factors of movement rate and transmission risk change proportionally. The quarantine in an optimistic state itself includes four categories of scenarios based on different quarantine methods, and finally, the stop and treatment-related scenarios were also examined. The simulation results showed that a 50% reduction in the movement rate would lead to a reduction of more than 80% in the number of patients, and a 10% decrease in the transmission risk index would lead to a 30% reduction in the number of patients.
<strong>Conclusion:</strong> Finally, two factors of movement rate and transmission risk index were identified as the most important factors in the diffusion of coronavirus. Therefore, it is suggested that the responsible institutions focus on designing intelligent interventions related to the reduction of these two factors in order to reduce the prevalence of corona more quickly.<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، پیشنهاد مداخله خطمشی به نهادهای مسئول، بهمنظور پیشگیری از انتشار ویروس کروناست. پاندمی کووید 19 اثرگذارترین بیماری از ابتدای سال 2020 است که علاوه بر مرگومیر بسیار، اثرهای اقتصادی و اجتماعی زیادی نیز در پی داشته است. پژوهشگران بسیاری برای درمان و تهیه واکسن آن تلاش میکنند؛ اما یکی از اقدامهای اساسی، پیشگیری از آن است؛ زیرا پیشگیری سریعترین راه کاهش مرگومیر و تبعات منفی آن محسوب میشود.
روش: با حداکثر استفاده از دادههای حداقلی در کشور و در نظرگرفتن قواعد جدید حاکم بر رفتار این ویروس، از رویکرد خطمشیگذاری شواهدمحور و مدلسازی عاملمبنا استفاده شده است که چهار مرحله ساخت شبیهساز، کالیبرهکردن آن، اعتبارسنجی و استفاده از آن برای تخمین چگونگی تکامل بیماری همهگیر را شامل میشود.
یافتهها: بهمنظور تعیین عوامل اصلی مؤثر بر پیشگیری، چهار سناریو سیاستی، شامل قرنطینه عمومی، عدم مداخله، مداخله منفعل و مداخله هوشمند بررسی شد. در شبیهسازی سناریوهای سیاستی، عاملهای میزان حرکت و میزان سرایت، به نسبت تغییر میکند. نتایج شبیهسازی نشان داد که کاهش 50درصدی میزان حرکت، کاهش بیش از ۸۰ درصد تعداد مبتلایان را در پی خواهد داشت و کاهش ۱۰درصد سرایت در قالب مداخله هوشمند، به کاهش 30 درصدی تعداد مبتلایان منجر خواهد شد.
نتیجهگیری: در نهایت، دو عامل میزان حرکت و میزان سرایت، بهعنوان عوامل مهم انتشار ویروس کرونا شناسایی شد. از این رو، پیشنهاد میشود که نهادهای مسئول برای کاهش سریعتر میزان شیوع کرونا، بر طراحی مداخله هوشمند مرتبط با کاهش این دو عامل تمرکز کنند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587713220210622Governance of Research: Nature, Scope and Toolsحکمرانی پژوهش: ماهیت، گستره و ابزارها2332768556310.22059/jipa.2021.317790.2893FAمجتبیجوادیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.سید مجتبیامامیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.Journal Article20210130<strong>Objective:</strong><em> </em>Directing research and changing its approach, problem and subject is the goal pursued by a wide range of governmental and non-governmental actors (including industry, private sector, social groups, etc.). But how is this Direction and, more precisely, the governance of research possible? This article is designed to answer this and other similar questions.
<strong>Methods:</strong> The present article is a review of literature and researchers have adopted a narrative review method based on sixteen types of literature reviews. Therefore, based on previous knowledge, they have analyzed the existing literature in the field of Research Governance and classified it into three categories: nature, scope and tools of research governance.
<strong>Results:</strong> Based on the network of themes and analyses obtained from the literature, the essence of governance and the governance of research was explained as "construction and exercise of authority over interdependent actors". Based on this insight, the existing literature in the field of research governance was classified into two sections: macro and micro approach. The unique features of the research world (especially the prominent role of the micro-level, ie researchers in the science system) cause the critique of the two approaches and, as a result, the combination of approaches and the presentation of the research governance toolkit.
<strong>Conclusion:</strong> Based on the nature of governance and by combining approaches and considering the unique feature of the science system, the research governance toolkit to change the decision-making situation of researchers or their interpretation of those situations, including styles: forcing researchers, equipping (or not) Researchers, inducing them and re-interpreted those situations. In order to realize and use these tools accurately, the mediation of epistemological features of different fields in this effect as well as possible reactions of researchers to these tools have been investigated.<strong>هدف:</strong> جهتدهی به پژوهش و تغییر رویکرد، مسئله و موضوع آن، غایتی است که مجموعه وسیعی از کنشگران دولتی و غیردولتی، اعم از بخش صنعت، خصوصی و گروههای اجتماعی در پی آن هستند؛ اما این جهتدهی و به تعبیر دقیقتر، حکمرانی پژوهش چگونه امکانپذیر است؟ مقاله حاضر برای پاسخ به این سؤال و سؤالهای مشابه آن اجرا شده است.
روش: مقاله حاضر از نوع مروری است و پژوهشگران بر اساس انواع 16گانه مرور ادبیات، شیوه مرور روایتی را در پیش گرفتهاند. بدین منظور، مبتنی بر دانش قبلی و جستوجوها ادبیات موجود در عرصه حکمرانی پژوهش، تحلیل و در سه دسته ماهیت، گستره و ابزارهای حکمرانی پژوهش طبقهبندی شد.
یافتهها: مبتنی بر شبکه مضامین و تحلیلهای حاصل از ادبیات، جوهره حکمرانی و پس از آن حکمرانی پژوهش، بهعنوان «ساخت و اعمال اقتدار روی کنشگران وابسته متقابل» تبیین شد. بر اساس بینش بهدستآمده، گستره ادبیات موجود در عرصه حکمرانی پژوهش، در دو بخش رویکردهای کلان و خُرد طبقهبندی شد. ویژگیهای منحصربهفرد عالم پژوهش (بهویژه نقش برجسته سطح خرد، یعنی پژوهشگران در نظام علم) خردمایه نقد دو رویکرد شد که به تلفیق رویکردها و ارائه جعبه ابزار حکمرانی پژوهش انجامید.
نتیجهگیری: مبتنی بر جوهره حکمرانی و تلفیق رویکردها و با توجه به ویژگی منحصربهفرد نظام علم، جعبه ابزار حکمرانی پژوهش برای تغییر موقعیت تصمیمگیری پژوهشگران یا تفسیر ایشان از آن موقعیتها، مشتمل بر 4 سبک ارائه شد که عبارت است از: وادار کردن پژوهشگران، تجهیز کردن (یا نکردن) پژوهشگران، تشویق پژوهشگران و پیشنهاد بازتفسیر موقعیت برای پژوهشگران. در راستای فهم و بهکارگیری دقیق این ابزارها، واسطهگری ویژگیهای معرفتی حوزهها/رشتههای مختلف در این اثرگذاری و همچنین، واکنشهای ممکن پژوهشگران به این ابزارها نیز بررسی شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587713220210622The Effect of the Quality of Board Processes on the Performance of Board Roles in Iranian State-owned Enterprisesتبیین تأثیر کیفیت فرایندهای هیئتمدیره بر عملکرد نقشهای هیئتمدیره در شرکتهای دولتی ایران2773088556410.22059/jipa.2021.317535.2889FAاکبرشریعت نیادکتری، گروه مدیریت دولتی، حوزه پژوهش و فناوری، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.0000-0003-2058-0199حبیبالهطاهرپور کلانتریدانشیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.علیجهانگیریاستادیار، گروه مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.مهدیرسولی قهرودیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.0000-0003-3322-0192Journal Article20210130<strong>Objective:</strong> The purpose of this study is to investigate the effect of the quality of board processes on the performance of board roles of state-owned companies.<em> </em>
<strong>Methods:</strong> Due to information confidentiality restrictions, many government companies did not agree to participate in the study; therefore, the research sample was selected based on available sampling and finally 127 companies out of 543 state-owned companies were studied. A questionnaire was used for data collection and the sample consisted of 127 public companies. For data analysis, structural equation model (SEM) with partial least squares (PLS) approach was used.
<strong>Results:</strong> The findings of this study indicate that the performance of board roles is significantly affected by the quality of board decision-making processes. The results show that there are strong significant causal relationships between board processes that some processes play a leading role over other processes. In addition, cognitive conflict and board cohesion indirectly through the two processes of norms of effort and the application of skills and knowledge, have a positive and significant effect on the performance of board roles. On the other hand, norms of effort only indirectly through the process of applying skills and knowledge, have a positive and significant effect on the performance of the strategic role, while norms of effort, both directly and indirectly have a positive and significant effect on the other two roles. Also, the process of applying skills and knowledge has the most direct impact on the performance of board roles, and other processes through the strong mediating role of this process have affected the performance of board roles.
<strong>Conclusion:</strong> The present study tries to show new aspects of the functional behavior of board members in the boardroom by developing a process model. The results of the study show that the behavior of managers at both individual and group levels should be evaluated and strengthened to improve the performance of board roles.<strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کیفیت فرایندهای هیئتمدیره بر عملکرد نقشهای هیئتمدیره شرکتهای دولتی اجرا شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی است که بهصورت پیمایش اجرا شده است. نمونهگیری پژوهش، بر اساس نمونهگیری در دسترس بود که از میان 543 شرکت دولتی، 127 شرکت برای بررسی انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. برای اندازهگیری «تعارض شناختی» هیئتمدیره، از پرسشنامه چینگ هوآت (2004)، برای سنجش فرایندهای «انسجام هیئتمدیره»، «هنجارهای تلاش» و «بهکارگیری مهارتها و دانش»، سه پرسشنامه با لحاظکردن پرسشنامههای تحقیقات پیشین و اِعمال نظر خبرگان طراحی شد. همچنین، برای ارزیابی «عملکرد نقشهای هیئتمدیره» از پرسشنامه اصلاحشده ماگوبیا (2016) استفاده شد.
یافتهها: عملکرد نقشهای هیئتمدیره، بهطور معناداری از طریق کیفیت فرایندهای گروهی تصمیمگیری هیئتمدیره تحت تأثیر قرار میگیرد. همچنین، مشخص شد که بین فرایندهای هیئتمدیره روابط علّی معنادار و قوی برقرار است. افزون بر این، تعارض شناختی و انسجام هیئتمدیره بهطور غیرمستقیم و بهواسطه دو فرایند هنجارهای تلاش و بهکارگیری مهارتها و دانش، بر عملکرد نقشهای هیئتمدیره تأثیر مثبت و معنادار دارند. از سوی دیگر، هنجارهای تلاش، فقط بهطور غیرمستقیم و بهواسطۀ فرایند بهکارگیری مهارتها و دانش بر عملکرد نقش استراتژیک هیئتمدیره تأثیر مثبت و معنادار میگذارد، در حالیکه هنجارهای تلاش، هم بهطور مستقیم و هم غیرمستقیم بر عملکرد دو نقش کنترل و تأمین منابع و خدمات تأثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس نتایج آزمون فرضیههای پژوهش، فرایند بهکارگیری مهارتها و دانش، بیشترین تأثیر را بر عملکرد هر یک از نقشهای هیئتمدیره میگذارد.
نتیجهگیری: این پژوهش با آشکار ساختن زوایای جدیدی از رفتار عملکردی اعضای هیئتمدیره، بر ضرورت بازنگری و اصلاح رفتار مدیران در سطح فردی و گروهی در اتاق هیئتمدیره تأکید میکند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587713220210622Investigating the Effects of Social Comparison and Performance Evaluation Score on Feedback Acceptance by Mediating Justice Perception in the Public Sectorبررسی تأثیر مقایسه اجتماعی و امتیاز ارزیابی عملکرد بر بازخورپذیری کارکنان با میانجیگری ادراک عدالت در بخش دولتی3093288556510.22059/jipa.2021.316140.2881FAنداامیدیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000000246517262ندامحمداسمعیلیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-7786-9108ارینقلی پوراستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-1962-3665Journal Article20201227<strong>Objective:</strong> The main purpose of this research is to investigate the effects of social comparison on feedback acceptance by mediating justice perception in the public sector (Pars Oil Company).<strong> </strong>
<strong>Methods:</strong> This research is quantitative and is categorized in terms of purpose as applied research. The statistical population of the research is the staff of expert levels and above of Pars Oil Company refinery with 220 people and the number of sample members based on Cochran's formula calculations (95% confidence level) is 132 people. In this research, a simple probabilistic sampling method has been used. Data were collected from two methods of library and field (questionnaire) and its analysis was performed using Pearson correlation test, structural equation analysis and Baron and Kenny method through SPSS and SmartPLS3 software.
<strong>Results:</strong> According to the results, social comparison and performance appraisal scores have a significant effect on employee feedback. The mediating effect of the perception of justice in the relationship between social comparison and feedback is significant and complete, and this effect is significant and partial in the relationship between performance appraisal score and feedback.
<strong>Conclusion:</strong> Social comparisons and performance appraisal scores affect employee feedback. In this regard, providing feedback to individuals, especially female colleagues, should be done in more detail and accuracy, and also all the steps of evaluation should be clearly stated. Also, according to the effect of evaluation score on feedback and that acceptance of feedback in people with lower evaluation scores is usually more difficult, it is recommended that in feedback sessions to these people, try to provide objective information on performance, performance improvement and development methods. Emphasis on performance management development goals is also very effective. Employee personality traits should be accurately identified and feedback should be provided in accordance with the personality profile and needs of individuals.
<strong>هدف:</strong> هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر مقایسه اجتماعی بر بازخورپذیری کارکنان با میانجیگری ادراک عدالت در بخش دولتی (شرکت نفت پارس) است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کمّی و کاربردی است. جامعه آماری آن، کارکنان پالایشگاه شرکت نفت پارس در سطوح کارشناس به بالا با تعداد 220 نفر بود که از بین آنها، 132 نفر با روش نمونهگیری احتمالی ساده و بر اساس فرمول کوکران در سطح اطمینان 95درصد برای نمونه انتخاب شد. دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی (پرسشنامه) جمعآوری شدند و تحلیل آنها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل معادلات ساختاری و روش بارون و کنی، در دو نرمافزار اسپیاساس و اسمارت پیالاس3 انجام شد.
یافتهها: طبق نتایج بهدستآمده، مقایسه اجتماعی و امتیاز ارزیابی عملکرد بر بازخورپذیری کارکنان تأثیر معناداری دارند. اثر میانجیگری ادراک عدالت در رابطه مقایسه اجتماعی بر بازخوردپذیری معنادار و قوی بود؛ اما در رابطه بین امتیاز ارزیابی عملکرد بر بازخوردپذیری، این اثر معنادار و جزئی گزارش شد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد مقایسه اجتماعی در افرادی که امتیاز ارزیابی، سطح تحصیلی و شغلی بالاتری دارند، بیشتر است و این افراد به امتیاز خود حساسترند، از این رو، تعامل بیشتر و ارائه بازخورهای عینی مبتنی بر شواهد، برای پذیرش بازخور، بهویژه در این گروه اهمیت بیشتری دارد. در واقع، ارتباط نمرههای ارزیابی عملکرد با ادراک عدالت و بازخورپذیری، نوآوری این پژوهش محسوب میشود. از سوی دیگر، در نتایج عینی بهدستآمده از ارزیابی عملکرد، تأکید بر اهداف توسعهای مدیریت عملکرد نیز بسیار تأثیرگذار است. افزون بر این، ویژگیهای شخصیتی کارکنان بر فرایند مقایسه اجتماعی و ادراک عدالت و در نتیجه پذیرش بازخور مؤثر است، از این رو، شناسایی دقیق ویژگیهای افراد و ارائه بازخور متناسب با پروفایل شخصیتی و نیازهای افراد، در پذیرش بازخور بسیار حائز اهمیت است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587713220210622A Narrative Review of Policy Enactment Theory in Educational Organizations: Pragmatic Approachمرور روایتی بر نظریه وضع خطمشی در سازمانهای آموزشی: رویکردی عملگرایانه3293538556610.22059/jipa.2021.315472.2867FAمحسننوبختدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0003-1041-9481عباسعباس پوراستاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.مرتضیطاهریدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.حسینعبدالهیدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.علیخورسندی طاسکوهاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0003-1045-5562Journal Article20210103<strong>Objective:</strong> The success or failure of a policy is determined by the implementation phase. Because this stage is the intersection of politics with individual actors. Therefore, the purpose of this study is to study how policies are enactment in practice.<em> </em>
<strong>Methods:</strong> This research has been done with a qualitative approach and using the narrative review method. To find related resources from 1990 to 2020 in Taylor & Francis, Sage, Scopus, Emerald and Science Direct databases with keywords Implementation of educational policy, Operating the educational policy "and" policy enactment "was searched. In the first phase, 280 resources were collected. After an initial study and the findings of Google Scholar, it was found that Stephen J. Ball is the most cited person in the field of educational policy; from 2008 to 2012, he theorized about policy enactment. In the second stage, seventy-two sources related to policy enactment were selected and reviewed. In the third step, eleven sources were selected for careful review and the rest were removed.
<strong>Results:</strong> Thematic classification was used to summarize the findings. Findings were divided into six thematic categories: policy, policy enactment, contextual analysis, policy actors, discourse productions, a model for Thinking of policy enactment in educational organizations.
<strong>Conclusion:</strong> This research contributes to the need for greater clarity and knowledge of the legal issues and risks of electronic project administration in the construction industry. Policies that are beyond the zero and one run; rather, they are complexly enacted by different actors in different contexts. Policy enactment theory has a more pragmatic approach and can assist educational leaders in the enactment and even not enactment policies.<strong>هدف:</strong> موفقیت یا شکست هر خطمشی در مرحله پیادهسازی رقم میخورد؛ چرا که این مرحله، محل تلاقی خطمشیها با یکایک کنشگران است. از این رو هدف این پژوهش، بررسی چگونگی وضع خطمشیها در عمل است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش مرور روایتی انجام شده است. برای یافتن منابع مرتبط، کلمات کلیدی «Implementation of educational policy»، «Operating the educational policy» و «policy enactment» از سال 1990 تا 2020 در پایگاههای اطلاعاتی«Taylor & Francis»، «sage»، «Scopus»، «Emerald» و «Science Direct» جستوجو شد. در مرحله نخست،280 منبع جمعآوری شد. پس از مطالعه اولیه و یافتههای گوگل اسکولار مشخص شد که استفن جی بال پُراستنادترین فرد در حوزه خطمشی آموزشی است و از سال 2008 تا 2012 در زمینه وضع خطمشی نظریهپردازی کرده است. بنابراین، وضع خطمشی بهعنوان مبنای نظری این پژوهش انتخاب شد. در مرحله دوم، 72 منبع مرتبط با وضع خطمشی انتخاب و بررسی شد. در مرحلۀ سوم، برای بررسی دقیقتر، 9 منبع انتخاب و بقیه حذف شدند.
یافتهها: برای جمعبندی یافتهها از طبقهبندی موضوعی استفاده شد. یافتهها در شش گروه موضوعیِ خطمشی، وضع خطمشی، تدقیق بافتار، کنشگران خطمشی، تولیدهای گفتمانی و مدلی برای تأمل در وضع خطمشی قرار گرفت.
نتیجهگیری: خطمشیها فراتر از آن هستند که بهصورت صفرویک اجرا شوند. آنها از طریق کنشگران مختلف در بافتارهای متفاوت و بهصورت پیچیده وضع میشوند. نظریه وضع خطمشی، بیشتر رویکردی عملگرایانه دارد و میتواند به رهبران آموزشی در وضع و حتی عدم وضع خطمشیها کمک کند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587713220210622Studying a Method for Aligning Business Strategy & HR Practicesبررسی تجربی روش همسویی اقدامهای منابع انسانی با استراتژی سازمان3543848575110.22059/jipa.2020.307321.2785FAمحمدابویی اردکاندانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-2534-1832نغمهعبادیدکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.سیدمحمدمقیمیاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0009-0000-3235-4522حمید رضایزدانیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.0000-0003-5957-643XJournal Article20200731<strong>Objective:</strong> It is the objective of the present study to derive a method from the relevant literature for aligning business strategy and HR practices. The method should have a practical approach. For this reason, the alignment method then will be implemented in an example organization as a case study.<em> </em>
<strong>Methods:</strong> The research method is the case study. Data are collected in five stages. In order to identify the business strategy, the organization’s documents are subjected to thematic analysis. Business capabilities are identified through interviews with seven experts. In the next step, interviews are conducted with two experts and the organization’s procedures and practices are reviewed to identify the strategic processes and the strategic jobs corresponding to each capability. A competency profile is then defined for each strategic job using the DACUM method. Finally, HR practices in the example organization are studied using the internal procedures and practices as approved by an expert in the field.
<strong>Results:</strong> The strategy of the case study organization comprises product development, market development, as well as quality improvement and consolidation. Eleven organizational capabilities and six strategic jobs are identified. Based on the competency profile, HR planning, performance appraisal and compensation are found to be uniformly implemented for all the competencies. However, differences are observed in the decision choices regarding staffing, recruitment, training, and career development due to differences in competencies.
<strong>Conclusion:</strong> Despite the need for this important matter, no research has so far examined the alignment of HR strategy and HR practice and proposed a mechanism for this alignment so the present study proposed an operational mechanism for moving from business strategy to<strong><em> </em></strong>HR practices and implemented it in an organization. This alignment method should develop a comprehensive understanding of the organization's strategic changes for human resource professionals to help them make necessary changes to HR practices concomitant with business changes.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، استخراج روشی است که بتواند به همسو کردن اقدامهای منابع انسانی و استراتژی سازمان کمک کند. به همین منظور، بعد از مرور ادبیات پژوهش، روشی برای همسویی استراتژیک منابع انسانی پیشنهاد و برای نمونه، در سازمانی پیادهسازی شد تا کاربردی بودن آن در محیط واقعی سازمانها بررسی شود.
روش: با توجه به هدف پژوهش، مطالعه موردی مدنظر قرار گرفت. دادهها متناسب با روش پیشنهادی در پنج مرحله گردآوری و تحلیل شدند. در مرحله نخست، برای مشخصکردن استراتژی سازمان، از مطالعه مستندات و تکنیک تحلیل تِم بهره برده شد و در مرحله دوم، قابلیتهای سازمانی از طریق مصاحبه با 7 نفر از خبرگان مشخص شد. در مرحله سوم، فرایندهای استراتژیک و مشاغل استراتژیکِ متناظر با هر قابلیت نیز طی مصاحبه با 2 نفر از خبرگان و مطالعه روشها و دستورالعملهای سازمان شناسایی شد. برای تعریف نیمرُخ شایستگی مشاغل استراتژیک، در مرحله چهارم از روش دیکوم استفاده شد. در نهایت، برای بررسی وضعیت اقدامهای منابع انسانی سازمان، روشها و دستورالعملهای منابع انسانی مطالعه و گزینههای تصمیم مرتبط با هر یک از اقدامها با توجه به استراتژی سازمان مشخص شد.
یافتهها: یافتههای مراحل بیان شده در روش پیشنهادی همسویی استراتژیک نشان میدهد که تأکید سازمان بر استراتژیهای توسعه محصول، توسعه بازار و ارتقا و تثبیت کیفیت است. بر این اساس، 11 قابلیت سازمانی و 6 گروه شغل استراتژیک مشخص شد. سپس با توجه به نیمرخ شایستگیها، وضعیت اقدامهای منابع انسانی تحلیل شد. بر اساس این یافتهها، پیادهسازی تمام مراحل روش پیشنهادی همسویی منابع انسانی، در سازمان امکانپذیر است و به سازمان کمک میکند تا اقدامهای منابع انسانی خود را با استراتژی همسو کند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، قابلیت کاربرد روش پیشنهادی برای همسویی استراتژیک منابع انسانی در سازمانها تأیید شد . این روش به متخصصان منابع انسانی کمک میکند تا گامبهگام اقدامهای منابع انسانی را بهگونهای طراحی کنند که از استراتژی سازمان پشتیبانی کند.