دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587712220200722Designing a Phased Model of Crisis Management with the Empowerment Approach of Local Communities Using Meta-synthesis Approachطراحی الگوی مرحلهای مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی با استفاده از روش فراترکیب1752037947110.22059/jipa.2020.305523.2771FAحسینموهبتی زهاندانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.0000-0002-6605-1682نورمحمدیعقوبیاستاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000000168080594محمدمحمدیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.0000-0001-5769-1058مهدیمحمودزاده واشاناستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.Journal Article20200702<strong>Objective:</strong> In recent years, an empowerment approach of local communities has emerged as one of the approaches used in crisis management. The present study aims to provide a Model of Crisis Management with an empowerment approach of local communities using a meta-synthesis approach. <br /><strong>Methods:</strong> This paper is conducted based on the archival research approach using Comparative method for identifying talent research approaches as a coding framework for the qualitative content analysis strategy using the meta-synthesis approach. <br /><strong>Results:</strong> In this study, the factors affecting crisis management with the capacity building approach of local communities in four categories: "factors related to the crisis prevention and mitigation phase", "factors related to the crisis preparedness phase", "factors related to the crisis response phase" and "Factors related to the post-crisis reconstruction and rehabilitation phase" were included. Also, each of these stages consisted of subsections. <br /><strong>Conclusion:</strong> Regarding the five-step model presented in this study, Given that a comprehensive and phased model for crisis management has not yet been developed with an emphasis on the empowerment of local communities in the country, this study can be considered a comprehensive and appropriate roadmap for crisis management with empowerment approach of local communities in the country.<strong>هدف:</strong> طی سالهای اخیر، ظرفیتسازی جوامع محلی بهعنوان یکی از رویکردهای استفادهشده در مدیریت بحران مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مرحلهای مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است.<br /> روش: در این پژوهش، از راهبرد تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی در چارچوب پژوهشی اسنادی استفاده شده و برای اجرای تحلیل محتوای کیفی نیز با روش فراترکیب، تدوین چارچوب کدگذاری مناسب انجام شده است.<br /> یافتهها: در این پژوهش، عوامل مؤثر بر مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی در چهار دسته «عوامل مرتبط با مرحله پیشگیری و کاهش اثرهای بحران»، «عوامل مرتبط با مرحله آمادگی در برابر بحران»، «عوامل مرتبط با مرحله مقابله با بحران» و «عوامل مرتبط با مرحله بازسازی و بازتوانی پس از بحران» جای داده شدند. هر یک از این مراحل از زیربخشهایی تشکیل شدند.<br /> نتیجهگیری: با توجه به اینکه تاکنون، در رابطه با الگوی پنجمرحلهای ارائه شده در این پژوهش برای مدیریت بحران با تأکید بر ظرفیتسازی جوامع محلی در کشور، مدلی جامع و گامبهگام ارائه نشده است، این پژوهش میتواند برای اجرای مدیریت بحران با رویکرد ظرفیتسازی جوامع محلی در کشور نقشه راه جامع و مناسبی باشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587712220200722Investigating Government as a Platform Characteristics: A Systematic Literature Review and Meta-Synthesisواکاوی ویژگیهای دولت بهمثابه پلتفرم با استفاده از مرور نظاممند و فراترکیب2042377947210.22059/jipa.2020.303652.2755FAمهدییخچالیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.رضاطهماسبیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.میثملطیفیدانشیار، مدیریت دولتی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.امینفرجی ملائیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.Journal Article20200618<strong>Objective:</strong>Inspired from online business platforms, the idea of Government as a Platform (GaaP) claims that it can transform the government's approach to public service to a better, smarter and cheaper public service, and to "do more with more". This research aims to investigate and identify the characteristics of Government as a Platform and to develop a conceptual framework to show the characteristics as well as different interpretations of the concept. <br /><strong>Methods:</strong> This qualitative research has been conducted through a systematic literature review followed by a meta-synthesis approach. From 776 documents found in the screening stage, 38 research documents were selected for coding, data extracting and analysis as the output of the systematic review to enter the meta-synthesis process. <br /><strong>Results:</strong> Aggregation and classification of the codes extracted, formed 29 concepts (characteristics): Openness, Data-driven, Sharing, Block Structure, Network Effects, Citizen Empowerment, Citizen Centricity, Collaboration, Modularity, Interoperability, Simplicity, Evolutionary Process, ReUsability, Using Common or Shared Sources, Using Existing Best, Experimentation, Achievability, Service Oriented Architecture, Accessibility, Integrity, Leading by Examples, Learning from Hackers, Using Data Mining, Agility, Flexibility, Availability, Digital as default, One to Many, and Re-Organizing Government. These concepts were classified into three categories: Basic characteristics, Technical characteristics and Executive characteristics. <br /><strong>Conclusion:</strong> This research concludes that available interpretations of Government as a Platform are not completely diverse and different views. Perhaps achieving some combination of GaaP basic, technical and executive characteristics, form three views or layers: Government as a technology platform, Government as a data platform and Government as an innovation ecosystem. Overall if Government as a Platform is to be a meaningful concept, it needs to incorporate some level of all three of these layers. This research tried to identify the GaaP characteristics and their relation to these different points of views (layers) in form of a comprehensive conceptual framework.<strong>هدف:</strong> ایده دولت بهمثابه پلتفرم با الهام از کسبوکارهای پلتفرمی اینترنتی، مدعی است که میتواند موجب تحول در رویکرد دولت به خدمات عمومی و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات دولتی و در عین حال کاهش هزینه شود. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ویژگیهای دولت بهمثابه پلتفرم و ارائه چارچوبی مفهومی از ویژگیها و برداشتهای مختلف از آن است.<br /> روش: این پژوهش از نوع کیفی بوده و روش انجام آن، مرور نظاممند ادبیات با استفاده از رویکرد فراترکیب برای تحلیل دادههای مستخرج از منابع منتخب است. در نهایت، در فرایند مرور نظاممند، 38 منبع برای تحلیل کیفی و کدگذاری انتخاب و استفاده شدند.<br /> یافتهها: در نتیجه تجمیع و دستهبندی کدهای احصاشده، تعداد 29 مفهوم (ویژگی) شکل گرفت که با توجه به جنس، در سه مقوله ویژگیهای ذاتی، فنی و اجرایی دستهبندی شدند. به این ترتیب، برخی ویژگیهای دولت بهمثابه پلتفرم عبارتاند از: باز بودن، دادهمحوری، استفاده از منابع مشترک، خاصیت شبکهای، توانمندسازی، شهروندمحوری، پودمانی (ماژولار) بودن، تعاملپذیری، سادگی، شکلگیری تدریجی، استفاده از بهترینهای موجود و... .<br /> نتیجهگیری: بر اساس این پژوهش، برداشتهای مختلف از این مفهوم بهمعنای تفاوت و تمایز کامل برداشتها از این مفهوم نیست، بلکه از کنار هم قرار گرفتن برخی ویژگیهای ذاتی، فنی و اجرایی، سه نوع زاویه نگاه بهمفهوم دولت بهمثابه پلتفرم شکل گرفته است که عبارتاند از: دولت بهمثابه پلتفرم فناوری، دولت بهمثابه پلتفرم داده و دولت بهمثابه اکوسیستم نوآوری. در این پژوهش تلاش شده تا ضمن احصای ویژگیهای مشترک، تفاوت این برداشتها در قالب چارچوب مفهومی جامعی نیز مشخص شود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587712220200722The Impact of Structural Empowerment on Job Burnout in Iranian State Universities: The Ring Role of Individual Citizenship Behavior and Organizational Citizenship Behaviorتأثیر توانمندسازی ساختاری بر فرسودگی شغلی در دانشگاههای دولتی ایران: نقش حلقوی رفتار شهروندی فردی و رفتار شهروندی سازمانی2382627947310.22059/jipa.2020.303234.2742FAجوادسلطانی نژاددانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.0000000246253930سنجرسلاجقهاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.0000-0003-1882-5070Journal Article20200615<strong>Objective:</strong> For the Impact of Structural Empowerment on Job Burnout in Iranian State Universities: The Ring Role of Individual Citizenship Behavior and Organizational Citizenship Behavior, This study intends to study the effect of structural empowerment on Job burnout and reveal the cyclical role of individual and organizational citizenship behavior that acts as a mediator in the relationship between these two variables.
<strong>Methods:</strong> This is a descriptive study of the statistical population consisting of faculty members throughout Iran. Thorough the previous study and according to the sample size of 515 people from Iranian people who work or have a job in a public university in Iran, a total of 580 questionnaires were distributed and 520 questionnaires were collected among the respondents who were selected by cluster sampling method of two random stocks. The research instruments were three standard questionnaires, the validity and reliability of which were confirmed in the tests.
<strong>Results:</strong> The results of structural equation modeling showed that structural empowerment on job burnout is not significant. However, individual citizenship behavior and organizational citizenship behavior were confirmed as mediators in the relationship between structural empowerment and burnout.
<strong>Conclusion:</strong> In addition to some structural empowerment for the development of The Impact of Structural Empowerment on Job Burnout in Iranian State Universities: The Ring Role of Individual Citizenship Behavior and Organizational Citizenship Behavior, this research has some practical achievements for Iranian public universities. From an applied point of view, this research provides an understanding of the status of research variables and the relationships between them; This recognition could be the basis for planning the managers of public universities to increase the level of structural empowerment of faculty members in Iranian public universities. Based on the results, the individual and organizational citizenship behavior of faculty members and reduction of the level of implementation of components of job burnout by managers should be considered.<strong>هدف:</strong> در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر توانمندسازی ساختاری بر فرسودگی شغلی بررسی شده و نقش حلقوی رفتار شهروندی فردی و سازمانی که بهعنوان میانجی در رابطه بین این دو متغیر ایفا میشود، آشکار شود.
روش: این پژوهش توصیفی از جامعه آماری متشکل از اعضای هیئت علمی در سراسر ایران است. با توجه به حجم نمونه که برابر با 515 نفر است، در مجموع 580 پرسشنامه بین پاسخگویانی که به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای تصادفی انتخاب شدند، توزیع و520 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار سنجش این پژوهش سه پرسشنامه استاندارد بود که روایی و پایایی آنها در آزمونهای انجامشده تأیید شد.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که توانمندسازی ساختاری بر فرسودگی شغلی تأثیر معناداری ندارد؛ اما، رفتار شهروندی فردی و رفتار شهروندی سازمانی بهعنوان میانجی در رابطه بین توانمندسازی ساختاری و فرسودگی شغلی، تأیید شد.
نتیجهگیری: این پژوهش، علاوه بر برخی توانمندسازیهای ساختاری در راستای توسعه تئوری، چند دستاورد کاربردی برای دانشگاههای دولتی ایران را نیز به همراه دارد. از جنبه کاربردی، شناختی از وضعیت متغیرهای پژوهش و روابط بین آنها ارائه کرده است که این شناخت میتواند مبنای برنامهریزی مدیران دانشگاههای دولتی برای افزایش سطح توانمندسازی ساختاری اعضای هیئت علمی در این دانشگاهها باشد. مبتنی بر یافتههای این پژوهش، در این برنامهریزی باید رفتار شهروندی فردی و سازمانی اعضای هیئت علمی و کاهش سطح اجرای مؤلفههای فرسودگی شغلی توسط مدیران مدنظر قرار گیرد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587712220200722The Effects of Good Governance and Financial Reforms on Total Factor Productivity in Iran's Industry and Mining Sectorتأثیرات حکمرانی خوب و اصلاحات مالی بر بهرهوری کل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن ایران2632907947410.22059/jipa.2020.302913.2741FAلالهطبقچی اکبریدانشجوی دکتری، گروه اقتصاد، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.0000-0002-6521-7097محمودبابازادهاستادیار، گروه اقتصاد، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.0000-0002-9286-7730قاسمسامعیاستادیار، گروه اقتصاد، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.0000-0001-7448-9994طاهرهآخوندزاده یوسفیاستادیار، گروه اقتصاد، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.0000-0002-7957-3957Journal Article20200626<strong>Objective:</strong>This study aims to determine the effect of good governance indicators (voice and accountability, political stability without violent, government effectiveness, regulatory quality, rule of law and control of corruption) and financial reforms (financial liberalization and financial development) on the total factor productivity in Iran's industry and mining sector from 1996 through 2018.
<strong>Methods:</strong> In this study, the econometric technique of Auto-Regressive Distributed Lag (ARDL) is used to estimate the effects of variables<strong>.</strong>
<strong>Results:</strong> The results of estimates indicate that the effect of all indicators of financial reform on total factor productivity is positive in short term and long term. In terms of good governance indicators, we see a positive relationship with variables of government effectiveness and regulatory quality, and a negative relationship with corruption control variables. Also, the effect of variables of voice and accountability and the rule of law are negative in short term and are positive in long term. Political stability without violent also has no effect on total factor productivity.
<strong>Conclusion:</strong> Since financial indicators and good governance have not reached ideal levels in Iran, and we are still witnessing significant fluctuations in this area, the trend of productivity components in industry and mining has not been very significant. Therefore, failure to improve and expand these indicators can have irreparable consequences for the trend of productivity of industry and mining sector and it seems necessary to provide the grounds for further strengthening and expanding the indicators of financial reform and good governance to improve the productivity of the industry and mining sector.<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر شاخصهای حکمرانی خوب (حق اعتراض و پاسخگویی، ثبات سیاسی بدون خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون و کنترل فساد) و اصلاحات مالی (آزادسازی مالی و توسعه مالی) بر بهرهوری کل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن کشور طی دوره زمانی 1375 تا 1397 است.
روش: در این پژوهش، برای برآورد اثرهای متغیرها، از روش اقتصادسنجی الگوی خود توضیح برداری با وقفههای گسترده استفاده شده است.
یافتهها: نتایج برآوردها حاکی از آن است که در کوتاهمدت و بلندمدت، تأثیر تمامی شاخصهای اصلاحات مالی بر بهرهوری کل عوامل تولید مثبت است. در زمینه شاخصهای حکمرانی خوب نیز، در ارتباط با متغیرهای اثربخشی دولت و کیفیت مقررات، شاهد رابطه مثبت و در ارتباط با متغیر کنترل فساد، شاهد رابطه منفی هستیم. تأثیر متغیرهای حق اعتراض و پاسخگویی و حاکمیت قانون نیز در کوتاهمدت، منفی و در بلندمدت مثبت است. ثبات سیاسی بدون خشونت نیز بر بهرهوری کل عوامل تولید بیتأثیر است.
نتیجهگیری: از آنجا که در ایران، شاخصهای مالی و حکمرانی خوب به سطح ایدهآل نرسیدهاند و همچنان در این زمینه، نوسانهای شایان توجهی را شاهد هستیم، روند مؤلفههای بهرهوری در بخش صنعت و معدن چندان چشمگیر نبوده است. بنابراین عدم بهبود و گسترش این شاخصها، برای روند بهرهوری بخش صنعت و معدن، عواقب جبرانناپذیری به همراه میآورد و ضروری به نظر میرسد که زمینههای تقویت و گسترش بیشتر شاخصهای اصلاحات مالی و حکمرانی خوب در راستای ارتقای بهرهوری بخش صنعت و معدن فراهم شود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587712220200722Designing and Explaining Social Procurement Model to Reduce Poverty in Supporting Organizations: Conceptualization, Effective Factors and Consequencesطراحی و تبیین مدل تدارکات اجتماعی با هدف کاهش فقر در سازمانهای حمایتی؛ مفهومپردازی، عوامل مؤثر و پیامدها2913137947510.22059/jipa.2020.299633.2719FAمحمدصفری دشتکیگروه مدیریت، واحد بندر دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، بندردیلم، ایرانرضازارعاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20200326<strong>Objective:</strong>Inthe new public governance era, some governments create social values such as reduce poverty and unemployment through social procurement policies and use it as an important lever to achieve various social goals. This study<sup>'</sup>s purpose was to identify and explain factors influencing the formation and implementation of social procurement to reduce poverty in Fars province support organizations. <br /><strong>Methods:</strong> This study is qualitative research and uses grounded theory methodology. For gathering analytical data, semi-structured interviews were done with 20 persons who were university professors, managers and experts of Imam Khomeini Relief Foundation (IKRF) and state Welfare Organization (SWOI) in Fars Province, as the statistical samples selected through purposive sampling method. The transcribed interviews were then analyzed based on three stages of open, axial, and selective coding. <br /><strong>Results:</strong> The results revealed that community-oriented policing was the core phenomenon and it had induced the creation of social procurement while interacting with other factors. The relationship between these factors was also presented in the final model. Accordingly, community-oriented planning, partnership policy development, and multi-purpose policing can have significant effects on the creation of procurement policy. Ultimately, this point of view is taken into account as a foundation for developing the phenomenon of social procurement. <br /><strong>Conclusion:</strong> Social procurement through synergies in society can achieve valuable outcomes such as poverty reduction, social capital development, innovative responses to social needs, promoting social health, public resource and benefits optimization and target groups empowerment.<strong>هدف:</strong> در عصر حاکمیت عمومی نوین، برخی دولتها، ارزشهای اجتماعی همانند کاهش فقر و بیکاری را در قالب سیاستهای تدارکات اجتماعی تحقق میبخشند و از تدارکات خود بهعنوان اهرمی مهم برای دستیابی به اهداف مختلف اجتماعی استفاده میکنند. بنابراین هدف از این پژوهش، شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر شکلگیری و اجرای تدارکات اجتماعی بهمنظور کاهش فقر در سازمانهای حمایتی استان فارس است.<br /> روش: این پژوهش، پژوهشی کیفی است که از روش نظریهپردازی دادهبنیاد بهره میبرد. در این راستا، با بیست نفر از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان کمیته امداد امام خمینی «ره» و سازمان بهزیستی استان فارس که بهعنوان نمونه آماری و به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمهساختاریافتهای انجام شد و متنهای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند.<br /> یافتهها: نتایج نشان دادند که خطمشی اجتماعمحور بهمنزله پدیده محوری و در تعامل با سایر عوامل موجب شکلگیری تدارکات اجتماعی میشود. نحوه ارتباط این عوامل در مدل نهایی پژوهش نشان داده شده است. «برنامهریزی اجتماعمحور»، «توسعه سیاستهای مشارکتآفرین» و «خطمشیگذاری چندمنظوره» در شکلگیری «سیاستگذاری تدارکات» تأثیری بسزایی دارند و در نهایت این نگرش، پایهای برای به وجود آمدن پدیده تدارکات اجتماعی میشود.<br /> نتیجهگیری: تدارکات اجتماعی میتوانند از طریق همافزایی و همآفرینی در جامعه، پیامدها و دستاوردهای ارزشمندی همچون کاهش فقر، توسعه سرمایههای اجتماعی، پاسخهای نوآورانه به نیازهای اجتماعی، ارتقای سلامت اجتماعی، بهینهسازی منابع و منافع عمومی و توانمندسازی گروههای هدف را در پی داشته باشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-587712220200722Presenting Human Resource Risk Management Model in the Banking Industry Based on Grounded Theory (Case Study: Mellat Banks of Tehran)ارائه الگوی مدیریت ریسک منابع انسانی در صنعت بانکداری بر اساس تحلیل دادهبنیاد (مورد مطالعه: بانکهای ملت تهران)3463767947710.22059/jipa.2020.295185.2678FAمحمدعلیشاه حسینیدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.مسعودکیماسیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.مرجانفیاضیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمدرضاخدادادیاندانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، پردیس کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران.Journal Article20200112<strong>Objective:</strong> Identifying and evaluating human resources risks under a holistic model with respect to time components and identifying the best decisions for financial organizations and credit institutions to reduce risk is the main objective of this study.
<strong>Methods:</strong> This research is a qualitative research method. In this research <strong><em>،</em></strong>, grounded theory is used as a rigorous and systematic method to study complex multidimensional problems. The Participants of the study was considered HR experts of the banking industry who had full knowledge of HR and banking performance in the financial market<strong><em>.</em></strong>
<strong>Results:</strong> According to the research method,the coding and classification process was performed based on three stages of open coding, axial coding and selective coding. The outputs of these three stages were presented in the form of key points,codesconcepts and categories. Data was analyzed several times during and after the collection and by identifying the key points the relevant codes were extracted. A total of 301 codes (labels) were obtained from the collected data and converted to 107 concepts through coding logic. Finally, 22 categories were related to the main research topic.
<strong>Conclusion:</strong> According to the research model, HRM model is not only about reducing risks such as staff displacement or poor performance, but also about balancing risk and discussing when to take risks and when not to take a risk. Therefore, examining all aspects of HR risk in the model can increase the synergy of the model components<strong><em>.</em></strong><strong>هدف:</strong> شناسایی و اولویتبندی ریسکهای منابع انسانی، تحت الگویی جامع با توجه به مؤلفههای زمانی و تشخیص بهترین تصمیمگیری برای سازمانهای مالی و مؤسسههای اعتباری در راستای کاهش ریسک، هدف اصلی و اساسی این پژوهش انتخاب شده است.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع روش پژوهش کیفی است و در آن، برای بررسی مسائل پیچیده چندوجهی، از روش تحلیل دادهبنیاد بهعنوان روشی دقیق و نظاممند بهره برده شده است. مشارکتکنندگان پژوهش نیز مدیران منابع انسانی خبره شعبات بانک ملت شهر تهران در نظر گرفته شدند که بر حوزه منابع انسانی و عملکرد بانکی در بازار مالی، اشراف کاملی داشتند.
یافتهها: با توجه به روش پژوهش، فرایند کدگذاری و طبقهبندی بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت که خروجیهای این سه مرحله در قالب نکات کلیدی، کدها، مفاهیم و مقولههایی ارائه شدند. در حین و پس از گردآوری، دادهها چندین مرتبه بررسی شدند و با شناسایی نکات کلیدی، کدهای مرتبط احصا شدند که در مجموع، از دادههای گردآوری شده، 301 کد (برچسب) بهدست آمدند و از طریق منطق کدگذاری به 107 مفهوم و در نهایت 22 مقوله در رابطه با موضوع اصلی پژوهش تبدیل شدند.
نتیجهگیری: بر اساس مدل پژوهش، الگوی مدیریت ریسک منابع انسانی، فقط در گروی کاهش ریسکهایی نظیر جابهجایی کارکنان یا عملکرد ضعیف آنان نیست، بلکه به متعادل کردن ریسک مربوط است و به این موضوع میپردازد که چه زمانی باید ریسکپذیر بود و چه زمانی نباید ریسک کرد. بنابراین بررسی همه ابعاد ریسک منابع انسانی در مدل، میتواند همافزایی اجزای مدل را افزایش دهد.