دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923Organization as a Phoenix: Reflection on life and death in community organizations (Case study: Jihad Sazandegi)سازمان بهمثابۀ ققنوس: تأملی بر زندگی و مرگ سازمانهای اجتماعی (مورد مطالعه: جهاد سازندگی)4194365200710.22059/jipa.2014.52007FAعلی اصغرپورعزتاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-1875-3479خدیجهروزبهانیدانشجوی دکتری خطمشیگذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانغزالهطاهری عطاراستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانعلی اصغرسعدآبادیدانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری ، دانشکدة علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20130105Emphasizing on instrumental rationality and ignoring essential rationality, the organizations mainly focus on survival as their main goal. In this research, according to this problematic phenomenon (tend to survive), efforts have been pass purely empirical and inductive methods, while considering organizational death as an opportunity for better consumption and allocation of resources. The issue of planned death is highlighted as well. The metaphor of phoenix is used to provide a deep understanding of some organizational behaviors for confronting the issue of death and erosion. It is noteworthy to mention that by comparing this metaphor and some other fundamental metaphors, its functions and malfunctions are considered, and above all, its relative capability to explain and describe some aspects of organization has been evaluated. This issue has been taken into consideration by studying the story of Jihad-e-Sazandegi in Iran. In fact, Jihad had to die to survive, but it preferred to be merged in the Ministry of Agriculture to maintain its existence while annihilating its identity from the world.: در عصر کنونی، بقا به مهمترین دغدغه و هدف سازمانها تبدیلشده و آنها را به سیستمهایی منفعلی مبدل ساخته است که خود را با محیط تطبیق میدهند تا باقی بمانند. در این نوشتار تلاش شده است با گذر از روش صرفاً استقرایی، ضمن تأمل بر مفهوم مرگ سازمان بهمثابۀ یک فرصت برای مصرف و تخصیص دوراندیشانهتر منابع، بر پدیدۀ مرگ برنامهریزیشده تأکید شود. در این امتداد، از انگارۀ ققنوس برای ادراک رفتارهای سازمان در مواجهه با مرگ و فرسایش استفاده شده است و قابلیت نسبی آن برای توضیح برخی از وجوه رفتاری و ساختاری سازمان، ارزیابی شده است. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل مضمون است و برای بسط واقعانگارانۀ موضوع، روش داستانپردازی را بهکار میبرد. نتیجۀ پژوهش دال بر آن است که برنامهریزی برای مرگ، راهبردی اثربخش و قابل پیشنهاد به جهاد است تا بتواند در شأن نهادی خود، حیات اجتماعی ایرانیان را به وجهی پایدار و با قالبی جدید، تحت تأثیر قرار دهد.https://jipa.ut.ac.ir/article_52007_242cd92ebba0d1f528465b6811be90dc.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923Design and defining HRD model for university libraries (Case Study: Central Library, University of Tehran)طراحی و تبیین مدل توسعۀ منابع انسانی کتابخانههای دانشگاهی (مطالعۀ موردی: کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران)4374565172510.22059/jipa.2014.51725FAالمیراجنویدکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایراننجلاحریریدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانJournal Article20140510The aim of this study is designing a model for the optimal development of human resources in academic libraries. To this end, the University of Tehran Library as a case study is investigated. With regard to the four independent variables- organizational structure, organizational culture, leadership and strategic perspective, and mediator variables of attitude, behavior and creativity of staff- the development of human resources in the organization have been investigated. Using a questionnaire and distributing it among all staff of 108 people, and one sample tests and correlation test, each variable related to human resource development was determined. At the end, by the path analysis of the impact of each variable on the dependent variable, the development of human resources is determined. Finally, the researchers suggested to extending the model, and completing this model by new variables.هدف این پژوهش طراحی مدلی برای توسعۀ مطلوب منابع انسانی در کتابخانههای دانشگاهی است. برای دستیابی به این هدف، کتابخانۀ دانشگاه تهران بهمنزلۀ نمونۀ موردی مطالعه شده است. با در نظر گرفتن چهار متغیر مستقل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، رهبری و چشمانداز راهبردی سازمان و سه متغیر میانجی نگرش، رفتار و خلاقیت کارکنان، مدل توسعۀ منابع انسانی در این سازمان بررسی شده است. با استفاده از پرسشنامه و پخش آن میان کلیۀ کارکنان کتابخانه به تعداد 108 نفر و پس از اجرای آزمونهای تکنمونهای و همبستگی، رابطۀ هر یک از متغیرها با توسعۀ منابع انسانی مشخص شد. در پایان با استفاده از تحلیل مسیر، میزان اثرگذاری هر یک از متغیرها بر متغیر وابسته، یعنی توسعۀ منابع انسانی سازمان بهدست آمد. در نهایت به پژوهشگران پیشنهاد شد که برای گسترش این مدل، به تکمیل آن از طریق بررسی متغیرهای جدید روی آورند.https://jipa.ut.ac.ir/article_51725_d26fd77cfe7759cfe804cc0fe6115465.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923Structural design HRM models for achieving organizational loyaltyطراحی مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی برای دستیابی به وفاداری سازمانی4574805076410.22059/jipa.2014.50764FAحسینحیدریدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانفرانکموسویاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانسید رضاحسنیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانJournal Article20140118This study designed a structural model taking into account the views of staff on human resource management systems, human resources, job satisfaction and organizational loyalty pays Yeast Industry in Iran. This study used structural equation modeling (SEM). By using cluster sampling and Cochran's formula, 288 patients were selected. The structural equation analysis and factor analysis were used. The results indicate that there is significant positive correlation between job satisfaction and organizational loyalty. Job satisfaction is a mediating factor between human resource management and organizational role. Therefore, it is recommended to administrators in designing strategic objectives, promote excellence the role of human capital, and employee's share of decision-making and tend to increase employee involvement in organizational activities. Finally, they create loyalty to the organization.این مطالعه به طراحی مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی در صنعت خمیرمایۀ کشور میپردازد. جامعۀ آماری این مطالعه کلیۀ کارکنان صنعت خمیرمایۀ کشور (1145نفر) هستند که 288 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری احتمالی طبقهای و بهرهگیری از فرمول کوکران برای نمونه انتخاب شدند. دادهها بهکمک پرسشنامه گردآوری شد و تجزیهوتحلیل آنها با اجرای آزمون معادلات ساختاری و تحلیل عاملی در نرمافزار آموس انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که بین سیستمهای مدیریت منابع انسانی، رضایت شغلی و وفاداری سازمانی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین رضایت شغلی بهمنزلۀ عامل واسطهای بین مدیریت منابع انسانی و وفاداری سازمانی نقشآفرینی میکند. بنابراین به مدیران پیشنهاد میشود در طراحی اهداف راهبردی خود، به نقش مؤثر سرمایههای انسانی در پیشبرد تعالی سازمانی توجه کنند و کارکنان را در امور مختلف تصمیمگیری شریک بدانند تا بدینوسیله تمایل به مشارکت در فعالیتها و وفاداری سازمانی در آنها ایجاد شده، ثابت بماند.https://jipa.ut.ac.ir/article_50764_fa0b5c4a346140d97207361f14a0e494.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923The mediating role of organizational citizenship behavior in Impact of job attitudes on knowledge sharing behaviorنقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در اثرگذاری عوامل نگرش شغلی بر رفتار تسهیم دانش4815025077310.22059/jipa.2014.50773FAحسینرحمان سرشتاستاد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراننرگسشیخیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20131003The aim of current research is to determine how factors of job attitude, subjective norms regarding knowledge sharing, and perceived behavioral controls affect knowledge sharing behavior, considering the role of organizational citizenship behavior as a mediating factor. To achieve this purpose, the research data was collected by providing research questionnaire in 384 members of the hospital staff and was analyzed through Structural Equation Model (SEM). The results indicate that among the dimensions of job attitude, job involvement and organizational commitment directly, and job satisfaction directly and indirectly lead to sharing knowledge across the organization. In addition, behavioral control indirectly, and subjective norm directly and indirectly affect knowledge sharing behavior. Thus, it can be said that organizational citizenship behavior does not play the mediatory role just in the job involvement-knowledge sharing and organizational commitment-knowledge sharing relationships. In other words, job involvement and organizational commitment only directly contributes to knowledge sharing among employees. These research findings refer to the necessity of considering organizational citizenship behavior in sharing knowledge among organizational staff.هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ نحوۀ اثرگذاری عوامل نگرش شغلی، هنجارهای ذهنی تسهیم دانش و کنترلهای رفتاری درکشده در تسهیم دانش، بر رفتار تسهیم دانش با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی است. بهمنظور دستیابی به این هدف، دادههای پژوهش با توزیع پرسشنامه میان 384 نفر از کارکنان بیمارستان جمعآوری شد و تحلیلهای مد نظر از طریق مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که از میان ابعاد نگرش شغلی، عجینشدن با شغل و تعهد سازمانی بهطور مستقیم و رضایت شغلی بهطور مستقیم و غیر مستقیم منجر به تسهیم دانش سازمانی میشوند. بهعلاوه، کنترل رفتاری بهصورت غیر مستقیم و هنجار ذهنی بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر رفتار تسهیم دانش اثر میگذارند. بنابراین، رفتار شهروندی سازمانی فقط در رابطۀ عجینشدن با شغل ـ تسهیم دانش و تعهد سازمانی ـ تسهیم دانش نقش میانجی را ایفا نمیکند؛ یعنی، عجینشدن با شغل و تعهد سازمانی فقط بهطور مستقیم به تسهیم دانش میان کارکنان منجر میشود. این یافتهها بر لزوم توجه به رفتار شهروندی سازمانی در تسهیم دانش سازمانی اشاره میکنند.https://jipa.ut.ac.ir/article_50773_263e0ed00742c965cfd817432857bc1b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923The mediating role of organizational citizenship behaviors in the relationship between job attitudes and building learning organizationsتبیین نقش واسطۀ رفتارهای شهروندی سازمانی در رابطۀ میان نگرشهای شغلی و سازمان یادگیرنده5035225076910.22059/jipa.2014.50769FAحشمت الهسعدیدانشیار ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران0000-0002-7684-5582مهدیخیاطیدانشجوی دکتری توسعة کشاورزی، دانشگاه بوعل یسینا، همدان، ایرانJournal Article20131119The present study aimed to study guidelines for Jihad-e-Keshavarzi Organization of Gilan Province to become learning organization through strengthening organizational citizenship behavior and attitudes of employees. A questionnaire based survey was applied to 159 employees estimated through <em>stratified random</em> sampling. The face and content validity of questionnaire was confirmed by panel of experts and Cronbach’s alpha test revealed the reliability of the instrument used in the study. Analyses provide strong support for the direct effects of job attitudes on learning organization. OCBs played an important mediating role on the relationships between job attitudes and learning organization. We found support for partial mediation of consciousness, civic virtue and courtesy on the relationship between job satisfaction and learning organization. Also, partial mediation occurred through sportsmanship, civic virtue and altruism for the relationship between organizational commitment and learning organization.هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی راهکارهای تبدیلشدن سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به یک سازمان یادگیرنده، از طریق تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و نگرشهای شغلی کارکنان است. برای این منظور با توزیع پرسشنامهای میان 159 نفر از کارکنان که به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای انتخاب شدند، اطلاعات لازم جمعآوری شد. روایی محتوای پرسشنامه با بهرهجویی از نظر متخصصان به تأیید رسید و پایایی آن با اجرای آزمون آلفای کرونباخ اثبات شد. نتایج از تأثیر مستقیم نگرشهای شغلی بر سازمان یادگیرنده حمایت میکند. نقش واسطۀ رفتارهای شهروندی سازمانی نیز در رابطۀ میان نگرشهای شغلی و سازمان یادگیرنده تأیید شد. همچنین متغیرهای ادب و نزاکت، وجدان کاری و آداب اجتماعی در ارتباط میان رضایت شغلی و سازمان یادگیرنده و مؤلفههای جوانمردی، آداب اجتماعی و نوعدوستی در رابطۀ میان تعهد سازمانی و سازمان یادگیرنده، همچون واسطۀ جزئی عمل میکنند.https://jipa.ut.ac.ir/article_50769_8425aee6d0818bfd9ffd2bd1082f4d63.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923Effective communication and organizational silence in banking network (Case study: Sanandaj city)ارتباطات اثربخش و سکوت سازمانی در شبکۀ بانکی کشور (مورد مطالعه: شهرستان سنندج)5235425076210.22059/jipa.2014.50762FAعادلصلواتیاستادیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایرانیحیییاراحمدیاستادیار گروه روان شناسی، دانشکدة روا نشناسی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایرانسیده نادیاسید هاشمیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایرانJournal Article20140110Effective communication is one of the main factors contributing to organizational silence. Organizational silence has undeniable impact on the decreasing the employee participation. In this paper we have studied the effect of communication on organizational silence reduction. We had used descriptive correlation type. Our statistical population was consisted of 304 employees of state and private banks of Sanandaj city. 190 persons are selected based on a multistage cluster sampling method. Data is collected through a questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha for effective communication and organizational silence is 0.881 and 0.889, respectively. The validity of tests was confirmed and content validity, using the methods of confirmatory and exploratory factor analysis and KMO index. The Gathered data were analyzed by SPSS and LISREL software. According to the results, there is a significant relationship between organizational effective communication and organizational silence in the studied community.ارتباطات اثربخش ازجمله عوامل مؤثر در کاهش سکوت سازمانی بهشمار میرود. سکوت سازمانی تأثیر انکاریناپذیری بر کاهش مشارکت کارکنان میگذارد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطة ارتباط اثربخش و سکوت سازمانی پرداخته شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش 304 نفر از کارکنان بانکهای دولتی و خصوصی شهرستان سنندج است که از این تعداد 190 نفر بر اساس روش خوشهای چندمرحلهای، نمونهگیری شدهاند. دادههای لازم از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای ارتباط اثربخش و سکوت سازمانی، بهترتیب برابر 881/0 و 889/0 محاسبه شد. روایی آزمون نیز بهکمک روش اعتبار محتوا و با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و شاخص KMO به تأیید رسید. دادههای جمعآوریشده در نرمافزارهای SPSSو LISRELتجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد ارتباط معناداری بین ارتباط اثربخش سازمانی و سکوت سازمانی در جامعۀ بررسی وجود دارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_50762_f47046b11db30e06f4611ddef7880d92.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923Design of the holographic organization model using interpretive structural modeling with approach of exploratory factor analysisطراحی مدل سازمان هولوگراف با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی5435605173210.22059/jipa.2014.51732FAزهرافروتنیاستادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت و دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانامیرلعلی سرابیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20130414The main of this paper is designing a model for Holographic Organization with identify the factors that effects on it. Designing the holographic organization regarding components as dynamic capacity building, holistic environment, efficient human capital, increased self-managing, and smart structure aims at crystallizing the entire quality in each single part with the intention. This article is exploratory by nature and fundamental – applied measuring and descriptive – survey to the methodology. Then using the Delphi technique and scoring 23 detected factors via exploratory factor analysis, 5 new components were identified and labeled. These components could cover 87.056% of the factors affecting the design of holographic organization. Hence, to plan and codify the model and make out the relationship between principles the method of ISM was utilized. Validity was approved by experts and Total Variance Explained and its reliability Cronbach Alpha Coefficient set as 0.964 was confirmed. The results showed that the components of model were related to each other unilateral and holistic environmental has most influential on other components.هدف اصلی این مقاله طراحی مدل سازمان هولوگراف بهکمک شناسایی عوامل مؤثر در آن است. سازمان هولوگراف با توجه به مؤلفههای ظرفیتسازی پویا، محیط کلگرا، سرمایۀ انسانی کارآمد، خودمدیریتی فزاینده و ساختار هوشمندانه، درصدد است تا کیفیت کل را در همۀ اجزا متبلور کند؛ بهگونهای که سیستم توانایی خودسازماندهی داشته باشد. روش پژوهش از نظر ماهیت اکتشافی، از نظر هدف بنیادی ـ کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی با رویکرد ترکیبی است. در این مقاله، عوامل اصلی سازمان هولوگراف از عمق مبانی نظری استخراج شده است. بهکمک روش دلفی و امتیازدهی به عوامل، از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پنج مؤلفۀ جدید شناسایی و نامگذاری شد. این مؤلفهها توانستند 056/87 درصد از عوامل مؤثر بر طراحی سازمان هولوگراف را پوشش دهند. طراحی مدل با بهرهمندی از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت. روایی ابزار را خبرگان امر و جدول واریانس تبیینشدۀ جامع تأیید کردند و پایایی آن بهکمک ضریب آلفای کرونباخ (964/0) به تأیید رسید. یافتههای پژوهش نشان داد مؤلفههای مدل با یکدیگر ارتباط یکسویه دارند و مؤلفۀ محیط کلگرا بیشترین تأثیر را بر سایر مؤلفهها میگذارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_51732_729b3388480329634408e2bd06c525c7.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923The effect of triple indicators of globalization on the human resources building: A panel data study from 2005 to 2011بررسی تأثیر شاخصهای سهگانۀ جهانیشدن بر ساخت منابع انسانی: مطالعۀ دادههای پانل دورۀ 2005 تا 20115615825310810.22059/jipa.2014.53108FAفرشتهمحمدیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانحمزهخواستاراستادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20130924In recent years, the issue of globalization has become the focus of researchers and policymakers. There are some Indicators to measure and evaluate globalization in different countries. The KOF Index is the most famous index which measure three aspects of globalization: economic, political, and social. In this paper, the impact of globalization on the building human resource (BHR) among the 56 countries in the period 2005 to 2011 was reviewed. In the present article's model, the building human resource index plays as the dependent variable and the three dimensions of globalization (economic, political and social) are considered as independent variables. The method of analysis is econometric methods: regression analysis and generalized panel GLS. The analysis was performed using the software STATA version 12. The findings of estimates for the generalized regression model show that the coefficients of the variables global political, economic and social confidence level is less than 5oo significant. The political impact of globalization (its coefficient of 0.0056) and social (quality factor of 0.0260) to build human resources directly impact economic globalization (its coefficient of -0.0062) build human resources to reverse. It can be said that globalization in its various aspects has significant influence on the construction of the country's human resources.در مقالۀ حاضر، تأثیر جهانیشدن بر اساس شاخص کوف بر شاخص ساخت منابع انسانی (BHR) میان 56 کشور جهان، در بازۀ زمانی 2005 تا 2011 بررسی شده است. در الگوی پژوهش کنونی، شاخص ساخت منابع انسانی متغیر وابسته است و ابعاد سهگانۀ جهانیشدن (اقتصادی، سیاسی و اجتماعی) متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدند. روش پژوهش پیش رو از نوع روشهای اقتصادسنجی است و از روش تحلیل دادههای پانل و تحلیل رگرسیون تعمیمیافته با روش GLS برای تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است. یافتههای تخمین مدل رگرسیون تعمیمیافته برای جامعۀ آماری، نشان میدهد ضرایب متغیرهای جهانیشدن سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح اطمینان کمتر از 05/0 معنادارند. جهانیشدن سیاسی با ضریب 0056/0 و اجتماعی با ضریب 0260/0 بر ساخت منابع انسانی بهصورت مستقیم تأثیر میگذارد و تأثیر جهانیشدن اقتصادی با ضریب 0062/0- بر ساخت منابع انسانی بهصورت معکوس است. بنابراین میتوان گفت جهانیشدن در جنبههای مختلف آن تأثیر معناداری بر ساخت منابع انسانی در کشورها دارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_53108_f4adcc6d8bc3f6d0ce5758e045c383fc.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923Analysis of the organizational culture in order to determine alignment of staffing system and desired cultural values in Iran insurance companyتجزیهوتحلیل فرهنگ سازمانی و تعیین همسویی نظام جذب مدیریت منابع انسانی با ارزشهای مطلوب فرهنگی در شرکت سهامی بیمۀ ایران5836025075510.22059/jipa.2014.50755FAعباسمنوریاندانشیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-6951-4673آرینقلی پوردانشیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-1962-3665حیدراحمدیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00Journal Article20140509This study investigated aligning organizational culture and staffing process of human resource management in the Insurance Company of Iran. This study examined the impact of organizational culture types in Quinn Competing Values Framework model on staffing process of human resource management. Statistical population encompassed 320 members of supervisors, middle managers, and senior managers in Iran’s Insurance Company. The opinions of 173 members were used as a selective sample identified by stratified sampling method. The research method used for this study was descriptive-correlation and survey. Data analysis was conducted in three phases: correlation test, T-test, and relationships based on Structural Equation Modeling. The results of T-test indicated that organizational culture types in Quinn Competing Values Framework model and staffing process of human resource management were in undesirable level. Correlation test showed that among the current and desired organizational culture, human resources management system is correlated with existing organizational culture. Also, Structural Equation Modeling results demonstrated a positive significant causal relationship between the ‘current organizational culture’ and ‘staffing process of human resource management’.هدف این پژوهش، بررسی همسویی فرهنگ سازمانی و فرایند جذب مدیریت منابع انسانی در شرکت سهامی بیمۀ ایران است. در این پژوهش به بررسی تأثیر انواع فرهنگ سازمانی در چارچوب مدل ارزشهای رقابتی کوئین بر فرایند جذب مدیریت منابع انسانی پرداخته شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 320 نفر از کارکنان و مدیران شرکت سهامی بیمۀ ایران است که 173 نفر از آنان برای نمونه بهکمک روش تصادفی طبقهبندیشده انتخاب شدند. روش پژوهش بهکاربردهشده در این بررسی توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز در سه بخش اصلی آزمون همبستگی، آزمون میانگین و روابط مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گرفته است. نتایج آزمون میانگین نشاندهندۀ این است که انواع فرهنگ سازمانی و همچنین نظام جذب در وضعیت مناسبی قرار ندارند. آزمون همبستگی نشان میدهد از میان فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب، نظام جذب مدیریت منابع انسانی با فرهنگ سازمانی موجود همراستاست. همچنین نتایج مدل معادلات ساختاری نشاندهندۀ رابطۀ علّی مثبت و معناداری میان «فرهنگ سازمانی موجود» و «نظام جذب» است.https://jipa.ut.ac.ir/article_50755_5d91e2200427934a612a87d55c87c7e1.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923The impact of political marketing tools in public participation (Case study: The citizens of region five in Tehran, Iran)مطالعۀ تأثیر ابزارهای بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی (مورد مطالعه: شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران)6036245076110.22059/jipa.2014.50761FAعباسنرگسیاناستادیار مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-0598-5630داریوشطهماسبی آقبلاغیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانیاشاردینداردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20140129Today, on the one hand, the challenge of politicians shows their own distinctive face in order to outpace rivals; and on the other hand, for making an effort to attract maximum participation of people in the election, it has made the political marketing significantly more than ever. In this paper, the research method consists of descriptive-correlative performed by survey, which is intended to make practical measurement for the impact of traditional and modern political marketing tools on voter participation. The research’s population included the citizens of region five in Tehran, gathered with random sampling method as well. Descriptive research was used to collecting data. For data analysis, Structural Equation Modeling (SEM) with Lisrel ver. 8.54 was conducted. The results indicate that the impact of the traditional political marketing tools associate with public participation of voters significantly but reversely, while the use of Modern tools of political marketing have direct relation with it and statically significant.امروزه از یکسو، چالش سیاستمداران برای نشاندادن چهرۀ متمایز از خود و برترییافتن نسبت به رقبا و از سوی دیگر، تلاش برای جلب مشارکت حداکثری مردم در صحنۀ انتخابات، اهمیت بازاریابی سیاسی را بیش از پیش نمایان کرده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی ـ همبستگی است و بهصورت پیمایشی انجام گرفت، تأثیر ابزارهای سنتی و مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، بهطور کاربردی سنجیده میشود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، شهروندان منطقۀ 5 شهر تهران را شامل میشود که برای نمونهگیری از روش در دسترس (اتفاقی) استفاده شد و دادههای آن نیز بهکمک ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهند استفاده از ابزارهای سنتی بازاریابی سیاسی، تأثیری معکوس و معنادار بر مشارکت عمومی رأیدهندگان دارد، اما بهکارگیری ابزارهای مدرن بازاریابی سیاسی بر مشارکت عمومی رأیدهندگان، تأثیری مستقیم و معنادار میگذارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_50761_bd9b43d71ee9dc620692ea79a8ac071a.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776320140923English Abstractsچکیده های انگلیسی1105330710.22059/jipa.2014.53307FAJournal Article20150415https://jipa.ut.ac.ir/article_53307_2f4e51989f284cf4c1c688436e2d04b5.pdf