دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622Organizational Parameters Affecting Work-Life Balance Employees of an Automotive Parts' Manufacturerعوامل سازمانی مؤثر بر تعادل کار و زندگی کارکنان یک شرکت تولید قطعات خودرو2092265077210.22059/jipa.2014.50772FAآریواسدیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانمرجانفیاضیاستادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانطهمورثحسنقلیپور یاسوریدانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-9097-3644Journal Article20130930This study has been conducted to find solutions for<br />increasing work–life balance of employees of an automotive parts<br />manufacturer. For this reason by reviewing the literature we found<br />two main groups of parameters affecting WLB, including individual<br />parameters (e.g. sex, age) and organizational parameters. We focused<br />on the second group in this study. We considered four parameters<br />including workload, organizational flexibility, organizational support,<br />and supervisor support as organizational parameters. About 411<br />employees out of 840 participated in the study and we measured the<br />amount of their work-life balance. By using SPSS software and<br />multiple regression and Pearson correlation techniques we found out<br />that there is a meaningful relationship between WLB and all four<br />organizational parameters. While there is a strong positive relationship<br />between WLB and organizational flexibility, this relationship is<br />negative between WLB and workload.این پژوهش با هدف ارائۀ راهکارهایی در راستای افزایش تعادل بین کار و زندگی کارکنان یک شرکت تولیدی در زمینۀ قطعات خودرو انجام شده است. بدین منظور با مرور ادبیات، دو گروه اصلی از عوامل تأثیرگذار بر تعادل بین کار و زندگی، شامل عوامل فردی (مانند جنسیت و سن) و عوامل سازمانی شناسایی شد که در این پژوهش به بررسی گروه دوم پرداخته شده است. عوامل سازمانی که در این پژوهش بررسی شدهاند، عبارتند از: حجم کار، انعطافپذیری سازمان، حمایت سازمانی و حمایت سرپرست. در اجرای پژوهش 411 نفر از 840 نفر کارمند شرکت حضور یافتند که با استفاده از پرسشنامه هایی در مورد شناسایی رابطۀ عوامل سازمانی مد نظر پژوهش با تعادل بین کار و زندگی و همچنین میزان تأثیرگذاری هریک اقدام شد. تحلیل نتایج با استفاده از روشهای رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون در محیط نرم افزار SPSS نشان داد که بین تعادل کار و زندگی و همه عوامل سازمانی مورد بررسی رابطۀ معناداری وجود دارد. انعطاف پذیری سازمانی روی تعادل کار و زندگی بیشترین تأثیر مثبت را داشته و حجم کار بیشترین تأثیر منفی را بر آن داشته است.https://jipa.ut.ac.ir/article_50772_28e0cd1f2d24b28043ce19c1153b124f.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622The Influence of Trust on Flourishing Innovation: Study of Pardis Science & Technology Park in Tehranتأثیر اعتماد بر شکوفایی نوآوری در شهرها: مطالعه پارک علمی و فناوری پردیس تهران2272485215310.22059/jipa.2014.52153FAامید علیخوارزمیاستادیار گروه مدیریت شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانامیننداییکارشناس ارشد مدیریت شهری، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانJournal Article20130512This research aims at defining effective causes of trust and<br />surveying trust effect on innovation enhancement in Iran and Tehran<br />district, through a case study of Pardis Science and Technology Park.<br />This research concentrates on systems thinking approach. Research<br />sample was based on 105 people located in the mentioned area with<br />64 sample. Data was analyzed with SPSS and Lisrel software in order<br />to extract key important factors which have an impact on trust and<br />also investigate impact of trust on degree of innovativeness in cities.<br />In the next stage, qualitative method was employed and interviews<br />were conducted with 8 people in this field. Data were analyzed based<br />on theme analysis method and the final system was designed with<br />Vensim Modeling Technique. Results indicate that many factors<br />influence on trust formation in cities which consequently have an<br />effect on innovation indexes.هدف این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر اعتماد و بررسی تأثیر اعتماد در ارتقای نوآوری در شهرها مبتنی بر مطالعه پارک علمی و فناوری پردیس است. روش تحقیق این پژوهش آمیختة تبیینی است که مطالعات کمّی و کیفی را دربر میگیرد و بر مبنای تفکر سیستمی انجام میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل 105 نفر از کارشناسان پارک علمی و فناوری پردیس است و در این میان 68 نفر به عنوان نمونه، از طریق نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. اطلاعات بهدستآمده از مطالعات کمّی (پرسشنامه با آلفای کرونباخ 825%) از طریق آنالیز توصیفی و استنباطی و همچنین اطلاعات بهدستآمده از مطالعه کیفی (مصاحبه با 8 نفر از کارشناسان پارک) از طریق کُدبندی و آنالیز موضوعی تحلیل و مدل نهایی مطابق نتایج تحلیلها ترسیم شد. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان میدهد که عوامل مختلفی، مانند نهادهای قضایی کارآمد، شفافیت اطلاعات در جامعه، جلوگیری از رانت اطلاعاتی، و قوانین حمایتی، بر اعتماد تأثیر بسیار زیادی دارند و همچنین این عوامل، با تقویت اعتماد، در ارتقای برخی از شاخصهای نوآوری در شهرها مؤثرند.https://jipa.ut.ac.ir/article_52153_e3ed428bc8ce646ab4000bd404259c80.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622Identifying the Components of the Innovative Organizations in Order to Achieve the Vision of Iran, 1404 (Case Study: The Universities of Ilam Province)شناسایی مؤلفه های سازمان نوآور در جهت دستیابی به اهداف چشم انداز ایران 1404 (مورد مطالعه: مراکز دانشگاهی استان ایلام)2492645076310.22059/jipa.2014.50763FAاسماعیلدلخوشدانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، گرایش توسعه دانشکده کار افرینی، دانشگاه تهران، ایرانمحمدتاباناستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانمحمد حسنمبارکیاستادیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانکمالنصرالهیکارشناس ارشد مدیریت ، دانشگاه ایلام، ایرانJournal Article20140108This study is conducted in universities located in Ilam province<br />to identify the factors affecting creative organization. The research method<br />is mixed, in that, statistic sample in qualitative section consists of experts<br />and in quantitative section consists of employees, professors, and top and<br />middle managers in universities (Payam-e-noor University, Medical<br />Sciences University, Azad University and the University of Ilam). The<br />population of the statistic sample in qualitative section is 20 and in<br />quantitative section are 174. To analyze the data, Kendall's Coefficient of<br />Concordance, Confirmatory factor analysis, conforming analyzes and<br />placement test of Freedman are used. The results of the study show that<br />among 9 identifying factors, 7 are organizational (internal research and<br />development, External research and development, motivational factors,<br />structural factors, strategic thinking, main competencies of human<br />resources, organizational empowerment) and 2 are native, Iranian-Islamic<br />components (intellectual directing and knowledge exchange).پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سازمان نوآور ، در مراکز دانشگاهی<br />استان ایلام انجام شده است. روش پژوهش آمیخته است که در جامعة آماری بخش کیفی آن<br />خبرگان شرکت کردند و بخش کمی آن را کلیه کارکنان، استادان و مدیران ارشد و میانی در<br />مراکز دانشگاهی (پیام نور، علوم پزشکی، آزاد و دانشگاه ایلام ) تشکیل داده اند . تعداد نمون ة<br />آماری در بخش کیفی و کمی ب هترتیب 20 و 174 نفر بودند. تجزیه و تحلیل یافته ه ای بخش<br />کیفی به کمک ضریب هماهنگی کندال انجام گرفت و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی و<br />آزمون رتب های فریدمن استفاده شد. یافته ها نشان داد که از مؤلفه های نه گانه شناسایی شده،<br />هفت مؤلفه سازمانی (تحقیق و توسعه درونی، تحقیق و توسعه بیرونی، عوامل انگیزاننده، عوامل<br />ساختاری، تفکر راهبردی، شایستگی های محوری منابع انسانی، توانمند سازی سازمانی ) و دو<br />مؤلفة بومی، ایرانی اسلامی (جهت گیری معنوی و تبادل دانش ) در ایجاد سازمان نوآور<br />آموزش عالی استان ایلام نقش دارند.https://jipa.ut.ac.ir/article_50763_6c9e11b01324d490c301cd06d0e10a4f.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622E-Governance in Municipalities: Studying the Iranian Municipalities’ Portalsحکمرانی الکترونیک در شهرداری ها: مطالعۀ پورتال شهرداری های کشور2652885076610.22059/jipa.2014.50766FAنغمهعبادیدانشجوی دکتری مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانعلیپیران نزاداستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایران0000-0003-4517-7259Journal Article20131224Governing includes administrative and political processes<br />and mechanisms which provide the conditions for citizens and social<br />groups to discuss their interests reduce the differences and ensure their<br />rights. In the age of information and communication technologies, in<br />order to achieve this aim, public institutions are constrained to have<br />digital portals. These portals must comply with some standards which<br />are provided by national/ international organizations. These standards<br />include being user-friendly, respecting privacy, and providing the<br />citizens with the ability of participation in the governance. Here,<br />municipalities’ portals are regarded as gates that can provide the<br />citizens with the most information about cities. In this paper, we<br />studied 30 portals of Iranian municipalities in order to explore the<br />strengths and weaknesses of the portals. For this aim, the United<br />Nations check list was used. The results of mean scores show that the<br />portals are in low maturity level and need more attention. At the end<br />some recommendations are provided in order to improve the quality<br />and quantity of the portals.حکمرانی سازوکارها و فرایندهایی را دربرمیگیرد که از طریق آنها شهروندان میتوانند منافع خود را به بحث گذاشته، تفاوتها را کمرنگ ساخته، احقاق حقوقشان را تضمین کنند. تحقق این معنا در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیازمند دروازههایی با نام وبسایتها است. این وبسایتها باید با رعایت حریم شخصی، اطلاعات و خدمات را بهگونهای کاربرپسند در اختیار شهروندان قرار داده و امکان مشارکت فعال آنان در عرصۀ حکمرانی را فراهم کنند. در این میان، وبسایتهای شهرداریها دروازهای هستند که میتوانند بیشترین اطلاعات را در مورد شهرها در اختیار شهروندان قرار دهند. بنابراین پژوهش حاضر به بررسی 30 پورتال موجود در شهرداریهای کشور پرداخته است. بدین منظور با بهره گیری از پرسشنامۀ سازمان ملل و اندکی تعدیل، بازبینهای برای ارزیابی پورتالهای مذکور طراحی شده است. نتایج حاصل از میانگین امتیازات حاکی از آن است که با وجود نقش مهم شهرداریها در حکمرانی شهری، اغلب پورتالها در سطوح اولیۀ بلوغ مدلهای خدماترسانی الکترونیکی بوده و نیازمند توجه ویژه برای ارتقا به سطوح بالاتر، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی هستند.https://jipa.ut.ac.ir/article_50766_2f06d6acf091ff1fae12ff9d34760b20.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622The Effect of Ethical Leadership on Organizational Adaptive Capacity(The Case Study: Employees of Tabriz University)تأثیر رهبری اخلاقی بر ظرفیت انطباقپذیری سازمانی (مورد مطالعه: کارمندان دانشگاه تبریز)2893085077010.22059/jipa.2014.50770FAمحمدعباس زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، جامعهشناسی، تبریز، ایرانعلیبوداقیدانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانJournal Article20131105One of the fundamental issues in organizations is the<br />adaptive capacity. Therefore, the present study aims at assessing the<br />adaptive capacity of employees to test its relationship with ethical<br />leadership. The method of research was survey and the measuring tool<br />was a closed questionnaire. The population consisted of 716<br />employees of Tabriz University in 2012 from which 239 employees<br />were selected through Cochran formula and stratified random<br />sampling method in relation to the levels of their classes. According to<br />the results of regression analysis, the influence of role clarity,<br />orientation of people, ethical conduction and ethical leadership<br />construct was respectively significant on the dependent variable (the<br />organizational adaptive capacity) and these variables could explain<br />63% of variations in the dependent variable.یکی از موضوعات بسیار اساسی در سازمانها مقولۀ انطباق پذیری است. پژوهش حاضر با سنجش میزان انطباق پذیری در بین کارمندان، قصد دارد ارتباط آن را با رهبری اخلاقی آزمون کند. روش پژوهش پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامۀ بستهپاسخ است. جامعۀ آماری این پژوهش را کارمندان دانشگاه تبریز به تعداد 716 نفر در سال 1391 تشکیل میدهد که از این تعداد 239 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوۀ نمونهگیری طبقهای تصادفی به نسبت سطوح طبقات انتخاب شدهاند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، بهترتیب اثرهای ابعاد وضوح نقش، جهتگیری مردمی، هدایت اخلاقی و سازۀ رهبری اخلاقی بر متغیر وابسته (ظرفیت انطباق پذیری سازمانی) معنادار بوده و متغیرهای یاد شده توانستهاند، 63 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.https://jipa.ut.ac.ir/article_50770_ee4dc77b797ea7153c0b5a45a655528a.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622Assessing the Social Impact of Repairing and Reconstructing Minarets of Mosques Located in the 9th Region of Municipality of Tehranارزیابی تأثیرات اجتماعی مرمت و بازسازی گلدستههای مساجد منطقۀ 9 شهرداری تهران3093325075710.22059/jipa.2014.50757FAاحمدرضاقاسمیاستادیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری پردیس فارابی (قم)، دانشگاه تهران، ایرانسانازقربانیکارشناسارشد علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140413Minarets of mosques (called ‘Goldasteh’ in Persian) are<br />one of the artifacts of Iranian Islamic culture. Thus repairing and<br />reconstructing the minarets of mosques could have considerable<br />outcomes for expanding Islamic architecture and urban beautification.<br />This research tries to investigate “the social-environmental impact of<br />repairing and reconstructing minarets of mosques located in the 9th<br />regions of municipality of Tehran”. The research is organized based<br />on the ten-step social impact assessment model and it uses both<br />qualitative (deep interviews and observation) and quantitative (survey)<br />methods to answer research questions. The results of the research<br />reveal that repairing and reconstructing minarets of mosques can have<br />social, cultural and environmental impacts such as urban<br />beautification, developing Iranian Islamic architecture, attracting<br />citizens (adults) to mosques, citizens’ satisfaction and etc. On the<br />other hand, the negative impact can be ignoring neighbors’ rights and<br />mosques’ priorities. In addition, it may cause urban management to<br />become an arena of political competitions among interest groups.گلدستهها از جمله مصنوعات فرهنگ ایرانی اسلامی تلقی میشوند. از این رو، بازسازی و مرمت گلدستههای مساجد در زیباسازی شهرها و گسترش معماری اسلامی، میتواند پیامدهای چشمگیری را بهدنبال داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی تأثیرات اجتماعی ـ محیطی بازسازی و مرمت گلدستههای مساجد منطقۀ 9 شهرداری تهران پرداخته است. این مطالعه در قالب الگوی دهمرحلهای ارزیابی تأثیرات اجتماعی (اتا) تعریف شده و از ابزارهای پژوهش کیفی (مشاهده و مصاحبههای عمیق) و کمی (پیمایش) برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش بهره برده است. یافتهها نشان میدهند که بازسازی و ترمیم گلدستههای مساجد، میتواند پیامدهای اجتماعی و فرهنگی ـ محیطی، مانند زیباسازی شهر تهران، گسترش معماری اسلامی ـ ایرانی، جذب مردم بهخصوص جوانان به مسجد، افزایش رضایت شهروندی و... را بهدنبال داشته باشد؛ در حالیکه پیامدهای منفی آن میتواند در قالب غفلت از اولویتهای مساجد و محلات دیگر پژوهش ظاهر شود. همچنین حوزۀ مدیریت شهری را به عرصۀ رقابتهای سیاسی میان سازمانهای ذینفع بدل سازد.https://jipa.ut.ac.ir/article_50757_9f36e371077f00575345c016cf155acf.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622Investigating the Effectiveness of Organizational Factors and Management of Deviant Workplace Behavior (A Survey on the Staff of Civil Servant Pension Fund)بررسی میزان تأثیر عوامل سازمان و مدیریت در بروز رفتار کاری انحرافی (پیمایشی پیرامون کارکنان سازمان بازنشستگی کشوری)3333545075610.22059/jipa.2014.50756FAمرتضیقدرتی پورکارشناسارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایراننرگسحسن مرادیاستادیار دانشکدۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایرانJournal Article20131113Evaluating the impact of organizational factors and<br />management of deviant workplace behavior is an important issue. It helps<br />to explain the situation to senior managers in order to plan and make<br />decision to prevent or mitigate such a behavior. This study evaluates the<br />impact of organizational factors and management (unfair laws,<br />organizational culture, compensation/ remuneration structure, negative and<br />cynical attitude, and ambiguity of job performance) on deviant workplace<br />behavior (work deviation, political deviation, financial deviation, and<br />personal aggression). The surrent study is an applied developmental<br />research in terms of purpose and a descriptive survey in terms of nature.<br />The findings of the study which are the results of data collected from a<br />sample of 170 employees and directors of Civil Servant Pension Fund in<br />Tehran, show that employees distrust, negative and cynical attitudes,<br />ambiguity of job performance, compensation/ remuneration structure,<br />unfair laws, and organizational culture have the greatest impact on deviant<br />workplace behavior respectively. We recommend that senior managers plan<br />for building trust among employees and identifying other factors affecting<br />deviant workplace behavior.بررسی میزان تأثیر عوامل سازمان و مدیریت در بروز رفتار کاری انحرافی، موضوعی مهم بهشمار میرود؛ چراکه با تبیین وضعیت موجود، به مدیران عالی کمک میکند بهمنظور پیشگیری از بروز یا کاهش چنین رفتارهایی، برنامهریزی و تصمیمگیری نمایند. این پژوهش به بررسی میزان تأثیر عوامل سازمان و مدیریت (قوانین غیر منصفانه، فرهنگ سازمانی، ساختار جبران خدمات و پاداشها، نگرش منفی و بدبینانه، بیاعتمادی کارکنان و ابهام در عملکرد شغل) در بروز رفتار کاری انحرافی (انحراف کاری، انحراف سیاسی، انحراف مالی، تهاجم شخصی) پرداخته است. پژوهش حاضر از جنبۀ هدف کاربردی و توسعهای شمرده میشود و از دید ماهیت، توصیفی پیمایشی است. یافتههای پژوهش که حاصل جمعآوری اطلاعات از یک نمونۀ 170نفری از کلیۀ کارکنان و مدیران سازمان بازنشستگی کشوری در تهران است، نشان میدهد بیاعتمادی کارکنان، نگرشهای منفی و بدبینانه، ابهام در عملکرد شغل، ساختار جبران خدمات/ پاداش، قوانین غیر منصفانه، فرهنگ سازمانی، بهترتیب بیشترین تأثیر را در بروز رفتار کاری انحرافی دارد. پیشنهاد اصلی این پژوهش، اولویتدادن مدیران عالی به برنامهریزی برای اعتمادسازی میان کارکنان است، ضمن آنکه باید شناسایی سایر عوامل مؤثر در بروز رفتار کاری انحرافی در دستور کار قرار گیرد.https://jipa.ut.ac.ir/article_50756_a1de3e06d8f746e1225e5dcb8c8ce4f2.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622Investigating the Impact of impostor Phenomenon on Family-Work Conflict with Mediating Role of Perfectionismبررسی تأثیر پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق بر تضاد کارـ خانواده با نقش میانجی کمالگرایی3553745215410.22059/jipa.2014.52154FAآرینقلی پوراستاد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-1962-3665مظاهریوسفی امیریکارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5265-1003حسینایمانیکارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0009-0000-3235-4522امیرحسینعبداله زادهکارشناسارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20130903Self-perception is a determinant factor in everyone’s personal<br />and organizational success. One of the effective components that affect<br />people’s self-perception is the Impostor Phenomenon which has multiple<br />consequences on organizations and their staff. Hence investigating and<br />identifying the consequences of Impostor Phenomenon is highly<br />important. Accordingly in this research, the impact of impostor<br />phenomenon on work and life conflict with mediating role of<br />perfectionism has been investigated. In order to collect data, the<br />employed students of Tehran University were chosen as the population<br />and 250 questionnaires were distributed among them 176 of which were<br />completed and returned to the researchers. The study results using the<br />path analysis method show that The Impostor Phenomenon affects<br />“negative perfectionism” directly and “family and work conflict”<br />indirectly (= 0.340). The results also show that there is no relationship<br />between Impostor Phenomenon and “positive perfectionism”. It’s noted<br />that “negative perfectionism” has the greatest effect (= 0.517) on<br />students’ “family and work conflict”.یکی از مؤلفههای تأثیرگذار بر خودپنداری افراد، پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق است که میتواند پیامدهای متعددی را برای سازمانها و افراد آن درپی داشته باشد. از این رو، بررسی و شناسایی پیامدهای پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است، لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق بر تضاد کار ـ خانواده با نقش میانجی کمالگرایی پرداخته شده است. بدین منظور، تعداد 250 پرسشنامه بین دانشجویان شاغل کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران که جامعۀ پژوهش بودند، توزیع شد و از این تعداد 176 پرسشنامۀ کامل به محققان ارجاع داده شد. یافتههای پژوهش با استفاده از مدل تحلیل مسیر نشان میدهد که پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق بهصورت مستقیم بر کمالگرایی منفی اثر دارد و بهطور غیر مستقیم با ضریب استاندارد 340/0 بر تضاد کارـ خانواده تأثیرگذار است. همچنین رابطهای میان این پدیده با کمالگرایی مثبت وجود ندارد. گفتنی است که کمالگرایی منفی با ضریب استاندارد 517/0 بیشترین تأثیر را در مقایسه با دو متغیر دیگر (پدیدۀ خودکوچکپنداری افراد موفق و کمالگرایی مثبت) بر تضاد کارـ خانواده افراد نمونۀ پژوهش دارد.https://jipa.ut.ac.ir/article_52154_ef5a57619c08e453b9b93942b30be2e7.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622Analyzing the Critical Success Factors in New Service Development (NSD) Using Structural Equations Model (Case Study: Region 1 of Municipality of Tehran)تحلیلی بر عوامل بحرانی موفقیت (CSF) شهرداری ها در حوزۀ توسعۀ خدمات جدید (NSD) با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: حوزۀ زیباسازی شهرداری منطقۀ 1 تهران)3754005215510.22059/jipa.2014.52155FAسید حبیب اللهمیرغفوریدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، ایرانمیثمشفیعی رودپشتیدانشجوی دکتری گروه مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانفاطمهملک شاهیکارشناسارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علم و هنر یزد، ایرانJournal Article20140128Globalization and high pace of technological processes,<br />achieved by information technology, increase the pressure on private and<br />public organizations to compete for providing new services. The service<br />sector accounts for the largest employment growth and value-added in<br />developed economies. Therefore, extensive studies on developing new<br />services and their success factors have become more important. In this<br />regard, the present study is carried out with the purpose of investigating<br />critical success factors and presenting a model for new service development.<br />The population of this study consists of two groups; the first group includes<br />managers and experts of municipality for identifying CSFs and the second<br />group includes citizens of region 1 of Tehran in order to evaluate the<br />performance of municipality in NSD. For collecting data, two questionnaires<br />of identifying CSFs and evaluating the performance are used. Structural<br />equations model and Topsis and Vikor decision making techniques are<br />employed to examine the questions. For presenting obvious and practical<br />results, CSFs that are confirmed in the model are included in importanceperformance<br />matrix and are divided into 4 sections the most important of<br />which are those located in the second quarter. Therefore, municipality must<br />improve its performance in these items to successfully develop its services.جهانیسازی و فرآیندهای تکنولوژیکی پُرسرعت، از طریق فناوری اطلاعات، سازمانهای خدماتی در بخشهای خصوصی و عمومی را برای رقابت در خدماترسانی جدید، تحت فشار مضاعف قرار داده است. در اقتصادهای توسعهیافته، بخش خدمات مسئول بیشترین رشد اشتغال و ارزش افزوده است. درنتیجه، مطالعات گستردهتر در زمینۀ توسعۀ خدمات جدید و عوامل موفقیت آن، مهمتر از پیش جلوه میکند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل بحرانی موفقیت و ارائۀ مدلی برای توسعۀ خدمات جدید انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش از دو گروه مدیران و کارشناسان شهرداری و شهروندان ساکن در منطقۀ 1 تهران تشکیل شده است. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ شناسایی عوامل و ارزیابی عملکرد استفاده شد. بهمنظور بررسی سؤالهای پژوهش، روش مدلیابی معادلات ساختاری و فنون تصمیمگیری تاپسیس و ویکور بهکار رفته است. برای کسب نتایج واضح و کاربردی، CSFهای تأییدشده در مدل، در ماتریس اهمیت ـ عملکرد جای گرفتند و به چهار دسته تقسیم شدند. در این جانمایی مهمترین عوامل در ربع دوم ماتریس قرار گرفت؛ به این معنا که شهرداری برای توسعۀ موفقیتآمیز خدماتش، باید عملکرد خود را در این موارد بهبود بخشد.https://jipa.ut.ac.ir/article_52155_ee30c4de63ec03f5b213e1cbf162f882.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622The Role of Intellectual Capital in Facilitating Knowledge Management Practicesنقش سرمایههای فکری در تسهیل اقدامات مدیریت دانش4014185137910.22059/jipa.2014.51379FAغلام حسیننیکوکاردانشیار مدیریت سیستم، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایرانناصرعسگریاستادیار مدیریت دولتی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانمهردادغلامیدانشجوی دکترای سیاست گذاری عمومی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراناحسانرحیمیکارشناسارشد مهندسی مواد ـ خوردگی، دانشکدۀ مهندسی مواد، دانشگاه منچستر، منچستر، انگلستانJournal Article20140318Successful implementation of knowledge management for<br />organizations requires a systematic and comprehensive perspective about<br />various organizational factors. Appropriateness of these factors and their<br />integration and coordination is a vital perquisite for implementing<br />knowledge management effectively. The primary purpose of the research<br />is investigating the effect of three fundamental aspects of intellectual<br />capital– human capital, structural capital and relational capital– on four<br />stages of knowledge management practices (knowledge creation, storage,<br />application and sharing). The data collection instrument is questionnaire<br />and the research method is descriptive and corelational. The population<br />studied in the research consists of managers and senior experts of the<br />government state of one of the south states of Iran. A sample of 120<br />subjects was selected by simple random sampling. Data obtained is<br />analyzed using correlation coefficient method and structural equations<br />modeling. According to the research findings there are significant<br />relationships between these intellectual assets and knowledge<br />management practices. These findings support the necessity of preparing<br />the perquisites of effective implementation of knowledge management.<br />Accordingly, an organization characterized by more developed<br />intellectual capitals can benefit from knowledge management initiatives.در عصر دانایی محوری، مزیت رقابتی سازمانها بر پایۀ داراییهای نامشهود استوار است. آنچه امروزه سازمانها را رقابت پذیر میکند، مدیریت اثربخش دانش و دیگر داراییهای ناملموس، مانند سرمایههای فکری آنهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایههای فکری در ارتقای اثربخشی سیستم مدیریت دانش در سازمان پرداخته است. بدین منظور، تأثیر سه جنبۀ اصلی سرمایۀ فکری (سرمایههای انسانی، ساختاری و مشتری) بر چهار مرحلۀ اصلی فرآیند مدیریت دانش (خلق، ذخیره سازی، کاربرد و تسهیم دانش) بررسی میشود. جامعۀ آماری پژوهش مدیران و کارکنان استانداری یکی از استانهای جنوبی کشور بوده و از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده است. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی و معادلات ساختاری تحلیل شدند و نتایج آن بیانگر تأثیر معنیدار و مهم همۀ مؤلفههای سرمایههای فکری بر ارتقای اثربخشی مدیریت دانش است. در پایان با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.https://jipa.ut.ac.ir/article_51379_1d095a7e93dfeaf063797846d873aef3.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت دولتی2008-58776220140622English Abstractsچکیده های انگلیسی1105215610.22059/jipa.2014.52156FAJournal Article20141210https://jipa.ut.ac.ir/article_52156_41271cb581c4f64df0dfcdf64264d0b7.pdf